• Anonym (TS)

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Anonym ("ond") skrev 2015-03-19 23:29:59 följande:

- Hur jag fungerar i relationer.

Kanske känner någon igen sig.

- Är i en väldigt destruktiv relation just nu ...
    Har egentligen känt redan från början att jag är otrygg hos honom.

Jag behöver: Stabilitet, ärlighet, tyyydlig och rak kommunikation, öppenhet med känslor, bra självkänsla hos den andra parten, förståelse.

Jag har: Otrygghet, en människa som är bekräftelsesökande, en människa som söker bekräftelse hos mig genom att trigga mig att bli svartsjuk, en människa som är kontrollerande, en människa som går omvägar istället för att kommunicera öppet, en människa som lägger fram ett felaktigt underlag för att få den reaktion han önskar, en människa som har svårt att visa känslor.

Jag har trott att det är jag ... hela tiden. Att det är jag som har problem med tillit (vilket jag har, efter dåliga erfarenheter), att det är jag som är osäker, att det är jag som är krävande, att det är jag som behöver medicineras, att det är jag som är "fel".

Det är jag - delvis. 50% jag - och 50% att vi nog är helt otroligt jävla fel för varandra - och han tar fram mina absolut värsta sidor.

När jag är TRYGG, är jag knappt svartsjuk alls .... När jag är med någon som är ärlig, som inte är flörtig mot andra kvinnor, som inte omger sig själv med kvinnor för bekräftelsens skull, som talar om sina känslor öppet...

Men när jag är otrygg - kommer "monstret" fram. Jag börjar misstänka otrohet hos den andra parten... hjärnan producerar 1000 generaliserade ångesttankar om vad han gör när han är ute ... Hjärnan tror att han manipulerar mig, när han inte har förmåga att föra en öppen dialog. Hjärnan tror också att han innerst inne inte vill vara med mig ... att jag bara är ett bra knull ... eftersom han inte är tillräckligt öppen med sina positiva känslor för mig.

Nu tycker nog den som inte förstår borderline - att jag är "krävande" ... att det måste se ut på "mitt sätt", för att saker och ting ska funka .... Och det är delvis sant. Vissa personlighetstyper tar fram all osäkerhet i världen hos mig ... medan andra får mig att känna mig lugn och värdefull.

Jag tror jag drar till mig narcissistiska partners ... De som byggt upp en självsäker fasad att attrahera mig med ... och så lockas jag av detta ... och kanske av att jag inbillar mig att de är dominata i sängen, vilket jag föredrar.

Har flera gånger sagt till min nuvarande att han är "lik min pappa" ... och det ligger mycket i det. Jag tror jag drar till mig män - som liknar min pappa i beteendemönstret - då jag aldrig förstått min pappa ... och aldrig känt mig tillräcklig för honom. Blir liksom som en ny möjlighet att lösa en gåta, som jag ej lyckats lösa innan.

Nu blev det en fet wall of text här - men - mitt förhållande är just nu på bristningsgränsen - och om han inte vill ha mig mera, låter jag det passera. Då ska jag jobba med mig själv - till den grad att jag blir en person som ej attraherar män av denna typ.... De dras till mig för att de behöver någon att kontrollera, och jag dras till dom för att jag tänder på deras självsäkerhet. Nog med det nu.

Tack för att ni läste!

Det du beskriver har varit alla mina relationer. Jag tänkte också att det kanske låg hos mig, att jag inbillade mig saker, eller provocerade fram saker. Men varje gång har jag fått bevisat att killen faktiskt har varit på det sättet. Inte bara mot mig utan mot alla tjejer han träffat. Jag är inte oskyldig för det, men jag tänker inte ta ansvar för hans agerande mot mig.

Däremot så ligger det absolut hos mig att jag dragits till dom och faktiskt stannat med dom. Jag mår skit av såna relationer, men jag går inte, för jag tror att det ska vara så. Att kärlek ska göra ont. För jag vet inget annat. Grunden är samma som hos dig, en förälder som fått mig att känna mig otillräcklig, oälskad och ovärdig. Hur ska jag då kunnat lära mig att jag förtjänar bättre? Jag känner mig trygg med smärtan.

