• Anonym

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Anonym (n) skrev 2011-10-15 11:49:41 följande:
    Här tänker jag att dessa känslor som vi har - vi kan inte ändra på dom. Vad vi kan ändra på är hur vi hanterar situationer och vad vi gör. Utan att döma eller värdera. När man ändrar sitt beteende, agerande så påverkas naturligtvis känslorna också, men dom kommer aldrig att försvinna, dom är biologiskt som dom är. Precis som endel har blå ögon så har andra bruna. 

I stunden har man hjälp av att reda ut vad som händer, nu blir jag jättearg-det är en känsla. Hjärtat hamrar i bröstkorgen -det är en kroppsförnimmelse -nu tänker jag att jag orkar inte med det här - det är en tanke. På så sätt placerar man de inre händelserna en liten bit ifrån sig själv för att kunna ge utrymme att handla funktionellt. En av många färdigheter man får lära sig ;) Men känslorna försöker man aldrig styra, döma eller värdera.
    Dum fråga kanske, men om man ska acceptera känslostormarna, hur hjälper det en med att inte agera efter dessa känslor? Blir det automatiskt lättare pga acceptansen?
  • Anonym
    Anonym (n) skrev 2011-10-15 14:51:37 följande:
    Om man försöker undvika det man känner, eller försöker tom mota bort det -(och det är per se omöljligt) så kommer all energi gå åt att fösöka detta. Det är dessutom så att lidandet uppstår när vi inte vill känna det vi känner - sorg är ju smärta, men att undertrycka sorgen leder till lidande. Det du inte vill skall drabba dig (t ex sorg, skam) kommer att drabba dig med full kraft om du inte accepterar känslan.

Man kan uttrycka acceptansen som att man är beredd att ta emot sig själv precis som man är, med alla tankar känslor minnen impulser osv. Om man intar en accepterande förhållning ökar chanserna för att få en förändring till stånd. Det är inte lätt att accpetera sig själv med allt vad det innebär, men det finns ju vinster med det. Istället för att försöka mota bort hemska minnen eller ge efter för destruktiva impulser kan man notera att de finns där, man kan vara här och nu och göra det man ville och behöver. 

Fascinerande är att acceptans är en antingen eller grej - man kan inte göra det litet grann, typ jag kan känna sorgen bara det inte gör för ont Ja eller nej -inget annat. Däremot kan man sätta en tidsgräns för hur länge man låter känslan komma, och så behöver man ju inte försöka sig på den svåraste känslan på en gång. 

Det blev lite kortfattat, för på något sätt är det så svårt att beskriva vad acceptansen är. Jag hoppas att du fick svar på din fråga, annars kan jag kanske förklara ngn specifik sak. :)      
    Anonym (n) skrev 2011-10-15 14:51:37 följande:
    Om man försöker undvika det man känner, eller försöker tom mota bort det -(och det är per se omöljligt) så kommer all energi gå åt att fösöka detta. Det är dessutom så att lidandet uppstår när vi inte vill känna det vi känner - sorg är ju smärta, men att undertrycka sorgen leder till lidande. Det du inte vill skall drabba dig (t ex sorg, skam) kommer att drabba dig med full kraft om du inte accepterar känslan.

Man kan uttrycka acceptansen som att man är beredd att ta emot sig själv precis som man är, med alla tankar känslor minnen impulser osv. Om man intar en accepterande förhållning ökar chanserna för att få en förändring till stånd. Det är inte lätt att accpetera sig själv med allt vad det innebär, men det finns ju vinster med det. Istället för att försöka mota bort hemska minnen eller ge efter för destruktiva impulser kan man notera att de finns där, man kan vara här och nu och göra det man ville och behöver. 

Fascinerande är att acceptans är en antingen eller grej - man kan inte göra det litet grann, typ jag kan känna sorgen bara det inte gör för ont Ja eller nej -inget annat. Däremot kan man sätta en tidsgräns för hur länge man låter känslan komma, och så behöver man ju inte försöka sig på den svåraste känslan på en gång. 

