-
Är den fri från allt? =)t0va skrev 2011-12-21 23:02:24 följande:vi gör egen gröt och sen kör vi med sempers mjölkfria välling från 6månader, den är på ris åt sonen som "latvariant" Finns ingen annan färdigvariant som han åtl, han äter inte heller mjölk, soja eller spannmål. -
Åh, kanske ska testa! Han är allergisk mot soja, men enl läkaren så ska han klara av sojalecitin! =)t0va skrev 2011-12-21 23:12:56 följande:ja, sonen äter utan mjölk, ägg, soja, vete, havre, råg, korn, fisk. Den innehåller sojalecitin men många med sojaallergi klarar av det. Han fick kraftigt utslag på pricktest på soja och blev väldigt dålig en gång när vi misstänker att han fått lite soja, men denna klarar han. I perioder har han levt på den och ersättning. Så för sonen funkar det bra.
www.semperbarnmat.se/produkter/valling/fran-6... -

God Jul Önskar Loke och en "allergireaktionsfri" jul! -
LillSkruttet skrev 2011-12-28 15:05:18 följande:God Jul och Gott Nytt År till er allihopa!
Här rullar dagarna på. Igår kom vi äntligen iväg till allergimottagningen så nu är både glutenprov och ämnesomsättningsprover tagna på lillkillen. Vi skulle ha gjort det redan innan jul, men han blev sjuk.
Känns skönt att ha det avklarat. Nu är det bara att vääääntaaa...... det skulle ta ca 14 dagar innan man fick svar på glutenproverna och sen skulle de bara höra av sig om det visade något. Känner jag mig själv rätt så kommer jag att ringa om ett par veckor och ligga på om ett svar så jag tydligt vet vad som gäller.... -
Inte hört ngt ännu! Ska ringa sen v2 då jag har semester från jobbet!LillSkruttet skrev 2011-12-28 15:26:57 följande:Suzzy: Hur har det gått med plats hos dagmamma? Vi står ff och stampar. De ringde för någon vecka sedan och sade att det fanns en dagmamma som kunde ha plats, men när hon dubbelkollat med henne visade det sig att hon inte ville ta honom för att han är allergiker.
Så idag har jag suttit och ringt runt till en massa privata förskolor och jagar plats. Verkar lika fullt där som i kommunens förskolor. Jag vet inte riktigt vad vi ska göra......
Har inte kommunen SKYLDIGHET att ordna förskoleplats?? *frustrerad*
Ajdå, fan va synd! Därför jag tänkte ringa till henne vi står hos för o se vad hon säger ang hans allergier! Den förskolan som vi fick tips om här som är en allergiförskola? Är den full? -
Men åh!LillSkruttet skrev 2011-12-28 15:45:57 följande:finns 2 allergiförskolor i stan, och båda är fulla. Har ringt och pratat med cheferna på resp förskola. De rekommenderar ändå att man ställer sig i kö för en ev plats vid ett senare tillfälle (ex i höst).....
Va drygt! -
Loke har också röda kinder o haka då o då! Häromdan var kinderna jätte röda! O den dan var vi bara inomhus. Vet inte heller vad det beror på. Säkert ngt han inte tål! :/Tibell skrev 2012-01-03 20:40:41 följande:Hmm, nu är det ca 5 gången Bella får röda kinder på bara någon vecka..varför ?
Hon är över två år och har ALDRIG fått röda kinder innan, inte ens vid feber eller att vara ute i flera minus.
Hon är istället ett barn som alltid går omkring och ser ut som ett spöke med sin vita hud ( hon är rödlätt ).
Till och med så blek att våran gamla läkare tog flera blodprover på henne som liten för att hon trodde Bella led av blodbrist eller liknande..
Men nu som sagt har det kommit flera gånger. Bara inomhus och försvinner på några timmar..
Har hon helt plötsligt blivit känslig för värme ? Kan det vara allergi ??
Slänger med en bild. Vi har alltså inte varit ute någonting, men passade på att ta bilden ute när vi gick till bilen. Bilden är lite suddig, svårt att ta kort på en liten höna som inte alls har lust att stå still.
Denna gången kom det bara på ena kinden märkligt nog =0
-
Min son fick all sin allergi (ungefär) via amningen.Kavat skrev 2012-01-04 21:34:22 följande:Låter som veteallergi i mina öron... Låter väldigt likt min son..
De kan inte få glutentintolerans av att enbart ammas, utan måste få det i sig själva för att utveckla glutenintolerans. Däremot kan en som har glutenintolerans påverkas av gluten i bröstmjölken sägs det.
Men i och med att du som mig märkte reaktionerna redan vid amningen gissar jag på allergi. Sen kan de ju ha både ock. Alltså det ena utesluter inte det andra.
Sen är det nog mycket vanligare med eksem av allergi, även om man kan få det av gluten också.
Min kille reagerar på kontakt med vete och havre och får nässelutslag.
Eller kan den ha legat "på lur" i kroppen o sen utvecklades den via amningen. Kanske inte skulle ha ammat alls????? =) -
Vi fick träffa en dietist via barnläkaren på barnmottagningen.
-
Denna sida fick jag tips om. hem.passagen.se/aski2358/FruK skrev 2012-01-08 16:07:03 följande:Hej!! Min son fyller snart 1 år och jag vill ju att han skall kunna äta "tårta" eller tårta-liknande-bakelse.
Han är allergisk mot: Ägg, mjölk, soja, blåbär, vete, havre, råg, ris, majs (nötkött,baljväxter)
Finns det någon som har något recept?? Eller känner någon i Göteborgsområdet som bakar allergitårtor (han tål hirsh och bovete)
Tacksam för alla tips.
Även Miralacia har mkt bra på sin blogg. =)