• DenNamnbitne

Katt eller hund?

Vilket djur föredrar du? Jag har inget husdjur men tycker att både hundar och katter kan vara trevliga. Jag har dock väldigt stor respekt för hundar då jag ständigt får akta mig för arga sådana. En gång stötte jag på en lömsk katt, men det var några år sedan. Jag följde ett par andra diskussioner. I den ena ondgjorde sig några över hundbajs och i den andra över kattkiss och kattbajs. Jag tycker att det känns lite överdrivet på många sätt.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Katt eller hund?
  • Trollet Ludenben

Jag älskar katter. Har en underbar röd bondkatt som är den finaste goaste katten man kan tänka sig.
    Gillar däremot inte många kattägares ovilja att ta ansvar över sina små skyddslingar. Att man släpper ut dom i bostadsområden där de orsakar otrevligheter för andra genom att skita i andras rabatter och sandlådor, kissa i andras barnvagnar och på andras stolsdynor på altanen, det är helt oacceptabelt. Tyvärr gör dessa oansvariga människor så katter blir illa omtyckta av många. Synd att katterna får ta konsekvensen och bli illa omtyckt när de ägs av människor utan djurvett eller ansvarskänsla.
    Och nej, det är inte överdrivet att bli upprörd över det ts. Man ska kunna ställa en barnvagn på sin egen altan eller ha dynor på sina balkongmöbler utan att få de nerkissade av grannens katter.
    Men jag är i alla fall en av dom som kan göra skillnad på katten och kattägarens beteende. Jag älskar katter trots att det finns för många idioter som har katter.

Älskade ungar
  • Nelah

Är uppväxt med hund och röstade självklart på det.

Hade kunnat tänka mig att ha katt, då en innekatt (vill inte bidra till allt bajs i barnens sandlådor). Fast sen vill jag inte att katten ska äta upp mitt ansikte om jag skulle dö... så ingen katt för min del.

• sarah
    Nelah skrev 2010-04-04 10:27:00 följande:
    Är uppväxt med hund och röstade självklart på det. Hade kunnat tänka mig att ha katt, då en innekatt (vill inte bidra till allt bajs i barnens sandlådor). Fast sen vill jag inte att katten ska äta upp mitt ansikte om jag skulle dö... så ingen katt för min del.
    Bläh usch...
    En parallell... hundar brukar ofta vaka sina avlidna ägare tills de själva dör...
    (¯`°?.¸ ♥ Mathilda & Emma i mitt hjärta ♥ ¸.?°´¯)
  • Lathundarna
    Pernilla75 skrev 2010-04-04 08:45:43 följande:
    En fortlevande myt dessvärre... Katter går att lära så otroligt mycket men folk i största allmänhet har ingen aning om detta och struntar därför helt enkelt i det. Vilket då också ger upphov till sådana här uppfattningar.
    Jag skulle bli överimpad om jag råkade på nån med katt som siktar på LK1 på appellplan, eller som skulle vara med och träna spår med lilla kisen.

Nej, okej, de kan säkert gå en mindre "agilitybana" i koppel om de bara vill själva, men jag tror knappast man kan jämställa dem rent funktionsmässigt med hundar när det kommer till träning. Tyvärr. Det sprack för mig {#lang_emotions_dreamer}
  • sarah
    Lathunden skrev 2010-04-04 13:04:37 följande:
    Jag skulle bli överimpad om jag råkade på nån med katt som siktar på LK1 på appellplan, eller som skulle vara med och träna spår med lilla kisen.Nej, okej, de kan säkert gå en mindre "agilitybana" i koppel om de bara vill själva, men jag tror knappast man kan jämställa dem rent funktionsmässigt med hundar när det kommer till träning. Tyvärr. Det sprack för mig
    Nu kommer det komma massa inlägg om att det är för att katten är sååååå mycket intelligentare och inte låter sig styras.
    Jag tror inte det handlar om intelligens. Jag tvivlar inte en sekund på att katter är intelligenta. Min rex är så supersmart att det är jobbigt ibland. Han kan ligga och låtsas sova med ett halvöppet öga och se att jag tex packar in något i ett skåp, sekunden jag lämnat rummet är han där och ska kolla.

Men jag tycker det är intelligent att som hundar gör, lyda sin matte/husse och lyssna på instruktioner, det ger de ett så mer innehållsrikt liv och så mkt mer möjligheter för hunden att få göra och uppleva saker.
    (¯`°?.¸ ♥ Mathilda & Emma i mitt hjärta ♥ ¸.?°´¯)
  • Zimlis

Jag har tvingats välja hund - då sambon är allergisk mot katt
    Men jag gillar båda

• Lathundarna
    sarah skrev 2010-04-04 13:15:18 följande:
    Nu kommer det komma massa inlägg om att det är för att katten är sååååå mycket intelligentare och inte låter sig styras. Jag tror inte det handlar om intelligens. Jag tvivlar inte en sekund på att katter är intelligenta. Min rex är så supersmart att det är jobbigt ibland. Han kan ligga och låtsas sova med ett halvöppet öga och se att jag tex packar in något i ett skåp, sekunden jag lämnat rummet är han där och ska kolla. Men jag tycker det är intelligent att som hundar gör, lyda sin matte/husse och lyssna på instruktioner, det ger de ett så mer innehållsrikt liv och så mkt mer möjligheter för hunden att få göra och uppleva saker.
    Hahaha, jag är väldigt tacksam för att mina hundar är "dumma nog" att följa sin matte Det hade förmodligen varit ett riktigt skitgöra att vara ägare till dem annars
    Men visst, jag tänker absolut inte dumförklara katterna bara för att de inte är "förarveka", däremot ifrågasätter jag ägarna som släpper ut sina katter vid för våg istället
  • Ant85

Både ock, skulle inte kunna välja mellan hunden eller katterna här hemma. De bidrar båda på sitt vis.

• MaNiMi

Hund har alltid varit det jag föredragit, men sen så blev vi med en liten hittekatt helt oplanerat och självklart så har hon ju också vunnit mitt hjärta.
    Går liksom inte jämföra dem, då de har olika egenskaper man gillar.
    Så en kombination av båda är perfekt! Kan alltså inte välja!

• Superbia

Kissemiss såklart! Har två stycken. Gillar allt hundar också, men då får dom vara små.. och jag skulle nog aldrig skaffa mig någon.

Morten & Vidar 091029
Svar på tråden Katt eller hund?