Inlägg från: Sephyria |Visa alla inlägg
  • Sephyria

Allergitråden

Har idag gett sonen hokifile för första gången och en timme senare fick jag se att han var svullen över näsan och högt upp på kinderna. Gav tavegyl men svullnaden har fortfarande inte lagt sig (2,5 timme sen). Hur lång tid brukar det ta innan det lägger sig? Det märks inget på andningsvägarna så nu borde väl risken för att de ska bli påverkade vara över? Tidigare har han bara brukat få magsymtom, eksem och liknande när han fått i sig nåt han inte tål..

• Sephyria

Sousafon: tack för ditt svar! Vi har 10 mil till närmsta sjukhus så avvaktade därför lite med att åka in. Vet att det är dumt att göra så men det är så jobbigt att komma dit och så är ungen helt återställd igen! Nu har i allafall svullnaden lagt sig så hoppas att det inte blir mer än såhär.

Nej har inga betapred hemma. Har aldrig haft behov av nåt annat än antihistamin eftersom han aldrig haft några allvarligare reaktioner. Ska ringa hans läkare på måndag tänkte jag så får vi se vad han säger om det hela..

• Sephyria

Mailade ica för ett tag sen och frågade om vad druvsockret i deras pommes frites (svart påse) var baserat på. Har nu fått svar att det kommer från vete eller majs, men att det inte innehåller gluten.

• Sephyria

Lindsey: man kan antingen reagera för att man har en glutenintolerans (celiaki) eller för att man har en allergi mot vetemjöl. Vid allergi reagerar man på proteinerna och vid celiaki är det glutenet man reagerar på. Det är två helt olika saker egentligen men förväxlas ofta. Googla på veteallergi så hittar du mer info.

• Sephyria

Sousafon: ok ja då låter det kanske som att det kunde vara bra att ha det hemma.

Usch hade hoppats på att det inte skulle dyka upp några fler allergier nu. Har gett lax i några veckor och det har funkat så hade hoppats att det skulle funka med all fisk..

• Sephyria

Mojäng: låter som min son. Han kunde inte sova på nätterna om han inte fick antihistamin. Gnydde, kastade sig fram och tillbaka och verkade ha ont i magen. Även en del andra symtom som röda blossande kinder till och ifrån, lite eksem och problem med förstoppning.

Han åt redan fritt från mjölk, ägg, soja, fisk och baljväxter men men han blev inte bra förrän vi tog bort sädesslagen (vete, havre, korn och råg). Han har dock inte celiaki (glutenintolerant) utan allergi/ överkänslighet mot någon/ några av sädesslagen. Vi vet inte vilket/ vilka än men vi ska så småningom börja introducera dem ett i taget för att se vilket av dem han inte tål.

Som du skriver så blev även sonen sämre när vi började ge mat som pasta och bröd. Tror helt klart att du kan va nåt på spåret! Men tänk på att även fast det inte visar nåt på glutenprovet så kan det vara säden han reagerar på! Det är inte heller säkert att det visat på några allergitester. Det enda sättet att veta är att utesluta och sen pröva igen.

Sen vill jag även varna lite för sinlac. Vet att många reagerar på fruktkärnmjölet i den (bl.a. min son). Man kan göra välling på t ex majs-, ris-, eller bovetemjöl istället och tillsätta någon mjölkfri ersättning, om ni nu har det?

• Sephyria

Mojäng: kan också tillägga att även min son gått upp i vikt bra och alltid varit pigg och glad. Dock väldigt aktiv och när han får i sig nåt han inte tål så blir han hyper. Då springer han bara runt, runt å gapar. Antar att om han slappnar av så känner han att han mår dåligt. Först efter att vi plockat bort säden kunde vi få honom att sitta still i 5 minuter framför tv'n. Han är visserligen fortfarande väldigt aktiv men det går inte "överstyr" längre på riktigt samma sätt.. Byt läkare om ni känner att de inte tror på er! Det gjorde vi! Vi skrev en egenremiss/ egenanmälan till allergimottagningen och berätta precis hur det var och att vi inte kände att vi fick tillräckligt med hjälp på barnmottagningen där vi gick. Bara någon vecka senare fick vi en tid!

