Ekorrfamiljen skrev 2010-09-27 14:22:59 följande:
Ase: Jag trodde att jag skulle sakna både frukt och godsaker, men icke. Bröd och pannkakor kan man göra alternativ som smakar nästan riktigt och det är fullgott alternativ till frukosten för mig. Om man vill kan man ju ta en skål turkisk yoghurt eller creme fraiche med lite hallon till frukost istället. Eller keso och tomat, eller vad man nu vill ha. Själv tycker jag att kokta ägg med en rejäl klick Bregott på är riktigt gott.

Man får hitta alternativ som passar en själv helt enkelt. Det är ju värt det med tanke på hur mycket bättre jag mår, framförallt i kroppen (magen, lederna och huvudet.)

Vi har gallbesvär i släkten (mamma och syrran bl.a) men än har jag inte märkt av det. Iom att man äter så mycket fett hela tiden så sköljs gallvägarna igenom konstant och det sägs minska risken för gallsten.

Det är nog mest gallan jag är orlolig för eftersom sjukvården varnar för fet mat och ägg. Två av de vanligaste orsakerna till anfall enligt läkaren. Men om man inte testar så vet man ju inte hur det blir heller. Får väl ta tag i det hela och försöka, men hur gör man för att inte av ren vara fixa sig en macka till frukost liksom. *s*
Får ta och väga mig så jag har något att utgå ifrån och så får jag börja utesluta en sak i taget tror jag annars kommar jag få panik. Tex bröd första veckan, potatis andra osv. Försiktig avvänjning. Majs tror jag inte jag tänker avstå ifrån då majskolv med mkt smör är en av de bästa saker jag vet. Man kan ju inte ta bort allt man verkligen gillar, gör man det är det större risk att man misslyckas (iaf jag). Sen med tiden hittar man väl nya favoriter (hoppas jag).
Det får bli youghurt eller keso till frukost, alternativt ägg då. För blir det för matigt så mår jag bara illa. Maken skulle dock älska om jag började pyssla till bacon, ägg och liknande till frukost. *s* Det är konstigt att det inte är han som har övervikten här om vi jömför hur vi äter. Men det kanske beror på sockerbiten eftersom jag både äter mer bröd och mer socker än vad han gör. Han är däremot en riktig chipsfreak och älskar feta tillbehör, såser osv. Sen har ju jag rejäla anlag också, han har en mor som får jobba hårt på att inte väga för lite. Jag hade en far som led av grav övervikt.