Inlägg från: Lalalong |Visa alla inlägg
  • Lalalong

Allergitråden

Tibell skrev 2010-09-29 09:28:18 följande:
    Oj så tokigt. Vad skönt att ni snart ska till en läkare och förhoppningsvis få lite hjälp!!

Ja man kan vara överkänslig mot sådant. Har för mig att det finns barn i tråden som är det i allafall.
    Skriv en dagbok på vad hon äter och när kinderna blossar upp så. Snart kanske ni ser ett samband!!

Står hon på mjölkfri kost nu??
    Nej, det gör hon inte. Hon är svår med maten och det är svårt att få i henne ordentligt av allt. Därför har jag varit lite tveksam till att utesluta mjölk i onödan så att säga... . Då kommer det bli ännu svårare att få henne att äta. Sen har vi inget läkarintyg på det vilket gör att hon ändå inte får mjölkfritt på förskolan.
    Jag vill prata med läkaren när vi har den tiden och resonera kring det med henne. Jag misstänker att hon kommer vilja ha mjölkfritt några veckor, och då får vi köra på det.

Jag har börjat skriva upp exakt vad hon äter och hur pass hon reagerar. Men det är samma där... svårt med förskolan. Dom hinner inte skriva upp precis vad hon äter för frukt, vad det är för grönsaker till maten, om dom äter macka o.s.v. Och dom har inte tid att bedöma hur illa reaktionen är och skriva upp det. Så när jag hämtar henne och hon är röd på kinderna så är det inte lätt att veta om hon reagerat jättestarkt på frukten klockan 9 så att det fortfarande hänger kvar, eller om hon haft en mildare reaktionen på lunchen o.s.v.
    Men hemma samlar jag massa information och det är värdefullt!

Jag ska googa lite på överkänslighet mot E-ämnen...
    Klara 060504, Alva 100117
  • Lalalong
    Kavat skrev 2010-09-29 09:29:19 följande:
    Ja, man kan vara överkänslig mot E-ämnen. Men det brukar inte vara sådant i flingor, för visst hade hon reagerat på det?

Hon kan vara allergisk mot mjölk men att vissa andra saker utlöser det (som hon egentligen tål.) Citrus, fläskkött, choklad mm har en sådan utlösande faktor och kan ge falska reaktioner.
    Tack för svar!
    Ja.. hon åt fil och flingor och reagerade jättestarkt på det... Har inte kollat innehållsförteckningen men då är det kanske inte det då..
    Mycket intressant!! Apelsin (citrus) är en sån sak som inte är mjölk men som hon ändå reagerar på. Jag visste inte alls att det fanns sånna reaktioner.
    Rynkar på näsan
  • Lalalong
    Tibell skrev 2010-09-29 09:40:47 följande:
    Det är väl mjölk i fil?
    Kan nog mycket väl vara så som K Kavat skriver att hon inte tål mjölk men reagerar på andra saker också eftersom hon inte står på mjölkfritt.
    Lillasyster var väl mjölkprotienallergisk har jag för mig ??
    Hur är det med henne nu?? Vet att ni hade problem att få bukt med henne eksem! Hoppas hon mår bättre nu iallafall =)
    Tokigt hur kroppen beter sig...
    Frågan är hur man gör då.. Sätter henne på mjölkfritt som vi pratat om flera gånger att vi skulle, och håller henne hemma från förskolan till vi ser vad som händer/till vi fått intyg... Förmodligen är väl det det bästa. Och så får vi hoppas att vi lyckas få i henne mat och jag får köpa hem lite vitamin-tabletter. Det finns väl sånna som nästan är som godis tror jag.

Lillasyster är mjölkproteinallergiker ja. Efter många om och men fick vi bort henne eksem med kortisonsalva. Vi provocerade henne med vid 6 månader, märkte ingenting på magen. Men efter 2 dagar så kom eksemen tillbaka. Så det verkar onekligen vara det som är hennes mest markanta reaktion.
    Jag gjorde en riktig riktig tabbe för 2 veckor sen med henne, lagade mat och gjorde egen sås till henne med iMat och så. Men skänkte inte en tanke på buljongen och redningspulvret (märks att jag fortfarande är ovan... skäms!) utan hade i det som vanligt.
    2 dagar senare vaknade lillan med fullt med eksem på kinderna. Så det blev lite mer ofrivillig provokation.
  • Lalalong
    Tibell skrev 2010-09-29 09:59:43 följande:
    Alrro
    Hittade detta allergi.nu/mer-information/artiklar/korsaller.../

Lalalong : Vad skönt att ni blev kvitt eksemen tillslut. Våran minstingt har ju också haft mycket eksem som inte riktigt vill ge med sig. Men idagsläget är hon riktig riktigt fin i hyn..endast lite torr och lite prickar runt munnen..men det bryr vi oss inte om ;)

