Inlägg från: Lalalong |Visa alla inlägg
  • Lalalong

Allergitråden

Hej hej!
    Har skrivit lite i mjölkallergitråden innan eftersom min lilla är mjölkallergisk.
    Men nu börjar min stora tjej också råka ut för konstigheter. Allt började i våras med att klara blev röd, vit och svullen runt munnen när hon ätit äpple. Det kom också en gång när hon ätit både apelsin och tomat. Svårt att säga av vad.
    Det har sen varit lugnt ett tag, men kommit någon gång när hon ätit äpple.
    Nu, sen två veckor tillbaka har hennes kinder blossat upp emellanåt och blivit knallröda och varma. Först trodde jag hon var sjuk på något sätt och började googla på barnsjukdomar och så, men hittade ingenting. Nu försöker vi mer systematiskt klarlägga när det kommer. Dom på förskolan har också lovat att ha koll, men jag vet att det är ganska rörigt och inte lätt för dom att komma ihåg alltid. I går hade det i alla fall blossat upp efter hon ätit apelsin. Idag blossade det upp efter att hon druckit blandsaft.

Så att det handlar om allergi känner jag mig rätt säker på så jag ska kontakta barnsjukhuset och allergimottagningen där och be om ett pricktest.
    Men tänkte nu ställa lite frågor till er som är mer experter på sånt här. Var kommer det ifrån?? Är det vanligt att allergi bara dyker upp trots att barnet inte varit allergiskt innan?
    Är apelsin och äpple en vanlig kombination att vara allergisk mot? Finns det fler saker man ofta är allergisk mot om man är allergisk mot apelsin och äpple?

Klara 060504, Alva 100117
  • Lalalong
    Lalalong skrev 2010-09-15 12:50:53 följande:
    Hej hej!
    Har skrivit lite i mjölkallergitråden innan eftersom min lilla är mjölkallergisk.
    Men nu börjar min stora tjej också råka ut för konstigheter. Allt började i våras med att klara blev röd, vit och svullen runt munnen när hon ätit äpple. Det kom också en gång när hon ätit både apelsin och tomat. Svårt att säga av vad.
    Det har sen varit lugnt ett tag, men kommit någon gång när hon ätit äpple.
    Nu, sen två veckor tillbaka har hennes kinder blossat upp emellanåt och blivit knallröda och varma. Först trodde jag hon var sjuk på något sätt och började googla på barnsjukdomar och så, men hittade ingenting. Nu försöker vi mer systematiskt klarlägga när det kommer. Dom på förskolan har också lovat att ha koll, men jag vet att det är ganska rörigt och inte lätt för dom att komma ihåg alltid. I går hade det i alla fall blossat upp efter hon ätit apelsin. Idag blossade det upp efter att hon druckit blandsaft.

Så att det handlar om allergi känner jag mig rätt säker på så jag ska kontakta barnsjukhuset och allergimottagningen där och be om ett pricktest.
    Men tänkte nu ställa lite frågor till er som är mer experter på sånt här. Var kommer det ifrån?? Är det vanligt att allergi bara dyker upp trots att barnet inte varit allergiskt innan?
    Är apelsin och äpple en vanlig kombination att vara allergisk mot? Finns det fler saker man ofta är allergisk mot om man är allergisk mot apelsin och äpple?
    Puffar lite för mitt inlägg
  • Lalalong

Jag skrev för några dagar sen om min flicka som har kinder som blossar upp (går även ner runt munnen och över näsbenet och upp i pannan. Men det är mest markant på kinderna). Fick inget svar då, så jag antar att ni inte vet just det jag frågade om. Det har i alla fall blivit värre och värre. Vi har fått en tid på sjukhuset om 3 veckor, men det är ju länge dit.

Nu tänkte jag höra med er om ni vet hur vi bör förhålla oss. Ska vi utesluta allt som hon verkar reagera mot (hon är inte allmänpåverkad och har inte ont av det... är "bara" en obehagskänsla för henne)? Eller är det safe att experimentera och ge henne allt och på det viset försöka luska ut vad det är?

Jag har trott frukt... Hon har reagerat på apelsin och äpple bland annat. Saft reagerar hon mycket starkt på, och där är äpple i blandsaften som hon druckit.
    Men i morse såg hon verkligen illa ut, och då hade hon ätit fil och flingor till frukost.. Inga äpplen eller annan frukt..

