Inlägg från: Asereht |Visa alla inlägg
  • Asereht

K*B*N, pratar del 11

Ekorrfamiljen skrev 2010-05-24 22:07:03 följande:
    Hjälp vad ni skriver.. Fröken Småland: Okej, hade annars letat upp lämpligt kuvert här, men jag kan lägga allt i lägenheten istället då. I lördags var vi nere på hamnen och åt glass. Då såg vi att PrimörPremiären höll hus i gamla silon där så vi gick dit. Massor av gott närproducerat att provsmaka och så var Alexandra Pascalidou där och gjorde reklam för sin kokbok: Min stora feta grekiska kokbok. Eftersom grekiskt är typ det enda vi aldrig lagar hemma (sanning med STOR modifikation) var Vipera bara tvungen att köpa den. Som tack fick vi världens gulligaste signering i boken av Alexandra. Hon var ju supermysig! Boken är jättekul att läsa och flera av recepten får till och med mig att bli sugen på att laga mat. Idag var det utvecklingssamtal på Tins skola. Han är verkligen 15 år.. *suck* Men jag är glad att han gillar matte och försöker med det andra iaf. Han måste ju skärpa sig om han ska komma in på det gymnasieprogram han vill söka om ett år! Oj, nu vaknade Vendel. Återkommer kanske.. Kramar!
    Avis på kokboken. Du får tyckat ill om den när ni testat lite recept. Jag älskar grekisk mat. När vi käkar ute så är grekiska kolgrillen en storfavorit, gott, inte så dyrt och massor av mat.

Och tonåringar, vad ska man säga. I en viss ålder så verkar en del liksom gå i ide när det gäller att tänka på framtiden och mer än här och nu (och allt vad det innebär med kompisar, musik osv). Dottern har passerat det stadiet som tur är men vi har varit där. *suckar*
    ♥ Grabbarna Bus, Syrrans & Lillgrisens Mamma ♥   Blogg: stickig.blogspot.com
  • Asereht

På tal om tonåringar måste jag få skryta lite. Min dotter har fått sommarjobb. Inget McDonalds eller Max som de flesta ungdomarna här utan jobb på Sjukhuset, hon ska förmodligen vara på kirurgen.

Hon fick insidertips av en kompis vars förälder jobbar på sjukhuset om att de skulle hålla info om ett antal sommarjobbsplatser för intresserade. Platsrna var i förstahand avsatta för gymnasieelver som inte valt vårdinriktade utbildningar för att de ska få en inblick och prova på vårdyrket (inte fullt ut då förstås).

Efter den allmänna infon om hur det var tänkt att fungera, tidsperiod och valmöjlighter fick alla som var intresserade fylla i en intresseanmälan i form av ett frågeformulär och även skriva några rader om varför just den personen var intresserad av att komma och jobba på sjukhuset och vilken avdelning de var intresserade av (fanns tre olika avdelningar har jag för mig).

I veckan som var fick dottern besked om att att hon fått en av platserna! Så himla glad för hennes skull både meritmässigt och för att hon nu kommer att tjäna en rejäl slant. Hennes första jobb förutom bloggjobbet på museet. Min stora lilla tjej! {#lang_emotions_sunny}

• Asereht
    Ekorrfamiljen skrev 2010-05-24 22:35:44 följande:
    Asereht; Vad kul med sommarjobb! Själv skulle jag dock aldrig klara av kirurgen..  Det var illa nog de gånger jag praktiserat på medicinavdelningen på Värnamo lasarett. Om jag fick välja nu skulle jag vilja vara på någon av de lugnare avdelningarna eller kanske på bb! På tal om något HELT ANNAT - är det någon som provat nya Daim? Det är typ päron och mint! Trodde den skulle vara superläskig men den är sååå GOOOD!! Måste köpa upp ett lager.. Nähä, nu vaknade Vendel igen..
    Jag skulle inte palla en sekund. *ryser* Jag är ingen vårdperson, jag klarar inte av att se folk lida. Jag tror jag är en empatisvamp eller nåt. Jag får nästan fysiskt ont och känner mig helt handfallen. Jag fattar inte att hon kan vilja vara på kirurgen.

De fick välja mellan Psyket, Kirurgen och nåt till som jag inte minns. Jag hade lätt valt Psyket och hoppats att de hade pyssel som terapi (vad sjutton heter det, det har ett namn sånt där pysslande). Det lär ju vara lättvården man hamnar på och inte slutet psyke. Tror att ngdomarna lätt tänker sig folk i tvångströjor och låsta dörrar och gallerfönster.
  • Asereht
    Kavat skrev 2010-05-24 22:36:36 följande:
    Min MT är ju marin.. Solblekt... Och sen som Asereht skrev så tror jag inte heller att de passar. Dock tror jag att UJ klädslar modell äldre kan passa? Sufletten är ju den som är annorlunda på nyare modeller? Men inte skiljer det något mer??? Osäker dock, men har för mig jag hört det. Sen funderar jag på om jag ens behöver liggdel? Eller gör man det. Kommer jag verkligen behöva köra lilleman i vagn. Här hemma på grusvägarna kan bebis ligga i sitsdelen om det nu skulle behövas dubbel. En kompis har en marin liggdel som hon aldrig använde (blev snittad).. Så den står tydligen och skräpar i ett förråd, men behövs det ens. Lilleman är ju över 3 när bebisen kommer. Han får väl åka ståbräda? Optimistisk??? Vad tror ni?
    Singel MT är smalare än UJ. Jag troooor att jag sett en MT med uj-klädsel och den var rätt säckig men jag vet inte årsmodeller där. Vet däremot att vid förfrågan på Bonti och Simpleworld då jag hade MT så sa de att det inte passade med Uj lädsel. Men de har ju inte alltid rätt heller.

