• Höstflickan83

Viktfunderingar efter graviditet

Hej!

Jag undrar om det finns några här inne som har erfarenheter av att faktiskt bli gravid när ni har PCO-s och hur vikten sedan varit efter födseln av era barn?

Var ni överviktiga innan?
    Hur ser vikten ut efteråt? Har ni kunnat gå ner till startvikt? Har vikten blivit högre?

Jag är normalviktig i dagsläget och funderar lite på hur vikten kan se ut efter en eventuell graviditet... Kommer jag öka i vikt, eller finns det möjlighet att jag kan gå ner, trots att jag har PCO-s och då har lättare att gå upp i vikt?

• Svar på tråden Viktfunderingar efter graviditet
  • bollanmollan

jag har väldigt svårt att få bort min mage efter graviditeten.

• lerumstessan

Samma här, lillan är 9 mån och jag har fortfarande 10 kg kvar till startvikt....mycket segt går det och magen är fortfarande som en boll, ser ut som jag är gravid i 4 mån kanske.......nu ska jag bli gravid igen hoppas jag med lite hjälp av provera + pergo så efter nästa blir det till att ta tag i vikten på allvar

~¤~Ally 090617~¤~
  • bollanmollan
    lerumstessan skrev 2010-03-29 17:56:36 följande:
    Samma här, lillan är 9 mån och jag har fortfarande 10 kg kvar till startvikt....mycket segt går det och magen är fortfarande som en boll, ser ut som jag är gravid i 4 mån kanske.......nu ska jag bli gravid igen hoppas jag med lite hjälp av provera + pergo så efter nästa blir det till att ta tag i vikten på allvar
    ja jag ser också gravid ut. vii kämpar också för ett syskon.
  • lerumstessan

Jag såg på din presentation att vi då har mycket gemensamt, jag har också PCO och min dotter kom 6 veckor för tidigt och nu kämpar vi med för ett syskon. Äter du pergo?

~¤~Ally 090617~¤~
  • bollanmollan
    lerumstessan skrev 2010-03-29 21:03:56 följande:
    Jag såg på din presentation att vi då har mycket gemensamt, jag har också PCO och min dotter kom 6 veckor för tidigt och nu kämpar vi med för ett syskon. Äter du pergo?
    ja, väntar på bim efter en trippelkur.
  • Höstflickan83

Bollanmollan och lerumstessan:

Får jag fråga hur er vikt såg ut innan era graviditeter? Var ni normalviktiga då, eller hade ni någon övervikt? (I och med att det är vanligt med övervikt för dem med pco)

• lerumstessan

Jag var normalviktigt men inte utan att kämpa för det. Har i hela mitt vuxna liv varit tvungen att träna och akta vad jag äter bara för att hålla mig på en normal nivå. Det har gått så långt för mig att jag gått i terapi för förvriden kroppsuppfattning,  ätstörningar och överdrivet tränande....'

Nu efter grav så är det dock svårare att "komma igång"...kanske för att jag vill bli gravid igen och känner att det är "ingen idé" när jag ändå ska gå upp igen.....

~¤~Ally 090617~¤~
  • Höstflickan83
    lerumstessan skrev 2010-03-31 14:39:24 följande:
    Jag var normalviktigt men inte utan att kämpa för det. Har i hela mitt vuxna liv varit tvungen att träna och akta vad jag äter bara för att hålla mig på en normal nivå. Det har gått så långt för mig att jag gått i terapi för förvriden kroppsuppfattning,  ätstörningar och överdrivet tränande....'Nu efter grav så är det dock svårare att "komma igång"...kanske för att jag vill bli gravid igen och känner att det är "ingen idé" när jag ändå ska gå upp igen.....
    Tack för att du delar med dig. Jag är mycket nyfiken på hur det kan komma att bli efter en eventuell graviditet. Jag är normalviktig och har aldrig behövt kämpa för det.. Men jag undrar hur det kan tänkas bli efter en eventuell graviditet... Det blir spännande!
  • Höstflickan83
    lerumstessan skrev 2010-03-31 14:39:24 följande:
    Jag var normalviktigt men inte utan att kämpa för det. Har i hela mitt vuxna liv varit tvungen att träna och akta vad jag äter bara för att hålla mig på en normal nivå. Det har gått så långt för mig att jag gått i terapi för förvriden kroppsuppfattning,  ätstörningar och överdrivet tränande....'Nu efter grav så är det dock svårare att "komma igång"...kanske för att jag vill bli gravid igen och känner att det är "ingen idé" när jag ändå ska gå upp igen.....
    Råkade skicka inlägget lite för fort...

Förstår att et kan vara svårt att komma igång med att få ner vikten om du ändå ska försöka bli gravid igen, det borde kännas meningslöst på nåt sätt då..
    Hoppas att ni blir gravida snart!
  • lerumstessan
    Höstflickan83 skrev 2010-04-01 10:13:49 följande:
    Råkade skicka inlägget lite för fort...Förstår att et kan vara svårt att komma igång med att få ner vikten om du ändå ska försöka bli gravid igen, det borde kännas meningslöst på nåt sätt då..Hoppas att ni blir gravida snart!
    Tack, det hoppas jag med! Ska börja med pergo snart så fort jag får mensen efter min proverakur....
    ~¤~Ally 090617~¤~
  • LiselottePCOS

Jag tycker det är omöjligt att säga vem som kommer gå upp i vikt av PCOS... iom det är många syntom och man drababs olika svårt av de olika syntomen.

Jag vägde ungfär 5 kilo för mycket, hade ingen kunskap om BMI då 1988. Jag ahde mage  , smla  armar och ben..  Gick upp ca 15 kg udner gravidtet som gick bort som de skulle direkt efter. Men vid tiden då  grvidtethormonern gick ur kroppen ( kund inte amma) och vår son var ca halvåret började jag gå upp i vikt.  När det hade gått en tdi och sonen var ett år var jag 35-40 kg tyngre.

Vilket jaglångt senare förstod hade med homoner och PCO/S samt äggstocksfunktionen att göra. Du som är medveten om din PCO/S kanske löper en mindre risk om att gå upp i vikt genom att förska ha så goda kostvanor som möjligt, motionera så mycket tdien tillåter med små barn och kontakta läkare om du märker tecken på vikökning. Var envisa ge inte med er och se till att få hjälp om ni börjar gå upp i vikt efter graviditet och amning.

Jag har gått ned ca häften av alla dessa kilon.... Har stor mage nu,  småbarn undrar om jag är gravid ibland,  och vissa synskade vuxna dvs de som inte ser skillnad på gravidmage och en hängmage av fett.  Har förklarat för många om PCOS tidigare  när de sagt något om min storlek, men har lessnat på det..

• Jenny03

Jag var normalviktig, fick barn och gick ner det jag gått upp under graviditeten direkt. Efter ca ett halvår gick jag plötsligt upp 10 kg på två veckor (jag ammade bara 2 månader sedan sinade jag) sedan fortsatte jag gå upp fast långsammare tills jag blev gravid igen. Då hade jag gått upp nästan 20 kg, men då jag blev gravid igen så rasade jag ner till min normalvikt igen. Samma sak igen ca 6 mån efter förlossningen gick jag snabbt upp igen. Hormoner är tydligen inte att leka med....

Svar på tråden Viktfunderingar efter graviditet