Jag jobbar hårt med att vända mina tankar. Att börja tänka att jag ska sluta jobba på att han ska tycka att jag duger för honom och istället börja tänka på om han duger för mig. För om jag släpper mitt bekräftelsebehov så kan jag inse att han faktiskt inte är någon jag vill vara med.

Om du mår så dåligt så är det kanske en bra idé att bryta upp. Men jag tycker inte att du ska vänta på att han inte ska vilja ha dig. Om detta inte är relationen du vill ha, va den som sätter stopp. Jag tror det kan styrka dig, att veta att du tagit kontrollen och stått upp för dig själv. Det brukar för mig göra det lättare att komma över relationen. Annars har jag blivit avvisad igen, det är ju den största rädslan jag har. Att inte va bra nog för att han ska vilja vara med mig. Jag brukar då må otroligt dåligt.

Jag har den sista tiden läst mycket om codependent narccisists. Det fungerar som de som är medberoende till alkoholister. Jag dras till den typen av män för att jag är undergiven, och bara kan spela den rollen, därför behöver jag en sån man. På samma sätt som han behöver mig för att han ska kunna spela sin roll. Det är som två dysfunktionella pusselbitar. Jag tyckte att det var väldigt intressant att läsa om det, just för att jag själv upplevt att killarna jag träffat haft extremt många narcissistiska drag och inte alls varit "normala" de heller. För som någon skrev i ett inlägg ovan... Det är lätt att kalla bpd-personer för störda, men en normal, stark och sund person hade inte valt att stanna i en sådan dysfunktionell relation, så där är säkerligen något som inte stämmer helt fullt ut med den personen också. Det är i alla fall min erfarenhet. Det behöver inte vara att de är narccisister, det kan säkert räcka med att de också har en extremt låg självkänsla eller fått en felaktig syn på relationer utifrån sin uppfostran.  
  • Anonym (TS)
    Anonym ("ond") skrev 2015-03-20 10:35:50 följande:

Tusen, miljoner, miljarder tack för ditt svar - du verkar otroligt klok och erfaren, och jag vet inte om jag med ord kan beskriva hur mycket du hjälpt mig nu!

Jag har verkligen behövt prata med någon som FÖRSTÅR ... och kan se min del i det hela ... istället för att bara döma mig för att jag är osäker och "konfliktsökande".

Det du beskriver om männen som vart fel för dig - att de vart så i sina andra relationer också .... Det stämmer för mig med. Min nuvarande har beklagat sig över tidigare svartsjuka flickvänner med extremt låg självkänsla ... Men samtidigt, när vi kände varandra ytligt och han tog upp allt detta, sa han att han (faktiskt) BRUKADE vara "flörtig" mot andra kvinnor ute på krogen ...

Har fått höra historier om hur han alltid blivit misstänkt för att vara otrogen .... Och jag ser helt klart varför. Han gillar att trigga svartsjuka hos tjejer, och han framstår inte som ett dugg pålitlig i relationer pga hans sätt att vara ... Så, makes perfect sense.

Jag har fastnat i samma situation som du beskriver - dvs. stannat - trots att jag innerst inne vet att jag gör fel mot mig själv. Jag har tänkt att - om han bara är nöjd, om jag bara gör som han VILL, så kommer det här bli bra ....
    Det är ju när jag EJ gjort som han vill, och när jag slagits för att få ha en egen vilja utan hans ifrågasättande eller kontroll, som skiten bubblat upp.

Men - jag ser nu, både med självinsikt, och med hjälp av ditt inlägg, att detta är otroligt dysfunktionellt. Har tryckt ner mig själv i drygt ett år, för att vara nån annan till lags .... Och har tappat självkänslan och självvärdet helt och hållet på vägen. Har haft ensamtid ett tag nu, för att tänka efter, och under den här veckan har jag väl känt mig mer värdefull och nöjd med mig själv, än under hela relationen.

Jag har försökt slita mig från honom - flera gånger - faktiskt ... Det här som ovetande människor säger är karaktäristiskt för borderline - att dumpa & ta tillbaka.
    Jag gör detta - när hela mitt inre skriker att min partner är fel för mig, men jag ändå övertygar mig själv om att jag överreagerar, och att jag älskar personen. On & off ... Det växlar mellan att man tycker man är helt jävla dum i huvudet som "beter sig", och att man vet att man förtjänar bättre ....

