• nexa79

Varför tar man på avbetalning?

Jag tycker man är rätt dum om man tar saker på avbetalning. Åtminstone om man gör det till en vana.

Visst kan det ibland bli så att man måste ta något på avbetalning för att saken behövs akut, t ex en tvättmaskin eller något annat. Sånt händer. Och det är inte den konsumtionen jag avser i det här inlägget.

Men: Varför är det så svårt att inse att man som regel betalar mycket mer än varans egentliga pris när man väljer avbetalning? Varför är det så svårt att tänka framåt och spara till att köpa ut saken kontant?
    Vi lever i ett konsumtionssamhälle, som medför en viss stress på att man ska ha fina saker, fina hem, fina bilar osv.
    Men jag har sett många gånger att folk sätter igång och handlar allt de kommer över. Det är ju så lätt, man kan ju ta det på avbetalning!

"Visst, så tv:n vi har funkar, men det är ju inte en platt-tv. Så då köper vi en sån. Bättre bild är ju så mycket mer värt!"

"Okej, så bilen rullar och drar lite, det är inget större fel på den. Men den är ju inte fabriksny eller av mitt favoritmärke, så jag tror jag tar ett billån och köper en helt ny istället. Att den drar lite mer gör inte så mycket, jag tycker det är värt det om jag får ha precis det jag vill ha.."

"Våran soffa är så ful, den matchar verkligen inte vardagsrumstapeten eller någonting alls, så det är lika bra att vi köper en ny.."

Resonemangen är inte ovanliga. Det som är ovanligt är att man tänker lite framåt och väljer att köpa saken kontant istället för att ta lån eller avbetalningar.

Hur många tänker på att om man tar flera små avbetalningar så blir det på sikt tusenlappar som ska betalas, och det tar längre tid att faktiskt äga sin grej än om man sparar och köper kontant. Plus att många av de tusenlappar som man betalar, går till räntor och avgifter som man slipper om man köper kontant?

Det är så sorgligt att se att många förköper sig och sen knappt har råd att leva. De må ha ett jättefint hem och många fina saker. Men de har inte mycket tid att njuta av det, eftersom de måste jobba eller är så stressade över hur de ska få ihop pengar till nästa räkning...

Jag menar inte att döma någon. Jag är bara fascinerad över att människor som i många andra lägen är oerhört ekonomiska och sansade, plötsligt tappar alla begrepp om vad som är smart och inte bara för att de vill ha något.. akut!

Själv tar jag inget på avbetalning om det inte är akut, jag kan ha roligare för pengarna. Men förklara gärna hur man skulle kunna försvara att man prioriterar  t ex ett hus där man tvingas stanna hemma och aldrig har råd att göra något kul istället för att bo lite mindre och ha råd att unna sig att gå på bio ett par gånger i månaden, eller en sprillans ny bil när man inte har råd att köpa ny overall till sina barn? Jag vill förstå!

• Svar på tråden Varför tar man på avbetalning?
  • Fredriks Mamma
    nexa79 skrev 2010-03-31 14:17:20 följande:
    Fast hur ofta kostar det "inget extra"? Om du ska köpa på avbetalning så är det näst intill omöjligt att hitta saker som de facto ÄR gratis utöver produktens pris.. alltid finns det något som kommer till. Försäkring, fakturaavgift, uppläggningsavgift, osv. Bara för att det är RÄNTEfritt under en viss tid betyder det ju inte att det inte tillkommer kostnader. Obehaglig sanning..
    Det är inte gratis efter 6 månader... så betalar man inte innan dess så är det ränta plus fakturaavgift. Så det är det företagen tjänar på,.. men betalar man i tid, så är det som sagt GRATIS!

Alla har det givetvis inte, och oftast kostar det en uppläggningsavgift, ränta och aviavgift.

Men som sagt.. numera är det rätt förmångligt hos de flesta stora företag att dela upp betalningen, så varför inte.
  • nexa79
    Anonym skrev 2010-03-31 14:08:51 följande:
    Jag förstår egentligen inte varför folk upprörs och blir skrämda över att andra tar på avbetalning. Jag får väl göra vad jag vill med mina pengar? Ts. Du börjar med att skriva att du tycker att man är rätt dum om man tar saker på avbetalning och sen efter ett tag säger du att du inte dömer någon. Det gör du ju. Du tycker ju att folk som tar saker på avbetalning är ganska dumma. Det är väl absolut att döma folk?
    Okej, det var kanske ett dumt sätt att använda sig av uttrycket "jag dömer ingen.. " men tanken är inte att döma PERSONEN utan BETEENDET.
    Jag tycker att det är ett rätt så förkastligt beteende, har man inte råd att handla får man vänta, men få människor har tålamodet att göra det.. och då slutar det ibland illa. Kan man begränsa sig i sitt shoppande så att det fortfarande inte är några jättesummor så är det väl alldeles okej att köra med avbetalning, men det är ju väldigt många som inte KAN hantera det.. Och det är den delen jag vill komma åt.

