• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat

Och fy vad jobbigt när de blir dåliga!
    Men jag tror du slipper utesluta selleri, men var lite försiktig och testa gärna hemma med beredskap med lite när ni har koll. Så dagis slipper utsätta honom för samma igen. Kram!

• Kavat
    t0va skrev 2012-01-26 19:33:42 följande:
    såhär står det i fass "

Amning  (Läs mer om amning)

Grupp IVb.

Loratadin utsöndras i bröstmjölk, användning av loratadin rekommenderas därför inte hos ammande kvinnor." Så det är nog inte att rekomendera och påverkar troligen symtom och tester.

Håller med. Det går över i bröstmjölken!
  • Kavat
    skånegås skrev 2012-01-26 18:09:06 följande:
    Om jag som ammande mamma äter antihistamin tabletter (pga katt eller pollenallergi) hur påverkar det i så fall mitt allergiska barn? Ska göra allergitest på honom och funderar på om jag törs prova några loratadin då jag känner av katten (läkaren sa att man inte fick ta under amning, men sen har jag läst att man får..)? Påverkar det symtom hos bebis, eller tester?? Bebis är 10 mån och tål inte mjölk, soja och troligen baljväxter och kanske havre... eller ngt annat.

Har man alltid dålig mage som glutenintolerant?? eller kan det visa sig med dålig sömn (med svårigheter att somna om) och tendenser till förstoppning? Kan det vara så diffust? och utan diarreer?
    Läs igen. Man kan ha sk. tyst celiaki, och då har man alltså inga symptom alls.
    Jag hade stora sömnsvårigheter. Och man kan likaväl vara förstoppad som att ha diarré. Eller både ock.
  • billybiceps

Provade idag att äta sorbet och reagerade direkt. Insåg att den innehåller guarnkärnmjöl så kanske kan baljväxterna vara förklaringen till att min värk har återkommit!

Hemskt för övrigt att höra Kavat om hur länge du gick sjuk. Tyvärr verkar det vara gemensam nämnare för nästan alla! 

• LadyM

Njae, han har visat på test (3) på baljväxyer o hans eksem i ansiktet försvann när vi slutade med sinlac. Men sen har vi så smått börjat med ärtor, någon gång bönor, inte uteslutit guarnkärnmjöl utan att det har hänt nåt (lite klåda av ärtor förvisso). Men plötsligt en sån storvreaktion, på linser som dessutom aldrig testat förr? Känns ändå inte helt rätt.... FAST man kan ju prova 100 ggr innan reaktionen kommer, så. Aaarrggh, avsky allergih*vetet!

Kocken på dagis lagar mycket "raw food" och hettar upp grönsaker till max 45 grader. Kanske därför? Å så har lillen vart magsjuk o ätit knappt nåt på 1,5 v - kan det påverka?

• skånegås

Ok, då ska jag vara försiktig med det då... Så här stod det på janus om loratadin:

Passerar över till bröstmjölk i låg grad. Baserat på data från sex kvinnor kan den relativa barndosen beräknas till 0,8 %. Kliniska data saknas. Loratadins farmakokinetik och farmakodynamik innebär att risken för barnet anses vara försumbar vid terapeutiska doser.

Kan det funka efter att tester är gjorda?? Längtar inte efter våren, även om det funkar rätt bra vissa år. Blir såå himla trött bara och vill bara sova... Antihistamin är som doping för mig. Det är inte alls jobbigt med den vanliga joggingrundan då, man kan ju få in tillräckligt med luft

Fick nässpray med antihistamin utskrivet istället, men DET blir jag trött av... Min svullnad sitter ju liksom i hela halsen. Första gången jag provade började det sticka i halsen efter en halvtimme och jag var säker på att den skulle svullna igen, men det var när svullnaden gick bort. Görhäftigt!

Finns något annat?? Nasaleeze (eller hur det stavas) hade jag då jag var gravid och det funkade väl hyfsat. MEn det måste man ju hålla på och sniffa i sig hela tiden...

• skånegås
    LadyM skrev 2012-01-26 20:44:55 följande:
    Njae, han har visat på test (3) på baljväxyer o hans eksem i ansiktet försvann när vi slutade med sinlac. Men sen har vi så smått börjat med ärtor, någon gång bönor, inte uteslutit guarnkärnmjöl utan att det har hänt nåt (lite klåda av ärtor förvisso). Men plötsligt en sån storvreaktion, på linser som dessutom aldrig testat förr? Känns ändå inte helt rätt.... FAST man kan ju prova 100 ggr innan reaktionen kommer, så. Aaarrggh, avsky allergih*vetet!

Kocken på dagis lagar mycket "raw food" och hettar upp grönsaker till max 45 grader. Kanske därför? Å så har lillen vart magsjuk o ätit knappt nåt på 1,5 v - kan det påverka?
    Min förre mjölkallergiska son reagerade på linssoppa. Det var enda baljväxten vi märkte, men han skrek bara... men det var precis samma reaktion som på mjölk. Exakt 45 min otröstligt skrik...
  • skånegås
    Kavat skrev 2012-01-26 20:03:20 följande:
    Läs igen. Man kan ha sk. tyst celiaki, och då har man alltså inga symptom alls.
    Jag hade stora sömnsvårigheter. Och man kan likaväl vara förstoppad som att ha diarré. Eller både ock.
    Usch o fy då. Då kan det ju vara det också... Får väl vänta och se..
  • 2små2stora

Undrar om W har celiaki, om man tittar på hans viktkurva har den stått still sedan han var 10 månader, det var då vi introducerade vällingen i större mängd. Blodprovet för gluten av bra.

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Molina

Kavat: Jösses ditt inlägg 13574, det skulle kunna vara mig när jag beskriver mina magproblem och klådan, jag kliar och kliar mig nätterna ut och sömnen blir drabbad, fick nu prata med en annan läkare än min ordinarie och hon sa direkt att ett allergiprov måste tas för ev sädesslag/gluten, jag har även ganska svår anemi som hon också nämnde att glutenallergiker kan få.
    I alla dessa år har jag trott att min äggallergi varit boven men eftersom jag blir sämre och sämre måste det ligga något annat bakom!
    Tack.