Det blev lite kortfattat, för på något sätt är det så svårt att beskriva vad acceptansen är. Jag hoppas att du fick svar på din fråga, annars kan jag kanske förklara ngn specifik sak. :)      
    Tack, det var ett jättebra svar. Jag har problem med att jag förtränger känslor, så ibland känns det som att jag tvingar mig själv i att möta en specifik känsla bara för inte bli totalt avstäng och sen bara stå där med explosiva känslor. Men det tar nog sin lilla tid. Jag vill så gärna kunna känna sorg t.ex, men det är en sådan sak som jag har tappat bort. Så nu tar jag en stund då och då, tittar på foton på personen jag förlorat och bara fokuserar på denna en stund. Och då kan det komma känslor i den stunden och det kan bli jättejobbigt. Jag tror det är så jag måste göra för jag har så mycket lagrat, och fortsätter att lagra mer och mer.
  • Anonym

Jag börjar tappa kontrollen igen....

En kille som jag känt i flera år har alltid haft lite av en crush på mig. Han har aldrig sagt det rakt ut, men det har varit tydligt. Han har förmodligen inte vågat säga det eftersom jag alltid sagt till honom att jag aldrig någon skulle släppa in en kille i mitt liv igen osv. Men vi har alltid connectat och han säger att jag är den enda han träffat som han kan prata med på det sättet som han behöver (dvs djupa samtal). Och jag känner lite samma sak inför honom. Och jag tyckte han var riktigt het första gången jag träffade honom också.

Nu har vi börjat prata mycket igen och han har börjat säga jättefina saker till mig. Att jag är en bra människa, att jag förtjänar kärlek, att jag är värdig osv. Allt sånt som jag själv inte håller med om. Han vet om mitt förflutna med destruktiva relationer och han dömer inte mig. Istället säger han att det gör att jag förtjänar ännu mer kärlek och respekt som kompensation. Han peppar mig verkligen och är superfin mot mig. Och som vanligt sätter detta igång ett rent kaos inom mig.

Dels så blir jag deprimerad pga hans ord eftersom jag inte alls känner igen mig i det han säger om mig. Jag är så rädd att han ska se den jag egentligen är och inte längre se mig som en så bra tjej som han gör nu. Och tanken på att ens ge honom en chans och dejta får mig att gråta. När man haft flera misslyckade relationer bakom sig så inser man hur svårt det är att faktiskt få en relation att hålla. Och jag klarar inte en till relation som går i kras.

På ett sätt så vill jag bli behandlad som en prinsessa, men samtidigt får det mig att må så otroligt dåligt. Det låter kanske överdrivet, men det väcker mitt självhat så till den grad att jag tänker att jag lika gärna kan dö för att jag är så värdelös. Att det blir pinsamt när alla andra också får veta det. När jag inte har någon kille alls i mitt liv så tänker jag inte alls på det sättet.

Killen vet att jag fungerar på detta sättet, och det är väl därför han försöker lyfta mitt ego. Han säger att han är väldigt fascinerad av mitt sätt att tänka och fungera (alltså det typiska borderlineagerandet), och han frågar alltid jättemycket om det för han vill verkligen förstå. En riktigt bra kille som jag egentligen passar jättebra med, men mitt psyke klarar inte det. Jag känner mig så himla psykiskt störd... Vid en relation som jag ändå stod ut med i 6 månader, slutade med en psykos pga den psykiska pressen det blev på mig med alla negativa känslor. Jag är nog ett hopplöst fall..

