• Lokatt

K*B*N, pratar del 11

hehe idag har jag sladdat runt, tur det är på bana det var skoj coh man fick endel tankeställare med

Kavat, jag måste fråga dig om råd, för nu känns det så jobbigt! det verkar som dottern fick en liten reaktion förrut, hon åt soppa med palsternacka, morot, purjolök, lök, buljongtänrning och gröna linser. Hjälp, vad kan det vara, vill verkligen inte att det ska vara linser, men hon fick ju liten, liten reaktion på linser ihop med tomat för ett tag sen, då trodde jag ju att det nog bara var för hon hade ätit två hela tomater och därför blev lite röd.

Linser, vad är det mer om det är det.. kan det vara bara linser, bara röda/gröna eller hur funkar det?!

Jag har inte nog med tid!
  • Lokatt
    Tant Pruselius skrev 2010-10-13 10:22:41 följande:
    Om allt ser bra ut på ul idag, får man köpa första bebisklädesplagget då eller är det att leka med elden?
    klart du kan, varför inte?
    Lycka till idag, kul att få se lill!
  • Lokatt

läst ikapp nif och kavat, vaddå för legostad?
    A, förstår inte heller hur din mamma fixar det, men stor eloge till människor som hon som gör det och gör skillnad! {#emotions_dlg.flower} 
    Har vänner samt att min mamma har gjort det och min mormor hela sitt yrkesliv, jobbat med dömda brottslingar som har dömts till psykvård, där är det ju allt möjligt *ryyys*

Jag tänkte bolla lite med er om en grej, behöver verkligen åsikter och in-put. Som ni vet har jag och maken tittat efter nytt boende i flera år nu, pga detta är lite litet. Vi hittar verkligen inget! Har vart och tittat på två, men de föll bort. Det är ont om boenden som passar oss! Köpa vill vi inte så länge jag pluggar.
    Så nu står vi i den här situationen: bor i trea, med trädgård. Två älsta barnen delar rum, byggt ett "loft" åt dom, båda sover alltså "i luften" så golvet i rummet kan nyttjas helt. Minsta sover inne hos oss. minsta fyller tre i februari, så han börjar bli lite stor för det... han har dock ett draperi med byrååer framför som avdelare in till sig, så vi ser varandra inte och han störs inte av våra lampor osv. när han sover. Men det är trångt
    Hur gör vi nu, låter han byta till växasäng om några månader (han har spjälsäng nu) och han ligger kvar i vårt rum? Han flyttar in under de andras loft? Vi byter lägenhet till sämre område, längre avstånd + ingen trädgård bara för att få ett rum till?
    Välldigt jobbigt nu, vad gör vi??

• Lokatt
    Asereht skrev 2010-10-13 14:05:15 följande:
    Jag skulle lösa saken så gott det går där ni bor nu. Att flytta till något som känns sämre bara för ytans skull tror jag kan bli helt fel. Bättre att fortsätta titta efter bra/bättre alternativ och lösa platsproblemen efter förmåga.

Vi bor ju också i ett litet hus och vi har flyttat om flera ggr för att göra mesta möjliga plats för barnen och skulle det krävas så bor vi hellre i vardagsrummet än flyttar till något sämre.

Här funderar vi allvarligt på att göra ett gemensamt sovrum till grabbsen (inte nöffe då) och sedan ha det stora rummet som lekrum. För tillfället har vi mellan och mini i stora rummet och storbus ensam i det mindre sovrummet. Men storbus är aldrig inne på sitt rum förutom när han sover. Tom då vill han helst sova över hos brorsorna så vi pratar om saken. Barnen är väldigt positiva till idén. Men vi har inte tagit beslut än. Det är ju inte värre än att man får stuva om igen om något år.
    ne, jag tänker också så, jag vill inte "flytta ner mig" bara för att få ett rum till, det är det inte värt. Trädgården betyder otroligt mycket för oss, med barn och hundar.

