• Anonym (hej)

Omega tre för ADD?

Har diagnosen ADD och väntar på att få komma till läkare för ev medicinering. Börjar dock bli tokig att vänta snart för detta är verkligen jobbigt att leva med! Behöver hjälp NU känns det som... läste om någon har på familjeliv som hade tagit 3 tsk omega 3 varje dag och om jag inte minns fel var det något mer hon tog också? Hon tyckte att detta hjälpte henne...

För kan man få hjälp av det är det ju säkerligen bättre än piller?

Lider av deppressiva inslag också så detta håller verkligen på att ta knäcken på mig. Läste att omega tre kan vara bra mot depression också??

Snälla någon hjälp...

• Svar på tråden Omega tre för ADD?
  • lunaria

Hej på er!! Jag fastnade i denna tråd av en slump...min make fick diagnosen ADD i januari i tillägg till sin dysexi och dyskalkeli som han fick utrett förra året. han har nu provat ut medicinen concerta vilket inte har gett maximalt resultat än, tror att dosen är för låg..iaf efter att ha läst denna tråd idag så tvingar jag i stackarn omega-3 . jag vill inte ta upp er tråd, men jag måste säga att som fru till min man med denna diagnos så är det skönt att höra om hur ni har det och jag känner igen så mycket av hans sätt att vara o ni får mig att förstå hur det är. min man har svårt att sätta ord på hur han är o fungerar så det har jag fått lista ut själv till stor del och fått hitta lösningar i vardagen för att få honom att göra saker som behövs göras o med två barn så blir det en del...skönt att få bekräftat att jag inte är helt fel ute .

• Takex
    lunaria skrev 2010-05-23 12:47:40 följande:
    Hej på er!! Jag fastnade i denna tråd av en slump...min make fick diagnosen ADD i januari i tillägg till sin dysexi och dyskalkeli som han fick utrett förra året. han har nu provat ut medicinen concerta vilket inte har gett maximalt resultat än, tror att dosen är för låg..iaf efter att ha läst denna tråd idag så tvingar jag i stackarn omega-3 . jag vill inte ta upp er tråd, men jag måste säga att som fru till min man med denna diagnos så är det skönt att höra om hur ni har det och jag känner igen så mycket av hans sätt att vara o ni får mig att förstå hur det är. min man har svårt att sätta ord på hur han är o fungerar så det har jag fått lista ut själv till stor del och fått hitta lösningar i vardagen för att få honom att göra saker som behövs göras o med två barn så blir det en del...skönt att få bekräftat att jag inte är helt fel ute .
    Hej!
    Roligt att läsa ditt inlägg och att du stöttar honom. Det är svårt för anhöriga att sätta sig in i problemen vi har men det är också svårt för oss att förstå anhöriga så det är roligt att se dina inlägg också! Ni får ju tyvärr alltid räkna med att dra det tyngsta lasset och det är inte kul för någon.
    När började ha med omega-3? Ni kan även prova att mixa lite med dosen också, bara att dubbelkolla lite med vad som står skrivet på baksidan (på dom jag haft har det inte funnits några direkta varningar för att ta mer än tillsagd dos). Jag tycker den hjälper grymt mycket! Bra initiativ : ) ! 
  • Takex

Nu har jag äntligen burken framför mig. Mina tabletter har DHA 500mg och EPA 65 mg och jag tar nog normalt en dos på 6 tabletter om dagen så DHA 3000 mg och EPA 390 mg. Hur med alla er andra (Anonym "hej" hur mycket är dina?). Märket heter Dear-Natura och kostar ca 180 kronor för 2 månader (om man tar 4 om dagen som är normal dos). Här i Japan är det "Asahi" som ger ut dom så det kan vara så att det är ett japanskt märke helt och hållet eller att "Asahi" bara är dom som är återförsäljare just här.

Jag missade i bara farten, trots att jag ständigt hade det i bakhuvudet att ta omegan under två dagar nu här för bara några dagar sedan. Jag fungerade inte alls! Det var som om någon kommit och smällt mig i huvudet med en soppslev. Så smart och organiserad var jag. 
  • Anonym (jag vet)

Har samma diagnos som du. Men den kan ju se olika ut för alla ändå. Vi är ju individer. Kanske gemensamma nämare. Men vi är som sagt alla olika.  Det som räddat mig har varit träning... Försök hitta något som du gillar att träna. När den västa skiten kommer så träna häcken av dig så får du ett skönt lugn efter...  Medicin i alla ära. Har tagit det men fy. Får problem med smömn , tappar aptit.  Nåja den kan hjälpa men inte mig. Pröva träna.

• Anonym (ADD)

Jag har också ADD och det gör mig snart galen!
    Man orkar ju inte ens med sig själv och jag sitter o stirrar in i väggarna i timmar, men känns som att jag nyss satte mig.
    Ingenting som jag ska få gjort får jag gjort eftersom jag inte orkar.
    Jag är ständigt trött, ingenting är kul och alltid depprimerad och har ångest.
    Har nu börjat med Concerta tabletter och fick trappa ner från 54mg till 36mg och hoppas att det får mig att må bättre.

Jag sålde fritt flyt omega 3 ett tag när jag arbetade som telefonförsäljare.
    Orkade ju inte med det särskillt länge heller.
    Men iaf, jag provade omega 3 en kort tid då och fick panik av fisk smaken som kunde komma upp i samband med en rap eller nåt och slutade.

Man ser ju inte direkt trådar så ofta där man ser att folk skriver om ADD så man känner sig lätt lite utanför.

