• Hjärtat längtar

Unga Adoptanter

Hej! Vi har ganska nyligen bestämt oss för att adoptera. Då vi enligt läkare inte har nån chans att få biologiska barn tillsammans. 

Jag är 23 år och min man 24 år. Det verkar vara ganska ungt i "adoptionsvärlden"
    Så jag ville se om det finns fler unga som ska adoptera eller har adopterat. För att dela tankar osv. 
    Vi ställde oss i kö hos AC i februari. Vi ska gå föräldrautbildning i höst. Och så hoppas jag att vi kan göra utredningen nästa vår och att vi kan få vårt medgivande till nov-11 då jag fyller 25. 
  • Svar på tråden Unga Adoptanter
  • linte
    Hjärtat längtar skrev 2012-06-26 15:25:30 följande:
    Linte: Vad tråkigt!
    När vi kontaktade kommunen så bestämdes genast en tid till info-möte. Konstigt att inte er utredare gjorde så, förstår om ni känner er lurade!
    Sedan tog det 1,5 år innan vi fick börja utredningen, men det berodde på att jag var för ung.
    Menar du Sri Lanka genom Barnens vänner?
    Vi adopterar från Taiwan genom BV!
    Hoppas ni hittar en lösning så ni får komma igång tidigare! 
    Tack. Jag ska kontakta den avdelning som håller i själva kursen och se om det är något de kan göra.

Ja, jag menade genom BV men vi håller oss som sagt öppna för många länder. Jag trodde Taiwan hade 30-årsgräns? Vi känner ett par som fick hem sitt barn från Taiwan strax före jul. Sååå himla söt är han. Var är ni i processen?
  • MissMe83

Linte: vad roligt att ni har bestämt er för att komma igång ni har en häftig resa framför er.
    Vi ska skicka de sista papperna till bfa idag så inom 6 veckor är dom på väg till Ryssland förhoppningsvis

• linte
    MissMe83 skrev 2012-06-26 16:46:06 följande:
    Linte: vad roligt att ni har bestämt er för att komma igång ni har en häftig resa framför er.
    Vi ska skicka de sista papperna till bfa idag så inom 6 veckor är dom på väg till Ryssland förhoppningsvis
    Vad spännande! Hur lång beräknas väntetiden vara i Ryssland?
  • MissMe83

Ca ett år är det + - några månader.
    Vi fick skicka papperna direkt när utredningen var klar, har stått i kö ett tag
    Lite drygt med alla semestrar nu bara, då tar vidimeringen i Sverige lite längre tid förmodligen.

• Hjärtat längtar
    linte skrev 2012-06-26 15:45:48 följande:
    Tack. Jag ska kontakta den avdelning som håller i själva kursen och se om det är något de kan göra.

Ja, jag menade genom BV men vi håller oss som sagt öppna för många länder. Jag trodde Taiwan hade 30-årsgräns? Vi känner ett par som fick hem sitt barn från Taiwan strax före jul. Sååå himla söt är han. Var är ni i processen?
    BV förmedlar ju adoptioner från två barnhem i Taiwan, det ena är CSS och det har inte någon 30-årsgräns. Vi skickade ansökan 4 månader efter att jag fyllt 25 år. Fick barnbesked månaden efter. Nu har vi väntat RB i 2 månader. Vår son är underbart SÖT! Längtar såå! 

Lycka till!  
  • linte
    Hjärtat längtar skrev 2012-06-26 22:36:44 följande:
    BV förmedlar ju adoptioner från två barnhem i Taiwan, det ena är CSS och det har inte någon 30-årsgräns. Vi skickade ansökan 4 månader efter att jag fyllt 25 år. Fick barnbesked månaden efter. Nu har vi väntat RB i 2 månader. Vår son är underbart SÖT! Längtar såå! 

Lycka till!  
    Vad roligt! Vi har också tittat på CSS men är lite osäkra på om vi uppfyller det religiösa kravet.
  • Hjärtat längtar
    linte skrev 2012-06-26 22:52:44 följande:
    Vad roligt! Vi har också tittat på CSS men är lite osäkra på om vi uppfyller det religiösa kravet.
    Jaha, ok! Har ni varit gifta i 5 år?
  • linte
    Hjärtat längtar skrev 2012-06-26 22:58:47 följande:
    Jaha, ok! Har ni varit gifta i 5 år?
    Nej, det har vi inte heller än så det skulle ju i så fall ligga längre fram i tiden. Tror dock inte att vi kommer bli mer religiösa så det kravet känns mindre troligt att det kommer uppfyllas Tungan ute Jag har varit väldigt engagerad i kyrkan när jag var yngre men är inte längre och maken är inte ens konfirmerad så det blir nog till att satsa på något annat land skulle jag tro.
  • Hjärtat längtar
    linte skrev 2012-06-26 23:22:59 följande:
    Nej, det har vi inte heller än så det skulle ju i så fall ligga längre fram i tiden. Tror dock inte att vi kommer bli mer religiösa så det kravet känns mindre troligt att det kommer uppfyllas Tungan ute Jag har varit väldigt engagerad i kyrkan när jag var yngre men är inte längre och maken är inte ens konfirmerad så det blir nog till att satsa på något annat land skulle jag tro.
    Ok! Jag hoppas ni hittar det perfekta landet för er och att det inte tar alltför lång tid!
  • Cherry Cupcake

hej! får jag slänga in en fråga?
    jag och min sambo(26 och 28) funderar på adoption i framtiden.
    är det någon av er som har mycket tatueringar eller vet hur man bemöts i adoptionsprocessen om man har det?
    min sambo har mycket tatueringar som ej går att dölja samt töjda öron.
    tänkte att ni i denna unga tråd kanske har koll ;) det är ju trots allt vanligast med bodymod hos unga.

Svar på tråden Unga Adoptanter