Inlägg från: Sephyria |Visa alla inlägg
  • Sephyria

Allergitråden

barefoot skrev 2011-12-11 14:43:22 följande:
    Grodan81: Tror du/ni har lärt er massor som kommer att hjälpa er son i framtiden men det är så jobbigt att finslipa en kost. Tycker ni ska göra blodprov och se vad det visar. Det kan hjälpa er och kanske kommer ni att behöva läkarintyg etc i framtiden och alltid bra att ha det på papper. Med vår son ville läkaren endast ta 5 födoämnen på blodprov, vi orkade till slut inte bråka om det så vi bekostade ett privattest på LAB i London och tog över 100 födoämnen och fick veta lite mer... De är olika generösa i olika landsting i denna fråga, hoppas ni har tur! 
    Får man fråga vad ett sådant test kostar? Och finns det någonstans man kan läsa mer om det?
  • Sephyria

Hallå! Är det någon som vet om man kan bli förstoppad om man inte tål ägg?

Har testad att ge min son ägg nu i 2 omgångar och båda gångerna har han blivit förstoppad. Han hade mycket problem med förstoppning från det att han började med smakisar (5,5 månader) fram tills han var 8 månader. Då slutade jag amma och efter det har han inte varit förstoppad (är nu 11 månader). Vet inte om jag kanske fick i mig något som han inte tålde då. Åt mjölkfritt men inte soja- eller äggfritt, och nu vet vi att han åtminstone inte tål soja.

Förutom förstoppning så har han bara haft lite diffusa symtom i samband med att han fått ägg. Första omgången fick han mer eksem, men inte omgång nummer 2. Därför tror jag kanske att eksemen berodde på något annat. Han har även haft några nätter med orolig sömn men även det kan ju ha varit en tillfällighet. Vore ju skönt om det kunde funka med ägg! 

• Sephyria

Puffar lite för min fråga om ägg och förstoppning igen. Lillkillen har varit så förstoppad sen vi testa att ge honom ägg. Han skriker som en stucken gris när han ska bajsa och ut kommer megastora, hårda klumpar. Rumpan har dessutom blivit röd och sårig så det blir även massa skrik och gråt när det ska göras rent. Inte alls kul

Men vad tror ni: kan detta vara en reaktion för att han inte tål ägg? Jag har försökt att läst men inte hittat något om att förstoppning kan vara ett symtom om man inte tål ägg..

• Sephyria

3Busfrön: tack för ditt svar. Han har inte fått ägg på över en vecka så får hoppas att det ger sig snart. Annars vet jag inte vad det kan vara, har inte ändrat nåt annat i kosten.

• Sephyria
    kottens mamma skrev 2012-01-13 22:56:31 följande:
    Hej alla kloka och kämpande föräldrar .... min son har nu sen i dec flertalet gånger kräkts ett tag efter han har lagt sig. Det är inget magsjuka eller mkt mat med. Mer slem eller som vätska. Men luktar verkligen surt. Typ gamalt sur vin och luktar en lång stund efteråt.
    Ser inget mönster annat än att han brukar hosta. Ibland mer, ibland mindre. Även om han inte är förkyld.
    Har astma och får seritide morgon och kväll.
    Någon som känner igen sig?
    Det är samma hos oss men kan inte ge dig så mycket råd för vet inte heller vad det beror på.

Första gången det luktade av spyorna var i samband med att vi provocerade för mjölk. Då luktade det verkligen som vuxenspyor! Blä! Efter det kommer det någon gång då och då men har inte kunnat se något samband. Spyorna är slemmiga här också men det är inte alltid det luktar när han spyr så heller.

Vår son har varit hostig och rosslig till och från hela vintern, men har inte astma. Så kanske kan det ha med det att göra? Tycker dock att det var konstigt att det helt plötsligt började lukta av spyorna. Har även funderat på varför han spyr slem, det gör han även om han inte är förkyld..
  • Sephyria

Kottens mamma: nej vi har inte kollat om han har astma men när han var sjuk för ett tag sen så fick jag en läkare att lyssna på honom för att se om han hade förkylningsastma men det hade han inte sa han. Hur kollar man om de har astma egentligen? Är det bara att lyssna på lungorna?

