• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Agnes72
    SanTan skrev 2012-03-26 11:01:32 följande:
    Till att börja med tycker jag du ska kolla pollenprognosen och se om det är pollen i luften där ni bor.
    www.nrm.se/pollen

Sen tycker jag absolut du ska ringa vårdcentralen för ett pricktest! Hur gammal är din son? Har ni någon barn-allergimottagning? I så fall skulle jag nog ringt dit för rådgivning om han inte är så stor!

Det är inga problem att pricktesta nötter och pollen samtidigt, låter rimligt att göra det tycker i alla fall jag. Framförallt hasselnöt korsreagerar med björkpollen så det hänger ofta ihop! Har ni märkt någon allergi för nötter hos er son?

Jag tycker också du kan testa att ge lite allergimedecin om han är så stor att det finns receptfritt. Det är inte farligt och du kan se om det hjälper för honom. Om klådan och snuvan minskar. Men detta utesluter ju inte ett besök på vårdcentralen. Jag tycker även han bör kolla så han inte har astma! För det måste ju också behandlas med spray i så fall!

Tänk dock på att han inte ska ha tagit några antihistaminer 3 dagar före besöket för pricktest!!!

Lycka till!
    Tusen tack för mycket väl konkreta råd!
    Vi har en hel del hassel just nu, jag själv känner av detta ca 2 veckor tillbaka.

Han är 4 år, pratade med VC imorse, helt klar imorse på att han inte har ögoninflammation. Han nyser 5-6 gånger i rad, säger att det kliar i näsa, ögonen och på kroppen.
    VC kan inte ta emot honom förrän 27 april, men då ska de ta blodprover lovade sjuksköterskan. Hon tyckte att min beskrivning av sonen, samt vi föräldrars allergier, troligen tyder på allergi hos sonen.
    Fick råd att köpa receptfritt så länge.

Vi har inte vågat ge nötter än, sonen är allergisk mot mjölkprotein och fick råd att avvakta med nötter. Dock har de fortfarande inte testat sonen.
    Jag fick en kraftig reaktion på cashew förra veckan, inte reagerat tidigare på detta, så nu vill vi absolut testa sonen.

Tack igen!
  • SanTan

Dottern (5 år) har konstaterats att hon är allergisk mot björkpollen. Det är både jag och hennes pappa med. Nu har vi hassel och Al i luften och jag känner av min allergi. Grusiga ögon och kli i näsan.
    Hennes pappa har allergisk astma.

Hur hon reagerar på pollen vet vi eg inte.... Hon visade positivt på pricktest för någon månad sedan. Vi antog att hon hade pollenallergi då hon reagerar på rå morot, äpple, päron, hasselnöt etc (typiska kors reaktioner för björk) och fick därför pricktesta sig.

Nå ja, nu har hon i alla fall fått rosslig hosta. Jag oroar mig för att det är allergi och att hon, precis som från sin pappas sida, får astma. Men det kan ju lika gärna vara vanlig förkylningshosta!!

Så min fråga är, hur länge ska man ha hosta innan vi ska söka för detta? Alltså, hur länge sitter en förkylningshosta i? Om hon får Aerius (antihistamin) som vi har utskrivet till henne, hjälper det då även mot hostan (om nu den skulle komma från allergin) eller måste man behandla den med astma-spray?

Och så några frågor till... ska vi behandla med Aerius direkt nu bara för hon har fått utslag på pricktest eller ska vi avvakta tills vi ser tydliga symptom (som vi eg inte vet vad dom är.... förra året fick jag för mig att hon fick mer eksem under pollensäsong men jag vet inte.....)

• jennsans

Om allergi mot pillen finns kan det visa sig som trötthet endast? Utreder trötthet hos 4åringen. Han är inte allergiker annars förutom mot myggor.. (eller betten iaf) men läkaren tog upp frågan.. och kan man inte pricktesta nu?

• Färgen

Vilken omvädning vi fick idag! Varit och träffat en allergiläkare eftersom vi aldrig lyckas bli av med dotterns eksem, och varken blodprov eller pricktest visat något annat än ägg.. på barnmottagningen har de sagt vi ska utesluta ägg, mjölk och fisk.. När vi nu träffade allergiläkaren ifrågasatte hon allt från barnmottagningen och var inne på att det är kvalster. Nu ska vi få göra lapptest på måndag så blir intressant att se vad resultatet visar.