• Lalalong
    Kavat skrev 2010-09-21 17:55:49 följande:
    Jag svarade men några dar efter läs tillbaka
    Ah, sorry Här skrivs så mycket så det har jag missat
    Eligrabbarna skrev 2010-09-21 17:58:20 följande:
    vad är hon allergisk mot annars?
    Hon har, fram till nu, inte varit allergisk mot något...
    Kavat skrev 2010-09-21 18:10:35 följande:
    Lalalong, mjölk på henne med? Vad var det för flingor?
    Jag vet inte... Jag har ju har ju haft mina misstankar då och då om att det kan vara så. Men så har det blivit bra, och jag vet inte... Man vill ju inte "leta" fel heller, när allt är bra. Så när det varit bra så har jag inte proppsat på att det ska undersökas vidare. Utan jag har bara tänkt att det är jag som överreagerar.
    Men andra gånger när hon blossat upp, har hon inte ätit något med mjölk. Så det är i så fall fler saker hon reagerar på. Hon åt Kellogs cornflakes till filmjölken.

Nu när jag ser ditt nick så får jag en flashback och så skäms jag... Visst skickade du ett jättesnällt inbox till mig för ett tag sen?? Jag skulle svarat och tackat för erbjudandet men satt illa till då och sen har jag glömt Skäms
  • Lalalong
    Eligrabbarna skrev 2010-09-21 18:51:33 följande:
    min sons "första" symtom på veteallergi var ju röda kinder...lägger in några bilder på min sida om du vill kolla.
    Jättegärna! *springer och kollar*
  • Lalalong
    Eligrabbarna skrev 2010-09-21 18:51:33 följande:
    min sons "första" symtom på veteallergi var ju röda kinder...lägger in några bilder på min sida om du vill kolla.
    Såg inga bilder nu, men lägg jättegärna upp och hojta till här.
    Det är svårt att få till bra närbilder med min kamera. Men så här så K ut för 3 veckor sen. Vad hon ätit då vet jag inte. Sen dess har det blivit värre och värre, som hon ser ut på bilden ser hon ut hela tiden nu. Då kom det och gick och var ungefär så här när det var som värst. Men nu ser hon som sagt ut så här för jämnan och blir rödare och rödare för varje gång hon "blossar upp".

• Lalalong
    Eligrabbarna skrev 2010-09-22 00:57:30 följande:
    Tack för att jag fick se bilderna!
    Ja, det var ju faktiskt ganska likt... Liten skillnad är det i att Klaras röda ofta smetas ut ner mot munnen, över näsbenet och upp i pannan (men inte alls lika rött). Din pojkes kinde är ju väldigt väldigt röda, på ett ganska tydligt avgränsat område så att säga... Men jag vet inte om det har någon betydelse för vad det kan vara allergi mot o.s.v...

Om inte läkaren på barnmottagningen själv tar upp det ska jag själv föra det på tal! Vad har din pojke annars för besvär av allergin? Jag tolkar det som att han påverkas mer eftersom du skrev att det började med röda kinder?
  • Lalalong

Klara åt chips igår (ja, jag vet.. en tisdag av alla dagar. Men jag har börjat flytande kost inför en Gastric Bypass idag, så jag hade lite svullardag igår och K fick smaka några), och jösses kors vad hon såg ut efter det!! Även idag är det rätt illa, har ätit smörgås med bregott på. Men det är inte mycket värre efter mackan än vad det var när hon vaknade så jag gissar att det sitter i sen igår.
    Det ska bli riktigt skönt att få komma till läkare om 2 veckor och börja resonera kring detta...

• Lalalong
    Tibell skrev 2010-09-29 09:10:25 följande:
    Vad var det för chips??
    Det var sourcream and onion..
  • Lalalong
    Tibell skrev 2010-09-29 09:21:08 följande:
    Okej. Den innehåller väl mjölk om jag inte minns fel ?? Reagerar hon likadant varje gång hon äter/dricker något mer mjölk??
    Japp, där är mjölk i dom.
    Jag vet inte riktigt... Jo, det gör hon. Men hon reagerar även på saker som det inte finns mjölk i. Därför har jag inte dragit slutsatsen att det är p.g.a. mjölk. Visserligen kan hon reagera på flera olika saker, men eftersom hon inte varit allergisk tidigare (föruom om det nu är mot mjölk... har i perioder haft små små aningar, men ganska svaga..) så verkar det så osannolikt att hon nu skulle vara överkänslig/allergisk mot flera saker.

Kan man vara överkänslig mot typ E-ämnen? Tillsatser, smakämnen, färgämnen och sånt?
Svar på tråden Allergitråden