• Anonym (jag vet)

Visst är man utanför.  För vi har in ad/hd. Utan add....   Men man får kämpa hårt för att bevisa att det är något galet. För för mig blev jag inte trodd..... Men till slut fick jag min diagnos...... Nåja. Har verkligen svackor.  Som att åka bergodalbana.  Men måste skärpa mig. Har ju en liten son. Men det är inte lätt. Men jag tränar mig redlös heheheh. Har verkligen hjälpt...  Jag springer  med barnvagnen och dansar så ofta jag kan. Samt lyfter skrot.... Använder mig av det jag hemma. Köksbord, mina stolar . Kämpa på.... Vet hur tufft det kan vara. Vi kanske kan stötta varandra här inne med add.

• lunaria

Takex: han tar "Fritt flyt" och har nu börjat tycka det ger lite bättring..fast jag undrar om han inte ska byta ändå till något som kan ge bättre verkan, undrar bara till vilken sort?? jag tycker det är intressant att läsa på om hans diagnos just för att kunna hjälpa honom på bästa sätt. sen att resten av världen verkar vara så oförstående är lite irriterande. fick skriva ett långt brev till hans handläggare på arbetsförmedlingen för att förklara varför han inte klarar av vissa saker som de kräver.. han har bl a social fobi så de hade tryckt in honom i ett litet rum utan fönster med 20 andra. han var helt utom sig när han kom hem o dessutom skulle de tvinga in honom på en "åtgärd" som inte skulle funkat för honom. fick faktiskt handläggaren att be om ursäkt och ta bort honom från alla liknande aktiviteter o se till hans behov istället...jo det tyngsta lasset ligger väl på mig som ska fixa o ordna, är iofs van att alltid ta hand om alla andra före mig själv..men risken att gå in i väggen är ju tyvärr något man får leva med, men så skulle jag inte vilja byta bort min make mot någon annan i hela världen{#lang_emotions_sunny}

Anonym (add). det där om fisksmak sa min make också att han stör sig extremt på!! men jag tvingar i honom det iaf!! men har du provat andra sorters märken på fiskolja, alla kan man väl inte rapa så mycket av?? kan kanske nån annan svara på här i tråden iofs, jag har inte själv känt nån fisksmak av fritt flyt...

• Anonym (hej)

Puh är helt slut nu när minstingen vaknar såååå tidigt på morgonen. Hemmet ser ut som helvete rent ut sagt. Orkar inte med något ALLT känns SKIT rent ut sagt! Är nere på mörkrets botten... Puh... räknar ner dagarna och ser om jag kan få något som hjälper mig... annars vet te sjutton om man orkar med detta någe mer

Takex - har inte kollat mina men ska göra det! Nu ska vi åka bort några dagar så vi får se när jag får tummen ur igen... men ärligt talat när man mår så här kasst är inget kul längre! Man orkar inte ens svara i sin egen tråd... ni får ha överseende med mig...

Am zandra - va kul att tråden fick upp dina ögon lite för hur det kan vara Det är INTE kul kan jag säga... när någon säger "men guuud hur det ser ut här i köket" "det är väl bara att fixa röran" pheeew säger jag bara... (bara en liten del av allt man fått höra genom åren ju) och så har man själv nog med att bara hålla näsan över vattenytan.. då är såna kommentarer inte kul...

Nu ska jag krypa tillbaks till grottan... fortsätt gärna att diskutera så återkommer jag när jag mår lite bättre. Ville iallafall skriva några rader.

• Takex

Jag fick också fiskrapar när jag åt Fritt Flyt, som om man ätit sill till frukost dagligen.

Jag har googlat Fritt Flyts innehållsförteckning och det är rätt lite DHA och EPA i dom jämfört med mina. Men enligt deras hemsida ska dom innehålla högsta halterna? Kan vara värt och fråga i Omega-3 tråden om det finns något starkare för ADD behöver en rejäl push. Jag minns att jag tyckte mina nya tabletter gav mycket bättre resultat än Fritt Flyt.
    am Zandra
    Det är inte många som har överseende med ADD inte ens i Sverige där det är accepterat på ett annat sett, bra att du sa till på skarpen! Många förstår ju när man förklarar till dom vad man har för problem men sen kan dom inte lägga ihop informationen med fel man gör i vardagen.. och ofta verkar det vara svårt att förstå att vi har ADD varje dag, inte bara ibland. 
    Anonym ADD:
    Gud ja.. nu när jag äter Omega-3 så kallar jag det "dåliga dagar". Tack vare omega-3 ser inte alla mina dagar ut så längre! Tack och lov! Känner igen det där med att man bara sitter och stirrar.. konstigt att man inte blir uttråkad av det, men det tar ingen energi antar jag. Hoppas Concerta hjälper dig! Det kan vara oerhört ångestframkallande har jag hört i början. Jag hoppas jag får chans att prova när jag kommer till Sverige i sommar.. här i Japan får det inte skrivas ut till dom över 18 år : (
    Anonym hej:
    Vi om några har överseende : ) kämpa på! Bara att försöka muntra upp sig själv så mycket man kan och komma ihåg att dom utan ADD är inga supermänniskor dom heller!
  • lunaria

anonym hej: usch va jobbigt för dig . har haft flera utmattningsdepressioner så jag känner igen det där med att inte orka ta hand om saker o ting som man önskar o då vill jag inte ens tänka mig hur det är om man har en diagnos. inte lätt att ta hand om en liten som vaknar tidigt . kram!!

Takex: jo just det där med att lägga ihop saker verkar inte vara lätt för andra. handläggaren o psykologen som utredde maken hade haft ett långt möte för att just diskutera hans problematik, men det verkar ha gått in genom ena örat o ut genom det andra då . men så där om sjukdomar o liknande verkar folk ha svårt att förstå om de inte varit i liknande situation.

Svar på tråden Omega tre för ADD?