• Mamma 04 och 06

Bästa tid åka till Legoland? Bra boende?

Vi planerar att åka till Legoland ett par dagar i sommar. Vet ni när det är mycket hög- resp långsäsong där?

Jag hittar ingen info på hemsidan om det. Vi kan åka när som helst under sommaren, så vi vill anpassa oss och åka när det är så lite folk som möjligt där.

Någon som även har något tips om bra boende? Vi ska åka med två barn plus en bebis plus svärföräldrarna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-12 20:05
    Tack för alla inkomna tips. Har ni även tips om hur man reser dit billigt? Är paketerbjudanden från Stena Line bra? Det är så krångligt att jämföra erbjudanden. Det känns som om det är som att jämföra äpplen med päron.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-16 23:51
    Nu är resan bokad. Den som vill veta mer fakta får kolla i inlägg 36 .

Tack för all hjälp!

• Svar på tråden Bästa tid åka till Legoland? Bra boende?
  • love love love

Vi åkte kristi himmelfärds helgen förra året. Då var det faktiskt riktigt bra. Jag tror att åker man mitt i sommaren så är det nog betydligt större och längre köer. Vädret var jättebra också så vi är nöjda med det. KOmmer dock inte ihåg vart vi bodde....alltså vad det hette. Men vi bokade boende själva och hittade ett jättemysigt ställe som låg ca 15-20 min med bil ifrån Legoland.

• Mamma 04 och 06

Testade ni att åka till Lalandia också?

• LinRas

Jag rekommenderar att hyra en stuga via Novasol eller Sembo. Det är absolut mest prisvärt och skönast tycker jag. Hotell Svanen är annars trevligt.
    Åk INTE i juli, mkt långa köer och mkt folk, inte skoj alls. Vi har varit på Legoland ett par gånger och jag kan rekommendera de första veckorna efter skolavslutningen eller i slutet av augusti...
    Trevlig resa!

• Majsan70

Jag rekomenderar Lalandia och boendet som hör dit. Legoland är inte alls värt att åka till tyckte vi. Fårup sommarland är mycket roligare och billigare.

• Skrutten74

Vi var där förra sommaren i slutet av juli. Funkade hur bra som helst! De själva säger att det är minst folk på fredagar och måndagar då det är då folk byter stugor. Verkade stämma då i alla fall.
    Vi bokade resan via Ellos. De har ett samarbete med DTF Travels och man får lite Ellos-rabatt om man är kund där. Vi gav ca 4 000:- för 2 vuxna, 1 4-åring och 1 1-åring för 5 nätter. Då ingick frukostbuffé. Vi bodde i Kolding ca 30 minuter från Legoland och precis granne med ett jättestor lekpark med massor av roliga saker, bla minigolf och roddbåtar. Allt gratis!
    Så åkte vi till Legoland 3 av dagarna 1 var vi kvar i Kolding och shoppade, lekte i lekparken och myste. Det är verkligen en supermysig liten "stad" med ganska stort shoppingutbud. På vägten hem shoppade vi på deras gigantiska shoppingcenter!
    Barnängen hade en kampanj där man fick ett aktivitetshäfte med gratis inträdesbiljetter till olika saker om man skickade in kvitton på 8 produkter. Det gjorde vi och fick på så sätt gratis inträde 4 dagar för 2 vuxna. Till 4-åringen köpte vi ett säsongskort. Går man in mer än 2 dagar är det det billigaste sättet att göra. Även för de vuxna, givetvis.

Förbered er på att allt är himla dyrt därinne, men det är helt OK att ha med tex matsäck. Vi hade med dricka, frukt och mellanmål varje dag för att inte föräldrapenningen skulle ryka totalt.

Ett hett tips om du har bebis med dig är att de har ett himla bra litet hus som är sponsrat av Libero. Där finns sköna soffor, fotöljer, amningskuddar, barnstolar, lite leksaker, några böcker, micro, vällingvärmare, skötbord (tror det var 5 st), våtservetter och GRATIS blöjor!!! Stor toalett också, med en liten toa för barn bredvid. Skänt att komma undan stojet och folket och få en lugn stund att amma eller bara få ett mindre barn att äta utan en massa liv runtomkring.

Men kolla DTF travel. De brukar alltid ha bra erbjudanden!

• Bettiz

Håller med skrutten, kolla DTF!

Vi har bokat via dem (och Hem&Hyra som hade erbjudande via DTF) till Danmark i sommar, betalar 4000 kr för två vuxna och två barn, 5 resp 6 år, för fem nätter på 4-stjärnigt hotell inkl frukost. På hotellet finns även bowlingbana (gratis) och pool. Hotellet ligger cirka fem mil från Legoland, men det känns helt okej.

I årets Legokatalog finns en kupong för inträde till Legoland, "Gå två betala för en". Sådana har vi tagit som vi ska använda.

• Bettiz

Förresten skrutten... Ni var på Legoland tre dagar, känns det som att man "måste" vara där tre dagar för att hinna med allt? Vi har diskuterat hur många dagar som "behövs" och har väl kommit fram till två. Eller ska man ta en dag till?

• Skrutten74

Nja, behövs och behövs.... Vi hade nog kunnat vara där fler dagar, det är ju inte svårt att fördrvia tiden. Och dina barn är ju så pass stora att de får göra de flesta sakerna där. Vi var ju lite begränsade. Sonen fick tex inte ta körkort, det var ett antal åkattraktioner han var för kort för osv. Men man kan åka drakbanan nästan hur många gånger som helst utan att tröttna. Och har man otur och har mycket köer så rinner snart 2 dagar iväg.
    Vi kände väl också att vi inte ville stressa eftersom vi inte visste hur mycket 1-åringen skulle orka med. Men hon stortrivdes och älskade att åka de små tågen i Duploland osv.

Så, det är svårt att svara på din fråga. Är dina barn "åkbarn" eller nöjer de sig med 1 varv/grej? Min man fotar så det tog ju pckså lite tid.
    Men minst 2 dagar skulle jag vilja säga.

Smart med kupongerna!! Ska tipsa grannen som ska åka i sommar! Sparar ju jättemycket pengar på det ju!! Undrar bara var man kan hitta katalogerna..... Får hålla ögonen öppna!! Och kolla om inte Barnängen kommer med sitt erbjudande i år igen! Schampoo, tvål osv ska man ju ändå köpa och deras är ju bra och billiga!

• Bettiz

Mina barn är definitivt "åkbarn!!!! Särskilt sonen, jag gissar på att han skulle kunna fördriva varje dag där, om han fick. Äh, vi får väl börja med två dagar och sedan se hur det känns.
    Ska hålla utkik efter Barnängen, tack för tips.

Legokatalogerna hittade vi på BR-leksaker.

• Skrutten74

Jag håller på och kikar på smart/billigt sätt att åka till Legoland åt grannen som ska dit i sommar, så håll lte koll i denna tråden så kan jag återkomma om njag hittar något bra. Du kna väl göra detsamma om du snubblar på något bra?

Tack för hjälpen hittills!!

Svar på tråden Bästa tid åka till Legoland? Bra boende?