-
åh så tråkigt :( det stod inte i texten ovan så jag chansade fast jag tänkte tanken....ViFrånLandet skrev 2011-05-28 13:38:28 följande:Tack men sonen tål tyvärr inte majs heller... -
jag har ju för dåligt kom-ihåg för att veta vilka saker ni måste undvika men glutenfria är iaf "vilda bär" "syrliga...." och "blommiga blandning" den sista är ny (och god!) och finns på bild om du scrollar ner här:mithrandil skrev 2011-06-13 20:43:28 följande:Massa inlägg på rad här nu, men en fråga.
Är det bara den gröna påsen av ekorrens godis som funkar?
www.sjolundagard.se/
under fliken sortiment hittar jag ingrediensförteckning på de övriga sorterna men inte på denna (är inte med där ännu tydligen) men jag har inte letat jättenoga heller. vi har iaf köpt den blommiga blandningen på coop och mumsat! :) -
appropå smågodis (nej, jag är inte alls en godisråtta.....

) så finns ett märke som heter eco-vital också, finns i en ekologisk affär vi handlar i emellanåt. innehållsförteckning på tex syrliga ormar ser ut såhär:
Ingredienser: rörsocker* (oraffinerat), majssirap*, majsstärkelse*, syra (citronsyra, mjölksyra, äpplesyra, kalciumcitrat), fruktjuice koncentrat från ananas, morellkörsbär, äpple, apelsin, gelégivare (pektin), naturlig frukt och växtextrakt (fläder*, gurkmeja*, alger, safflor) naturliga smakämnen
Finns iaf rätt många olika sorter som colaflaskor, marshmallows, hårda fruktkarameller, sura björnar osv och de är riktigt goda flera av dem! har inte läst ingredienslistan på alla för min affär har inte alla de 12 sorter som finns (+ två sorters halstabletter) men värt att googla för andra godisgrisar kanske!
-
halloj! skrev i celiakitråden häromdagen om våra erfarenheter från semestern. kom hem i helgen efter en nästan en månad lång resa i tunisien. det har verkligen inte varit alldeles lätt med sonen som har celiaki. han åt mindre och mindre varje vecka och nu hemma är facit minus 0,5kg på vågen
och min lille grabb var inte stor innan..... känner mig verkligen som en usel mamma!
men har ni några stalltips? vad ger ni dem? standardmjölk, smör på smörgåsen och så är givet men finns det något gott och nyttigt som era kids nästan inte kan motstå? hoppas det! -
miralicia: så bra skrivet!

-
stackars amandamithrandil skrev 2011-08-13 22:34:11 följande:Nu behöver jag hjälp annars får de lägga in henne. Hon är nästan lika dålig nu som hon var innan vi tog bort mjölken. sover inte på nätterna, skriker mycket, prickig runt munnen, tungandad och andas pustigt, om du förstår. Har mössgrön avföring som luktar vedervärdigt. Vrider sig i plågor hela dagarna och börjar vilja strunta i att äta.
jag blir ledsen när jag läser det. och stackars dig! det måste vara jättetungt. varma tankar till dig och barnen och hoppas hoppas hoppas att ni kan får ordning på det snart
-
vi frossar i glass för att ta igen den tappade vikten under semestern.... och sämre kan man ju ha detmithrandil skrev 2011-08-13 22:51:18 följande:Hur går det för er?
jag tror det går bra med maten fast det känns som det finns många fällor. men sonen är väldigt ledsen just nu över att han inte kan äta allt och väldigt upptagen av vad andra kan och inte kan äta. han kan sitta och rabbla "mormor kan inte äta vitlök och moster kan inte äta kött och harry kan inte äta choklad och helena kan inte äta äpple"och sen frågar han säkert 25 gånger om dagen vad jag eller andra inte kan äta. han blir också ledsen om han får ett likadant alternativ men inte samma, tex en kompis var här och hennes barn fick ett smörgåsrån och det ville min son också ha. jag tog fram glutenfria till honom men då blev han jätteledsen och började gråta över att hans var glutenfria. han kommer ihåg när han kunde äta gluten och säger att han tycker om att äta gluten och rabblar upp vad han brukade tycka om att äta som han inte får äta nu. men det är väl en del av en bearbetningsprocess som jag hoppas går över så småningom -
det är ju faktiskt "bara" gluten med all rätt i den här tråden!mithrandil skrev 2011-08-14 21:32:26 följande:Ajdu, ja. det är väl lite sådär om de en gång fått smaka annat. alexander är inte helt med på noterna med att inte få äta pizza och smörgåsar och sådär, men jag är ändå förvånad att det går såpass bra.
Vad är det han inte tål? "Bara" gluten eller har ni också fler allergier? Hur gammal är han?
Har tappat kollen på de flesta andra här inne.
jag vet inte. han mår helt klart bättre på glutenfritt, allmäntillståndet då, han hade inga särskilt tydliga symtom. men han har fortfarande små hudfärgade knottror på ffa armar och ben (som du beskriver i ett inlägg här nyss) och han har börjat få vita pigmentfläckar
en stor på ena låret och lite svagare men ny på ena kinden. vi har också märkt i sommar att han inte tål myggor, han får stora bölder av myggbett och de kliar och gör ont. Han är 3,5 år och fick diagnosen precis innan jul, en månad innan 3-års dagen, men han har hästminne
-
kan man verkligen koka bort klor? jag försöker googla kemisk struktur men hittar inga trovärdiga sidor. på ett ställe står det att man behöver koka vattnet 30 minuter och inte 3. och klorföreningar är ju livsnödvändiga vad jag förstått för de flesta livsformer? (sen får vi säkert i oss för mycket så som vi lever idag men det gäller väl alla ämnen nästan... )
-
dessa gick tyvärr långt över min nivå inom ämnet..... den första hängde jag inte med alls på de olika klorföreningarna men vissa verkar ju ha minskat i kokande vatten iaflessismore skrev 2011-08-19 07:57:02 följande:Kerly: Jag har inte haft anledning att ifrågasätta detta med koka bort klor förr men nu ser jag att det finns liteolika svar. Jag är INTE kunnig i kemi men här verkar finnas trovärdiga länkar som i och för sig mest fokuserar på sk New Chemical Disinfection By-products (DBPs).
hur tolkar du dessa? Tacksam för svar
www.sciencedirect.com/science/article/pii/S00...
www.epa.gov/athens/research/process/drinkingw...
i den andra artikeln får man ju anledning att fundera över ganska mycket, det var intressant, men ger inte svar på om kokning är meningsfullt.... samtidigt så kan man kanske inte ens säga det om det alltid beror på två faktorer? dels var vattnet kommer ifrån och dels hur man renar det och man inte ens vet vilka sådana oönskade bi-produkter (eller hur man nu skall översätta det) som finns i ens vatten....?
nej, jag fick bara fler frågor! men jag uppskattar att du letade efter svar du med!
-
vilket bra inlägg Miralicia

