Inlägg från: Sephyria |Visa alla inlägg
  • Sephyria

Allergitråden

Ja tyvärr blir det ju bara att man får ta flera steg bakåt igen när man har för bråttom!

Tack för all hjälp! Lär sig mer här än av läkaren

• Sephyria

Tova: låter som min son det. Han är 1 å ja tror att han har sovit 2 hela nätter. Vanligen är han vaken 3 gånger per natt å då räknar jag inte de gånger han vaknar under kvällen. Dåliga nätter är han vaken betydligt oftare.

Jag vet att hans sömnproblem åtminstone delvis beror på allergi. När han var 7 månader började vi med tavegyl å då blev sömnen betydligt bättre. Innan låg han och kliade sig i ögonen. När vi försökt trappa ner dosen nu så blir han speedad å klarar inte komma till ro och sova och ögonen kliar som bara den. Han kliar sig tom i sömnen.

Sen ställer ju förkylningar å tänder också till det emellanåt men i grund och botten är det allergin som är orsaken till de "vardagliga" problemen.

Något som jag har tyckt varit jobbigt är att omgivningen ofta lägger "skulden" på oss föräldrar. Låter man dom äta på nätterna så kommer dom att fortsätta att vakna för att äta å tar man upp dom när dom skriker så kommer dom vakna bara för att få närhet. Visst att kanske vanan till viss del spelar in nu men ja skulle aldrig ha kunnat låta honom ligga och skrika. Det märks ju så tydligt att det är något som är fel!

• Sephyria

Lo g: sådär var vår son också när han gick i sig mjölk fast han var bara ett spädbarn då. Han åt, åt och åt och sov knappt alls. Enda gångerna han sov var om han fick ligga tätt intill och inte ens då sov han länge i sträck. När vi sluta med mjölk blev han betydligt bättre men det va ju ändå långt ifrån bra.

Tråkigt när omgivningen tror att man letar fel! Man vill ju knappast att barnen ska ha allergier men ser man att dom inte mår bra så vill man ju veta vad som är fel!

• Sephyria

Tova: va härligt med en sån natt! Vi hade en bra natt igår men i natt va det helt hopplöst. Jack hade inte bajsat på ett par dagar så han hade jobbigt med magen stackarn. Å i morse kom världens megaklump, stenhård!

Va bra om du kan få utöka tiden på dagis lite! Men man hinner ju faktiskt inte sova särskilt mycket på dom tiderna. Det tar ju lite tid att hämta å lämna också. Men som du skriver så kanske det är en bra start och märker du att det inte räcker kanske du får utöka lite till Hur länge blev du sjukskriven?

• Sephyria

Lokesmammi: kan du inte be att få utskrivet flytande tavegyl. Den borde du ju kunna blanda i vällingen.

• Sephyria

Lokesmammi: det vet jag faktiskt inte men då får han det ju i sig i alla fall. Så det känns ju som att det vore ett bättre alternativ än att inte få i sig alls. Men ja är verkligen ingen expert men det kanske är nån annan som vet här inne..?

• Sephyria

Nån som har liknande erfarenhet som mig eller som vet varför min son inte kan sova utan tavegyl? Han har fått tavegyl varje kväll de senaste 5 månaderna. Försökte trappa ner i december men då började ögonen klia som bara den (var därför vi började från första början) så han klara inte sova. Fick därför gå tillbaka till ursprungsdosen.

Nu är det 3:e natten som han är helt utan tavegyl (ska göra pricktest
    på måndag så dom ville att han skulle ha varit utan i 5 dygn innan). Dessa kvällar har han vaknat en gång i timmen eller oftare på kvällarna. När jag har gått och lagt mig har han fått komma till min säng. Ligger och kastar sig fram och tillbaka, gnyr och far runt som en virvelvind hela natten MEN han kliar sig inte. Vi gjorde oss av med katterna för ett par månader sen så kanske är det som vi misstänkte dom som var orsaken till klådan.

Men då är frågan vad det är som gör att han inte sover? Om det nu inte var klådan som var orsaken. Är det bara så att det är den tröttande effekten av medicinen som har hjälpt? Vill ju inte använda den som sömnmedicin, om den inte fyller ett egentligt syfte för allergin, men fixar inte heller alla dessa sömnlösa nätter heller. Han sover inte exemplariskt på tavegyl heller men det är ändå en enorm skillnad.

• Sephyria

Tova: väldigt likt situationen här. På tavegyl är han vanligen vaken ett par gånger, och äter en av gångerna. Men är det inget speciellt, tex om han ätit nåt han inte tål, så somnar han ganska snart.

Vi börja med tavegyl när han var 7 månader och innan dess var det urjobbiga nätter. Fick aldrig sova längre än 2 timmar i sträck. Så det va guld värt att få tavegyl. Å då hade jag bara haft det så i 7 månader. Hur du har klarat 1,5 år fattar inte jag!

Blossande kinder här också ibland men vet inte om det beror på att han får i sig nåt han inte tål. Vissa gånger verkar det så men sen så blossar han ofta när han är sjuk och så också. Men nu har han varit förstoppad i ett par månader också så kanske får han i sig nåt han inte tål. Vet bara inte vad det skulle va. Började när vi började introducera lite ägg. Har inte fått mer ägg efter det men förstoppningen har inte gett med sig ändå.

