• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • jennsans
    LokesMammi skrev 2012-03-23 21:22:48 följande:
    Har fått papper nu från försäkringsbolaget!
    Vi fick akutersättning 600kr och vi har legat på sjukhuset två nätter med skrutten odet fick vi 1500kr för! Tackartackar! =)
    Så dom pengarna får jag snart! Dom vill att jag skickar in papper från VB från fk "för att kunna ta ställning till eventuellt periodiskt kostnadsbidrag!" =)  Står massor på papret! Ska skicka in intyg från fk o läkaren så får vi se om man får månadskostnad! =)
    härligt! vad var akutersättningen för något?
  • 2små2stora
    jennsans skrev 2012-03-24 14:26:39 följande:
    härligt! vad var akutersättningen för något?
    Om man blir inlagd akut dvs oplanerat får man 600kr från trygghansa
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • mmn1
    Trasan0606 skrev 2012-03-23 08:04:09 följande:
    Mmn1 - vad skönt att hon är bättre! Då har du hittat vad som orsakade eksemet.

På en månad växer det inte bort så jag hade fortsatt äta utan ägg, mjölk och soja. Om du vill veta om hon är allergisk mot bara nån dessa grejer och tycker det är 'värt risken' för eksem så testa en sak i taget, väldigt lite i början och upphettat. Tex pensla bullar m ägg osv. Får du reaktion så sluta och vänta tills allt är bra innan du testar nästa igen.

Lycka till!
    Jag förstår att det inte försvinner på en månad. Tänkte mer om jag skulle våga prova något med sojalecitin i (som inte alla soja allergiker reagerar på?) eller pensla tex bullar med ägg och se om hon får några utslag. Mjölken råkade jag omedvetet få i mig igår, vi åt tacos och äldsta dottern kladdade med gräddfil och jag fick gräddfil på handen och fortsatte äta utan att tänka mig för :( så fick ju i mig pyttelite gräddfil, och imorse var lilltjejen prickig i ansiktet och ena örat var knottrigt som innan hon får eksemen. Nu blir det att vänta tills detta försvinner helt och så ska jag fundera över om jag ska testa något annat eller inte.

Vill inte utsätta henne för detta samtidigt som jag känner att jag vill veta om det är soja och ägg. För jag uteslöt ju alla tre direkt, och då är det jättesvårt om jag inte testar en sak i taget.
  • Trasan0606

Mmn1 - hoppas det går över fort! Testa med sojalecitin då, det är en bra idé eftersom det är få som reagerar på det.

• mmn1

Tradan0606: De värsta reaktionerna har lagt sig nu så det är skönt. Det skulle verkligen vara en lättnad om det iaf går att äta saker med sojalecitin i, skulle finnas så mkt mer att äta helt plötsligt :) ska prova när hon är helt fin igen så jag ser om det blir någon reaktion.

• Agnes72

Hej, hoppas jag kan få lite expert råd, hur vet jag om sonen har pollenallergi och inte ögoninflammation? Kanske helt omöjligt att svara på..men

Både jag och min man (pappan) har kraftig pollenallergi, jag får ganska kraftigt i ögon och andningspåverkas, min man har i ögon och får eksem/klåda på kroppen.
    Sonen har börjat klia sig i ögonen sen några dagar, blir självklart röd i ögonen, på morgonen har han varit lite vattning i ögonen och ögonfransar. Men inte en massa var/gult. Under dagen är han gråtonad i ögonvitorna.
    Han nyser och harklar sig. Säger att det kliar på kroppen.

Ringer man vårdcentralen och ber dem ta pricktest?
    Jag vill inte medicinera utan instruktion.

Kan man dessutom göra pricktest eller liknande för nötter?
    vi båda föräldrar är i princip allergiska mot samtliga sorter.

• SanTan
    Agnes72 skrev 2012-03-25 20:39:31 följande:

Hej, hoppas jag kan få lite expert råd, hur vet jag om sonen har pollenallergi och inte ögoninflammation? Kanske helt omöjligt att svara på..men

Både jag och min man (pappan) har kraftig pollenallergi, jag får ganska kraftigt i ögon och andningspåverkas, min man har i ögon och får eksem/klåda på kroppen.
    Sonen har börjat klia sig i ögonen sen några dagar, blir självklart röd i ögonen, på morgonen har han varit lite vattning i ögonen och ögonfransar. Men inte en massa var/gult. Under dagen är han gråtonad i ögonvitorna.
    Han nyser och harklar sig. Säger att det kliar på kroppen.

Ringer man vårdcentralen och ber dem ta pricktest?
    Jag vill inte medicinera utan instruktion.

Kan man dessutom göra pricktest eller liknande för nötter?
    vi båda föräldrar är i princip allergiska mot samtliga sorter.

Till att börja med tycker jag du ska kolla pollenprognosen och se om det är pollen i luften där ni bor.
    http://www.nrm.se/pollen

Sen tycker jag absolut du ska ringa vårdcentralen för ett pricktest! Hur gammal är din son? Har ni någon barn-allergimottagning? I så fall skulle jag nog ringt dit för rådgivning om han inte är så stor!

Det är inga problem att pricktesta nötter och pollen samtidigt, låter rimligt att göra det tycker i alla fall jag. Framförallt hasselnöt korsreagerar med björkpollen så det hänger ofta ihop! Har ni märkt någon allergi för nötter hos er son?

Jag tycker också du kan testa att ge lite allergimedecin om han är så stor att det finns receptfritt. Det är inte farligt och du kan se om det hjälper för honom. Om klådan och snuvan minskar. Men detta utesluter ju inte ett besök på vårdcentralen. Jag tycker även han bör kolla så han inte har astma! För det måste ju också behandlas med spray i så fall!

Tänk dock på att han inte ska ha tagit några antihistaminer 3 dagar före besöket för pricktest!!!

Lycka till!