Han tål inte mjölk eller soja och vi är osäkra på ägg. Sen är det mycket som han fortfarande inte fått testat så kanske dyker det upp mer saker efterhand. Men håller tummar å tår för att det räcker så här!

• Sephyria
    kottens mamma skrev 2012-01-16 21:04:17 följande:
    Vi beskrev symtomen på sonen och så lyssnade läkaren på lugorna. Den första läkaren sa dock att det var ingen astma. Den andra skrev ut Seritide att ge morgon och kväll. Den 3 läkaren sa att det fortfarande inte lät bra ... vi tyckte det var en klar förbättring från vad det var innan och ökade till 2 puffar morgon och kväll. Då blev det ännu bättre :)

Inget samband mellan ägg och kräkning då?
    Vår son reagerar luftburet på ägg med kräkningar.

Vi var hos sonens läkare idag och han skrev ut ventoline att ge oralt 3 gånger om dagen för att testa och se om det blir bättre. Lyssnade inte ens på honom utan vi skulle bara testa medicinen i ett par dagar och se om det hjälpte typ...

Han har alltid kräkts mycket, ända sedan han föddes. Vi har bara fått hört att han har en omogen magmun och att det ger sig när han blir ett halvår, sen sa de att det skulle ge sig när jag sluta att amma. När det inte heller hjälpte så sa de att det skulle ge sig när han lärde att resa sig upp själv för att han skulle kunna reglera det bättre då. Inget stämde dock. Det har visserligen blivit något bättre men det går lite upp och ner men vi ser inget samband med något.

Skulle inte tro att det beror på ägg. De gånger han testat ägg har han blivit förstoppad men enligt hans läkare så har inte förstoppning någonting med allergi att göra? Det konstiga är att han var mer eller mindre konstant förstoppad från att han började äta fram tills han var 8 månader (och jag slutade amma). Drygt 2 månader senare testade vi att ge ägg och då blev han förstoppad. Sen väntade vi ett tag och gav ägg igen och då blev han återigen förstoppad. Läkaren säger att det beror på att han har en lång tjocktarm men då fattar jag inte varför han var helt bra i över 2 månader...  

• Sephyria

Det var vad jag trodde också! Jag har ju sett flera som skriver här att deras barn blir förstoppade av olika allergier! Nån som vet om man kan bli det av ägg? Och hur lång tid brukar det ta innan förstoppningen ger med sig, från det att man slutat ge det som de inte tål? Här är det snart 3 veckor sen han fick ägg och han är fortfarande förstoppad. Har gett både laktulos å microlax men han blir hård direkt igen.

• Sephyria

Nej jag ammar inte nu. Det som han fått efter att vi testat ägg, och som han inte ätit tidigare, är morot och mariekex. Kexen tyckte han inte värst mycket om (trodde ju ungen skulle bli överlycklig när han väl fick smaka sött) så har inte fått så mycket av det. Sen har vi även gett katrinplommon vilket han inte fått på ett tag.

I övrigt får han althera, enagos välling å gröt, havremjölk, pama minutris, mannagrynsgröt, potatis, palsternacka, broccoli, majs, olika kött, kyckling, äpple, svartavinbär och hallon.

• Sephyria

Enagon tror ja funkar för den har han ätit länge, även i perioder då han mått bra. Jag funderar lite på morot men vet inte om det är vanligt att reagera på det? Det var bland det första som introducerades när han börja med smakportioner och då var han mycket förstoppad. Sen va det en period då ja sluta med all mat för att få ordning på magen å efter det har han inte fått morot förrän nu nyligen.

Vet att det va dumt att ge det innan han hunnit bli av med förstoppningen, för då vet man ju inte om han reagerar eller inte. Men blir så stressad när en läkartid närmar sig för vill ha hunnit introducera lite nytt tills dess så att det känns som man kommit en liten bit längre..

Svar på tråden Allergitråden