Unga Adoptanter
Hej! Vi har ganska nyligen bestämt oss för att adoptera. Då vi enligt läkare inte har nån chans att få biologiska barn tillsammans.
Hej! Vi har ganska nyligen bestämt oss för att adoptera. Då vi enligt läkare inte har nån chans att få biologiska barn tillsammans.

Det tar uppemot 2 mån innan alla papper är fixade, översatta och skickade (alltid med rek) stämplade av Notaries publicus, UD och Taipeimission. Om jag har fattat det rätt får man göra mera själv när man adopterar via BV jmf med ex AC men då är avgiften lägre lite istället.
När ni får materialet som soc har skrivit skickade det till BV innan det går på beslut. Orsaken är att BV kan ha någon synpunkt på någon formulering som kan vara konstig för landet i fråga. Vi råkade ut för det så vi fick dra om allt i nämden igen, inget problem alls att göra det för utredarna men vi förlorade två månader på det hela.
Jag vill gärna adoptera om jag bestämmer mig för att ha fler barn. Just nu har jag två barn, en 3-åring och en som är 9 månader.
Hur är det med alla er som ska adoptera...är ni gifta eller bara sambo/singel?
Av det jag har läst så verkar det som att man i de flesta länder måste vara gift för att få adoptera.
Från det vi börja fixa papperen tog det 2 mån. Fixa till medgivandet var innan detta som även råkade ta 2 mån. Det kan vara lite "farligt" att fixa med papper i för godtid för vissa saker får inte vara för gamla för bl.a. domstolen och sedan kan saker ändra sig. Så mitt råd är att diskutera med BV om lämplig tidpunkt att börja fixa fram allt.
okej! Tack!