• Jaramla

Allergitråden

mithrandil skrev 2011-03-08 21:43:53 följande:
    tack för att du delade med dig! Känns lite bättre nu när jag ser att det är någon annan som också känt att det varit tufft.

men hur är det för er.. var hon mjölkallergisk?

Nej, det verkar inte så.... började testa med mjölk när hon var runt 9 månader men det hände ingenting. här är jag för att storebror är glutenintolerant. Det "roliga" är dock att han aldrig hade några problem med magen som bebis medans hon hade jättemycket problem med kolik och missnöje. Men hon är - så vitt vi vet - fullt frisk. Hon verkar dock lite lik er tjej på fler sätt, hon har varit otroligt tidigt med allt motoriskt, kröp när hon var 6 månader, gick vid 10 månader, försökt klättra på allt sen hon lärde sig krypa och är livsfarlig varenda dag!
    Hon är absolut underbar - förstås - men hade jag vetat HUR tufft det här året skulle vara så hade jag nog väntat lite längre med syskonförsök, helt ärligt! Men nu känns det ju som att det har vänt, vi har klarat ett år, de leker alltmer ihop (min pojk är exakt 2 år äldre) och vi älskar fortfarande varandra
    Känner igen det precis med skuldkänslor för det äldre barnet samtidigt som man har skuldkänslor gentemot det lilla som skulle behöva en dygnet runt. Utan min manduca hade det inte gått! Använder den fortfarande dagligen och nu får hon sitta på ryggen när hon är trött och mammig/pappig och inte orkar nåt. Dessutom har min sambo varit hemma ett halvår av den här tiden så jag har verkligen inte varit själv, så förstår att det inte är lätt! Trösten är att de växer fort och att det ju blir enklare ju mer man förstår av dem så håll ut!
  • Jaramla

lillskruttet: vart bor du? i göteborg är tex alla barn försäkrade (konsekvens av backabranden) och det går att få ut ersättning för vissa saker. en vän till mig har en dotter med downs syndrom som de ju inte kunnat försäkra men de har fått ut ersättning på kommunens försäkring till hjälpmedel och omkostander iaf. täcker säkert sämre än en "egen" men bättre än inget...

• Jaramla
    mithrandil skrev 2011-03-11 22:09:02 följande:
    är det gott med havremjölk i kaffet tror du?
    näe inte ett dugg tycker jag men det funkar i brist på annat och det var värt besväret under det halvår jag levde mjölkfritt för lillans skull. och man vänjer ju sig! vågade inte dricka sojamjölk då men annars är ju det mycket godare i.
  • Jaramla

vifrånlandet: jag hade nog inte gått till mögelhuset om jag inte var tvungen! sprutan kan man ju få någon annanstans (om man inte bor på något väldigt litet ställe då förstås) och annars är det bara väga + mäta och frågor om vad barnet kan. min bvc-sköterska är väl snäll men helt menlös så jag kunde lika gärna missat alla besök, hon har aldrig sagt något jag inte redan kunnat och när jag frågade henne när lillan var någon månad ifall jag kunde ändra på min egen kost för att lillans magont skulle bli bättre så svarade hon att nej, det fanns inget jag kunde göra. hade hon inte sagt så kunde jag nog slutat med mjölk mycket tidigare och besparat min lilla tjej många timmars gråt....

• Jaramla

men dinkel är ju också vete?! är det annorlunda i sin molekylära uppbyggnad? tycker man borde reagera lika mycket på det? finns också en sorts vete som heter kohut eller nåt sånt väl, är det också annorlunda?

spännande!

• Jaramla
    Miralicia skrev 2011-03-14 23:19:31 följande:
    Både kamut, dinkel och även emmer (som är de jag kommer på så här på rak arm) är olika varianter av urvetesorter som inte är lika förädlade som vanligt vete. De har lite annorlunda struktur och växtsätt än vanligt vete och innehåller lite större andel protein än vanligt vete och en större andel av proteinerna i urvetesorterna jämfört med vanligt vete är vattenlösliga vilket gör det mer lättsmält. Sen är det lite olika sammansättning av aminosyror som proteiner är uppbyggda av. Och sen har de lite olika uppsättningar när det handlar om antalet kromosomer - vanligt vete har typ dubbelt så många kromosomer som en del av urvetesorterna.
    En del som inte klarar av att äta vanligt vete kan klara av urvetesorterna, men närmare exakt hur det funkar vet jag inte.
    tack! hade jag ingen aning om! (borde finnas en urvariant utan gluten tycker jag! )
  • Jaramla
    mithrandil skrev 2011-03-26 20:12:52 följande:
    Ursäkta, men nu kommer ett riktigt negativt inlägg.
    Känner mig inte alls på topp, snarare så är jag helt körd i botten.
    Hur klarar ni allt det här? vad får er att fortsätta kämpa?
    Hur gör ni med de äldre syskonen när de små kräver så enormt mycket tid?
    .

förstår inte hur man ska klara det här.
    be inte om ursäkt! ibland är man ju på botten! och man fortsätter väl för att det inte finns några alternativ till att fortsätta. ja, vad har jag gjort detta året.... burit, burit, burit lillasyster i selen. försökt få stunder med bara storebror emellanåt. har nog slitit mitt hår emellanåt också! den korta perioden när hon faktiskt sov ute i vagnen så var jag ute så mycket det bara gick för då kunde ju storebror få full uppmärksamhet. bada i badkaret har båda kunnat göra och tyckt vart kul, det har vi gjort mycket! när jag ammade försökte jag läsa böcker för storebror. han har fått välja vem som ska natta av oss, den andre har tagit lillasyster. de kvällar jag varit själv har jag ofta haft hjälp av min syster. men det har blivit lite väl mycket youtube för honom detta året (klipp på tåg och flygplan och helikoptrar, jag är oerhört tacksam mot dem som lagt upp alla dessa dötrista långa klipp på fordon )

sen tänker jag att han hatar dig inte. men han är arg och frustererad, med all rätt. och eftersom han är trygg med dig så kan och vågar han visa dig det. du får ta emot alla de där känslorna för att han litar på att du kan ta hand om dem, det är faktiskt något fint i allt det jobbiga!

och sen blir det ju bätte. det går upp och ner. och man glömmer det jobbiga så fort man har en sån där fin stund när syskonen pussas eller skrattar åt nåt ihop.

och man är ju inte mer än människa. med tillåtelse att ha jävligt deppiga dagar. ta hand om dig!!
  • Jaramla
    Miralicia skrev 2011-03-29 18:36:17 följande:
    Tack!! är det gluten i det tro? vete-sorbitolen allltså
  • Jaramla

angel: så jobbigt! många varma tankar till dig

älsklingen87: vi gjorde ett svett-test, fick svar jättesnabbt, inte ens en vecka och det var inte ett dugg svårt eller smärtsamt att ta testet iaf. håller också tummarna för att det inte visar något förstås!

Svar på tråden Allergitråden