• Anonym
    Anonym (n) skrev 2011-10-20 17:59:38 följande:
    Hur går det med relationen ts?
    Slutade höra av mig och undvek honom istället. Jag kunde verkligen inte andas... Det känns bättre nu när jag är "fri".
  • Anonym
    Anonym (Har jag?) skrev 2011-10-31 14:44:58 följande:
    Vad många som har samma anonym-namn här, dumt att man inte kan byta.
    Det är iaf jag som var gravid och bråkade massa med min kille, som sedan visade sig var otrogen.
    Vår dotter är nu sju veckor (och helt underbar). Sen hon föddes har pappan bott hos mig (jag har egen lya nu, slaggade hos min mamma sist jag skrev tror jag?) för att kunna hjälpa till och så. Tre dagar efter hennes födelse bröt jag ihop och bad honom gråtandes att kämpa en sista gång. Han blev chockad då jag fram tilldess mest uttryckt hur mycket jag hatade honom för vad han gjort, började gråta han också och sen dess försöker vi verkligen. Jag försöker behärska mitt humör och hitills går det rätt bra. Det är bara en sak som förstör mig gång på gång, - jag vill bara lägga mig ner och gråta i tusen år när jag tänker på vad som hänt. Vi har det hur bra som helst i nuet, han är så fin mot både barnet och mig. Men jag kan ändå inte låta bli att tänka på allt hemskt, hur ont det gjorde (& gör). Jag vet inte hur jag ska komma över det. Har ni varit med om att ha otrogen partner? Vad gör man?
    Jag har viss förståelse för vad som hände, jag förstår att jag inte visade mina bästa sidor, och gav honom mycket skit. Den andra tjejen dyrkar marken han går på. Men jag har så himla svårt att förlåta ändå. Baaah. Ångest!! Jag försöker att inte visa det för honom för ofta heller, för han skäms och mår dåligt över vad han gjort och tycker det är jobbigt att prata om det. Men jag vet inte vad som är bäst, - att älta tills man känner sig färdig eller bara försöka blunda och gå vidare?
    Sluta försöka ursäkta hans otrohet, han bär själv ansvaret för den och det finns inga ursäkter för den sortens svek.

Det kommer bli lättare. Om det varit en engångsföretelse och det inte är så att han är en kille som varit notoriskt otrogen hela tiden. Efter ett tag så tänkte jag knappt på det. Förträngde det kanske. Visst blev man arg om man blev påmind men annars så är det inget man tänker på i vardagen. Men det beror på hur han beter sig också. Känner man fortfarande av vissa varningssignaler så kommer man inte släppa det så lätt. Och det bör man nog inte göra heller. Jag önskar att jag lyssnade mer på min intution i såna lägen för den har alltid haft rätt.
  • Anonym

Killen som verkade ha en crush på mig lyckades sabba vår vänskap idag. Han sa "i love u, u know that" mitt i en konversation. Jag ignorerade det och fortsatte att prata om huvudämnet. Efter en stund säger han rakt ut "jag älskar dig". Jag blir helt kall och tänker "jag älskar verkligen inte dig!". Trots att jag hade ett visst intresse för honom, han är perfekt för mig egentligen ju. Jag sa att han inte får säga sånt till mig om han vill ha kvar mig i sitt liv. Trots att han vet allt om mig och jag om honom så känns det inte som att vi är nära. För jag är så känslokall mot allt vad relationer heter att jag inte kan känna känslomässig närhet. Så det kändes som ett skämt när han sa det. Nu vill jag knappt prata med honom mer. Men jag är stolt över att jag sa ifrån, sa rakt ut vad jag kände. Innan hade jag inte sagt något alls utan hållt god min och sedan raderat hans nummer utan att förklara varför.

• Anonym
    Disan skrev 2011-11-08 20:04:27 följande:
    Hade tänkt att skriva av mig lite efter att ha haft FL -förbud under ett par veckor, men när jag ser att alla andra har massa problem vill jag som vanligt inte ta plats, haha...