Min minibuse hann ju precis fylla fyra och han har inte åkt vagn en enda gång sedan dec. Innan dess så åkte han någon enstaka gång sulky hem från dagis för att han var trött (och lite lat). Han ville alltid att jag skulle ha med vagnen när jag skulle hämta men sen A kom har han inte ens frågat. Jag har däremot lovat att vi ska skaffa en bräda då det blir lite småknöligt då vi går på bilvägen till och från bussen platsmässigt. Får se hur det blir dock, ju längre tid innan man kommer till skott ju större chans att behovet upphör innan man förköpt sig.

jag tycker du ska testa med bräda, funkar det inte så finns det alltid minst en liggdel på blocket. Det löser sig alltid.
  • Asereht
    Nifelheim skrev 2010-05-24 22:38:59 följande:
    Är det bara jag som är dum eller vadå? HIhi varför använde hon den aldrig pga snitt?
    *he he* Reagerade inte ens på det. Kanske inte använde dubbelagnen för att det blev för tungt? *teori* Inte vet jag.
  • Asereht
    Fröken Småland skrev 2010-05-25 07:13:40 följande:
    Alla barn borde åka vagn tills de är tolv *muttrar*
    Tycker jag med! {#lang_emotions_dreamer}
    Fröken Småland skrev 2010-05-25 07:28:40 följande:
    Igår var BVC här för 3-årskontroll och lilleman fick godkänt Men vi tyckte han var lite slö och det fick sin förklaring senare på kvällen då han fick hög feber stackaren. Så natten har varit sådär för mig och honom, däremot så tror jag att hans ögon är bättre men säkert vet jag inte då han fortfarande sover
    Men stackars liten då. Hoppas han är bättre idag.
    Nifelheim skrev 2010-05-25 07:23:53 följande:
    Jo jag vet. Men jag kom inte på att jag ångrade mig förrän i natt Tycker ju faktiskt att det är roligast att leta, och den där stunden när man åker och ska hämta sitt fynd. Sen är det roligt i ungefär en timme och sen vill jag oftast ha något nytt. *skadad*
    I fell again! {#lang_emotions_embarassed}  När väl vagnskrället väl står i hallen så bleknar den där "yes känslan" ganska fort. Att leta och få till affär är liksom höjdpunkten. *också skadad*
  • Asereht
    Nifelheim skrev 2010-05-25 09:26:58 följande:
    IBLAND är det bra att inte ha någon karl
    Eller en som inte längre orkar bry sig så länge han slipper sitta och åka långt för att hämta grejor.
  • Asereht

Behöver råd.

Sittyn ska avvecklas helt. Nu till frågan hur gör jag med den. Den är ju några år och välanvänd så den har slitningar i klädsel och lackskav. Inget superskick men fullt funktionell.

Vad gör man lägger ut den på T för en billig summa och ser vad som händer eller tar rätt på lufthjulen, säljer dem på T och skrotar resten? Fast det är ju synd att skrota, den funkar ju. Inget fel på broms eller så den är bara sliten/välanvänd.

Brio Sitty 03 Boys and Girls edition

Tänker inte behålla den iaf eftersom jag inte gillar den speciellt. Den fyller sin funktion men sitty och jag är inte bästisar. Jag ska inte ha en sitty till A sen det är ett som är säkert!

• Asereht
    Kavat skrev 2010-05-25 09:14:04 följande:
    Jag har ju inte haft koll på ett tag, förutom på den röda varukorgen som gick häromdagen på T för 216:- som jag inte köpte för då kan jag lika gärna köpa en ny. En röd varukorg som är lagad där kardborren sitter och det ser ut orsaken var att tyget fransat sig. Vågar man ens köpa. Jag lastar rätt fullt kan väl tilläggas. Känns ju som att eftersom en splirrans ny kostar 480:- så är det ju inga stora pengar det heller och då vet man ju att den är hel och funkar? Tänker jag fel? Vad kostar saker beg nu? Jag vill minnas att beg topset går rätt billigt? Jag köpte mitt bruna canvas topset för 600 av Kajsan för något år sedan och det var i nyskick. Det enda som finns på T nu är ett nytt svart som ligger på utgångs 600:- Var är rimligt för ett rött med en svartgrå rand som inte syns. (jag tror ni vet i vilket galleri ni kan kolla!? ) Nif får inte svara för hon är jävig.
    Tja, jag tycker att priserna på topklädslar framför allt är väldigt ojämna. En del går billigt och en del dyrt. Det syns direkt vilka färger som är poppis. Jag tror jag är för mkt novis för att direkt åsikta men halva nypriset är absolut max om det finns skavank tycker jag nog.

Jag  köpte nyss två suffletter, två liggdelslock och en sittdelstop för 575:-. Tyckte det var ok. Topset verkar gå för allt mellan 3-800 kr beroende på om det är fleece eller canvas och hur poppis färgen är (ltd går för högre priser). 

Frk S är mkt mer rutinerad på det här än jag, jag utgår bara ifrån vad jag max är beredd att betala och hur gärna jag vill ha just den saken.

Tipsa mig gärna om du/ni ser orange eller röd sufflett, röd är något mer intressant och jag vill gärna ha fleece.
Svar på tråden K*B*N, pratar del 11