Allergitråden
Vi har ingen konstaterad mjölkallergi på vår femåring, men hon är hundra gånger bättre i magen utan mjölk.
Kan man vara överkänslig mot kokos?
Klara kom nyss och hade en röd fläck på ena kinden. Liknande som hon får när hon äter/dricker mjölk. Men inte på hela kinden, och bara på ena. Men det var ändå så jag tänkte på det, så att säga.
Det enda hon ätit idag som är nåt "konstigt" är en gräddbulle med kokos på.
K Kavat: ah... Kan det vara spår av nötter i kokos alltså? Hasselnötter är hon ju allergisk mot och reagerar även mot det med röda kinder (tack och lov inte värre än så), så det är ju faktiskt inte alls omöjligt i så fall! Tur att det finns gräddbullar utan kokos ;)
Vi från landet:
Okej! Bra att veta! Klara ska till doktorn i morgon, ska nämna det då.
Jag tycker jag har så futtiga problem jämfört med er andra, men är glad att jag får vara med och bolla mitt barns bekymmer med er. Ang gräddbullarna så stod det inget om spår av nötter på innehållsförteckningen. Det är soja eller äggvita hon kan ha reagerat på. Men soja finns väl i mycket, och det är aldrig något vi tänkt på. Så det tror jag inte. det är äggvita i så fall. Men jag tänker att en gång är egentligen ingen gång i detta fallet.. Det var så milt så det kan ha varit vad som helst egentligen.. Jag tänker dock ha extra koll om hon äter något med rått ägg i igen.
Däremot hände något annat idag..
K är allergisk mot äpple och dom är jätteduktiga på förskolan att komma ihåg denna lilla sak. Jag vet att det inte är några farliga reaktioner på äpple men vi har ändå valt att hon inte ska äta det alls. Sista gången hon åt äpple åt hon bara några tuggor och ville sen inte ha mer för det kliade och sved i munnen. jag tycker det känns lite läskigt.
Det har blivit en del päron för hennes del. Vi går hos dietist eftersom hon har dålig tillväxt och ett tips vi fick av henne är att K ska dricka någon söt dryck 15 min innan måltid för att stimulera aptiten. på förskolan är det pärondryck hon fått.
Ikväll när jag hämtade henne såg hon ut så här.

Det syns inte så tydligt på bilden men det var dels i anstiktet som ni ser (runt munnen och ner på hakan) men hon var även alldeles flammig på halsen och ner på bröstet.
För övrigt är det värdelöst att skicka barnen till doktorn tillsammans med maken. K var hos sin läkare idag och Mattias berättar nu nåt flummigt om att sköterskan hade sagt att dom ville testa Klara för fler sorters nötter eftersom hon är allergisk mot hasselnötter (Jordnötter och nåt mer). Men att det skulle dom göra på plats.
Vad menar dom?? Blodprovet har dom redan tagit på olika sorters nötter och det visade vara utslag på hasselnöt. Ska dom provcera med nötter inne på sjukhuset? Eller menar dom bara att proverna ska tas om? Jag fattar ingenting och inte Mattias heller. Han bara berättar vad sköterskan sa. Men jag undrar om han inte lagt ihop ett och ett och fått det till 53...