Inlägg från: Asereht |Visa alla inlägg
  • Asereht

K*B*N, pratar del 11

Ekorrfamiljen skrev 2010-09-28 12:39:03 följande:
    Vad gullig du är Ase! Ett av problemen är ju att han inte har någon tumme! Det behövs bara som en tub på vänster men den måste vara ganska lång så den sitter kvar på armen. På höger funkar nog tumvante i bebismodell bra.
    Jag ahr faktiskt aldrig gjort bebisvantar med tumme, bara sådan modell som är utan. Jag kan säkert hitta mönster men om det går bra med två tumlösa så behöver jag inget mönster och kan fixa dem relativt snabbt. Säg till om färg bara isf.
    ♥ Grabbarna Bus, Syrrans & Liten Nöffes Mamma ♥   Blogg: www.stickig.se
  • Asereht
    Kavat skrev 2010-09-28 15:08:47 följande:
    Tillbaks från läkare med medicin till liten. Håll nu tummarna att han blir bättre av den. Och att vi får i honom den. Han fick hur mycket fradga som helst av den så tror att det mesta kom ut igen...
    Jobbigt att medicinera sån liten en. Tyckte det var svårt nog att få i minibusen pc första och hittills enda gången han behövt och då var han ändå över 3.
  • Asereht
    Ekorrfamiljen skrev 2010-09-28 17:04:29 följande:
    Jag läste lite slarvigt förut. Tumlösa går bra med. Ska kolla måtten på hans arm då för han behöver som sagt lite olika storlek. Vanliga vantar glider ju bara av för hans arm är lika smal som hans två fingrar ungefär. Har du samma garn som till mössan vore det ju fint
    Mät omkretsen på handen och armen + hur långa du vill att de ska vara. Stickar man lång ribb så kan man ju vika ned om man vill ha kortare och upp om man vill ha längre. Vill du ha snöre mellan vantarna? Så där så att man kan dra dem igenom ärmarna på jacka/overall och de inte försvinner om de ramlar av.

Förresten så kan du få bli min lchf coach för jag fattar nada nrä jag läser i den tråden. Blir inte helt klok på allt som jag läst hittills heller, de flesta "dieter" har ju en "så här mkt ska du äta" eller inte men här känns det inte som det riktigt finns något sådant upplägg. Kollar kokböcker och undrar om du kan rekommendera någon? Jag bheöver lite underlag och idéer om jag ska göra sånt här.
  • Asereht
    Ekorrfamiljen skrev 2010-09-28 17:27:20 följande:
     Snöre emellan i vantarna är bra, för annars försvinner de nog och en lång mudd blir kanon. *ska mäta*

Jag blir gärna din "coach" Asereht! Med LCHF räknar man inte kalorier och in- och ut, utan mängd kolhydrater/100 g livsmedel. Man kan äta tills man blir mätt av "tillåtna" livsmedel och med tiden blir portionerna automatiskt mindre eftersom fett mättar bättre. Jag lånade "GI-noll" av Sten Sture Skaldeman där och den verkar väldigt bra, med tips på bra mat för olika tillfällen. Har även lånat en LCHF-kokbok av Annika Dahlquist och Maria (alias Airam i sin blogg..) så den heter nå't i stil med "Dr Dahlquist och Airams kokbok".. Har den inte här just nu och är för lat för att kolla.. Den var sådär, men har man dåligt med inspiration är den bra.
    Låter bra för jag måste ha någon att fråga dumma frågor ibland.

Har kolalt recept på matklubben.se och där fanns en hel del. Har också insett att en del av mina favvorätter är väldigt lchf om man tar bort potatisen/riset eller pastan. Godaste tacogratängen tex, det är bara att utesluta nachochipsen så är det fix och färdigt.
  • Asereht
    zasata skrev 2010-09-28 20:10:58 följande:
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m54741186.html och länken då ;)
    Jag har lite svårt för sådana där trådar. Var och en köper det som de tycker är bäst och vad som är snyggt är ju faktiskt upp till betraktaren att döma. En del bryr sig och en del inte. Huvudsaken att man är nöjd. Förstår inte  varför man ska racka ned på vad andra väljer eller ännu mindre vad de inte väljer.
  • Asereht
    Lindadjo skrev 2010-09-28 21:07:33 följande:
    Asereht, jag fullkomligt ääääälskar ditt bumperbarskydd!!! HjärtaHjärtaHjärta
    Tack! *glad*
    zasata skrev 2010-09-28 21:15:02 följande:
    Jag skulle behöva shoppa.
    Men pengarna är ju fan snart slut, och då fick jag en bra lön denna månaden. blä!!!!
    Köpte nova star jaeans, mössa, napphållre, på freshmilk igår och en liandlo tröja, duns pyjamas och något mer på cbkids.
    sen ska jag köpa present till pappa.
    dumma apoteket skit!
    BLÄÖÄÖLÄLÄÄ!!!
    Ett annat tips är att göra hand/fotavtryck på vita örngott. Det gjorde vi till mormor och farmor förut. Vi ska göra en ny omgång nu när det finns ett par fötter till. Eller händer/fötter på tjockt vitt papper. En billig träfärgad ram som Ebba kan måla och dekorera.

Jag har en idé till farmor här, jag tänkte att alla hennes nedstigande dvs pappa och grabbarna bus ska få trycka sina fötter i rakt nedstigande och så gör vi en tavla av det. Kul grej bara. Kontrasten blir så skön från pappa fot till bebisfot.
  • Asereht

Här har vi haft något av en strulmorgon. Morgonen började som vanligt, kollektiv väckning 06:00, påklädning av alla barn (utom minibusen som vill lalla omkring i sin tigermorgonrock). Frukost och lite lugn och ro tid framför barnprogram tills det är dags att klä på sig och gå.

Stor och mellan kom iväg till bussen. Jag gjorde te och satte mig för att tutta nöffe. Då kommer storubusen tillbaka! Han hade blivit akut toanödig, resultat = missad buss. Sånt är inte kul. Det går två bussar med 10 min mellanrum. Men när man måste gå hem (5-10 min) och gå på muggen för att sedan gå tillbaka så kör det sig rätt rejält.

Som tur är så går det en till buss på morgonen 08:38. Bara att vänta in den alltså. Det dumma med den är att den inte går in till skolan som de andra utan bara går längst stora vägen. Så med instruktioner till busschauffören om vart han ska gå av och upprepade förklaringar om när det är dags att trycka på stopp fick jag släppa iväg min buse. Avstigning blir borta vid dagis och han måste gå en bit efter stora vägen för att gå runt och komma in till gånvägen i området. Gillar inte alls men kan inget göra. Jag kan ju inte hålla honom hema för att han blev skitnödig.

Hoppas allt igck bra nu, min stora skräck är att han skulle åka för långt och inte veta hur han kommer tillbaka (hitta). Han kan ju inte meddela sig. Som tur är så har han kompisar som bor i områdena runt skolan så han har lite pejl på hur det ser ut runt omkrin. Dessutom ringde jag skolan och meddelade att han var sen och att han skulle komma med bussen och gå runt så de väntar honom. Har inte hört något så jag antar att han dytk upp. Det här en klar baksida med att inte vara bilburen (mao kunna köra).

F*n vad jag känner mig frustrerad som sitter fast och inget kan göra.

Svar på tråden K*B*N, pratar del 11