• Hjärtat längtar

Unga Adoptanter

Hej! Vi har ganska nyligen bestämt oss för att adoptera. Då vi enligt läkare inte har nån chans att få biologiska barn tillsammans. 

Jag är 23 år och min man 24 år. Det verkar vara ganska ungt i "adoptionsvärlden"
    Så jag ville se om det finns fler unga som ska adoptera eller har adopterat. För att dela tankar osv. 
    Vi ställde oss i kö hos AC i februari. Vi ska gå föräldrautbildning i höst. Och så hoppas jag att vi kan göra utredningen nästa vår och att vi kan få vårt medgivande till nov-11 då jag fyller 25. 
  • Svar på tråden Unga Adoptanter
  • Hjärtat längtar
    chatnoir skrev 2011-04-07 18:08:55 följande:
    BV är fantastiska!  Lycka till med adoptionen!
    TACK!

Idag var vi på läkarundersökning, det gick jättebra, över förväntan! Skrattande

Och igår fick vi vår fina adoptionspärm från BV, med massa bra info!
    Katten Janson skrev 2011-04-07 17:54:00 följande:
    Ja BV är verkligen snabba. Det "värsta" jag har varit med om var några kort som de tog i Taiwan den 23/12 på vår dotter. Vi hann få dem samma dag och de hade då gått i flera led.
    Coolt! Kul att ni fick lite fina bilder på er dotter i "julklapp"!
    Hur lång tid tog det för er att samla papper till landet efter att ni fått adoptionsmedgivande?
  • Katten Janson

Det tar uppemot 2 mån innan alla papper är fixade, översatta och skickade (alltid med rek) stämplade av Notaries publicus, UD och Taipeimission. Om jag har fattat det rätt får man göra mera själv när man adopterar via BV jmf med ex AC men då är avgiften lägre lite istället.

• Katten Janson

När ni får materialet som soc har skrivit skickade det till BV innan det går på beslut. Orsaken är att BV kan ha någon synpunkt på någon formulering som kan vara konstig för landet i fråga. Vi råkade ut för det så vi fick dra om allt i nämden igen, inget problem alls att göra det för utredarna men vi förlorade två månader på det hela.

• HeartsOnFire

Jag vill gärna adoptera om jag bestämmer mig för att ha fler barn. Just nu har jag två barn, en 3-åring och en som är 9 månader.
    Hur är det med alla er som ska adoptera...är ni gifta eller bara sambo/singel?
    Av det jag har läst så verkar det som att man i de flesta länder måste vara gift för att få adoptera.

• Hjärtat längtar
    Katten Janson skrev 2011-04-08 23:33:40 följande:
    Det tar uppemot 2 mån innan alla papper är fixade, översatta och skickade (alltid med rek) stämplade av Notaries publicus, UD och Taipeimission. Om jag har fattat det rätt får man göra mera själv när man adopterar via BV jmf med ex AC men då är avgiften lägre lite istället.
    Ja, det var en hel del att fixa läste vi i pärmen. Men det är ju bra att man kan fixa mycket innan man får medgivandet då! För det fattade jag det som att man kan fixa många av papprena innan man får medgivande.
    Tar det två månader då iaf eller var det för att det blev ett fel för er?
    Tack för svar! =)
    HeartsOnFire skrev 2011-04-08 23:45:43 följande:
    Jag vill gärna adoptera om jag bestämmer mig för att ha fler barn. Just nu har jag två barn, en 3-åring och en som är 9 månader.
    Av det jag har läst så verkar det som att man i de flesta länder måste vara gift för att få adoptera.
    Jag är gift. Man måste vara gift för att få adoptera, annars blir man inte godkänd, och så måste du fylla 25 också! =)
  • HeartsOnFire
    Hjärtat längtar skrev 2011-04-08 23:51:51 följande:
    Ja, det var en hel del att fixa läste vi i pärmen. Men det är ju bra att man kan fixa mycket innan man får medgivandet då! För det fattade jag det som att man kan fixa många av papprena innan man får medgivande.
    Tack för svar! =)
    Jag är gift. Man måste vara gift för att få adoptera, annars blir man inte godkänd, och så måste du fylla 25 också! =)
    25 fyller jag i år så det är lugnt! =)
  • Katten Janson

Från det vi börja fixa papperen tog det 2 mån. Fixa till medgivandet var innan detta som även råkade ta 2 mån. Det kan vara lite "farligt" att fixa med papper i för godtid för vissa saker får inte vara för gamla för bl.a. domstolen och sedan kan saker ändra sig. Så mitt råd är att diskutera med BV om lämplig tidpunkt att börja fixa fram allt.

• Idoli
    Hjärtat längtar skrev 2011-04-08 23:51:51 följande:
    Tack för svar! =)
    Man måste vara gift om man adopterar som par. Jag är också gift och sambos får alltså inte adoptera tillsammans.

@Greengal, vad skönt att undersökningen gick så bra!
Svar på tråden Unga Adoptanter