• Sephyria
    t0va skrev 2012-02-25 12:37:08 följande:
    K Kavat berättade för mig när jag pratade med henne om sömn att hennes barn får påverkad sömn när de får röda kinder, nu närj ag tänkte på det så ser jag samband för oss med men vi har knappt haft någon bra natt innan. Vet att jag var så glad när han sov sin första hela natt och var ca 5månader, då hade han fått risgrynsgröt på kvällen så jag trodde det var lösningen men sen sket allt sig.

Jadu jag vet inte hur jag klarat det, har inte jobbat och nu har jag blivit sjukskriven pga. utmattning för att jag inte fått sova. Så sonen går längre på förskolan så jag kan få sova lite på dagarna.

Vi gjorde lapptest förra veckan och fick svar att han reagerar på ägg, det var något han inte fått äta innan men vi inte trott att han inte tål heller, men tagit det säkra före det osäkra. Så nu funderar jag på om det inte kan vara luftburet ägg och kanske vete.

Vad äter inte din lille?

Ja man blir så glad de gånger som de verkligen sover men jag tror att jag kan räkna de nätter som han sovit hela nätterna på ena handens fingrar. Det kan nog stämma lite här också när det gäller sambandet mellan röda kinder och dålig sömn. Men å andra sidan så reagerar han med dålig sömn på det mesta, om det så är att han behöver bajsa, får tänder, eller om han fått i sig nåt han inte tål m.m.

Ingen människa klarar sig med så lite sömn i längden så det är inte ett dugg konstigt att du blivit utmattad. Dessutom medför ju dessa små allergiker mycket merarbete i form av extra passning och matlagning och för att inte prata på all tid man lägger ner på att fundera kring vad det är de reagerar på, vad man ska introducera här näst, varför de reagerar som de gör etc. Jag tänker så att jag blir tokig ibland.

Som vi vet så tål inte sonen mjölk eller soja. Undviker även alla sojasläktingar, baljväxter, fisk och ägg (bortsett från de dagar då jag testade och han blev förstoppad). Päron tror jag ger klåda i munnen men det var länge sen vi testade nu. När han fyllde ett skulle jag göra mig till och göra en tårta till honom som han kunde äta. Dum som jag var så tänkte jag aldrig på att kolla pastafärgen som jag färgade ett marshmallowstäcke som jag hade ovanpå tårtan. Givetvis blev han ju dålig. En timmes hysteriskt skrik på kvällen, knappt nån sömn under natten, rött ansikte m.m. Gissa om man blir arg på sig själv! Misstänker att det var något färgämne som han reagerade på. Läste om det i efterhand och båda som färgen innehöll (E104 och E133) kunde ge överkänslighetsreaktioner.

Han var förstoppad från det att han började med mat vid 6 månader fram tills han blev 8 månader. Jag kan komma på 3 förändringar som skedde då. Dels slutade jag amma och dels gjorde vi en mjölkprovokation som gjorde att han istället blev lös i magen. Eftersom aldrig den lösa magen ville ge sig slutade vi med sempers mjölkfria risvälling eftersom den innehåller sojalecitin (tänkte om han kanske började reagera på den eftersom tarmen var skadad av mjölkprovokationen). Då blev han bra i magen och var helt bra i 2 månader innan denna omgång med förstoppning började.

Det jag har misstänkt lite är ris men det är väl inte så vanligt att man är allergisk mot det. Har för mig att jag läst att ris kan vara stoppande så tänkte att han kanske inte klarar att äta ris helt enkelt bara för att det är stoppande?  Men det är ingen stor mängd han får i sig, brukar pilla i sig lite vårgårdaris dagligen och ätit kokt ris kanske 4 gånger under dessa 2 månader som han varit förstoppad. Så det känns egentligen inte som om han borde bli förstoppad bara av det. Men å andra sidan åt han inget ris alls under de 2 månader som han var helt bra i magen. Blir inte riktigt klok på detta.. 
  • Sephyria
    barefoot skrev 2012-02-25 14:59:58 följande:
    Är inte så insatt men har för mig att Aerius (som är en dyrare antihistamin på recept) ger mindre biverkningar/trötthet. Någon som kan bekräfta om detta stämmer? I så fall borde det ju vara bättre och intresant att ge Aerius istället för att se om det är biverkning som gör att han sover bättre. Oavsett så borde han väl ha rätt till en medicin med så lite biverkningar som möjligt. Men som sagt, har inte kollat upp dessa "fakta" och kan ha fel. Om det är katt han reagerar på (och ni haft katt nyligen) så tar det år innan allergenerna försvinner från bostaden om inte totalsanering görs

Vi har Aerius hemma också så det ska jag absolut pröva! Tanken har inte slagit mig förut. Nej den ska inte vara tröttande. Vi fick den att ge om det skulle behövas på dagen, just av den anledningen.

Tycker ju inte heller att han ska behöva ha biverkningar av medicinen men tycker ju inte heller att det är normalt att han ska behöva ligga vaken hela nätterna. Det märks att han inte mår bra. Skriker, gnyr och kastar sig fram och tillbaka precis hela natten. Slumrar emellanåt men det är inte mycket tid då han sover lugnt och nöjt.  

Katterna lämnade vi bort i mitten av december så det finns ju en hel del allergener kvar. Har städat så noga vi kan (slängt alla filtar, tvättat de flesta textilier, dammsuger madrasser ofta osv) men någon totalsanering har inte gjorts.   
Svar på tråden Allergitråden