• Anonym (hej)

Omega tre för ADD?

Har diagnosen ADD och väntar på att få komma till läkare för ev medicinering. Börjar dock bli tokig att vänta snart för detta är verkligen jobbigt att leva med! Behöver hjälp NU känns det som... läste om någon har på familjeliv som hade tagit 3 tsk omega 3 varje dag och om jag inte minns fel var det något mer hon tog också? Hon tyckte att detta hjälpte henne...

För kan man få hjälp av det är det ju säkerligen bättre än piller?

Lider av deppressiva inslag också så detta håller verkligen på att ta knäcken på mig. Läste att omega tre kan vara bra mot depression också??

Snälla någon hjälp...

• Svar på tråden Omega tre för ADD?
  • Takex

Oja! Det där med intresset är så precis. Min yngre syster har också ADD och har lyckats hållit igång sitt häst intresse i alla år, jag beundrar henne.

Jag är som du "hej", klarar inte ens av vänner relationer. Det där med att hålla kontakten bara rinner ut i sanden när vännen inte är ny längre trots att man tycker om människan! Om en relation ska fungera för mig så måste människan vara pushig och hela tiden hålla sig i mitt liv, eller som min sambo finnas precis under näsan på mig! ; D

Jag tror ändå graviditeten är som när man är kär och så vidare, ett stort intresse. Eftersom man håller igång och gör saker för barnets skull (möten med läkare, shopping eventuellt pappersarbete) så håller man hjärnan stimulerad och då mår man också bättre. Det är nyckeln till att undvika depression i ADD men vi har ju ingen motivation så utan något som pushar så sitter vi bara.

Det din mamma sa var helt klockrent! Fy fan va sånna dagar är jobbiga.

Jag sörjer mest en hobby. Är riktigt avundsjuk på andra som har det. Jag har saker jag verkligen tycker om att göra men det är inte fullständigt så jämfört med någon annan med samma hobby är jag som en nybörjare trots att jag hållit på i flera år t ex. Det får en att känna sig som en värdelös människa verkligen.
    Jag känner INTE igen mig i ADHD alls. Jag har inget kaos i huvudet. Mitt huvud är organiserat och stilla och lugnt, rena spa resorten! Och det är det som är problemet!
  • Trollet Ludenben

Min son har ADHD, ADD är ju en undergrupp dit. Han tar omega3 men bra resultat, eller ganska bra. Det får bort det värsta av de agressiva utbrotten.
    Men vad jag har läst i alla rapporter om forskning på omega3 med ADHD/ADD så är det den gruppen som har ADD som fått bäst resultat på omega3behandling.
    Men inte vilken omega3 som helst. De olika innehåller olika balans mellan fettsyrorna DHA och EPA och det är bra för olika saker. Tex om det är sömn och inte ADD/ADHD man vill komma åt så får man ha en annan.
    Eye-q, Morepa, plusepa, pikasol är främst för ADHD/ADD.
    Min son äter e-epa. Det är en annan sort med bara EPA och det används främst som ett komplemet i behandling av agressioner i samband med bipolär sjukdom, schizofreni och även ADHD. Aggressionerna är sonens största bekymmer och de mildras av det. Men de vars koncentration/minne är det svårasre så är eye-q eller nåt av de andra jag skrev bättre.
    Minsta sonen som inte visar upp några drag av ADHD eller liknande har haft jobbigt med sömnen och han ger vi eskimo med ett fantastiskt bra resultat.
    Så det lönar sig att testa ts. Om du inte får önskad effekt så förlorar du inget på att testa. Det är ett ofarligt kosttillskott och får man hjälp av det så är det guld värt. Lycka till

Älskade ungar
  • Takex
    Trollet Ludenben skrev 2010-04-06 08:34:57 följande:
    Min son har ADHD, ADD är ju en undergrupp dit. Han tar omega3 men bra resultat, eller ganska bra. Det får bort det värsta av de agressiva utbrotten. Men vad jag har läst i alla rapporter om forskning på omega3 med ADHD/ADD så är det den gruppen som har ADD som fått bäst resultat på omega3behandling. Men inte vilken omega3 som helst. De olika innehåller olika balans mellan fettsyrorna DHA och EPA och det är bra för olika saker. Tex om det är sömn och inte ADD/ADHD man vill komma åt så får man ha en annan. Eye-q, Morepa, plusepa, pikasol är främst för ADHD/ADD. Min son äter e-epa. Det är en annan sort med bara EPA och det används främst som ett komplemet i behandling av agressioner i samband med bipolär sjukdom, schizofreni och även ADHD. Aggressionerna är sonens största bekymmer och de mildras av det. Men de vars koncentration/minne är det svårasre så är eye-q eller nåt av de andra jag skrev bättre. Minsta sonen som inte visar upp några drag av ADHD eller liknande har haft jobbigt med sömnen och han ger vi eskimo med ett fantastiskt bra resultat. Så det lönar sig att testa ts. Om du inte får önskad effekt så förlorar du inget på att testa. Det är ett ofarligt kosttillskott och får man hjälp av det så är det guld värt. Lycka till
    Precis, Fritt Flyt innehåller en blandning av EPA och DHA. Jag har nu valt en Omgea-3 som heter DHA och har mycket EPA. Det har bäst effekt på mig, trodde dock att det fanns i all omega-3.
  • Trollet Ludenben
    Takex skrev 2010-04-06 10:07:58 följande:
    Precis, Fritt Flyt innehåller en blandning av EPA och DHA. Jag har nu valt en Omgea-3 som heter DHA och har mycket EPA. Det har bäst effekt på mig, trodde dock att det fanns i all omega-3.
    bra att du har fått positiv effekt så bra med den att det är naturliga grejer. Min son äter concerta med men jag önskar att han kan slippa den. åtminstone när han blir äldre och bara klara sig på omega3. Concerta är en jättebra medicin som vi får bra resultat av men önskar att han kunde klara sig på det som är naturligt och utan biverkningar.
    Älskade ungar
  • Anonym (hej)

Trollet Ludenben - finns det nån i flytande form eller är alla i kapslar?

