Inlägg från: Sephyria |Visa alla inlägg
  • Sephyria

Allergitråden

Lokesmammi: ja jag tror att lithells ska vara fria från det mesta men ville dubbelkolla med dom när det gällde druvsockret. Tänkte att det är bättre att fråga än att känna sig osäker

Tack för tipset, det ska jag kolla upp!

• Sephyria

Kavat: åh tack så mycket för alla tipsen Är så tidskrävande att stå i affären och läsa på alla förpackningar hela tiden, så är så skönt när man kan få lite tips på produkter som kan funka

Jag har Mailat Ica angående druvsockret i deras pommes men har inte fått nåt svar än. Men såg att deras pommes i vita och röda påsen inte innehöll druvsocker.

När jag hade gett sonen scans ugnsbakade leverpastej tyckte jag att hans eksem blev värre, men han tål majs. Men det kanske bara var en tillfällighet..

• Sephyria

Trottoarbonden: usch det va mycket att undvika! Förstår att det måste kännas jätte jobbigt.

Som frukostförslag tänker jag på gröt kokat på polenta och Risdryck, bovete och Risdryck eller pama minutris och Risdryck. Frukt eller bär som funkar till det. Olda har risbröd (men vet inte om de innehåller potatis kanske) och schär har frasbröd som innehåller rismjöl, majsmjöl, socker och salt (men kan innehålla spår av soja). Man kan även göra yoghurt genom att koka pama minutris med Risdryck och sedan mixa med bär. Se utanallt bloggen för recept. Kan inte länka från mobilen. Där finns även mycket annat bra att läsa. Bland annat tips på baskost tror jag, det kanske kan ge lite inspiration.

Som middagsförslag pasta (vi använder organs) med köttfärsröra. Ris, kött och sås redd med maizena majsstärkelse. Köttgryta.

Det va väl det jag kom på just nu..

• Sephyria

LokesMammi: sonen är inte heller glutenintolerant utan allergisk/överkänslig mot sädesslag och har under sommaren haft eksem i knävecken och för honom tror vi att de kommit av att han ätit mat med druvsocker i och som vi inte vetat vad det är baserat på (bl.a. Pommes, mamma scans köttbullar å scans leverpastej). Han var helt eksemfri från det att vi tog bort sädesslagen fram tills vi började ge druvsockret i allafall, och har blivit bättre sedan vi tog bort druvsockret igen. Så får väl se när vi provocerar igen om vi hade rätt

• Sephyria

Nån som vet om Ekströms kokbara marsan är fri från vete? Tänker på den modifierade stärkelsen, vad är det?

• Sephyria

Trasan0606: sonen fick tavegyl när han va 7 månader (minns inte vad han vägde) men vi skulle ge 7,5 ml till kvällen vid behov. Var lite OBS på att tavegyl kan vara lite tröttande. Av den anledningen fick vi Aerius utskrivet att ge om han behövde på dagen.

• Sephyria

Tack för alla tips på halvfabrikat m.m. Det är guld värt att få lite tips, för det finns ju en hel uppsjö av varumärken och produkter att kolla igenom. Jag blir helt snurr av alla E-nummer och allt annat konstigt som kan finnas i så ofta ger jag upp när jag väl står där i affären och letar Men nu har jag hittat lite nytt som funkar för sonen och han är jätte nöjd

• Sephyria

Trottoarbonden: vet inte hur lång tid det tar innan ni märker skillnad men skulle tro att ni rätt snart borde märka en förbättring. Kämpa på! Två veckor går rätt fort ändå!

Kom att tänka på ett mellanmål som kanske går hem? Smoothie på det som funkar. Vi brukar göra på carlshamns Risdryck, blåbär, hallon, (althera) och fruktpure av något slag. Förresten: är du säker på att frukterna som ni använt funkar? Är väl inte så ovanligt med kli i munnen av olika frukter..

Tror inte att carlshamn flytande ska innehålla kokosfett. Det står: rapsolja, vatten, emulgeringsmedel (härdad rapsolja, E471 och E472c av vegetabiliskt fett), salt, aromämne, vitamin A och D. Mildas mjölkfria vet jag inte. Vi använder carlshamn även till bordsmargarin. Tror mildas ska innehålla sojalecitin eller nåt sånt men är inte helt säker..

• Sephyria

Trottoarbonden: förstår dig till fullo och det är bara att häva ur sig! Du är inte mer än människa och när allt känns riktigt jobbigt och hopplöst så är det lätt att bli arg, men tyvärr så får man ju så dåligt samvete efter. Du är ingen dålig mamma utan du gör mycket mer än vad många skulle klara av! Och känslan av att inte veta hur man bäst bör göra för att hjälpa sitt barn är fruktansvärt frustrerande.

Hade själv en riktigt jobbig period i vintras när jag insåg att det var nåt mer i sonens kost som han inte tålde och att det antagligen var nåt som han fick i sig dagligen. Detta i samband med att vi försökte sluta med tavegyl till natten. Han hade fått det pga klåda i ögonen men när vi försökte sluta märkte vi att han inte kliade sig längre men ändå inte klara sova gott. Tillslut tog vi bort sädesslagen, efter tips härifrån och vi fick en ny unge på flera olika områden. Men innan vi väl kom dit trodde jag att jag skulle bli tokig av allt funderande fram och tillbaka. Ringde tom och grinade i telefonen när jag prata med barnmottagningen för att jag inte fick den hjälpen jag ville.

Hoppas att du snabbt får se resultat av den förändrade kosten. Förhoppningsvis är det som kavat skrev tidigare (tror ja) att det är nåt han får i sig dagligen och att det gör så att det verkar som han reagerar på allt! Kämpa på så håller jag tummarna!

• Sephyria

Lokesmammi: funderar på om inte gråbo börjar lite smått nu, men är inte alls säker. Är rätt dålig på det här med klåda, pollen osv men finns säkert nån annan som kan ge dig bra svar.

Svar på tråden Allergitråden