Har läst en del om codependent narcissists nu - och - det var som om ett ljus gick upp för mig. Det är så min relation ser ut ... Jag hänger i princip med dit han vill, som ett löv som kastas runt i en storm. Ska läsa vidare om det!

Jag tror jag har bestämt mig nu, iallafall ... För att lämna honom en gång för alla, och fokusera på att bli en sådan person att jag inte längre omedvetet söker dessa män, och de inte heller dras till mig.

Jag undrar - går du i terapi för detta ?

Vissa tycker terapi är nödvändigt för att ändra på detta beteende hos sig själv - men - under all terapi jag gått ... har jag aldrig gått därifrån och accepterat mig själv/känt mig värdefull. Det känns som något man måste lära sig helt själv...

(Ledsen btw om styckeindelningen blir helkonstig/obefintlig - skriver på bärbar, och den verkar sabba styckena jag delar in texten i)

Just för att jag vet hur folk ser på bpd så har jag verkligen ansträngt mig för att inte bråka med den senaste killen jag träffade. Jag tog emot jättemycket skit utan att säga något tillbaka, jag gick verkligen på tå för honom. Allt för att inte vara bråkig. Men det gick till en viss gräns. Han klagade hela tiden på min personlighet, och jag svarade med att ändra allt med mig själv. Kläder, sätt att tala, fritidsintressen osv. Men han var ändå inte nöjd, och det lät han aldrig mig glömma. Han ville att jag skulle känna mig osäker. Och han hade inga problem med att ragga på andra tjejer mitt framför ögonen på mig, eller tala om andra på ett sätt som hade gjort vem som helst otrygg och svartsjuk. Så att det blir en stormig relation av det känns inte så konstigt, men ändå är det lätt att känna sig misslyckad.

Vad roligt att du känner dig hjälpt av mina ord. Jag kan tipsa om en bok som kanske kan hjälpa dig vidare i din process, "Women who love to much". Jag tror att du kommer känna igen dig i mycket, och i boken finns också konkreta tips på hur man kommer vidare. Det handlar inte uttryckligen om borderline utan mer om "medberoende", men det passar ändå väldigt bra.

Jag blir glad av att läsa att du tänker lämna honom. Jag vet att det är lätt att pendla i det och ångra sig även om man kände sig fast besluten i stunden, så sök stöd ifall du skulle börja vackla och tvivla över om du gjort rätt.

Jag har inte gått någon riktig DBT utan har istället gått till olika KBT och psykodynamiska psykologer. Jag har medvetet valt att inte sätta ett namn på min problematik när jag träffat dom, för jag har velat testa dom och se vad de kan om bpd. Jag tror jag har träffat tio stycken, som jag beskrivit solklara bpd-beteenden för, men ingen av dom verkade förstå. Jag fick många konstiga blickar och fick höra av ett par stycken att det inte är så vanligt att tänka som jag gjorde, att de aldrig stött på det innan. De förminskade mina problem och kunde säga att jag bara inte träffat rätt kille än osv. Så jag avslutade de kontakterna snabbt. Nu har jag äntligen hittat en psykodynamisk psykolog som faktiskt förstår. Det märkte jag ganska snabbt. Jag berättade om mina tankar och hur jag fungerade och av hennes följdfrågor blev det hur tydligt som helst att hon var väl insatt i bpd-problematiken. Nu har jag bara gått sporadiskt av olika skäl, så vet inte hur mycket hon kommer att kunna hjälpa, men det är skönt att ha någon som förstår.

Ett annat problem med terapin för mig är att jag har svårt med närhet, och ju mer man öppnar upp sig, desto närmare kommer psykologen ens inre. Det gjorde att jag ofta inledde terapin med att tycka mycket om dom, men efter ett par gånger kände jag nästan bara förakt. Enbart för att jag öppnat upp för dom. Så det är inte helt lätt det där...

Jag tror inte att man alltid behöver terapi. Jag har mycket självinsikt och kan mycket om min problematik, men det är för att jag själv är väldigt påläst och har velat lära mig. Ju mer jag lär mig, desto bättre har jag kunnat hantera mina problem. Ibland kan det vara värdefullt med en psykolog dock. Jag har en tendens att trassla in mig själv i mina tankar om hur värdelös jag är för olika saker som hänt i livet. När det gäller såna saker så är jag i stort behov av att få höra från andra att det är ok, att det inte var mitt fel och att det inte gör att jag är mindre värd. Så ibland är det bra att få speglas av andra, men den största delen av arbetet kan man nog göra själv.

