• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • FenomenaA

Har ½ VB för sonen och har trygg hansa. Vi får ersättning av trygg hansa varje månad pga VB, men de tar inte ställning till allergierna i sig förrän vid 18 års ålder.

• mmn1

Dottern har varit väldigt gnällig och kräkig de två senaste dagarna och funderar på om det beror på att vi bytt från nutra till althera. Hon har ätit althera i en vecka och min man tycker att hon har kräkts mer på det än nutran.

Hon åt nutra i ca 2 veckor innan och jag minns inte hur mkt hon kräktes då mot nu. Oftast så delar vi upp det så att jag ammar och han matar på flaska så har därför inte så bra koll på det. Vår läkare är omöjlig att få tag på så jag frågar därför er om råd då ni verkar ha bra koll, borde jag byta tillbaka till nutra för att se om det blir någon skillnad?

Jag undrar även vad ni som inte äter mjölk, soja och ägg har för kalcium tabletter? och hur mycket ni tar? Jag köpte en sort som visade sig innehålla soja så fick lämna tillbaka de.

• LokesMammi
    jennsans skrev 2012-03-16 12:59:27 följande:
    Berätta gärna om ni får något och för vad. Har också scandia
    Absolut. Ska bara komma ihåg det! Vet inte hur lång tid det tar innan man får besked..... =)
    11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! mittlivsommamma-suzzy.blogspot.com<3
  • jennsans
    LokesMammi skrev 2012-03-16 21:52:22 följande:
    Absolut. Ska bara komma ihåg det! Vet inte hur lång tid det tar innan man får besked..... =)

Näe det vet man ju inte håller tummarna!
  • Trasan0606

Mmn1 - jag äter kalcipos D mite. 2 tabletter om dagen och sen äter jag även Mitt val kvinna, 2 tabletter. Har själv en hel del allergier så jag får inte i mig så mkt frukt och grönt.

• jennsans
    LokesMammi skrev 2012-03-16 21:59:18 följande:
    Bara en tumme, två betyder otur! =)

Lovar!
  • Bobbosmamma
    Hej alla... Vi gjorde en gastroskopi på L i tisdags. Det gick bra. Vi provocerade i 3 dagar innan. För att kunna utesluta en ev. eosinofil esofagit hade man varit tvungen att provocera i 3 veckor (!!) men det kände vi bara att det kan vi inte göra. Matstrupe och magsäck såg normala ut (fast dom tog biopsier där också) men tunntarmen (tolvfingerdelen) såg inte normal ut. Läkaren sa att den för "flack", alltså inte veckad på normalt sätt. Tex så skulle det kunna vara ett tecken på glutenintolerans sa han (vilket skulle vara förvånande tycker vi då vi bara gav sädessalg dagen innan eftersom hon ¨mår så fruktansvärt dåligt av det). Eller nåt annat? Svar på biopsierna kommer om 2 v. Och så tog det fler blodprover, vad vet jag faktiskt inte.  Om någon har några tankar/erfarenheter får ni gärna skriva.... 
  • Bobbosmamma

Jo en sak till. Har ju sökt vårdbidrag för L (tack Kavat o 2prinsessor för hjälpen!!) och nu ska en handläggare ringa mig p åonsdag för att, som det står, gå igenom ansökan. Fast jag tycker att alla frågor som står inför samtalet har jag redan besvarat i ansökan?! Någon som vet lite vad de kommer fråga om???

• LokesMammi
    Bobbosmamma skrev 2012-03-17 11:31:50 följande:
    Jo en sak till. Har ju sökt vårdbidrag för L (tack Kavat o 2prinsessor för hjälpen!!) och nu ska en handläggare ringa mig p åonsdag för att, som det står, gå igenom ansökan. Fast jag tycker att alla frågor som står inför samtalet har jag redan besvarat i ansökan?! Någon som vet lite vad de kommer fråga om???
    Kommer o gå mer ingående. Mig frågade hon t ex hur lång tid det tar o smörja sonen. (smörjer honom morgon o kväll).
    11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! mittlivsommamma-suzzy.blogspot.com<3