• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Sephyria

Försöker igen: nån som har något recept på bröd utan allt som man kan göra i bakmaskin?

• Avena
    2små2stora skrev 2012-03-19 21:14:13 följande:
    Vi ger hirs, ris eller bovetegröt till frukost med fruktpuré till. 
    Vi bakar sädesfritt bröd som han äter med leverpastej. 

det blir mycket köttfärs, potatis och ris här. Ris och hirspastan är uppskattad.
    Vår 18mån vägrar också att bli matad. 

Är brödet lättbakat? Finns det ett recept någonstans? Glad

Tack för alla tips! Har fått lite inspiration. Det går lättare att mata om han själv får hålla i en sked och ha tallriken hos sig, med fingrarna i. Blir grymt kladdigt men det får det vara värt. Man ska ju inte jämföra, men de andra barnen åt själva vid denna ålder så det är lite frustrerande... 

När ni skriver lunch, är det innan vilan då? Lilleman vill somna redan vid halv elva, elva och då är han så trött att bara välling funkar. I sängen. Lunch ger jag efteråt, vid två. Men det är klart, viktigast är ju att han får i sig mat vid något tillfälle.     
  • Avena
    LokesMammi skrev 2012-03-19 20:07:37 följande:
    Ni har nästintill samma allergier som vi har. Fast han tål majs! Han får majsgröt på morgonen o lagad mat el burkmat till lunch o mat el risgröt till kvällsmat o välling till natten! Lite småttogått däremellan.
    Han har varit svår med mat tidigare, men det verkar gå bättre nu. Äter nästan allt. Är kräsen på frukt! Kiwi o rött äpple får han kväljningar av.
    Han både äter själv o kan bli matad.
    Vi ger honom smörgåsrån till smörgås. Frukost o kvällsgröten o mellanmål får han rån. Har bakat bröd "utan allt" men det gick inte hem. Ska försöka snart igen!

Tack!
    Vad är det för burkmat? Kan inte hitta någon som han tål.... Jo, potatis majs från 4 mån.

Och rån, innehåller inte det vete?   
  • 2små2stora
    Avena skrev 2012-03-20 20:57:46 följande:

Är brödet lättbakat? Finns det ett recept någonstans? Glad

Tack för alla tips! Har fått lite inspiration. Det går lättare att mata om han själv får hålla i en sked och ha tallriken hos sig, med fingrarna i. Blir grymt kladdigt men det får det vara värt. Man ska ju inte jämföra, men de andra barnen åt själva vid denna ålder så det är lite frustrerande... 

När ni skriver lunch, är det innan vilan då? Lilleman vill somna redan vid halv elva, elva och då är han så trött att bara välling funkar. I sängen. Lunch ger jag efteråt, vid två. Men det är klart, viktigast är ju att han får i sig mat vid något tillfälle.     
    använder denna 
    http://se.finax.com/product/glutenfri-mjolmix-mjolkfri-och-med-majs/ som jag kryddar med brödkryddor. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Allrona
    Bobbosmamma skrev 2012-03-17 11:31:50 följande:
    Jo en sak till. Har ju sökt vårdbidrag för L (tack Kavat o 2prinsessor för hjälpen!!) och nu ska en handläggare ringa mig p åonsdag för att, som det står, gå igenom ansökan. Fast jag tycker att alla frågor som står inför samtalet har jag redan besvarat i ansökan?! Någon som vet lite vad de kommer fråga om???
    Hur gick det? Vad frågade hon/han om? Min handläggare ska ringa i veckan då hon troligtvis skulle börja handlägga mitt ärende idag.
  • LokesMammi
    Avena skrev 2012-03-20 20:59:14 följande:
    Tack!
    Vad är det för burkmat? Kan inte hitta någon som han tål.... Jo, potatis majs från 4 mån.

Och rån, innehåller inte det vete?   
    Det är inte många burkar han tål, vet inte alla. Du får läsa! =) Vi köper 8 mån, 12mån o 1års burkar!
    Han har glutenfritt rån som finns på gluten hyllan. Vi har recept på det från dietisten!
    11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! mittlivsommamma-suzzy.blogspot.com<3
  • Avena
    2små2stora skrev 2012-03-20 21:12:21 följande:
    använder denna 
    se.finax.com/product/glutenfri-mjolmix-mjolkf.../ som jag kryddar med brödkryddor. 