Känslor är så jävla jobbigt! Varför kan vi inte bara få älska, älskas OCH kunna njuta av det? Kunna lita på vad andra säger när de är snälla... Inte bli arga och dra oss tillbaka. Bah! 
    Precis. Livet är orättvist för många, men det känns som att vi berövas av något av de mest grundläggande behoven, kärlek.
  • Anonym
    Anonym (jag igen) skrev 2011-11-13 11:30:05 följande:
    Skrev i denna tråd för någon månad sen.. dumt att man inte kan använda nicknamet.. "jag igen" säger inte så mkt.. Jag har ingen diagnos eller liknande utan mår bara exakt som er. Jag pendlar mkt upp och ner och min största ångest ligger ju i att be om hjälp. Så jag härdar ut tills de rinner över.

Har varit tillsammans med en kille i snart ett år. IGÅR grät jag för första ggn och fan vad jag grät! Det ville inte sluta. Bröjade gråta efter ett bråk (som jag manade fram såklart). Och jag har verkligen hållt mig och stängt inne känslor under hela det här året för att jag vill verkligen att det ska funka och sen igår bara brast det. Han blev nog lite chockad...

Varför kan man inte bara få vara normaaal? Mina kompisar börjar försvinna för jag känner mig "sviken". Har två nära kvar. Så nu är min mani att jag måste minsann skaffa nya vänner, men hur lätt är det i stora Stockholm där jag på ytan lever ett perfekt liv?

Denna eviga ångest..
    De senaste veckorna har jag också börjat inse att jag inte har några vänner kvar. Jag är så lättkränkt att jag hela tiden går runt och känner att folk hugger mig i ryggen så då bryter jag kontakten. Jag är nog lite överdriven med sånt. Och nu står man där... Ensam.
  • Anonym
    Anonym (jag igen) skrev 2011-11-13 17:25:33 följande:
    Exakt så känner jag också. Fast med en så tycker jag verkligen att hon gjort fel. Eller jag vet inte. De känns inte äkta iaf och då stänger jag av och tänker att jag klarar mig minsann bättre utan mina s.k. vänner.

Facebook tycker jag är extremt jobbigt också.. alla verkar leva perfekta liv och gör roliga saker hela tiden och verkar så jäkla lyckliga. Har tagit bort min fb för att gå med igen, för samtidigt är jag så nyfiken och vill verkligen veta hur andra har det, för att typ få bekräftat att "Ja, alla har det bättre än du".
    Ibland är det skönt att ta ett steg tillbaka, att välja att inte delta i "tävlingen". FB är bara skit egentligen... I perioder tar jag bort min och mår faktiskt bättre då. Jag orkar inte längre tävla om vem som har flest vänner, snyggast kropp, bästa jobb osv. Deltar jag inte i tävlandet så kan jag inte heller förlora. Det är lite befriande faktiskt.
  • Anonym
    Anonym (jag igen) skrev 2011-11-13 19:37:31 följande:
    Ja, mkt skönt! Fast sedan känner jag mig ännu mera utanför och aktiverar min igen. FB påverkar mig mer negativt än positivt tror jag. Utan att man på ngt sätt tänker på det emellanåt..

Hur kom ni i kontakt med vården? Helst av allt skulle jag vilja maila ngn bara och nästa dag så kom en psykolog hit efter jobbet, hem till mig, och så kunde jag prata. Då slipper jag 1. ringa (hemska tanke) till typ vårdcentralen? 2. Behöva ta ledig från jobbet 3. Ta mig till en vårdmottagning.

Om jag skulle ringa så känns det som om att de inte skulle tro mig.. för jag lägger på ett happy face in i det sista så fort ngt är jobbigt. Och jag är rädd för att jag skulle få panik och typ tjoho-tjohej jag mår nog rätt finemang nu..
    Många psykologer säger att man kan ringa dom när det är något så får man en akut tid. Man kan hitta en privat psykolog om man inte vill gå den vanliga vägen.

Mitt ansikte matchar inte heller mina känslor. Jag ler trots att jag samtidigt säger att jag mår så dåligt att jag vill dö typ. Jag tror och hoppas att psykologer är medvetna om att sånt är försvarsmekanismer.
Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?