Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?
Ta avstånd, hur menar du? Tycker han det är jobbigt...
Ta avstånd, hur menar du? Tycker han det är jobbigt...
Men förstår han hur du mår då? Har han läst på om BD?
Hur mår han psykiskt?
Om ni varit ihop länge och har barn, är det värt med familjeterapin. Sen kan det också handla om personlig mognad, hur mkt han förstår av andras lidande...är han mogen som person....
Vet hur det känns när man växlar mellan känslolägen. Va skönt att han fått jobb! Det har en positiv effekt på hur man mår oftast. Skönt att FK också ska hjälpa med aktivitet, får du önska vart du vill jobba?
Ofta grubblar jag på hur mkt jobbet påverkar hur man mår, dvs om vissa jobb snarare förvärrar ens psykiska mående. Jag jobbade som fältsäljare några år, och har aldrig känt sån stress som jag gjorde då. Med höga krav på resultat som mättes veckovis, hela tiden övertyga kunder osv.... Fick sömnproblem...
Jag gissar också något åt det hållet....som IPS-människa har man extremt låg självkänsla, och det kan kännetecknas av att man inte står ut med dom som tycker om den.....någonstans för att man avskyr sig själv/ ogillar sig själv....
Bara en hypotes.....
anna: Jag tror att jag faller för smicker för att jag känner en regelbunden tomhetskänsla inom mig, dvs känner mig nedstämd ofta (också en del av Ips). Därför uppskattar jag smicker.
Däremot är jag inte impulsiv så så vis att jag skulle "falla" för smicker av t.ex. en annan kille om jag är i en relation, mer än någon annan....
Läser just nu en mkt bra bok!
"Dialektisk beteendeterapi vip IPS" av Anna Kåver. Där står ; av två personer som fått diagnosen behöver inte ha mer än ETT kriterium gemensamt av de nio kriterierna. Eftersom man bara behöver uppfylla fem kriterier. (sid 24)
Detta innebär ju att många med Ips kan skilja sig åt rätt mycket ifrån andra....tydligen skiljer man på två grupper, den impulsiva och den osäkra (sid27).
Hallå på er!
Behöver hjälp nu!
Vill ni berätta hur ni brukar vara i början av en ny relation/kontakt med en kille? Jag har känslor ena dagen, sen nästa dag tycker jag han ser konstig ut eller är töntig bara....jag visar så klart inte detta, för han är en jättefin och snäll, bra kille.
Men jag känner igen mina drag från förr; kan bli extremt irriterad på personen vissa stunder, stör mig på småsaker och blir elak. Dock har jag lagt band på mig denna gång, jag vill verkligen förändras!
Men hur ska man veta vilka känslor som gäller när dom skiftar så ofta??? Jag blir så lessen och rädd!
Just nu är jag livrädd för att förstöra detta.....
Vet exakt hur det känns, jag har alltid varit sån!!
Ena dagen är allt bra (inte fantastiskt dock, jag känner sällan att allt är toppen, men kan kännas bra..), men nästa dag känner jag en ilska mot personen!
Dom dagarna får jag tankar typ att jag inte fattar hur jag kan ha sex med en sån "knasig" karl (när jag är arg) eller att han inte uppskattar mig och tar mig för att han inte hittat nån annan än, att jag kommer bli lämnad osv. Så växlar det mellan rädsla, oro, irritation, omtanke osv, fram och tillbaks! :(
Fler här?
Känns jobbigt just nu....hur blir ni i början av en relation?