Kan man låta tre barn dela ett ganska litet rum verkligen? visst, det är välldigt välplanerat med tanke på de störres välldigt smarta sängar där de dessutom har egen hylla/lådor till privata grejer. Men, nja det tar imot... Samtidigt tar det imot att ha han i en vanlig säng i vårat rum... Gah!!
    Vardagsrummet har jag klurat på om det går sova i för oss vuxna, men samtidigt, ne.. med hundarna (skulle aldrig kunna sommna om jag behöver sova i samma rum som dom snarkiskarna Och dessutom, blir vardagsrummet så trångt, då blir nog känslan över att bo trångt ännu större, som det är nu är det iaf. ganska luftigt i vardagsrummet och man kan "andas".
  • Lokatt
    Asereht skrev 2010-10-13 14:34:59 följande:
    Nu har jag ju ingen aning om hur ert boende ser ut men är det omöjligt att ha loftsäng för er och ha lillen under som i ett eget krypin typ? Det är ju visserligen fortfarande samma rum men det kunde ge lite mer avskild känsla kanske?
    nje, just vårat sovrum är 1,5 trappsteg upp, så det är lite lägre i tak. dessutom skulle jag få krupp av att behöva klättra upp i en säng Men du fick mig att börja tänka... en säng i ca 1,20 höjden till minstingen kanske, då kan han ha en kudd/lekhörna under, fortfarande bakom draperiet.. inte lika lätt för han att springaupp och ner massa på natten då heller, vilket jag är lite rädd för när det är i samma rum och man slutar med spjälsäng.
    Ska klura vidare
  • Lokatt

tack för all funderingshjälp

tyvärr går detinte att ha på höjden över vår säng i vårt sovrum, det är lite för lågt i tak i det rummet (vi har ½-1,5 trappsteg i nivåskillnad mellan alla rum här hemma) 

Just nu efter funderand känns det som att vi kanske bygger en säng i Kura stil (ikeas) och har bakom draperiet i vårt rum. Funderar lite på om jag ska köpa en stor expidit bokhylla och göra som vägg, nu har vi som sagt två byråer framför, men de är ju kanske 1,1m hög. Gör man så med sänge får han ju en egen koja under. Är trots all yta-delning mån om att barnen ska få ha något litet som är deras eget space. De andra har sina sängar där det är en tygvägg imellan dom och de har varsinn hylla med alldeles egna lådor på.

Jo just det kort ja. glömde det när det var nytt, men får väll fixa det, i helgen när de veckostädat kanske

• Lokatt

A, jag känner så väl igen mig i tvätten! Vi har helt översvämmat av tvätt, vi tvättar och tvättar, men är aldrig ikapp! Makens jobbkläder, hans hundtränarkläder, mina hundtränarkläder, barnen som lortar ner i skola/dagis, minstingen som envisas med att äta själv och få utanför haklappen, en som inte håller tätt ibland med olyckor i säng och kläder. Man blir galen för mindre!

• Lokatt
    Fröken Småland skrev 2010-10-14 09:50:11 följande:
    Och jag är - om vi skall fortsätta med det uttrycket - lite anal med tvätten och tål inte att tvättkorgen svämmar över utan toktvättar så snart jag kan få ihop en maskin. Så det blir en eller två maskiner om dan utom när vi varit i Danmark och tvättar allt (röklukt Kräks) inklusive jackor. Då är det bråda dagar för den anala Fröken Småland Flört.
    fast äger man inte sin egen maskin kan man tyvärr inte tvätta varje dag.
    Nu har vi extrem tur, vi är fyra hushåll boende i vårt hus samt gårdshuset, alltså två två-familjshus. Ovanpå oss står det ju tomt sen över ett år i väntan på renovering. I gårdshuset som är mindre och har tyvå ettor bor det två yngre singlar, ena tvättar all tvätt hos sin mormor, andra är inte hemma så mycket. Så vi har tvätt i tvättstugan varje dag nästan, men när han har bokat eller om han spontant stoppat i en tvätt kan vi inte säga något dirket.
    Vi tvättar nog fyra-fem dagar i veckan och flera maskiner per gång, inte kattans är vi ikapp ändå När man äntligen är ikapp och allt torkar och man viker in det till dagen därpå, då har man ju minst en ny tunna ändå. *suck* Men vi är ju fler än er och dessutom med husdjur.
  • Lokatt

appropå tvätt, om ni har bra långtidsminne så vet ni att jag har haft problem med tvättstugan, det är fuktigt där nere (och trångt). Nu är det så fuktigt att det inte går att hänga kläderna där längre. Vi tumlar det som "går" enligt lapp, sommartid har vi hängt ute och tidigare har vi hängt lite i källaren vid bra väder och lite ine. Nu går det inte hänga inne, vi har en hund till, barnen är såpass stora att alla tre leker= mer yta behövs.
    Så nu torktumlar jag nästan allt, satt på skontumling och så, men ser ju hur kläderna som inte tål det tar stryck. Så mycket för eco och kunna ärva av sina syskon. Det är ett av de störsa minusen med att bo här, tvättsituationen
    Lös mitt problem åt mig!

• Lokatt

A och K, jag slår i er trångboddhet, fem personer tre hundar och tre katter (ser fr.s gråta) på 83kvm
    Men nu har jag fullt i kluringsplanering i huvudet, vi ska nog få till det här i något/några år till

Svar på tråden K*B*N, pratar del 11