Inlägg från: Lalalong |Visa alla inlägg
  • Lalalong

Allergitråden

Tibell skrev 2011-03-21 19:26:13 följande:
    Lalalong : äpple innehåller ju en hel del saft och har hon då delat äpplet först sitter det massa kvar på kniven. Så fråga du i morgon,

En fråga bara.. Tål hon björkpollen? Det korsreagersr ju med hasselnöt och äpple väl?
    Min dotter tål inte börjkpollen och ska nu utredas för främst hasselnötsallergi!
    Lite nyfiken bara :)

Det där med att skicka maken till läkaren utan mindre bra resultat känner vi igen här
    Ifrån !
    Sist han var iväg hade han 3 viktiga punkter han skulle prioritera . Inget av dem blev gjorda ;)
    Ja visst är det så! Ska absolut fråga. Skulle ju vara överskönt om det är så pass enkelt!! 
    Hon reagerade inte alls på pollen i somras. Dock ska sägas att detta med hennes allergier inte riktigt "kom igång" förrän sent förra sommaren. Så är hon allergisk mot björkpollen vilket jag inte alls tar för osannolikt i och med att hon visar utslag på både Hasselnöt och äpple, ja då lär vi märka det i vår... 
    Hur ter sig allergin för din tjej? Kli i ögonen och rinnande näsa? Eller ännu värre? 
    Jag har själv lite överkänslighet mot rapspollen. Men det är inte värre än att det kliar och rinner lite i mina ögon. 
    Kavat skrev 2011-03-21 19:28:37 följande:
    Inte förvånad. Cool

Men tror du inte de menar pricktest. För ni har gjort RAST?
    Jaaa, så kan det ju vara! Märks att jag inte är så bevandrad i den här världen
    Klara 060504, Alva 100117
  • Lalalong
    Tibell skrev 2011-03-21 19:44:18 följande:
    Hennes blommade upp förra sommaren ( endast 3 år gammal) och då var det främst rinnsnuva och kli i ögon. Men sen hade hon även en hel del problem med astman :( fick även lite nässelutslag av att rulla runt i gräs (
    Tål inte gräspollen heller )
    Så hoppas inte det blir mer i år.. Hon är ju så liten än :(
    Usch vad jobbigt  
    Hoppas hon klarar sig ifrån att det blir värre!!

Jag tycker det är lite "lustigt" det här med allergi och ärftlighet.. I min släkt finns det allergier mot i princip, allt!
    Det är främst mina kusiner som råkat ut för detta. På min mammas sida är det astma som är det största bekymret, astma som orsakas av pälsdjur och pollen. På min pappas sida är det födoämnesallergier främst. Men det förekommer också pälsdjursallergi. Bland födoämnena finns nötter, mandel, stenfrukter, choklad, fisk och skaldjur o.s.v. För det mesta är det spritt bland kusinerna, men någon enstaka stackare har råkat ut för att vara allergisk mot allt detta. Nötallergierna är dessutom väldigt svåra. 

Jag och mina två syskon är typ dom enda kusinerna som sluppit allt detta. Min lillebror har lite lite astma och jag har som sagt lite lite pollenallergi. Men det är väldigt lindrigt.
    Däremot mina kusiners barn har inga allergier (Än så länge... Något av barnen är bara 2-3 år ännu så man ska ju inte ropa hej! Dom har naturligtvis heller inte fått prova nötter och så än så länge. Men vad det verkar så har man inte upptäckt nåt ännu).
    Medans mina barn blir allergiska... Visserligen inga allvarliga svåra allergier. Men ändå tydligt allergiska.. Lite konstigt tycker jag att det är.. 
  • Lalalong
    Allrona skrev 2011-03-21 20:54:57 följande:
    Precis så ser min dotter också ut när hon äter äpple. Pärondrycken hon får på dagis, är det bara päron i den? De har ju en tendens att stoppa i äppeljuice i all slags dryck.
    Ja, det är ju lurigt med äpple på det viset! Men enligt vad dom sagt tidigare så har dom kollat drycken och det ska inte vara äpple i den. 
    Vi kände att eftersom reaktionen på äpple inte varit så stor, så har vi vågat testa päron. Även om vi som sagt bestämt att hon inte ska äta äpple alls. Jag tycker det känns bäst, även om hon bara reagerar lite.
    Nu tror jag vi gör så här att vi låter förskolan ge henne päron igen. Men då tänka på att skära den med egen kniv. Så får vi se. Reagerar hon så på päron en gång till så får hon inte äta det heller längre!  
  • Lalalong

Suck... jag tror att Alva är allergisk mot något mer än Mjölk. Hon har haft ekssem på kinderna nu som inte vill ge med sig, 