• Sephyria

Mojäng: jag hade fått tips av en förälder om att det fanns en allergimottagning på sjukhuset som ligger närmast där vi bor, så kollade på nätet och fick fram kontaktuppgifterna därigenom.

Det är nog många här som känner igen sig i din situation. Att inte bli trodd både kanske av sjukvårdspersonal och av släkt och vänner. Det är tufft och man måste verkligen många gånger kämpa för att få hjälp till sitt barn. Bara för att dom inte själva kan säga hur dom mår så verkar dom inte vara viktiga.

Vi uteslöt alla sädesslagen själv, utan inblandning av läkare. Sonen gick visserligen inte på dagis men där jag bor kräver dom inga intyg heller, men det är lite olika på olika ställen. För att lära mig vad vi kunde ge och inte läste jag mycket i TS blogg. Där finns mycket bra information att läsa och även en del recept.

Vi gör välling så här: Vispa ihop 2,5 dl vatten med 2,5 tsk mjöl (vi kör en blandning av ris- och majsmjöl) och låt sjuda ett par minuter. När det svalnat fyller vi upp flaskan med Risdryck till den mängd vätska vi vill ha (sonen äter 275) och tillsätter sen althera.

• Sephyria

Sonen verkar reagera på nåt nu men jag klarar inte lista ut vad. Igår var han lite flammig i ansiktet när han vakna och det blev värre under dagen. Svullnade även lite över näsan och högt upp på kinderna/under ögonen. Det gjorde han för ett par veckor sen också men då trodde jag att det berodde på fisken som han ätit för första gången. Det som är grejen nu är att han knappt ätit annat än välling de senaste dagarna för han har varit sjuk. Kvällen innan han blev flammig blandade jag i mer bovetemjöl i vällingpulvret, annars vet ja inte riktigt vad det skulle bero på om det var maten.

Han har även varit väldigt skrikig både i natt och nu på morgonen.

En tanke som slog mig är om det kan vara nåt ute som är orsaken (typ pollen). Han var inne de dagarna han var sjuk men va ute igen dagen innan han vaknade med flammiga kinder. Han har haft klåda i ögonen under våren som gav sig under sommaren men kom tillbaka igen i augusti men tycker inte att han kliat sig de sista 2 veckorna.

Även haft de här rödflammiga kinderna till och ifrån hela sommaren och trots att vi fört matdagbok så blir ja inte klok på vad det kan va!

• Sephyria

Kavat: det va risentas bovetemjöl. Men han äter även ris- och majsmjöl från risenta. Testade i somras att helt va utan risentas produkter ett par veckor men såg ingen skillnad. Vet egentligen inte om han klarar soja eller inte heller, men han tål inte fruktkärnmjöl så har därför aldrig gett honom soja.

Kom på att det kanske kan vara altheran också. Vet ju faktiskt inte om han någon gång har varit helt symtomfri heller. Har fortfarande problem med sömnen, även om det är en enorm skillnad mot när han fick säd. Blir även flammig i ansiktet till och ifrån, nåt eksem i knävecken ibland och lite knottror på kroppen. Jag har letat bland de "små sakerna" som tex druvsocker baserat på vete, lime, kokos m.m. men symtomen återkommer trots att han inte fått nåt av det jag misstänkt. Jag tycker dock att det är relativt stabilt emellanåt men det kanske blir värre när han är nedsatt, som nu när han varit sjuk.

Fy va svårt. Vad tycker du låter mest misstänkt om det skulle bero på maten. Altheran, bovete, ris (äter tyvärr mycket ris) eller nåt annat?

Svar på tråden Allergitråden