Jag hade nog ställt stora dottern på mjölkfrikost. Det skadar ju inte att testa ?? Hade nog haft henne hemma under tiden så ni verkligen har stenkoll på vad hon stoppar i sig. När hon sedan är bra ( om det nu är mjölken ) så provocera med liiite lite mjölk och se vad som händer. Får hon då reaktion vet ni ju säkert och kan kräva intyg av läkaren så fort som möjligt.
    Ska hålla tummarna att allt går bra!
    Ja, ska vi köra mjölkfritt är det tvunget att hon blir hemma... Något läkarintyg kan vi inte få förrän om 2 veckor när vi ska till sjukhuset oavsett, men ju fortfare hon blir bra desto bättre så klart. Lite synd är det dock då hon missar förskolans upplevseldedag på måndag som startar upp deras nya tema. Men jag ska kolla om inte hon kan få äta medhavd mat den dagen.... Det borde inte vara några problem. Så kan hon få vara med den dagen ändå.  Sånt går alltid att lösa!
    Tack så mycket!
    Tillalamm skrev 2010-09-29 10:05:37 följande:
    Ja, man kan absolut vara överkänslig mot e-ämnen, tillsatser mm. Det är ju oftast inga naturliga ämnen. Jag reagerar på aspartam, sojalecitin och röda färgämnen.
    Tack för svar!
    Kavat skrev 2010-09-29 10:44:05 följande:
    Här stod lite, har inte läst hela själv än.
    translate.google.se/translate?hl=sv&langpair=...|sv&u=www.urticaria.thunderworksinc.com/pag es/lowhistamine.htm
    Ska kolla! Tack {#emotions_dlg.flower}
  • Lalalong

Nu kommer jag här och stör igen!

Vi började med mjölkfritt på Klara och hennes benägenhet att blossa upp i ansiktet har nästan försvunnit helt! Vi tänkte, YES!! Och hennes aptit har ökat enormt vilket är bra med tanke på att hon är mycket liten för sin ålder (4,5 år, 96 cm lång och väger 13 kg). Det har blossat upp någon gång ibland, då har det varit när hon ätit t.ex. citrus eller tomat och har sett förklaringen i att det var just två av dom sakerna som mjölkallergiker kunde reagera på trots att de inte var allergiska mot det egentligen.
    Men idag... Jag fattar ingenting. Hon åt tre knäckemackor (Wasa husman) med mjölkfritt Milda. 10 min tog det, sen Poff! Kinderna och hakan är knallröda.

Jag begriper ingenting...
    Börjar bli nervös för läkarbesöket på måndag också. Tänk om hon är helt fin då (det är ju bra.. men...) och läkaren inte tar mig på allvar. Klara är ju heller inte alls påverkad av det, så dom tycker kanske inte det är något att bry sig om. Men hon kan ju inte gå runt och se ut så där!
    Oavsett så tänker jag kräva ett läkarintyg på mjölkfritt för det märks att Klara mår mycket bättre utan mjölk. Lite "roligt" är också att hon är smal som en sticka. Men nu utan mjölk så ser jag att hon är ännu smalare (vilket iofs inte är bra), hon har faktiskt haft en liten "vällingkula" på magen som är borta nu..

• Lalalong
    Lalalong skrev 2010-10-08 12:47:16 följande:
    Nu kommer jag här och stör igen!

Vi började med mjölkfritt på Klara och hennes benägenhet att blossa upp i ansiktet har nästan försvunnit helt! Vi tänkte, YES!! Och hennes aptit har ökat enormt vilket är bra med tanke på att hon är mycket liten för sin ålder (4,5 år, 96 cm lång och väger 13 kg). Det har blossat upp någon gång ibland, då har det varit när hon ätit t.ex. citrus eller tomat och har sett förklaringen i att det var just två av dom sakerna som mjölkallergiker kunde reagera på trots att de inte var allergiska mot det egentligen.
    Men idag... Jag fattar ingenting. Hon åt tre knäckemackor (Wasa husman) med mjölkfritt Milda. 10 min tog det, sen Poff! Kinderna och hakan är knallröda.

Jag begriper ingenting...
    Börjar bli nervös för läkarbesöket på måndag också. Tänk om hon är helt fin då (det är ju bra.. men...) och läkaren inte tar mig på allvar. Klara är ju heller inte alls påverkad av det, så dom tycker kanske inte det är något att bry sig om. Men hon kan ju inte gå runt och se ut så där!
    Oavsett så tänker jag kräva ett läkarintyg på mjölkfritt för det märks att Klara mår mycket bättre utan mjölk. Lite "roligt" är också att hon är smal som en sticka. Men nu utan mjölk så ser jag att hon är ännu smalare (vilket iofs inte är bra), hon har faktiskt haft en liten "vällingkula" på magen som är borta nu..