jag vill fylla på med lite. Min son hade inga tänder alls förrän han var 14 månader. Men han åt väldigt gärna knäckebröd redan vid 12 månader
Det gick alldeles utmärkt (fast jag var nervös första gångerna!). I en ekologisk affär i göteborg (eko-store) har vi köpt små burkar med pastejer gjorda på solrosfrön som bas. de är vansinnigt goda! veganska (ej mjölk el ägg) och utan gluten och sen finns det massor av olika smaker som oliv, gurka & dill, tomat, lök & äpple osv. Kanonpålägg som måste vara ganska energirika tänker jag.
Mina barn har också gillat mat som smakar lite mer. Oliver har båda älskat från späd ålder tex. Lilltjejen (fast hon är inte allergisk iofs) gillar såväl stark mat som chèvre och kapris! Tål man fisk så kan man ju testa med lite rökt makrill eller lax, det smakar mycket och är nyttigt på många sätt.
vet att jag tänkte på något mer men nu försvann det... -
idag gjorde jag en LCHF-pizza som jag såg tips om på celiakiförbundets facebooksida. Nu vet jag att många här inte kan äta ägg och mjölk men grundidén borde gå att varieras tycker jag. pizzabotten gjorde man nämligen av ägg, olja, lite grädde, kryddor och fiberhusk. det fick stå och svälla och sen bredde man ut det på bakplåtspapper och gräddade typ 10 minuter. lade på det man ville ha och in i ugnen igen. anledningen till att jag tipsar är att mina små kräsna troll tyckte att den blev supergod och den var ju minst sagt energität.... typ rann fett om den. men min lilleman äter ju nästan aldrig ordentligt av nåt och han åt två bitar! den var ju väldigt lätt-tuggad.
dessutom har jag testat godis idag. hittade på hälsokosten ett (för mig) nytt märke godis fritt från gluten, mjölk, animalier och artificiella färger. hette goody good stuff sour fruit salad. den var god fast lite för "marmeladig" i konsistensen. vet inte om någon av er som inte har så mycket godis att välja bland kan äta den eller ej men ifall att tipsar jag ;) innehåll i denna var iaf:
majssirap, socker, modifierad majsstärkelse, surhetsreglerande medel (äppelsyra, citronsyra, trinatrium citrat) förtjockningsmedel (gellan), arom, frukt & växtkoncentrat (apelsin, fläder, citron, aroniabär, svarta vinbär, äpple, kiwi, spenat, nässlor), fläderextrakt, fruktos, invertsirap.
och här är en länk till en sida där de säljer dem:
www.goodstore.se/
just det, dessutom köpte jag hirsmannagryn! jag har fyndat kan man säga :) -
min mamma köpte jättegoda små glutenfria knäckebröd i en ekologisk affär i stan... skall bara komma på vad de hette.... de var svindyra men om man bara skall ha en bit att gnaga på räcker det ju ett tag. men en bra hälsokostaffär kan vara ett tips att kolla också.t0va skrev 2011-08-30 22:17:15 följande:Någon som har tips på alternativ till knäckebröd, på förskolan får barnen det till lunchen men Theo kan ju inte äta. Jag tvivlar på att han kommer sitta nöjd och bara titta. Han får inte äta sädesslag, mjölk, soja, ägg. Är det riskex som gäller eller finns det något som liknar knäckebröd? Hemma får han riskex eller riskakor. Bara så han har något att tugga på precis som de andra. -
Kalkonkött (67 %), kalkonfett, vatten, potatisstärkelse, potatisflingor, salt, lök, druvsocker, potatisgrits, socker, potatisfibrer, citrusfibrer, stabiliseringsmedel (E450, E451), kryddor, jästextrakt, arom, kryddextrakt (cayennepeppar)
innehåll i Ingelstas kalkonköttbullar, är supergoda verkligen men kanske lurigt med citrusfibrer? och druvsockret vet jag ju inte heller. okända kryddor och kryddextrakt också