• Anonym (hej)

Omega tre för ADD?

Har diagnosen ADD och väntar på att få komma till läkare för ev medicinering. Börjar dock bli tokig att vänta snart för detta är verkligen jobbigt att leva med! Behöver hjälp NU känns det som... läste om någon har på familjeliv som hade tagit 3 tsk omega 3 varje dag och om jag inte minns fel var det något mer hon tog också? Hon tyckte att detta hjälpte henne...

För kan man få hjälp av det är det ju säkerligen bättre än piller?

Lider av deppressiva inslag också så detta håller verkligen på att ta knäcken på mig. Läste att omega tre kan vara bra mot depression också??

Snälla någon hjälp...

• Svar på tråden Omega tre för ADD?
  • Anonym (hej)

Tjena på er

Nu tillbaks i Sverige efter en liten resa! Har mått ganska ok o på dagtid när det har varit häcken full mår man ju som en princessa sen kommer grubblandet nattetid... förresten är det nån av er som känner igen er i social fobi? min samtalskontakt trodde jag hade det litegrann och det tror jag med... får ångest alltså, skitjobbigt! nu äntligen fått läkartid iallafall! slutet av juni blev det...

Hur är det med er andra??

• ThisIsMe
    Anonym (hej) skrev 2010-06-07 20:42:42 följande:
    Tjena på er

Nu tillbaks i Sverige efter en liten resa! Har mått ganska ok o på dagtid när det har varit häcken full mår man ju som en princessa sen kommer grubblandet nattetid... förresten är det nån av er som känner igen er i social fobi? min samtalskontakt trodde jag hade det litegrann och det tror jag med... får ångest alltså, skitjobbigt! nu äntligen fått läkartid iallafall! slutet av juni blev det...

Hur är det med er andra??
    Hej!
    Jo, jag känner igen mig i social fobi. Även om min inte är så svår så är det självklart jobbigt. Det tillsammans med vissa ADHD-symptom (jag orkar t.ex. inte hänga med i konversationer, särskilt när flera personer är inblandade) gör det sociala livet rätt svårt.
  • Anonym (hej)

This Is Me - hur yttrar sig din sociala fobi? Nä jag har inte jättesvår eller så utan det är vissa dagar som jag helst vill undvika folk och får klump i magen av att möta folk på trottoaren osv. Andra dagar går hur bra som helst! Skumt...

• ThisIsMe
    Anonym (hej) skrev 2010-06-08 19:44:02 följande:
    This Is Me - hur yttrar sig din sociala fobi? Nä jag har inte jättesvår eller så utan det är vissa dagar som jag helst vill undvika folk och får klump i magen av att möta folk på trottoaren osv. Andra dagar går hur bra som helst! Skumt...
    Den yttrar sig så att jag ofta känner det som att folk tittar på mig, granskar mig. Jag tycker inte heller om att möta folk på trottoaren. Ibland händer det t.o.m. att jag viker in på en annan gata för att slippa möta folk. Det värsta jag vet är att stöta på någon jag känner när jag är ute, men det kan iofs också ha att göra med att jag har svårt för när det händer saker jag inte förberett mig på. Som tur är fobin rätt lindrig och det är sällan den hindrar mig från att t.ex. gå ut.

Vad härligt förresten att du fått läkartid! Själv väntar jag på utredning. Hoppades att den skulle bli av nu under sommaren vilket den inte blir, men jag har iaf blivit lovad att jag ska vara färdigutredd innan året är slut.
  • Takex

Jag har ingen social fobi alls. Jag känner dock igen det där med att undvika folk, jag brukar rusa ut ur skolan när den slutar för att jag inte orkar hälsa och hålla på med alla som man känner. Men det är mest min personlighet tror jag och att jag helt enkelt inte kommer ihåg vad folk heter så det blir bara jobbigt och pinsamt. Men det har nog ingenting med min ADD att göra, haha.

• Anonym (hej)

Tjena!

Hmm ja men nu denna veckan är det röda veckan och förra veckan var jag så sjukt nere så nu fattar jag ju varför!! Nåväl... nu är det bättre iallafall. Hoppas man kan få något mot depression när man ska till läkare... vet ju inte om medicin för ADD hjälper mot depression? 

Dock glömde jag ta omega tre igår och idag var jag virrig som en galen ko... hade banksidan öppen för att göra transaktioner, går ifrån av nån anledning, upptäcker att en odiskad kastrull står på spisen, börjar diska den, kommer sen på att jag skulle ringa ett samtal, går och ringer (kastrullen fortfarande odiskad), och så kommer jag på efter samtalet att min kompis barn fyller år, smsar en annan kompis och frågar om barnet verkligen fyller år, sen läsa saga för mitt barn, och sen nån gång senare råkar jag sätta mig vid datorn och inser då att banksidan varit öppen ett tag! typ några timmar eller nåt... (fast allt ovan är inte exakt då jag självklart inte minns hur det egentligen var, bara att det var rörigt) men idag tog jag omega tren och det är ju som du Takex säger att man inser ju när man glömmer den hur det är!! Men det är ju bra att man kan skratta åt det iallafall!! Nu är det snart dags att börja packa för vi ska flytta snart.