Vi provocerade med mjölk för ca 2 veckor sen. Som vanligt får A en långsam reaktion och eksemen kom inte förrän efter 2 dagar. Vi slutade då med mjölk (vi hade lite bregott på macka istället för mjölkfritt milda, läkarens förslag att börja provocera så) och sen dess har det funnits där. Det konstiga är att det blir inte bättre, utan bara värre. Båda hennes kinder är nu torra, "läderaktiga" och röda.. 
    Vad börjar man utesluta? Är det soja eller? Kan någon förklara för mig allt detta om soja och soja släktingar och sojalecitin och allt vad det heter? Var börjar man utesluta? 
    Hur lång tid kan man räkna där att det kan ta innan man ser förändring?  
    Alva ska vara ledig från förskolan från nu på fredag till måndagen 9/5. Så det är ju 10 dagar där det är vi som helt och hållet kan styra vad hon äter. Är det tillräckligt?
    Problemet är väl att om vi då märker att det blir bättre o.s.v. så måste vi en läkartid för att få ett läkarintyg på att hon inte ska få soja på förskolan. Ibland blir man trött på alla turer kring papper alltså...  
  • Lalalong
    Tibell skrev 2011-04-27 19:04:00 följande:
    Lalalong: hade hon några eksem innan provoceringen ?? Annars skulle jag nog tippa på att det fortfarande är mjölken som är boven.
    Det tar ca 14 dagar för mjölken att försvinna ur systemet. Och just eksem är sååå envist. När Bella fått eksem kan det sitta i flera veckor efter hon fått i sig något galet.
    Vad smörjer ni med? Det ser ju riktigt illa ut och behöver nog något bra.
    Hon kanske har fått svamp i det och behöver en svampsalva ?

Annars ligger som sagt soja väl tillhands. Har hon reagerat på det innan ? Något hon äter dagligen ?
    Nä, inga eksem innan. Så det har deffinitivt börjat med mjölkprovoceringen. Men att jag tror det kunde vara något annat är ju att det som sagt inte blivit bättre på 2 veckor utan det blir bara värre och värre.. Kan det bli så även om hon borde ha mindre och mindre mjölk i sig? Alltså att eksemen kom p.g.a. mjölken men håller sig kvar och blir värre för att eksem beter sig så?

Jag minns ju att det var skitsvårt att få bort det när hon var bebis och vi slutade helt. Det blev bättre när vi slutade med mjölk då.. Det torkade in lixom. Men helt gick det inte bort förrän vi fick någon liten burk med en kortisonsalva av hennes läkare. 
    Jag trodde bara att det inte skulle vara lika svårt nu när det hon fått i sig är kanske 3-4 smörgåsar med bregott istället för mjölkfritt milda lixom.. Men det kan ju vara så och det hoppas jag verkligen på! För detta är bökigt nog, och det är svårt nog att få folk att ta en på allvar... Trots att det bara är en så vanlig allergi som mjölk lixom. 

Vi smörjer med en kräm som heter Decubal, men vi borde ju nog byta för det blir som sagt inte bättre. Synd att vi inte har kvar den där burken vi fick av läkaren
  • Lalalong
    Allrona skrev 2011-04-27 19:10:17 följande:
    Lalong - om ni misstänker soja så ta även bort övriga baljväxter när ni testar eftersom det är vanligt att man reagerar både på soja och baljväxter. Googla sojaallergi så hittar du ICAs allergisidor, jag tycker de förklarar bra vilka ämnen som ska tas bort.

Annars håller jag med älsklingen87 att eksemen fortfarande kan vara av mjölken. Vi måste smörja dotterns eksem med ganska stark kortison för att de ska försvinna hyfsat fort och det kan ändå ta ngn vecka.
    Tack för ditt svar (se svaret till Älsklingen87). 

Då utgår vi från att det fortf är mjölkeksem. 

Vad brukar ni smörja med? Starka kortisonsalvor är väl receptbelagda? Är det bara att ringa barnmottagningen och förklara läget då? 
  • Lalalong
    Sousafon skrev 2011-04-27 19:14:09 följande:
    Ni borde väl kunna börja med en receptfri kortisonkräm. Mildison eller cortimyk kanske.
    Ska testa det! 

Midison kommer jag ihåg att vi testade då när hon var bebis, innan vi fick den andra mirakelkrämen. Det fungerade inte så, men det är ju som sagt mycket mindre mjölk hon i fått i sig nu än då när hela hon var full av mjölk Så det borde ju inte vara lika envist nu..
    Eller tänker jag helt fel när jag tänker så? 
  • Lalalong
    Kavat skrev 2011-04-27 19:16:24 följande:
    OBS! En varning här i solgasset. Smörj inte i ansikte med kortisonkräm och ha barnen i solen!!!
    Tack så hjärtligt för varningen... 
    Väntar då i alla fall till vi ska vara lediga, för då har jag full kontroll. Hur lång tid efter man smörjt kan man sluta nojja om hon skulle "hamna" i solen, så att säga...  
  • Lalalong
    Tibell skrev 2011-04-27 19:15:57 följande:
    Vi smörjer med mildison, men den räcker tyvärr inte alltid till.
    Sen använder vi locobase repair.
    Men ring barn imorgon och begär något starkare.
    Håller tummarna att det ger med sig tillslut!
    Tack
  • Lalalong
    Kavat skrev 2011-04-27 19:33:59 följande:
    Jag vet faktiskt inte. Borde väl stå på..? Jag smörjer sällan i ansiktet om det inte är absolut nödvändigt. I ditt fall hade jag gjort det. Smörjer med Locobase Repair dock i ansiktet och tycker att det funkar rätt bra om det inte är så mycket..

