Mojäng: låter som min son. Han kunde inte sova på nätterna om han inte fick antihistamin. Gnydde, kastade sig fram och tillbaka och verkade ha ont i magen. Även en del andra symtom som röda blossande kinder till och ifrån, lite eksem och problem med förstoppning.
Han åt redan fritt från mjölk, ägg, soja, fisk och baljväxter men men han blev inte bra förrän vi tog bort sädesslagen (vete, havre, korn och råg). Han har dock inte celiaki (glutenintolerant) utan allergi/ överkänslighet mot någon/ några av sädesslagen. Vi vet inte vilket/ vilka än men vi ska så småningom börja introducera dem ett i taget för att se vilket av dem han inte tål.
Som du skriver så blev även sonen sämre när vi började ge mat som pasta och bröd. Tror helt klart att du kan va nåt på spåret! Men tänk på att även fast det inte visar nåt på glutenprovet så kan det vara säden han reagerar på! Det är inte heller säkert att det visat på några allergitester. Det enda sättet att veta är att utesluta och sen pröva igen.
Sen vill jag även varna lite för sinlac. Vet att många reagerar på fruktkärnmjölet i den (bl.a. min son). Man kan göra välling på t ex majs-, ris-, eller bovetemjöl istället och tillsätta någon mjölkfri ersättning, om ni nu har det?