Takex- verkligen scary att det finns nån som är så lik mig själv... men lite kul också för det är ju inte många som förstår oföretagsamheten utan "folk" tycker man är lat... det är lite jobbigt att bli betecknad som lat tycker jag . Omgivningen tycker att "det är väl bara att rycka upp sig" osv... men det ÄR tamejsjutton inte bara!!

Nu hämta barn på dagis!

• Trollet Ludenben

TS: eye-q finns i flytande form i alla fall. Med vanilj eller citrussmak.

Älskade ungar
  • Anonym (testat)

Jag är inte alls säker på att jag har ADD men mycket stämmer in så jag började med Omega3 för några månader på ren vinst eller förlust. Det funkar!

Jag har oerhört svårt för att koncentrera mig såvida något inte är superintressant. Det blir lite jobbigt, särskilt när man jobbar med datorer eller t ex pluggar. Jag tar paus heeela tiden och hittar på en massa annat att göra. Är ju snabb, så jag hinner med det jag ska, men det känns så dumt att jag är så ofokuserad på jobbet.

Sen läste jag i din blogg Takex om att du tar Omega3 och då provade jag med. Koncentrationen funkar mycket bättre nu! Kan hålla fokus en längre stund och känner mig inte så spattig.

Ja, jag vet ju inte säkert om jag har ADD, men oavsett så känns det iaf bra att veta att det inte bara är jag som person som är dålig/ofokuserad och borde rycka upp mig, utan att det kanske är något med min hjärna. Något som kan hjälpas av Omega3. (vilket jag sällan fått i mig förr i stora mängder eftersom jag är vegetarian (ja, nästan då, tar ju såna piller nu {#lang_emotions_undecided}))

• Anonym (hej)

Takex, vad heter den du testar nu då?

Sista anonym vad heter den du testar? Hehe, ja det finns ju alltid nåt som är intressantare än det man behöver göra tyvärr :-P

Trollet Ludenben, då ska jag kolla efter flytande Eye-q, eller så frågar jag efter Omega 3 i flytande form med mycket EPA i

Allt är värt att testas för att leva med detta är INTE kul...

• Takex
    Anonym (hej) skrev 2010-04-06 13:22:14 följande:
    Trollet Ludenben - finns det nån i flytande form eller är alla i kapslar? Takex- verkligen scary att det finns nån som är så lik mig själv... men lite kul också för det är ju inte många som förstår oföretagsamheten utan "folk" tycker man är lat... det är lite jobbigt att bli betecknad som lat tycker jag . Omgivningen tycker att "det är väl bara att rycka upp sig" osv... men det ÄR tamejsjutton inte bara!! Nu hämta barn på dagis!
     Ja det är väldigt skönt. Jag avskyr lat stämpeln och när man gick i skolan och ständigt fick höra att man "kan bara man vill". Jag ville ju så gärna men det gick inte!

Och inte bara att folk runtomkring en kan bli så besvikna på en (jag glömmer till och med bort viktiga saker i vänners liv som dom berättat men absolut inte för att jag inte bryr mig!) så är det jobbigt att vara så oföretagsam.. blir så sjuuukt rastlös. Känns som att man blir alldeles dåsig och usch, det är jobbigt, dag ut och dag in!
  • Takex

Trollet ludenben - Jo det vore ju det ultimata, att man slapp en massa kemikalier. Jag känner bara att det skulle vara värt alla biverkningar i världen att slippa den hysteriska stress kring t ex skolarbete bara för att jag är så dålig på att börja en uppgift (om jag ens har uppfattat den i instruktionerna). Det är sån konstant stress : ( Skönt för din son att han får hjälp så tidigt i livet, då har han verkligen alla chanser som alla andra att göra sitt bästa!

Anonym testat - Va glad jag blir att min inlägg gick fram till någon! Känns mest som man pratar inför döva öron. Jag tycker det verkar svårt att på egen hand få i sig dom mängder omega3 som behövs, men å andra sidan förklarar det mycket de tankar jag haft kring japanerna som äter så otroligt mycket fisk bl a.
    Vet precis hur du känner dig, jobbigast är när man har så dåliga dagar att ens blick bara färdas runt hela tiden och man märker att folk som pratar med en blir irriterade.
    Visst får man som ett inre lugn! Jag läste en hel del när jag märkte effekten själv och omega3 är verkligen viktigt för hjärnan, formar minnet och allting. Hoppas verkligen att svenska skolor inför det i skolan.

Anonym hej - Glömde i mitt andra svar, den jag tar nu är FANCLs DHA fiskolja (749 mg per kapsel) DHA (297mg per kapsel) (vet inte vad skillnaden är riktigt) med EPA (39mg per kapsel) tillskott i, kapslarna är som mini fritt flyt och ska tas 5 om dagen, jag kan ta upp till 7. Jag valde tabletter efter dom som hade mest i sig (när man tagit max piller per dag) men som sagt jag bor i Japan så tror inte det hjälper så mycket, Ludenben ska du nog lyssna på istället som köper i Sverige.
Svar på tråden Omega tre för ADD?