• nexa79

Varför tar man på avbetalning?

Jag tycker man är rätt dum om man tar saker på avbetalning. Åtminstone om man gör det till en vana.

Visst kan det ibland bli så att man måste ta något på avbetalning för att saken behövs akut, t ex en tvättmaskin eller något annat. Sånt händer. Och det är inte den konsumtionen jag avser i det här inlägget.

Men: Varför är det så svårt att inse att man som regel betalar mycket mer än varans egentliga pris när man väljer avbetalning? Varför är det så svårt att tänka framåt och spara till att köpa ut saken kontant?
    Vi lever i ett konsumtionssamhälle, som medför en viss stress på att man ska ha fina saker, fina hem, fina bilar osv.
    Men jag har sett många gånger att folk sätter igång och handlar allt de kommer över. Det är ju så lätt, man kan ju ta det på avbetalning!

"Visst, så tv:n vi har funkar, men det är ju inte en platt-tv. Så då köper vi en sån. Bättre bild är ju så mycket mer värt!"

"Okej, så bilen rullar och drar lite, det är inget större fel på den. Men den är ju inte fabriksny eller av mitt favoritmärke, så jag tror jag tar ett billån och köper en helt ny istället. Att den drar lite mer gör inte så mycket, jag tycker det är värt det om jag får ha precis det jag vill ha.."

"Våran soffa är så ful, den matchar verkligen inte vardagsrumstapeten eller någonting alls, så det är lika bra att vi köper en ny.."

Resonemangen är inte ovanliga. Det som är ovanligt är att man tänker lite framåt och väljer att köpa saken kontant istället för att ta lån eller avbetalningar.

Hur många tänker på att om man tar flera små avbetalningar så blir det på sikt tusenlappar som ska betalas, och det tar längre tid att faktiskt äga sin grej än om man sparar och köper kontant. Plus att många av de tusenlappar som man betalar, går till räntor och avgifter som man slipper om man köper kontant?

Det är så sorgligt att se att många förköper sig och sen knappt har råd att leva. De må ha ett jättefint hem och många fina saker. Men de har inte mycket tid att njuta av det, eftersom de måste jobba eller är så stressade över hur de ska få ihop pengar till nästa räkning...

Jag menar inte att döma någon. Jag är bara fascinerad över att människor som i många andra lägen är oerhört ekonomiska och sansade, plötsligt tappar alla begrepp om vad som är smart och inte bara för att de vill ha något.. akut!

Själv tar jag inget på avbetalning om det inte är akut, jag kan ha roligare för pengarna. Men förklara gärna hur man skulle kunna försvara att man prioriterar  t ex ett hus där man tvingas stanna hemma och aldrig har råd att göra något kul istället för att bo lite mindre och ha råd att unna sig att gå på bio ett par gånger i månaden, eller en sprillans ny bil när man inte har råd att köpa ny overall till sina barn? Jag vill förstå!

• Svar på tråden Varför tar man på avbetalning?
  • Kjell2
    Svala skrev 2010-03-31 15:18:55 följande:
    Men att betala en faktura är inte detsamma som en avbetalning! Att man betalar några kr extra för att få en faktura är ju ingen fara eftersom att man sparar all tid/bensin etc istället för att åka dit till butiken och köpa varan på precis samma sätt.Problemet med dessa avbetalningar är ju att det är så fruktansvärt fula räntor.Det skulle vara mycket billigare att gå in till en seriös bank och ta ett banklån och sedan betala varan direkt. Det är ju det som är skrämmande. Att köpa för pengar man inte har (har sparat ihop) är nog inte största problemet tycker jag. Utan det är nog dom hutlösa avgifterna.
    Håller med. En del avbetalningsvilkor är närmare ocker. Tar man lång avbetalningstid och utnyttjar betalningsfria månader börjar den effektiva räntan närma sig 30%. 300 kr i månaden låter inte så farligt men under 36 månader blir det 10 000 kr. Blir en dyr 5 000 kr dator.

/Kjell
  • nexa79
    Svala skrev 2010-03-31 15:18:55 följande:
    Men att betala en faktura är inte detsamma som en avbetalning! Att man betalar några kr extra för att få en faktura är ju ingen fara eftersom att man sparar all tid/bensin etc istället för att åka dit till butiken och köpa varan på precis samma sätt. Problemet med dessa avbetalningar är ju att det är så fruktansvärt fula räntor. Det skulle vara mycket billigare att gå in till en seriös bank och ta ett banklån och sedan betala varan direkt. Det är ju det som är skrämmande. Att köpa för pengar man inte har (har sparat ihop) är nog inte största problemet tycker jag. Utan det är nog dom hutlösa avgifterna.
    Sant. En faktura är inte en avbetalning. Men det är att inte betala på en gång, vilket är vad jag föredrar. Det var så jag menade. Ledsen om det inte framgick tydligt.