• Anonym (TS)
    orkabpd skrev 2015-03-20 12:41:18 följande:
    Borderlinestörda fungerar inte i förhållanden. Det är ett av diagnoskriterierna. Så det har inte med mitt förhållande att göra. Frustrationen är snarare över att nästan alla förhållanden med borderlinestörda är identiska. Varför det finns otaliga böcker och berättelser som man känner igen sig i, som anhörig.
    Det behöver inte nödvändigtvis stämma eftersom att många faktiskt arbetar med sig själv för att bli bättre. Att de flesta relationer inte fungerar är förmodligen för att de med borderline ofta väljer fel partner, men med en stabil och trygg partner kan man faktiskt fungera hur bra som helst och läka sitt psyke. Sen vet jag inte hur ofta det händer att bpd-personer lyckas finna en sån relation, men det finns flera exempel i tråden.

Det är inte heller rättvist att säga att vi inte har självinsikt, hade du läst genom alla sidorna så hade du även där fått se att många visst har självinsikt. Jag har mer självinsikt än du någonsin kan tro. Dock hjälper inte det alltid mig att agera "normalt", för jag har inte alltid kontrollen. Som du skriver så är jag känslomässigt på ett barns mognadsnivå, men jag lär mig och utvecklas hela tiden.
  • Anonym (TS)
    orkabpd skrev 2015-03-20 13:16:35 följande:

Ber om ursäkt för det dåligt formatterade inlägget... det såg bra ut när jag skrev det... Punkterna finns här: sv.wikipedia.org/wiki/Borderline_personlighetsst%C3%B6rning

Med all respekt, du verkar ha mycket som du behöver bearbeta på egen hand. Det är väldigt bekvämt att skylla på en diagnos för att lägga över all skuld på den andra. Jag säger inte att ditt ex inte har någon skuld, för det vet jag inget om. Men verkligheten är inte sådan att det alltid är bpd-personen som gör fel. Man är två i relationen. Du behöver inte heller upplysa oss om diagnoskriterierna, vi är redan väl införstådda med dessa och hur de kan yttra sig. Vi lever med det varenda dag!

Vad vill du åstadkomma med dina inlägg? Att vi ska ta på oss skulden för allt som är fel? Att vi ska säga att du är ett stackars offer för ditt bpd-ex? Eller ska vi alla kasta oss framför ett tåg? Om du nu tycker att bpd-människor är så jobbiga så borde det väl ligga i ditt intresse att de som lider av detta blir bättre. Och det blir vi genom att diskutera och stötta varandra. Det enda du gör just nu är att hålla tillbaka den positiva utvecklingen, vilket borde vara motsatsen till det du vill.

Jag ber dig snällt åter igen, att sluta med dina anklagande inlägg. Om du vill ställa frågor, eller uppriktigt vill lära dig mer, så är du välkommen att stanna kvar. Men behåll dina nedlåtande kommentarer för dig själv. Jag kämpar med dåligt mående varenda dag, jag orkar inte kämpa emot såna som dig också. Att vi inte ens kan få ha en egen tråd i fred...

Sen kan jag tycka att man inte ska kasta sten i glashus... Tala inte om andras dysfunktionella och störda beteende om du inte själv är en normal, sund och välfungerande person. Dina inlägg här, samt din signatur, visar nämligen på motsatsen...Skapa en "anhörig till bpd-tråd" istället, så lovar vi att ni får klaga hur mycket ni vill.
  • Anonym (TS)

Jag föreslår att vi inte fortsätter att besvara fler inlägg från "orkabpd" då denna person uppenbarligen inte kan visa respekt eller förstå vad vi skriver till honom/henne.

• Anonym (TS)

Anonym "ond" - Bra att du orkade lämna! Detta är ett steg i rätt riktning mot ett liv där du kan bli lycklig.

