Inlägg från: LokesMammi |Visa alla inlägg
  • LokesMammi

Allergitråden

LillSkruttet skrev 2011-12-14 17:32:49 följande:
    Är så frustrerad! Fick idag veta att det inte finns någon dagisplats åt sonen i januari när vi ansökt om plats, inte i hela stan!! Ev kunde de skaka fram en plats i en mindre stadsdel utanför stan, alt fanns det en dagmammeplats i en by också det utanför stan!!! Vet inte hur pass hemma de är på allergier och astma och dessutom kommer detta innebära inkomstbortfall för oss. Vi har 2 barn som ska lämnas och hämtas varje dag, på 2 olika förskolor i 2 helt olika delar av stan (tom utanför i detta fall). Antingen får en av oss gå ner i tid för att hinna lämba och hämta, eller så måste vi skaffa en bil till och en till uppsättning bilbarnstolar! Får kommunen verkligen göra så här??? Är sååå arg just nu!!!
    Men usch då! O vi som har sökt från mars. Bådar inte gott! :/
    11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! <3
  • LokesMammi
    LillSkruttet skrev 2011-12-14 19:30:28 följande:
    Nej det är helt galet!! Verkar som det är rätt många i kö. Förstår inte det, har de ingen koll på hur många barn som föds??
    t0va skrev 2011-12-14 18:15:36 följande:
    har de inte skyldighet att ordna plats inom 4 månader, fast jag tror man tyvärr då får det som finns även om det är i en stadsdel lite utanför.
    Säkert så, men hela vår vardag vänds upp och ner...vet inte hur vi ska göra...
    Barn får tydligen bara födas på "rätt" sida av året så alla nya barn börjar i augusti!!!!! :/
    Man tycker dom borde ha platser på våren, för barn blir faktiskt 1år på vinten/våren också!
    Tycker det känns som att augusti är sent o börja när han blir 1år i januari! :/
  • LokesMammi

Kan man äta kalvsylta om man är allergisk mot vete, havre, råg, mjölk, ägg, soja? =)

• LokesMammi
    Miralicia skrev 2011-12-20 08:45:36 följande:
    Kalvsylta brukar inte vara några problem, men läs för säkerhets skull.
    Prinskorv finns också, men kan variera en aning mellan olika märken. Finns de som kan innehålla ägg och/eller mjölk så läs.
    Läste på kalvsyltan o såg inget direkt konstigt!
    Ok, tack.
  • LokesMammi
    LadyM skrev 2011-12-20 13:00:41 följande:
    BETAPRED tar 1,5-2 timmar att verka enl. uppgift jag fått av allergisjuksköterska! Om vi får en allvarlig reaktion hemma ska vi ge allt detta i nämnd ordning

1. Ge anapenspruta
    2. Blanda o ge Betapred
    3. Ge aerius (heter den så)
    Till min fisk o jordnötsallergi ska jag ta Betapred först o sen anapensprutan om inte tabletterna hjälper.
  • LokesMammi
    LadyM skrev 2011-12-20 19:34:44 följande:
    Suzzy: inte om du får en svår reaktion väl? Killen har oxå betapred, men tycker aldrig att de funkar! Därför blev vi lite AHA! när sköterskan sa att d tar 1,5h innan de verkar... Men jag har själv inga allergier så vet inte mer än så!
    Får jag i mig jordnötter (som jag är jätteallergisk mot) så ska jag ta sprutan o åka in till akuten.
    Men när jag var på flyget o fick en frukost som innehöll för mkt ägg (gissar jag iaf) så fick jag utslag över hela kroppen o tog betapred o det gick över fort!
  • LokesMammi
    LadyM skrev 2011-12-20 21:05:18 följande:
    Suzzy! Ok samma som jag tänker då, fara för andning osv spruta - annars vid lindrigare reaktion antihistamin o betapred! Fy va läskigt med reaktion på flygplan! Panik ju!! Gur funkar d egentligen med flygplan o de som är allergiska mot ex luftburet ägg, fisk el nötter? Kan de aldrig flyga???
    Jag klarar av luftburet men inte o få i mig för mkt ägg! Sambon sa att jag såg ut som om jag var solbränd o det kliade ngt enormt mkt! =)
    Dom kan säkert flyga, men man får säga till. Dom flesta flyg serverar inte jordnötter längre! Men däremot andra nötter o när jag sa att jag var allergisk o undra om dom hade ngt annat (tål nötter men ville inte riskera ngt) så fick flygvärdinnan panik o fråga om de ska ta bort nötterna, om jag blir dålig av luften. =)
  • LokesMammi
    st elmos fire skrev 2011-12-21 22:11:39 följande:
    Måste man tänka på tandkräm?!?
    Har inte jag heller tänkt på! Dom nämnde i mjölkallergi tråden att vissa innehåller mjölk. Men innehåller står inte på svenska direkt! :/
  • LokesMammi
    st elmos fire skrev 2011-12-21 22:51:58 följande:
    Då får de bli sensodyne då! Hade jag aldrig i livet listat ut... Att allt ska vara så meckiht med allergier, varför är de tex skummjölkspulver i välling? Eller i barnmatSburkar? Kan man få specialgröt på recept? Sonen ska undvika mjölkprotein, soja, gluten... Sinlac gick inte!
    Vi gör gröt på sonens mjölkfria ersättning. Även välling!
Svar på tråden Allergitråden