Avgifterna är ju det som kreditgivarna tjänar på. Som någon skrev, man tänker ofta att si eller så många hundra i månaden är ju ingenting. Nä, det är det kanske inte om man tänker en månad i taget. Men lägger man ihop det så är det oftast mycket mer än vad man fått betala för själva varan.. så ja, det är avgifter som är farliga.
  • nexa79
    Kjell2 skrev 2010-03-31 15:32:02 följande:
    Håller med. En del avbetalningsvilkor är närmare ocker. Tar man lång avbetalningstid och utnyttjar betalningsfria månader börjar den effektiva räntan närma sig 30%. 300 kr i månaden låter inte så farligt men under 36 månader blir det 10 000 kr. Blir en dyr 5 000 kr dator.  /Kjell
    Precis, Kjell!
  • idiblon yes

Jag håller med ts.

Och så hör man samma konsumtionsjunkies påstå följande: "Vi har inte rååååååd att dela på föräldraledigheten."

• Vangla

Jag handlar alltid kontant nuförtiden, oavsett om det gäller datorer, bilar eller bostadsrätter. Har jag inga pengar så handlar jag inte.

Lärde mig en läxa när jag skaffade mig ett tankkort för några år sedan. Det var väldigt smidigt, då jag kunde tanka utan att ha några pengar för tillfället. 30-liter hit eller dit kändes inte så farligt. Men efter ett halvår så hade jag ca 10 000 att betala och då var det inte lika roligt längre.
    Så nu handlar jag enbart saker som jag kan betala direkt.
  • Piggelin

Jahapp, här känner man sig träffad ;)
    Jag och min sambo köpte på oss ALLT när vi flyttade ihop, allt på avbetalning. Min sambo var van vid att ha 12 000 kr varje månad i sin hand och shoppa..
    Vi hamnade lite i kreditsvängen, inget farligt så men dock.
    Ett år senare köpte vi en bostadsrätt och bakade in krediterna i detta.
    Sen var vi tillbaka, vi klarade av det utan problem men så bytte vi bank och fick en värdering på lägenheten - så vi slängde in krediterna igen i boendet samt så tog vi lite extra lån för att göra iordning vissa saker i lägenheten.

Idag köper vi fortfarande på kredit MEN då SKA vi betala av dom inom 3 mån. Vi lever så helt enkelt - jag har inte ont i magen över det, jag mår inte dåligt av det. Jag har stenkoll på vår ekonomi och vet hur pengarna går in och ut varje månad i 5 månader framöver.
    Är en budgetslav... :) och ekonomiassistent för den delen :)

Nu fick vi 19 000 kr tillbaka från skatten och ska lägga 11000 kr på att bli av med småkrediter. Sen har vi bara en avbetalning.....
    Med tanke på att vi har bestämt oss för att skaffa barn nu så har vi även bestämt att inte skaffa fler krediter! Nu är vi nöjda med det vi har hemma :)

Jag kommer nog aldrig handla på kredit när jag har en hel familj att ta hand om - men just nu är det bara jag och sambon....

• Stinky

Det är väl upp till var och en hur de vill göra. Vill folk konsumera över sina tillgångar, så varsågoda! Man kom inte och gnäll sen över alla skulder.

• Manchester
    idiblon yes skrev 2010-03-31 16:08:06 följande:
    Jag håller med ts.Och så hör man samma konsumtionsjunkies påstå följande: "Vi har inte rååååååd att dela på föräldraledigheten."
    Fast om hela ens inkomst går till avbetalningar på krediter så har man kanske inte det?

De som inte har råd att dela på föräldraledigheten går nog att dela in i tre kategorier:
    1. De med mycket låga inkomster. De har knappt råd att vara föräldarlediga alls och måste absolut välja det alternativ som ger mest i plånboken.
    2. De där bara den ena har ett jobb att vara föräldraledig från. Om den ena bara kan få lägstanivån så kan det betyda en väldigt stor skillnad i inkomst. Vet dock inte om den situationen kan uppstå såvida inte den ena föräldern jobbar svart. Hur är det med studenter som är föräldralediga?
    3. De som inte på några villkors vis klarar av att planera sin ekonomi och dit får man kanske räkna dem som handlar mycket på avbetalning.
  • Manchester

Jag begriper inte hur man kan köpa kläder, TV-apparater eller semesterresor på kredit. Jag kan däremot förstå en desperat förälder som väljer att betala julklappar till barnen så. Inte om det handlar om ett berg av presenter, men om det är enda sättet att få ihop någon julklapp alls. Det är inte bra, men jag kan förstå det.

Bil tycker jag också är fullt förståeligt. Det behöver ju inte vara som i TS, att man bara vill ha en större, snyggare bil av coolare märke. Det kan ju handla om att man behöver köpa en bil för att kunna ta sig till sitt nya jobb. Då är det väl bättre att köpa bilen på avbetalning och få en inkomst att betala bilräkningarna med, än att tvingas tacka nej till jobbet. Eller så kostar den gamla bilen mycket i form av verkstadsräkningar och bensin. Då kan det löna sig på sikt att köpa en nyare, bättre och mer bränslesnål modell. Även om man väljer avbetalning.

Sedan är det några som säger att de aldrig ens skulle köpa bostad annat än kontant. Välkomna till Stockholm! Det blir kanske lite kallt att sova på en parkbänk tills ni fått ihop ett par miljoner, men ni är välkomna att försöka.

• snuttP

Vi köper på kredit då o då.. Men bara om det är ok vilkor! Och om vi vet att vi har råd. Vi kan hantera det, men tyvärr kan inte alla det..

Svar på tråden Varför tar man på avbetalning?