• Hjärtat längtar

Unga Adoptanter

Hej! Vi har ganska nyligen bestämt oss för att adoptera. Då vi enligt läkare inte har nån chans att få biologiska barn tillsammans. 

Jag är 23 år och min man 24 år. Det verkar vara ganska ungt i "adoptionsvärlden"
    Så jag ville se om det finns fler unga som ska adoptera eller har adopterat. För att dela tankar osv. 
    Vi ställde oss i kö hos AC i februari. Vi ska gå föräldrautbildning i höst. Och så hoppas jag att vi kan göra utredningen nästa vår och att vi kan få vårt medgivande till nov-11 då jag fyller 25. 
  • Svar på tråden Unga Adoptanter
  • Emeli

Det kan bli problem i vissa länder med tatueringarna eftersom de inte går att dölja. Det är en god idé att ni börjar med att ringa runt till de olika adoptionsorganisationerna och hör er för. När ni har hittat den organisation som ni tror ni kan få bäst hjälp av är det lämpligt att ni ställer er i kö, dvs betalar sökandeavgiften. Det är långa köer till många länder.

Om ni planerar att adoptera bör ni gifta er så snabbt som möjligt. Vissa länder kräver flera års äktenskap.

• Cherry Cupcake
    Emeli skrev 2012-06-27 15:18:02 följande:
    Det kan bli problem i vissa länder med tatueringarna eftersom de inte går att dölja. Det är en god idé att ni börjar med att ringa runt till de olika adoptionsorganisationerna och hör er för. När ni har hittat den organisation som ni tror ni kan få bäst hjälp av är det lämpligt att ni ställer er i kö, dvs betalar sökandeavgiften. Det är långa köer till många länder.

Om ni planerar att adoptera bör ni gifta er så snabbt som möjligt. Vissa länder kräver flera års äktenskap.

tack för svaret :)
  • Hjärtat längtar

Hej!
    Hur går det för er här inne?
    Vårt ärende gick upp i domstolen förra veckan och förhoppningsvis får vi åka i nov.

• TomMon

Vi har nu varit hemma i 2.5 vecka och allt går bra! Barnen är 4 (alldeles snart 5) och 3.5. Yngsta har mycket trots i sig, antar att det är precis som det ska vara! ;)

Språket går framåt. Det är enstaka svenska ord som gäller, men vi förstår varandra helt ok, det blir en mix av sv och mandarin och kroppsspråk! Det är två mycket väl förberedda och väluppfostrade barn vi fått, de är underbara! :)

• MissMe83

Tommom: vad underbart att höra! Grattis till er familj, blir helt rörd.
    Vad heter dom?
    Hur känns det? Berätta gärna mer (om du vill)

• TomMon

Det känns underbart men slitigt. Att gå från bara vi två och hunden till att bli en tvåbarnsfamilj tar på krafterna, det är helt galet och tydligen var det omöjligt att förbereda sig på den energi man måste lägga ner! Jag har nog inte riktigt fattat att de verkligen är våra barn. Vi har fått till rutinerna bra nu och vi övar på att låta dem sova själva i sitt gemensamma rum.

Barnen var otroligt väl förberedda och det har inte förekommit några skrik eller ångestattacker, något vi nästan räknat med. Men man vet ju inte, det kan ju komma senare.

Just nu njuter vi i mina föräldrars sommarstuga, barnen har myst ner sig i soffan innan den grillade kycklingen. Det är en härlig känsla och jag kan inte riktigt föreställa mig livet utan dem, det känns som att det varit vi så länge trots att det bara gått lite mer än tre veckor sedan vi sågs för första gången!

• MissMe83

Åh det låter fantastiskt. Jag kan tro att det är en enorm omställning. Man kan nog inte förbereda sig på det.

Har ni stött på något oförutsett? Hur är barnen gentemot er?
    Förlåt om jag frågar mycket, det är helt ok om du inte vill svara. Jag är bara grymt nyfiken.

Så himla glad för er skull ❤

• Hjärtat längtar
    MissMe83 skrev 2012-08-11 09:07:27 följande:
    Vad roligt, hoppas det går fort nu

Våra papper skickades till Ryssland igår
    GRATTIS!!! Underbart! Nu väntar ni verkligen barn! Baby Skrattande
    TomMon skrev 2012-08-11 18:11:04 följande:
    Det känns underbart men slitigt. Att gå från bara vi två och hunden till att bli en tvåbarnsfamilj tar på krafterna, det är helt galet och tydligen var det omöjligt att förbereda sig på den energi man måste lägga ner! Jag har nog inte riktigt fattat att de verkligen är våra barn. Vi har fått till rutinerna bra nu och vi övar på att låta dem sova själva i sitt gemensamma rum.

Barnen var otroligt väl förberedda och det har inte förekommit några skrik eller ångestattacker, något vi nästan räknat med. Men man vet ju inte, det kan ju komma senare.

Just nu njuter vi i mina föräldrars sommarstuga, barnen har myst ner sig i soffan innan den grillade kycklingen. Det är en härlig känsla och jag kan inte riktigt föreställa mig livet utan dem, det känns som att det varit vi så länge trots att det bara gått lite mer än tre veckor sedan vi sågs för första gången!
    Tack för att du delar med dig! Förstår att det måste vara en stor omställning. Men skönt att barnen blivit så förberedda! Lycka till och Grattis!
  • TomMon

Tack ska ni ha!

Barnen verkar se oss som självklara föräldrar, de är väldigt starkt knutna till oss redan!

Svar på tråden Unga Adoptanter