Ber om ursäkt att jag var oklar i TS.
  • Miss Lau

Jag tycker det är smart att handla på kredit. Själv har jag sällan några större summor pengar på mitt kort och vill jag köpa något dyrare handlar jag med kreditkort. Kostar mig inte en spänn och blir betydligt billigare och enklare än att ta ut sparpengar där det tickar ränta

Däremot måste man givetvis vara beredd att betala i tid så att det inte blir några extra kostnader.

• Kjell2

TS:
    De flesta är nog som du; man köper något på faktura ibland och är det akut så blir det avbetalning.

De absolut flesta gör nog som du skriver:
    "inte är några jättesummor så är det väl alldeles okej att köra med avbetalning"

/Kjell

• nexa79
    Fredriks Mamma skrev 2010-03-31 14:14:06 följande:
    Många företag har helt avgiftsfria avbetalningar på 6 månader... så det nyttjar jag om det är något stort som behövs, t ex köpte jag utemöbler i somras. Och nu var vi tvugna att köpa en tvättmaskin. Känns skönare att dela upp betalningen, samt så kan man betala hela beloppet när man vet att man har råd!! Toppen.. så länge det inte går över styr och blir alldeles för dyrt.
    Jag håller med dig, när det gäller akuta saker är det toppen med avbetalningar, för en del har inte pengar som ligger och väntar på att olyckan ska vara framme och man måste köpa nya vitvaror t ex. Men när det gäller lyxkonsumtion som tv, stereo, dator, bilar o inredning osv så anser jag att det är inte livsnödvändigt, då kan det banne mig vänta, även om man kanske tar något på faktura på t ex Jotex eller så (gardiner osv) då och då, men det brukar ju sällan kosta flera tusen.. så det kanske är lättare att betala av en sådan räkning ganska omgående än om man köper en massa möbler eller en bil eller liknande..

Jag köper själv på faktura från Jotex, men betalar in den inom en vecka oftast, eftersom skälet snarare är att slippa betala postförskottsavgift.
  • Fredriks Mamma

Jag tror att det är en liten procent av alla människor som handlar på avbetalning som inte hanterar det på "rätt" sätt. Men det är dem man hör om, och ser på lyxfällan.

Som jag sa.. jag handlar gärna på kredit, med kontroll! Jag vill gärna ha saken, t ex tvättmaskinen NU istället för att vara utan 6 månader!

• Fredriks Mamma

En sak till... det klart jag mår bäst när krediten är avbetald! Men jag mår oxå riktigt bra när jag får handla nåt!! =)

• sär skriven

Vi köper inte heller saker på avbetalning, men det är ett personligt val. Orka bry sig om vad andra gör med sina pengar? Man får väl ha så pass tillförsikt till andra människor att man tror de kan handskas med sin egen ekonomi.

• The Maria

Boende och bil kan jag ta på avbetalning (helst betala bilen också kontant). Annat jag vill ha får jag köpa när jag har pengar. Skulle aldrig betala ränta och andra avgifter på tex en dator så att den i slutändan kostat nästan lika mycket som två datorer.

Tror för övrigt att rätt många hoppar på avbetalningar och tycker att "150 kr i månaden är ju ingenting!" men sen inte tänker på hur länge man ska betala 150 kr och vad det kostar i slutändan. Tycker mig ha märkt det bland bekanta...

• Svala
    nexa79 skrev 2010-03-31 14:29:42 följande:
    Jag håller med dig, när det gäller akuta saker är det toppen med avbetalningar, för en del har inte pengar som ligger och väntar på att olyckan ska vara framme och man måste köpa nya vitvaror t ex. Men när det gäller lyxkonsumtion som tv, stereo, dator, bilar o inredning osv så anser jag att det är inte livsnödvändigt, då kan det banne mig vänta, även om man kanske tar något på faktura på t ex Jotex eller så (gardiner osv) då och då, men det brukar ju sällan kosta flera tusen.. så det kanske är lättare att betala av en sådan räkning ganska omgående än om man köper en massa möbler eller en bil eller liknande..Jag köper själv på faktura från Jotex, men betalar in den inom en vecka oftast, eftersom skälet snarare är att slippa betala postförskottsavgift.
    Men att betala en faktura är inte detsamma som en avbetalning!
    Att man betalar några kr extra för att få en faktura är ju ingen fara eftersom att man sparar all tid/bensin etc istället för att åka dit till butiken och köpa varan på precis samma sätt.

Problemet med dessa avbetalningar är ju att det är så fruktansvärt fula räntor.
    Det skulle vara mycket billigare att gå in till en seriös bank och ta ett banklån och sedan betala varan direkt. Det är ju det som är skrämmande. Att köpa för pengar man inte har (har sparat ihop) är nog inte största problemet tycker jag. Utan det är nog dom hutlösa avgifterna.
Svar på tråden Varför tar man på avbetalning?