Ska tillägga att knäckebröd brukar hon inte äta. Detta var första gången på evigheter.
    Men det står att det finns fullkornsrågmjöl, vatten och jäst i dom. Är det råg då? Men det finns det ju inte något annat som hon reagerat på innan. Har det här mot råg bara kommit så där från ingenstans.
    Som sagt, jag begriper ingenting...
  • Lalalong

Idag var vi på barnmottagningen med Klara. Läkaren var helt övertygad om att det var allergi mot mjölk. Förklaringen att hon, efter vi slutat med mjölk, reagerade på Wasa Husman och mjölkfritt Milda sa hon kunde vara att det varit en försenad reaktion och att det bara var en slump att det kom samtidigt. Hon drog med sitt finger på Klaras mage och efter någon minut var där ett rött streck. Hon sa att det var vanligt att alergiska barn är känsliga i huden, så det kunde också vara en förklaring till att hon är röd i ansiktet, att hon gunggat sig eller nåt sånt.
    Vi får se..
    Det togs i alla fall blodprov på Mjölk, Ägg, Soja, Fisk, Vete, Nötter, Apelsin, Tomat och äpple (kanske något mer, men det har jag glömt i så fall). Får svar om 2 veckor. Hade varit skönt om det visade Mjölk om det nu är det... Eftersom jag är lite tveksam fortfarande (börjar undra om det ens är allergi...) så hade det varit skönt att få det svart på vitt i så fall.

• Lalalong
    Lalalong skrev 2010-10-11 18:18:10 följande:
    Idag var vi på barnmottagningen med Klara. Läkaren var helt övertygad om att det var allergi mot mjölk. Förklaringen att hon, efter vi slutat med mjölk, reagerade på Wasa Husman och mjölkfritt Milda sa hon kunde vara att det varit en försenad reaktion och att det bara var en slump att det kom samtidigt. Hon drog med sitt finger på Klaras mage och efter någon minut var där ett rött streck. Hon sa att det var vanligt att alergiska barn är känsliga i huden, så det kunde också vara en förklaring till att hon är röd i ansiktet, att hon gunggat sig eller nåt sånt.
    Vi får se..
    Det togs i alla fall blodprov på Mjölk, Ägg, Soja, Fisk, Vete, Nötter, Apelsin, Tomat och äpple (kanske något mer, men det har jag glömt i så fall). Får svar om 2 veckor. Hade varit skönt om det visade Mjölk om det nu är det... Eftersom jag är lite tveksam fortfarande (börjar undra om det ens är allergi...) så hade det varit skönt att få det svart på vitt i så fall.
    Måste förresten fråga.
    Ni med allergiska lite större barn. Har dom svårt att gå upp i vikt?
    Klara är redan från början en ganska liten tjej (å andra sidan så har hon väl egentligen varit allergisk sen 1 års ålder egentligen, så det är väl inte så konstigt då men...). På 4 års kontrollen i Maj var hon 95 cm och vägde 13 kg. Idag, snart ett halvår senare så var hon 97 cm lång och vägde 12.5 kg Så hon har gått ner i vikt sen dess... Är detta ett vanligt problem? Visserligen var det olika vågar, men det är å andra sidan ett halvår sen också så hon borde ju gått upp lite. Läkaren trodde att hon haft en förstoppning som släppt nu när vi kört mjölkfritt och att det är det som vägt... Låter det rimligt?
  • Lalalong
    Mama Law skrev 2010-10-11 19:14:49 följande:
    Ja det finns rimlighet i det. Mjölk är bland det första man utesluter när man misstänker förstoppning. Håller tummarna för att hon går upp mer nu när hon är utan mjölken.
    Jo, det vet jag iofs. Och Klara har varit mycket förstoppad sen hon var runt året. Men vi har hållt det i schack med bara minskad mjölk-konsumtion. Men nu har det tydligen satt stop. Nu funkar det inte ens med minskad konsumtion utan det tar sig andra uttryck nu med hennes röda kinder o.s.v.
    Och hon har inte varit förstoppad nu egentligen... men lite trög, som alltid.
    Men läkaren menade att det har suttit en, permanent "förstoppning" (bajsklump kanske är bättre, för hon har ju bajsat) typ men att hon ändå lyckats sköta magen lite. Och att denna bajsklump då skulle kunna väga så mycket...
    Men visst, en kombination av olika vågar och den där bajsklumpen då kanske..
  • Lalalong
    Mama Law skrev 2010-10-11 19:59:09 följande:
    Jag själv lider av förstoppning och när man har gått tillräckligt länge utan att ha fått göra det ja då är det mycket som försvinner när man äntligen får gå på toa. Hoppas hon klarar sig utan förstoppning nu när mjölken är borta och lägger på sig lite vikt i stället.
    Tack
Svar på tråden Allergitråden