• Anonym (hej)

Omega tre för ADD?

Har diagnosen ADD och väntar på att få komma till läkare för ev medicinering. Börjar dock bli tokig att vänta snart för detta är verkligen jobbigt att leva med! Behöver hjälp NU känns det som... läste om någon har på familjeliv som hade tagit 3 tsk omega 3 varje dag och om jag inte minns fel var det något mer hon tog också? Hon tyckte att detta hjälpte henne...

För kan man få hjälp av det är det ju säkerligen bättre än piller?

Lider av deppressiva inslag också så detta håller verkligen på att ta knäcken på mig. Läste att omega tre kan vara bra mot depression också??

Snälla någon hjälp...

• Svar på tråden Omega tre för ADD?
  • Takex

Jag tar Omega-3 för min ADD som inte kan medicineras i landet jag bor i. Jag tycker det fungerar jättebra! Det är absolut inget botemedel det måste jag understryka men det har en avgörande effekt, tycker jag är mycket piggare och orkar lite mer. Men sen är ADDn alltid där det är den men rekommenderar det ändå starkt, även när du väl medicineras. Det löser inte mina sömnproblem men jag kan känna när jag behöver ta om jag t ex glömt eller behöver lite "påfyllning".

Jag tar dock mer än maxdos, med Fritt Flyt tog jag nog 5 - 6 per dag, 4 om jag inte går i skolan. 

• Anonym (hej)

Åh där var du ju Fritt flyt heter omega tre-märket det? Tar du något i kombination med fiskleveroljan? Hur tycker du att du blir hjälpt? Själv är jag helt slut redan vid lunch och har ju tänkt göra massor med saker på dagen men inte ett skit blir av... hur mycket menar du när du skriver 5-6? är det 5 gånger 15 ml då eller? Skrev just i tråden för ADHD för vuxna också men du får gärna svara här om du vill eftersom det är denna frågeställning jag undrar över...

• Takex

Jaså var det jag, haha.
    Jag är dålig på att gå tillbaka till trådar jag varit i (suck för ADD).

Jag tar i kapsel form! Så jag menar 5 - 6 stycken kapslar. Jag tar även zink tillskott som jag läste någonstans att det också hjälper. Bästa hjälpmedlet med omegan är dock rutinerad sömn. Jag får sömntabletter och en väldigt väldigt svag "mood stabilizer" (nästan som en anti-depressiv medicin men inte riktigt) eftersom depression är väldigt vanligt hos oss med ADD. När jag började med ordentlig sömn och omega-3 lade sig mina depressions känslor och jag har fått mycket mer uthållighet.

Men jag vill ändå understyka att jag fortfarande har dåliga dagar då 3 timmar känns som två minuter, då inget blir gjort och det inte går att få styr på huvudet. Det viktiga är att man accepterar det att så är det och att det faktiskt händer dom utan ADD också. Man ska absolut inte trycka ner sig själv för det man inte klarade av.
    Tycker definitivt att du ska prova det fortsätter ha positiv effekt även när man medicineras, jag har bara ätit Fritt Flyt från Sverige men dom i ADHD/ADD tråden har nog mer koll på om det kanske finns något som är lite jag vet inte kraftigare kanske eller om Fritt Flyt är minst lika bra!
  • Anonym (hej)

Haha, ja själv brukar jag starta trådar här och var för att sen glömma bort dom...

men det är ju så man funkar... ja har också sömnproblem och märker som du säger att det blir vääääääldigt mycket jobbigare de dagar då jag fått lite sömn. Har dock svårt att sova ibland men måste upp en viss tid så att få bra sömn är ju omöjligt ibland... men men!

Får man fråga vilken mood stabilizer du äter? Jag fick förut fluoxetin utskrivet och det hjälpte lite ett tag men sen när jag ätit den ett tag blev det som att kroppen vande sig och den är nog svagast av SSRI-medicinerna har jag för mig...

Ok kapslar då är jag med! Själv måste jag köra flytande då jag får panik av att svälja kapslar... men jag ska testa lite med omega tre så får vi se

Och en fråga till, när du tar omega tre märker du effekten ganska omgående eller behöver man äta några dagar för att sen se effekten?

Är så tacksam för att du svarade

• Takex

Jag hjälper så gärna till, speciellt när det fick en sån bra effekt, tycker alla ska ta omega3, ADD eller inte.

Jo precis, lite sömn försvårar koncentrationen hos någon utan ADD också så för oss är det förödande. Jag tycker du ska ha lite back up hemma om du upplever mycket sömnbesvär, behöver inte vara starka sömntabletter kanske du tycker att naturprodukter osv har en lugnande effekt som hjälper dig sova t om då tycker jag du ska ha något hemma som du kan ta så du inte faller ur en rutin för då får man börja om från början.

Jag äter ju bara japanska mediciner eftersom jag bor i Japan, fluoxetin har jag ätit när jag var tonåring men det är väl en anti depressiv medicin? Mood piller ska tydligen inte vara lika "hardcore" om du förstår vad jag menar då och har inte samma effekt på ångesten tror jag. Det är en mesigare medicin som hjälper till att jämna ut humöret. Jag upplever att håller jag mina fasta rutiner, kommer ut varje dag, blir stimulerad så blir jag inte deprimerad alls och det kan nog vara så för dom flesta. Tror det är inaktiviteten som äter upp en när man har ADD tycker du det kan stämma? Jag tar också en väldigt låg dos, 200mg om dagen jämfört med vanliga doseringen som ligger på 1200mg.