• LokesMammi

För ungefär 6mån fick sonen Kåvepenin vilket resulterade i illröd hud. Besök på barnakuten och motmedicin. Gjorde provokation igår och ingen reaktion. Det var sambon som var med honom o kunde inte svara på mina motfrågor!
    Nån som vet hur det kommer sig att han reagerade mot medicinen o inte på provokationen?
    Kan dom ha gett honom "vuxen medicin" o han reagerade mot ngt annat i medicinen o inte själva medicinen? Eftersom det är en massa "jox" i så det ska smaka gott.

11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! mittlivsommamma-suzzy.blogspot.com<3
  • Sephyria

Hallå alla! Var förra veckan hos en helt underbar läkare med sonen, och det kändes som att vi äntligen blev tagna på allvar! Han tyckte att det var bra att vi uteslöt havre, vete, korn och råg för han tyckte utifrån min beskrivning att det lät som om det var något av det som ställde till det med sonens mage och sömn. Det bästa av allt var att han tyckte att vi skulle ta det väääldigt långsamt med att introducera nya saker till honom. Och vi skulle inte ge honom något nytt innan han kunde sova utan antihistamin och kunna bajsa utan movicol Känns så underbart att någon vill komma till botten med problemen och inte bara lindra symtomen som förra läkaren gjorde

Sonen har nu varit utan spannmålen i en dryg vecka (men börjat trappa ner ett par veckor innan det) och har under denna tid inte haft blossande kinder. Humöret har även varit bättre. Trodde även att magen hade rättat till sig för vi kunde sluta med movicol under 5-6 dagar men sen blev han tyvärr hård igen så tror att det bara var en tand som gjorde honom lite lös. 

Hur lång tid kan det ta innan han kan sova och bajsa utan mediciner om det är något av spannmålen som är boven? Läkaren trodde även att det inte rörde sig om någon igE förmedlad allergi utan en fördröjd överkänslighetsreaktion (typ 4 reaktion eller nåt sånt kallade han det). Vet inte om det kan påverka hur kroppen återhämtar sig...

• barefoot
    Sephyria skrev 2012-03-29 21:15:02 följande:
    Hallå alla! Var förra veckan hos en helt underbar läkare med sonen, och det kändes som att vi äntligen blev tagna på allvar! Han tyckte att det var bra att vi uteslöt havre, vete, korn och råg för han tyckte utifrån min beskrivning att det lät som om det var något av det som ställde till det med sonens mage och sömn. Det bästa av allt var att han tyckte att vi skulle ta det väääldigt långsamt med att introducera nya saker till honom. Och vi skulle inte ge honom något nytt innan han kunde sova utan antihistamin och kunna bajsa utan movicol Känns så underbart att någon vill komma till botten med problemen och inte bara lindra symtomen som förra läkaren gjorde

Sonen har nu varit utan spannmålen i en dryg vecka (men börjat trappa ner ett par veckor innan det) och har under denna tid inte haft blossande kinder. Humöret har även varit bättre. Trodde även att magen hade rättat till sig för vi kunde sluta med movicol under 5-6 dagar men sen blev han tyvärr hård igen så tror att det bara var en tand som gjorde honom lite lös. 

Hur lång tid kan det ta innan han kan sova och bajsa utan mediciner om det är något av spannmålen som är boven? Läkaren trodde även att det inte rörde sig om någon igE förmedlad allergi utan en fördröjd överkänslighetsreaktion (typ 4 reaktion eller nåt sånt kallade han det). Vet inte om det kan påverka hur kroppen återhämtar sig...
    Vilken toppenläkare! Bor ni i Sthlm?
  • Färgen

Vi håller just nu på att lapptesta dottern hon fick på sin patch igår. När vi väckte henne idag var hon jätte röd och lite svullen kring ögonen och det syntes att hon kliat mycket under natten. Inget rinn eller gul gegga. Kan det vara ämnena på testet som hon reagerar på?? Någon som gjort lapptest som varit med om samma?