Ni som har gått DBT, har man fått lära sig där hur man ska hantera det svart-vita tänkandet? Går det någonsin att normalisera det? Jag har så himla svårt för det där med att människor kan ha både gott och ont i sig samtidigt. För mig är de antingen eller, men det gör att jag blir jätteförvirrad när den som jag trodde var god helt plötsligt gör en ond handling, eller tvärtom. Jag vet inte vart jag ska kategorisera dom och det gör att jag inte heller vet hur jag ska bemöta dom. Det blir allmänt labilt fram och tillbaka i mitt bemötande, vilket inte är rättvist mot personen ifråga. När jag tänker att personen trots allt är god så får jag så dåligt samvete över att jag dessförinnan tyckt att dom var onda...

• Anonym (TS)
    Anonym (Psychodrama) skrev 2015-03-30 00:34:32 följande:

Jag har känt mig så stark sista tiden men under den här helgen kom bakslaget. Jag tänker på mitt ex hela tiden, jag hatar honom och jag känner sån jävla ilska samtidigt som jag saknar honom. Ångesten är total och jag har kallsvettats hela dagen, jag sitter bara och skakar till följd av ångesten. Ni vet den där kvidande känslan när man bara vill ha kontakt, man vill bara höra någonting från människan.

Jag dras mellan tankarna att tappa hoppet helt eller bara försöka hitta tråden igen. Överanalyserar precis allt och tankarna äter upp mig inifrån. Jag orkar inte starta om från noll igen, jag hade tagit mig så långt men nu känner jag bara fuck it. Känner bara för att totalt flippa ur, göra något sjukt drastiskt för att få utlopp för min smärta.

Vad ska jag göra med den här ilskan och det här hatet? Skickade ett riktigt hatiskt sms till honom tidigare idag, onödigt jag vet men jag behövde verkligen få ut det och jag orkar inte sitta och låtsas som att allt är okej. För jag är fan inte okej, jag är fucked up i en fucked up jävla värld. 

Jag befinner mig i exakt samma läge. Varje gång jag är ensam så kommer detta desperata behov av att få kontakt med honom, samtidigt som jag vet att han behandlat mig dåligt och ljugit för mig. För det så hatar jag honom. Men det glömmer jag när jag känner saknad. När det är fortsatt tyst i telefonen så blir jag arg för att han inte saknar mig, för att han inte försöker få mig tillbaka. I veckorna kan jag känna mig helt ok för då är jag distraherad av arbetet. Men under helgerna rasar jag. Ensamhet är verkligen inte bra...

Jag har också skickat iväg en hel del sms i ren ilska. Inte det smartaste movet kanske, men ibland tappar man kontrollen. Det är "bara" att ta nya tag och försöka ta sig genom det. Och inse att dessa känslor vi känner, de är övergående. Tyvärr har det inte alltid blivit bättre för mig när känslorna gått över, för då har jag istället hamnat i ett läge där jag gett upp livet. Då jag bara andas och fungerar som en robot på autopilot.

Jag hatar livet just nu. Det är så värdelöst och jag orkar inte bry mig. Orkar inte vara stark. Orkar inte må dåligt. Och jag orkar definitivt inte att vara ensam. I denna period har jag känt att jag behövt mina vänner så himla mycket, men jag har insett att jag faktiskt inte har några vänner kvar. Så många gånger som jag suttit gråtandes i ett hörn och undrat "vad hände? hur hamnade jag här?". Livet blev inte som jag tänkt mig.
  • Anonym (TS)
    Anonym ("ond") skrev 2015-03-30 02:18:42 följande:

Än en gång har våra relationer skrämmande likheter -

I mitt förhållande, var det Jag som propagerade för öppet förhållande ... för att jag känner mig säkrare, av att veta att han är med nån annan, ironiskt nog ... istället för att konstant gå och oroa mig/misstänka. Det var dock han som ville vara med bara mig ... mycket pga hans känslor för mig, men också för att han inte klarade att "dela"... Han ville ha mig för sig själv.

Detta med bekräftelse - ser jag som något som ligger hos varje individ ... Dvs. - det ligger inte på något sätt hos dig, att hon söker bekräftelse hos andra män, utan det är hennes egen självkänsla det ligger på. Kanske är det för henne inte tillräckligt att få bekräftelse från bara EN individ, dvs dig... Kanske hade du aldrig kunnat komplettera henne så pass, att hon inte behövde bekräftelse från alla de andra.