Har ni flyttat till större Takex eller har ni bara bytt område eller?

Har du fått nån läkartid i Sverige förresten?

• Takex
    Anonym (hej) skrev 2010-06-14 21:56:23 följande:
    Tjena!

Hmm ja men nu denna veckan är det röda veckan och förra veckan var jag så sjukt nere så nu fattar jag ju varför!! Nåväl... nu är det bättre iallafall. Hoppas man kan få något mot depression när man ska till läkare... vet ju inte om medicin för ADD hjälper mot depression? 

Dock glömde jag ta omega tre igår och idag var jag virrig som en galen ko... hade banksidan öppen för att göra transaktioner, går ifrån av nån anledning, upptäcker att en odiskad kastrull står på spisen, börjar diska den, kommer sen på att jag skulle ringa ett samtal, går och ringer (kastrullen fortfarande odiskad), och så kommer jag på efter samtalet att min kompis barn fyller år, smsar en annan kompis och frågar om barnet verkligen fyller år, sen läsa saga för mitt barn, och sen nån gång senare råkar jag sätta mig vid datorn och inser då att banksidan varit öppen ett tag! typ några timmar eller nåt... (fast allt ovan är inte exakt då jag självklart inte minns hur det egentligen var, bara att det var rörigt) men idag tog jag omega tren och det är ju som du Takex säger att man inser ju när man glömmer den hur det är!! Men det är ju bra att man kan skratta åt det iallafall!! Nu är det snart dags att börja packa för vi ska flytta snart.

Har ni flyttat till större Takex eller har ni bara bytt område eller?

Har du fått nån läkartid i Sverige förresten?
    Det bara kryper i mig när jag läser ditt inlägg. Känner mig helt slut i huvudet, det är verkligen så det är! Värst tycker jag det är hur man känner sig i huvudet, inte att saker inte blir gjorda, utan att man konstant är så trött och groggy!

Ja lite depp måste man ju få bli den veckan. Jag tror inte ADD medicin bar något antidepp i sig men det kan kanske vara så att man känner sig mer uppåt som resultat när man har mer energi och så vidare?

Vi har flyttat till större!  Vi bodde två pers på 12 kvadrat innan och nu har vi en lägenhet på 42 kvadrat! Det är så skönt att kunna sträcka ut benen äntligen. Jag kommer nog inte gå till läkaren i Sverige eftersom jag inte är folkbokförd och det blir alldeles för dyrt för bara 1 månads medicin : ( känns jättejobbigt faktiskt. Hade verkligen hoppats på det.
  • Anonym (hej)

Tjena!

Ja angående medicin, vad är det du tror du skulle bli hjälpt av genom medicinen? Du verkar ju må ganska ok ändå med ditt hemmakok . Men det är klart, man fungerar ju långt ifrån som andra människor. Tror jag iallafall. Det kommer troligen bli så att först får man en medicin/dos och sen uppföljning efter typ tre veckor. Det känns skitbra då jag var rädd att man skulle bli lämnad åt sitt öde och inte få nån återkoppling utan få vänta på en ny tid då om sex månader eller nåt... då vet jag inte vad jag gör!

En annan sak som jag har tänkt mycket på är att jag är så dålig på att hålla kontakt med en del personer som jag egentligen skulle vilja ha kontakt med! Det gör då att kontakten dör ut! Skitjobbigt tycker jag. Sen har man ju några vänner som är beständiga men tycker det är lite tråkigt att de andra bara dör ut...

Till och med vänner man varit ganska nära förr hör inte av sig längre eller är lite korta om man bara försöker säga nåt på msn och liknande. Tänker att det är jag som är ointressant...

Hur har du det med det sociala och vänner och sådant?

• Anonym (hej)

Tjena på er!

Hur står det till här då? Var ett tag sen det var aktivitet här... igår var jag till läkare iallafall och hon ville jag skulle ta massa blodprover samt ekg så jag gjorde det idag. Så om allt e ok med proverna och så så får jag recept på Concerta imorgon... blir intressant att se om det funkar... hon tog mig verkligen på allvar och det kändes otroligt skönt. Vet inte vad jag hade gjort om hon bara hade avfärdat det... men min samtalskontakt har ju full koll på mig så det hade kanske ordnat sig iallafall...

Badar och leker med barnen! Skönt när det händer saker! Men vissa dagar sitter man bara och häckar men tycker det blivit mer fart sen start med omega tre... eller så är det placebo... läkaren blev nyfiken när jag pratade om omegatre iallafall... det ska du ha all heder av - Takex

• Ahrodie

Hoppar in här och tackar er alla för att ni delar med er! Maken har äntligen blivit diagnosticerad med ADD och börjat medicinera, och det känns så befriande för mig att läsa hur det känns för er då han har svårt att förklara. Att läsa vad ni skriver hjälper mig att förstå honom, så TACK!

Mamma till 6 härliga ungar =)
Svar på tråden Omega tre för ADD?