Anonym (n) skrev 2011-10-08 12:03:08 följande:
Men du gumman - i den här situationen så är han invaliderande - och det jättemycket. Det är inte ngt som bygger upp relationer - kanske ngt han borde fundera på. Fråga "varför säger du så där, vad menar du?" Jag vet inte om han förstår själv att han är invaliderande, men det är han! För en person med borderline är det skadligt att invalideras, eftersom vi inte kan hantera det på ett för oss funktionellt sätt.
För att enkelt förklara vad invaliderande/validerande är kan man tänka sig ett barn som säger "mamma jag är kissnödig".
Invaliderande: "nej det kan du inte vara du kissade ju nyss"
Validerande: "Ja då ska vi ju gå på pottan igen."
Det handlar att lyssna in vad den andra säger, och gilitggöra det, alltså att det den andra säger hänger ihop med verkligehtenoch den personens inre. Känslor är ALDRIG rätt eller fel - dom bara är- och man känner det man känner!!! Däremot har man nytta av att kunna anpassa sitt agerande till det som situationen kräver- oavsett hur det känns för att det skall bli så bra som möjligt för en själv.
I verkliga livet är det ju jättejobbig situation där ngn envist hävdar att man överreagerar, kanske lite hånfullt, nedlåtande som man var en mindre vetande. Om man har borderline är ju en del av problemet att våra känslor är mycket lättväckta och starka - men dom har alltid ett berättigande och det finns en förklaring till varför de väcks (kan ju bero på minnen, tankar osv). Att då ställa sig upp och säga " mina känslor är befogade och jag håller också med att mitt beteende kunde ha modifierats för att situationen för oss alla då hade blivit mer hanterlig.... nja... jag har ännu inte sådana färdigheter, utan jag kastar väl ngt i golvet typ ;)
För att behålla självrespekten så behöver man stå för sina värderingar och vara aktsam om sin integritet i varje situation- man behöver inte be andra om ursäkt för att man finnstill eller att man har önskemål om hur saker och ting skall göras. Det här med självrespekt har jag ingen som helst koll på- det var liksom helt nytt för mig... Och nu delar jag till er :)
Vad bra skrivet! Du har så rätt! Det är ju inte bara själva grejen att något som görs är rätt eller fel, men att det t.o.m dras till den nivån att någons känslor är fel. Din text klargjorde mycket för mig nu. Jag är så van vid att backa och be om ursäkt för mina känsloutbrott, och säger ofta "jag känner så, men jag vet att det är fel". Så jag har egentligen gett honom den makten själv. Men jag tänker inte göra det mer. Känslor kan inte vara fel, de är bara känslor!
När jag blir arg så föredrar jag ofta att skriva det i mail istället för face to face eftersom jag vet att jag kan flippa ut ordentligt annars och skrika och kasta saker. I ett mail så är det bara mina känslor som kommer fram. Och han har gång på gång idiotförklarat mina känslor när jag skrivit om något som sårat mig. Och varje gång har jag svalt det och bett om ursäkt bara för att ens ha ventilerat mina tankar och känslor.
Har även försökt vara övertydlig med att säga att det är så jag känner och uppfattar saken, men att det kanske inte är så han har menat. Men ändå är det fel att säga de tankarna, då är jag jobbig och galen. Jag kan aldrig säga något om mina känslor inför vår relation för då får man kommentaren "here we go again" och så rullar han med ögonen. Förra veckan så sa han även att han kanske skulle flytta och jag sa att det var ju tråkigt och att vi då kanske bara har kontakt över mail (han ogillar att prata i tele). Han svarar "jag tror att du har gjort ditt på internet nu faktiskt". Och syftade då på alla mina "galna" mail om hur jag mådde dåligt av vår relation eller att jag mådde dåligt för att jag kände mig missförstådd osv.
Blir ännu mer arg ju mer jag skriver om honom, men för en gång skull så känner jag inget behov av att ventilera dessa känslor inför honom. Jag har sagt allt jag ville ha sagt, och jag backade inte. Det ger mig ro i själen. För jag ångrade inte det jag skrev dagen efter, och det brukar vara ett bevis för mig att min reaktion var ok i förhållande till saken det handlade om.
Hatar den sidan hos mig själv, att jag måste berätta alla känslor för personen ifråga. Det blir väldigt mycket känslosnack för en person som inte själv är sådan.