Ja men flytande tror jag kanske t om kan vara effektivare! Så kör på det! Jag tyckte effekten drog igång sådär 2 veckor efter jag började, då var det så jag VERKLIGEN märkte skillnad, men tror det är mycket för att man är som man är konstant jetlaggad så när jag fick omega 3 och samtidigt rutin på min sömn så blev jag som en superkvinna! Upplevde jag sjlv. Min sambo märkte en otrolig skillnad i mitt humör, jag fick mycket längre stubin och verkade inte lika rastlös säger han. Men det var nog minst en vecka in, men jag tror snarare två, då kom det ordentligt.

• Anonym (hej)

Ja jag har ju kört lite med Valerina Natt eller nåt sånt för många år sen...

Hehe det var som att läsa om sig själv när du skrev

Jo kom på en grej till... har du barn och så? För jag tyckte jag blev påtagligt "bättre" (elelr hur man nu säger) när jag var gravid! Då tyckte jag att jag fungerade som man "ska" , hade struktur på saker och fixade och grejade... men sen blev det tillbaks till det "gamla" igen... suck...

Ja men då kör jag på med omega tre då ska bli intressant att se om man märker något

• Takex
    Haha aaa, det brukar jag också känna så när jag pratar med andra ADD! Det är riktigt skönt faktiskt, känner mig så värdelös ibland.
    Jag har inga barn men kan kanske dra en parallell, jag fungerar utomordentligt om det är något nytt och spännande som jag har ett enormt intresse sig! Men inte hela tiden som vissa med ADD gör, mitt intresse dör tillslut ut och så är jag tillbaks.
    Gör det! Inboxa eller gästboka eller liknande gärna mig sen och berätta hur du upplever det! Det är så svårt att hitta "likasinnade".
  • Anonym (hej)

Oooh scary! Precis så fungerar jag också, att jag blir intresserad men sen dör intresset snabbt. Tycker det ärligt talat är skittrist att vara så... har inget intresse som varar liksom...

Ja de "flesta" andra har ju ADHD, så det är ju inte riktigt lika som att ha ADD även om det gemensamma är kaos i huvudet säkert... man har ju inte direkt hyperaktiviteten, snarare tvärtom!!!! Hahaha... som mor brukar säga, "ja du skulle inte göra något idag, men du har inte hunnit det heller"...

Samma sak med kompisrelationer, man är intresserad ett tag men sen dör intresset där också och allt bara rinner ut i sanden... har ju några vänner som är beständiga men de nya man lär känna i vuxen ålder håller inte riktigt . Har också lite svårt för det där sociala kallpratet som alla andra grejar...

Känner som att man alltid är ett ufo när man är på något, tex föräldramöte på dagis eller liknande... hahaha...

• ThisIsMe
    Anonym (hej) skrev 2010-04-05 17:32:25 följande:
    Oooh scary! Precis så fungerar jag också, att jag blir intresserad men sen dör intresset snabbt. Tycker det ärligt talat är skittrist att vara så... har inget intresse som varar liksom... Ja de "flesta" andra har ju ADHD, så det är ju inte riktigt lika som att ha ADD även om det gemensamma är kaos i huvudet säkert... man har ju inte direkt hyperaktiviteten, snarare tvärtom!!!! Hahaha... som mor brukar säga, "ja du skulle inte göra något idag, men du har inte hunnit det heller"... Samma sak med kompisrelationer, man är intresserad ett tag men sen dör intresset där också och allt bara rinner ut i sanden... har ju några vänner som är beständiga men de nya man lär känna i vuxen ålder håller inte riktigt . Har också lite svårt för det där sociala kallpratet som alla andra grejar... Känner som att man alltid är ett ufo när man är på något, tex föräldramöte på dagis eller liknande... hahaha...
    Wow! Jag känner igen mig till punkt och pricka i det du skriver. Jag står i kö för utredning och misstänker själv ADD (även om det inte finns någon diagnos som heter så längre).
    Jag har också funderat mycket på att prova omega-3.
  • Anonym (hej)
    ThisIsMe skrev 2010-04-05 17:56:08 följande:
    Wow! Jag känner igen mig till punkt och pricka i det du skriver. Jag står i kö för utredning och misstänker själv ADD (även om det inte finns någon diagnos som heter så längre).Jag har också funderat mycket på att prova omega-3.

Jasså finns det inte? Vad heter det nu då? Jag fick min diagnos i höstas... när ändrade de? Eller menar du att man får diagnosen ADHD då istället eller?

Vad känner du igen dig i? Ibland mår man ju bra och ibland kan man le lite men för det mesta är det skit känns det som :-/ Känner ingen som har ADD... vet dock fler som har ADHD iaf...

Får du inget gjort heller trots att du planerat massa saker?

Har du varit eller är gravid? Känner du igen dig något i det om att må bättre under graviditet? Tänkte om det har med hormoner att göra...om hjärnan fungerar bättre då och har bättre smörjmedel på något sätt...

Svar på tråden Omega tre för ADD?