Okej! Nu är den iofs baserad på majs som han gett lite utslag på när de testade honom sist, men han kanske klarar det iaf... Jobbigt om han inte tål majs. Ska nog be att få testa honom igen och få veta exakt hur höga värdena är. Hon sa bara att de var låga så vi behövde inte fundera. Men hon sa samma om havre och vete (som var klass tre) så jag tänker att om han får i sig allt det varje dag kanske det inte är så bra i längden... 
    Tack för tipset iaf! :) 
  • Bobbosmamma
    Allrona skrev 2012-03-20 21:34:44 följande:
    Hur gick det? Vad frågade hon/han om? Min handläggare ska ringa i veckan då hon troligtvis skulle börja handlägga mitt ärende idag.
    Oj oj, hon ringde i förmiddags. Hon var trevlig ska jag först säga, inget fel på henne. Men jisses... Ja.Samtalet tog nästan en timma. Som tur var hade jag förberett mig väl. MIg frågade hon hur en vanlig dag ser ut, vad det innebär för merjobb med maten. Så jag gick igenom det från morgon till kväll. Sen även saker som görs veckovis tex inhandling, bakning. Frågor i detalj  på detta. Frågor kring provocering, och nattsömn. Sjukhusbesök.  

Egentligen är det ju inga konstigheter att svara på alla frågot för man är ju liksom expert själv. Men tänk igenom din ansökan noggrannt innan så kanske? man ökar sina chanser??

Och sedan MERkostnader. Jag har ju angett vad jag ser som merkostander, allstå UTÖVER vad det kostar med ett friskt barn. Inga konstigheter med kostnaderna, hon verkade tycka det var rimligt. Men sedan säger hon att dom tar dessa merkostnader, slår ut det månadsvis och sedan drar av Konsumentverkets beräkning av kostander för ett "friskt" barn (olika för olika ålder). Varpå jag bara, men vänta nu, det som jag angett är MERKOSTANDER. Jag har inte tagit med några baskostnader, alltså sådana kostnader som alla barn har, grönsaker, tvättlappar, "normal" mat, u name it. Då kan dom ju inte dra av den kostnaden från våra merkostander. Det är ju helt ologiskt. Hon kunde ju inte själv förklara logiken i det utan höll med mig. "Så brukar vi alltid göra, jag har aldrig hört någon som protesterat mot det". Tjenare!! Ursäkta mig men det verkar inte vara dom vassaste knivarna i lådan. Hon skrev ner mitt resonemang, säger att det är inte hon som bedömer ärendet utan inhämtar bara info. Så det är alltså någon annan som bedömer än den som ringer? Någon som vet nåt om detta? 
  • 2små2stora
    Bobbosmamma skrev 2012-03-21 13:45:14 följande:
    Oj oj, hon ringde i förmiddags. Hon var trevlig ska jag först säga, inget fel på henne. Men jisses... Ja.Samtalet tog nästan en timma. Som tur var hade jag förberett mig väl. MIg frågade hon hur en vanlig dag ser ut, vad det innebär för merjobb med maten. Så jag gick igenom det från morgon till kväll. Sen även saker som görs veckovis tex inhandling, bakning. Frågor i detalj  på detta. Frågor kring provocering, och nattsömn. Sjukhusbesök.  

Egentligen är det ju inga konstigheter att svara på alla frågot för man är ju liksom expert själv. Men tänk igenom din ansökan noggrannt innan så kanske? man ökar sina chanser??

Och sedan MERkostnader. Jag har ju angett vad jag ser som merkostander, allstå UTÖVER vad det kostar med ett friskt barn. Inga konstigheter med kostnaderna, hon verkade tycka det var rimligt. Men sedan säger hon att dom tar dessa merkostnader, slår ut det månadsvis och sedan drar av Konsumentverkets beräkning av kostander för ett "friskt" barn (olika för olika ålder). Varpå jag bara, men vänta nu, det som jag angett är MERKOSTANDER. Jag har inte tagit med några baskostnader, alltså sådana kostnader som alla barn har, grönsaker, tvättlappar, "normal" mat, u name it. Då kan dom ju inte dra av den kostnaden från våra merkostander. Det är ju helt ologiskt. Hon kunde ju inte själv förklara logiken i det utan höll med mig. "Så brukar vi alltid göra, jag har aldrig hört någon som protesterat mot det". Tjenare!! Ursäkta mig men det verkar inte vara dom vassaste knivarna i lådan. Hon skrev ner mitt resonemang, säger att det är inte hon som bedömer ärendet utan inhämtar bara info. Så det är alltså någon annan som bedömer än den som ringer? Någon som vet nåt om detta? 
    När jag har sökt VB har jag räknat ut att mjölken kostar si eller så nu kommer det att bli 24kr x ?? vet inte riktigt hur många liter jag använder än.  Har inte räknat på att ris/havremjölken kostar si eller så mycket mer. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~