Anonym (Psychodrama) skrev 2015-05-01 22:19:56 följande:
Det är samma för mig, jag tänker läskigt mycket på mitt ex just nu. Och den där skammen sen och känslan av att man vet att någon som man fortfarande sorgligt nog bryr sig om faktiskt avskyr en, fastän jag vet att det inte bara var mitt fel att det slutade som det gjorde mellan oss.
En vän till mig, som jag har berättat det mesta för, sa att - hade jag inte tyckt bra om dig så hade jag inte velat umgås med dig. Så jag försöker alltid tänka på hennes ord när jag känner mig osäker runt mina vänner. Men jag kommer på mig själv ibland när jag är bland nya människor att jag verkligen anstränger mig för att andra ska tycka om mig. Jag önskar att jag inte var så för jag känner mig nästan falsk.
Jag gör tvärtom, blir helt intetsägande runt nya människor. Jag har redan gått in i tankarna om att de kommer ogilla mig så därför vågar jag inte ta någon plats alls. Vilket gör att nya människor verkligen inte bryr sig om mig för de märker knappt min närvaro. Så det spär bara på mina negativa tankar.
Jag kan se på dessa superglada och sociala tjejer och avundas dom. Dom ser så älskvärda ut. Varför skulle någon vilja va med en osocial och blyg tjej när man kan ha en sån tjej istället? Med mina vänner som jag känner mig trygg med så är det en annan sak. Då är jag social, charmig och rolig och tar lätt för mig.
Men alla mina vänner har någon gång sett mig i ett svagt läge där jag agerat desperat och labilt, bland annat nu när mitt förhållande tog slut. Då va jag på botten och behövde desperat att någon fanns där för mig, alla mina känslor av sorg och hopplöshet tog över och jag ville bara dö. Sen började jag må bättre men insåg samtidigt att mina vänner förmodligen aldrig kommer glömma hur "psyko" jag betedde mig. Det är alltid svårt när en relation tar slut, men jag blir ledsen på en nivå som inte riktigt är normal. Och jag skäms över det nu efteråt, även ifall ingen av dom någonsin skulle säga något om det. Det bidrar nog ganska mycket till min känsla av att folk egentligen inte tycker om mig trots att de umgås med mig. Jag tror inte att de ser någon annat än "psykon".
Jag vet inte vad jag ska göra för att kunna släppa exet. Saknaden är inte så stor, men jag känner mig så förnedrad av hans agerande. Och som du skriver, skammen av att någon jag älskat nu avskyr mig. För mig krävs det mycket för att avsky en annan människa, och nu måste jag acceptera att jag är så "hemsk" att det finns någon som avskyr mig. Men å andra sidan gör det bara att jag avskyr honom tillbaka. Just nu är det jobbigaste nog känslan av att jag inte dög som jag va. Att detta va personligt, det va MIG han inte ville vara med. För den personen jag är. Och samtidigt har jag så mycket ilska över hur dåligt han fått mig att må sen jag först träffade honom. Han har till stor del skapat en del av det han ogillade med mig. Han tjatade alltid om allt jag behövde ändra... Klädsel, vänner, fritidsintressen, ordval... Till slut va jag så osäker att jag inte hade något självförtroende alls kvar. Och det ogillade han ännu mer än alla de saker han ständigt klagade över. Relationen är slut, men den osäkerhet han fått mig att känna, den finns kvar. Det gör mig så arg och jag vet inte var jag ska göra av ilskan. Vill bara skrika och slå sönder saker. Men istället så bryter jag ihop och gråter när jag är ensam.
Jag måste vända på detta nu. Jag kan inte ha det så här längre.