Jag hade nog vågat smörja på kvällen med kortison och låtit dem vara i solen dagen efter. MEN jag hade försökt undvika solen (solhatt och skugga) så mycket jag bara kan ändå.

Absolut! Solhatt är ju alltid på, och ha henne i skuggan är ju egentligen en självklarhet. Men hon är ett riktigt yrväder som inte är stilla en sekund åt gången. Rätt som det är så så är hon någon helt annan stans än man planerat  
  • Lalalong

Hej svejs! 
    Nu är jag tillbaka igen om någon minns mig.
    Läser här ibland, men skriver inte så ofta. Har inte så speciellt mycket att bidra med eftrsom Alva bara är mjölkallergisk och det är ju rätt enkelt..

Men jag tycker ni är så bra att fråga när det är nåt.

Alva har fått så konstiga utslag. Hon har dessutom varit jävligare än vanligt dom senaste dagarna. Bland annat med skrikattacker på nätterna där hon ålar runt, går upp i spännbåge och bara skriker hysteriskt. Bajsblöjan igår var alldeles grön och luktade absolut vidrigt!!!

Så jag funderar ju naturligtvis på om det kan vara nåt hon fått i sig... Vad jag vet har hon inte ätit mjölk och hon reagerar inte så här på mjölk vanligtvis heller. Utan det som händer då är att hon får sina hemska eksemiga kinder. Detta är helt annorlunda. Hade det inte varit för det överjävliga humöret och att hon verkar ha ont i magen hade jag väl kanske köpt värmeutslag men det gör jag inte riktigt nu...

Lägger in bilder (halvdåliga...) så får ni se.

Så här ser hon ut i nacken, på axlarna och på bröstet. Det mesta syns dock inte på bilden, det är massa massa små bleka knottror. Sen är vissa större och röda, det är dom man kan skyma på bilden. 

Runt munnen. Röda vätskefyllfa utslag. Och några bleka knottror. 

Och så helt otippat... utslag på knäna. Några bleka knottror och några röda vätskefyllda... 

Men inga utslag på låren, eller så. Utan bara just på knäna. 

Försöker tänka på om hon ätit nåt nytt dom senaste dagarna... Är lite osäker men jag _tror_ inte det.. Men hon har för visso varit hos barnvakt lite i veckan eftersom vi är i en flytt.. Vet ju inte precis vad hon fått där... eller om vi börjat använda något nytt tvättmedel eller så, men det har vi inte...

Någon som känner igen utslagen?? 

• Lalalong
    Mela78 skrev 2011-07-24 18:38:17 följande:
    Tvättmedel skulle jag inte gissa i första taget med tanke på diarre och humör. Dottern får liknande utslag av baljväxter i nacke och på överarmar (utsida) och lår (framsida) i ett område som sträcker sig till rumpan och nedre delen av ryggen.
    Tack för ditt svar!
    Nej, alltså jag tycker ju att magen och diarrén borde ha någon koppling, men visst... hon kan ju ha några dåliga dagar bara, men det r ju konstigt att det sammanfaller just med att hon får utslag så jag är rätt övertygad om att det hör ihop.

Jag ska fråga barnvakterna om dom minns om Alva ätit några baljväxter där, det är väl ärtor och sånt? Jag vet inte om hon brukar äta det på förskolan, men hemma äter vi aldrig bönor/ärtor och så.. Så hon har aldrig direkt fått det innan. Så det skulle vara en "ny" grej för henne i så fall... 
  • Lalalong
    Mela78 skrev 2011-07-24 18:56:41 följande:
    Japp, ärtor, bönor och en hel del annat som de flesta currypulvrena. Även en del e-ämnen/stabiliseringsämnen hör till gruppen, e410-410, 417, de skrivs inte alltid ut med sina nummer utan med namnen istället för att krångla till det hela lite...
    Ah, krånligt krångligt... 
    Curry har hon väl iofs ätit innan tror jag, men man kan ju vara olika känslig. Helt klart  värt att kolla upp i alla fall..  
  • Lalalong
    Kavat skrev 2011-07-24 19:09:02 följande:
    Skulle också gissa på baljväxter i första hand i och med mjölkproteinallergin..

Men sådana blåsor får min minste av fisk och mellankillen av /(glukossirap, spår av) vete/havre. Så i princip kan det vara vad som helst.. Men slump, näää inte om du frågar mig.
    Tack för svar
    Hehe, nä... jag vet inte vad man har för sjuk böjelse att försöka bortförklara saker hela tiden när det är för ens barns bästa att man öppnar ögonen på en gång.
    Ja, nä jag inser att det ju egentligen kan vara vad som helst, men det är ju bra om man kan börja någonstans eller så.  

Enklast för att kolla detta är väl att vara noga med baljväxter (finns det någon bra lista på vilka "ord" man ska undvika?") i några veckor och sen kanske testa med något och se om hon reagerar igen?  
Svar på tråden Allergitråden