Förstår dock vad du menar med "kommer detta bara stanna vid mental bekräftelse" - hade samma tankar om mitt ex, och själv har jag en känsla av att bekräftelsesökande riskerar att gå överstyr, och bli till otrohet. Har ingen "källa" på det, utan det är bara en ond aning.

Det där med att hon har en stående invit från en manlig bekant osv .... Mitt ex brukade berätta lite mildare grejer, om andra kvinnor ... men som gav mig exakt samma känsla som du har - "berättar han detta helt oskyldigt - eller för att fiska bekräftelse genom att få mig att bli svartsjuk".

Hade väldigt svårt att tro att han berättade saker om andra kvinnor helt oskyldigt ... Och jag tror fortfarande att han liksom kände sig trygg i att få en svartsjukereaktion av mig ... att ha mig i underläge, ha mig rädd att förlora honom.

Vet inte alltså ... ibland tror jag att det handlar om livsstilar som skär sig. Om man som jag (och kanske du med ?) behöver trygghet, och att känna förtroende ... stabilitet ... Kanske det blir väldigt svårt att ha en partner som flänger runt på alla de sätt som framkallar extrem osäkerhet hos en. (umgås konstant med motsatt kön, bekräftelsesökande, trivs med att locka fram svartsjuka, osv)

Jag har också propagerat för öppet förhållande. Inte för att jag ville ha det så, men jag ville inte bli bedragen igen. Men han sa nej till det för han ville inte att jag skulle träffa någon annan. Det slutade med att han bedrog mig bakom min rygg istället.
  • Anonym (TS)
    Anonym ("ond") skrev 2015-03-30 18:42:19 följande:

Det var så lite så - hoppas jag var till någon hjälp!

Det är ju svårt att välja vem man får känslor för liksom ... Och ibland kan det bli en person som absolut inte är kompatibel med en ... Man vrider och vänder för att få det att funka, men jag tycker det är okej att kasta in handduken om förhållandet i slutändan bara orsakar en smärta.

En tröst i detta (en klen tröst) - kan ju vara att du iallafall lärt dig lite mer om vad du INTE behöver nu .... Du verkar inte behöva någon som är så beroende av andra mäns uppmärksamhet, som ger en så otrygg känsla i relationen, och som inte tycks ha bra självkänsla alls.

Jag väljer att se det så, gällande mitt ex ... Känslorna var det inget fel på, för min del, jag älskade honom verkligen ... Men jag klarar inte att ha en livskamrat som får mig att känna mig extremt otrygg och osäker, och som har kontrollbehov och extremt dålig självkänsla. Det är inte vad jag BEHÖVER, liksom.

Så himla bra att du kan tänka så, att du sätter fokus på vad du behöver. Det är så svårt att lämna någon man älskar, men det är en kortsiktig smärta som kommer gå över. Efter det träffar man förhoppningsvis rätt och blir lycklig resten av livet. Istället för att stanna för att man inte orkar med den kortsiktiga smärtan och samtidigt välja bort lyckan...
  • Anonym (TS)
    Anonym ("ond") skrev 2015-03-30 18:58:01 följande:

Tack! Tycker också ditt resonemang är mycket klokt - och det stämmer ...

Vi som har borderline, är ju i andras ögon "kända" för att vara "on"/"off" .... Göra slut och sen ta tillbaka ... och repetera igen.

Men - i mitt fall - när sånt där händer .... Så är det inte nödvändigtvis av ondo, utan en inre vetskap om att relationen känns fel, en jobbig magkänsla ...

Man vet innerst inne att man borde dra - för den man är med passar en inte egentligen alls - och man mår dåligt av konsekvenserna av det. Känslorna säger dock "stanna, du älskar ju honom" - och därför tror jag det kan bli en sån jävla kamp. En konstant kamp mellan logik/bättre vetande - och känslor.

Ja det är svårt... Allt jag vill ha är kärlek, och tyvärr gör det att jag accepterar väldigt mycket skit för att få det. Trots att det nog inte ens är riktig kärlek då. Men har man en usel självkänsla så tar man vad man får när det gäller den biten. Och man blir snabbt van vid att kärlek ska göra ont, så till slut slutar varningsklockorna att ringa. För mig ringer varningsklockorna istället när någon behandlar mig bra. Man blir felprogrammerad.

Du verkar ha kommit väldigt långt på vägen med dig själv, jag beundrar den självkontroll som du ändå verkar ha.  
Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?