-
Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen. -
Svar på tråden Katt eller hund?
-
ja men det går ju inte att komma ifrån att det är stor skillnadtamate skrev 2010-04-03 18:00:25 följande:har samma syn som du =)
Den relation och kärlek man utvecklar när man jobbar ihop med sin hund som ett team eller bara delar långa härliga promenader är helt unik. -
Båda såklart!
-
En fortlevande myt dessvärre...sarah skrev 2010-04-03 17:52:20 följande:Dessutom kan man göra så otroligt mkt med sina hundar (agility, vallning, långpromisar, bada, sök, spår, räddning, lekar, trix, lydnad, freestyle, drag m m m) medan man i princip bara kan gosa med katterna och leka lite grann... om de vill.
Katter går att lära så otroligt mycket men folk i största allmänhet har ingen aning om detta och struntar därför helt enkelt i det. Vilket då också ger upphov till sådana här uppfattningar. -
För att inte tala om hur empatiska just katter är. De känner av de flesta sinnesstämningar och gör sitt bästa att hjälpa om man är sjuk eller ledsen.Pernilla75 skrev 2010-04-04 08:45:43 följande:En fortlevande myt dessvärre...Katter går att lära så otroligt mycket men folk i största allmänhet har ingen aning om detta och struntar därför helt enkelt i det. Vilket då också ger upphov till sådana här uppfattningar.
Och hur roliga de är med sina olika personligheter.
Jag älskar min hund och har enormt roligt med henne, men katterna slår henne när det gäller sin empatiska förmåga samt förmågan att roa och medvetet provocera fram vissa reaktioner från matte. *S* -
Apropå katters empatiska förmåga så kan jag lämna ett bra exempel.Majsan70 skrev 2010-04-04 08:52:37 följande:För att inte tala om hur empatiska just katter är. De känner av de flesta sinnesstämningar och gör sitt bästa att hjälpa om man är sjuk eller ledsen. Och hur roliga de är med sina olika personligheter. Jag älskar min hund och har enormt roligt med henne, men katterna slår henne när det gäller sin empatiska förmåga samt förmågan att roa och medvetet provocera fram vissa reaktioner från matte. *S*
När jag var sjuk (bröstcancer) och hade fått min första cellgiftsbehandling så mådde jag riktigt j-la dåligt. Låg i sängen i tre dagar och vilka låg runt mig? Jo, ALLA fyra katterna! Även de som normalt sett aldrig brukar ligga i sängen.
-
Katter defintivit trots att jag är uppvuxen med hundar och inte skaffade katt förrän i vuxen ålder. När jag bodde hemma så var jag van vid hundar och tyckte om dem och så men ville aldrig ha hund själv. De är för intensiva och jobbiga. Och så måste man ju gå ut med dem 4 ggr/dag oavsett väder. Katter är mycket mjukare och mildare till sättet än hundar. Nä, hellre en spinnande katt i sängen än en flåsande hund.
-
Precis! Man märker ju att de direkt reagerar. När vi fick avliva vår ena katt för 1,5 år sedan så hade min stora tjej henne som huvudkudde o grät på i flera timmar. Inte en fena hon rörde och helt genomsur av tårar blev hon. Hon väntade tålmodigt ut tårarna bara.Pernilla75 skrev 2010-04-04 08:59:27 följande:Apropå katters empatiska förmåga så kan jag lämna ett bra exempel.När jag var sjuk (bröstcancer) och hade fått min första cellgiftsbehandling så mådde jag riktigt j-la dåligt. Låg i sängen i tre dagar och vilka låg runt mig? Jo, ALLA fyra katterna! Även de som normalt sett aldrig brukar ligga i sängen. -
håller med, katter är härliga men jag stör mig på att dom kommer och går som dom vill och kan vara borta i flera v. och det många kallar oberoende på en katt kallar jag nonchalans, dom bryr sig inte mycket vem som matar dom eller om man trillar av pinnen bara dom får göra som dom vill och visst är det charmigt på sitt sätt men jag måste fylla upp med en hund som ger mig tillgivenhet och som kräver av mig att jag ska jobba med den. jag känner att jag kan lita mer på en hund än en katt också när man ska ha dom i hemmet. en katt får för sig ta välta ner blomkrukor och pinka i jorden och pinka på barnens leksaker och en katt som har börjat hoppa upp på diskbänken och stjäla mat är vår att lära av igen. medans en hund dresserar man lättare.sarah skrev 2010-04-03 18:35:38 följande:ja men det går ju inte att komma ifrån att det är stor skillnad Den relation och kärlek man utvecklar när man jobbar ihop med sin hund som ett team eller bara delar långa härliga promenader är helt unik.helt enkelt tycker jag det är enklare att leva med en hund än en katt och man får så mycket mer tillbaka =) -
Jag tycker ju att det är tvärtom. En katt tyr sig verkligen till människor den känner medan en hund älskar alla.tamate skrev 2010-04-04 10:04:33 följande:håller med, katter är härliga men jag stör mig på att dom kommer och går som dom vill och kan vara borta i flera v. och det många kallar oberoende på en katt kallar jag nonchalans, dom bryr sig inte mycket vem som matar dom eller om man trillar av pinnen bara dom får göra som dom vill och visst är det charmigt på sitt sätt men jag måste fylla upp med en hund som ger mig tillgivenhet och som kräver av mig att jag ska jobba med den. jag känner att jag kan lita mer på en hund än en katt också när man ska ha dom i hemmet. en katt får för sig ta välta ner blomkrukor och pinka i jorden och pinka på barnens leksaker och en katt som har börjat hoppa upp på diskbänken och stjäla mat är vår att lära av igen. medans en hund dresserar man lättare. helt enkelt tycker jag det är enklare att leva med en hund än en katt och man får så mycket mer tillbaka =) -
MYT??Pernilla75 skrev 2010-04-04 08:45:43 följande:En fortlevande myt dessvärre...Katter går att lära så otroligt mycket men folk i största allmänhet har ingen aning om detta och struntar därför helt enkelt i det. Vilket då också ger upphov till sådana här uppfattningar.
Så du kan alltså köra agility med din katt och åka på tävlingar, kämpa mot ett SM? valla boskap och uppleva det fantastiska samarbetet där djuret lyssnar och helt litar på dig och läser djuren? söka efter försvunna människor? Rädda folk ur ruiner? jaga i skogen? Gå ut på långpromenader med ett kompis gäng med andra katter? Åka tilll stranden och bada ihop?
jaha okej förlåt, my bad.
När jag är ledsen kommer mina hundar direkt och lägger sig bredvid mig med huvudet i mitt knä och kan ligga så i TIMMAR: katterna kommer om de har lust och om de inte sover skönt någon annanstans. Så Empati har de flersta hundar i massor och i princip alltid mer än egenkärlek vilket katter inte har...
Jag har en devon rex som är extremt soocial och lättlärd, så nära en hund man kan komma. En helt underbart rolig och mysig katt men en hund är han inte och jag kan aldrig någonsin få samma relation till honom som mina hundar. Han är med hela tiden men allt är ändå på hans villkor. När vi går hemifrån lstannar katterna hemma. Mina hundar följer med i bilen, hem till kompisar, ut i skogen, stallet, klubben... de lever sida vid sida med mig på ett helt annat sätt än en katt någonsin kan...
så är det bara...