• Jaramla

Allergitråden

ang välling: vet inte om ni/barnen kan dricka sempers risvälling? den blandad med hälften havremjölk och hälften vatten tycker mina barn är godis! (och så får de i sig lite fibrer och blir inte hårda i magen som minstingen lätt blir av bara risvällingen) Fast den finns inte i särskilt många affärer, jag har hittat den i tre affärer hittills och jag bor i storstan....

• Jaramla
    LillSkruttet skrev 2011-04-08 23:17:45 följande:
     Allt är fortfarande så nytt för oss och det har blivit för mycket på en gång. Med tiden lägger det sig väl, men just nu är det kämpigt...
    vad som verkligen vore konstigt var ju om du INTE reagerade! med så mycket nytt så fort - som handlar om det värdefullaste och viktigaste man har och som tvingar en att fundera på massor av existensiella frågor. klart att du reagerar. har inte mycket vettigt att skriva denna sena timma men finns det chans till nåt stöd runt dig så ta det om du kan. många varma tankar!
  • Jaramla

k kavat: jag är sjukt imponerad av hur mycket du skriver och tänker och hjälper till i den här tråden! jätteeloge till dig! {#emotions_dlg.flower}

• Jaramla

mithandril: tänker på dig

jag tror ju på terapi (är nästan färdig psykolog så kanske lite partisk ) men det handlar inte om att rota i privata saker. det handlar om att ändra kommunikationsmönster, att få hjälp att vara tydligt med att uttrycka sina behov och få lyssna till den andres samt se om man kan hitta ett gemensamt sätt att fungera på - oavsett om det skall vara i en kärleksrelation eller i en relation som separerade föräldrar. men jag tycker nog faktiskt nästan att man är skyldig sina barn att ta den hjälp man kan få för att skapa en bra relation - har man inte pratat ordentligt på flera år (så som det ofta är med småbarn och särskilt med småbarn som varit mycket sjuka) så är det svårt att ha konstruktiva samtal själva eftersom det är smärtsamt och sorgligt och man tolkar så mycket innan ens några ord har uttalats. förstår att du redan vet detta men det kan kanske vara argument för att få med honom!

• Jaramla
    FrökenLindström skrev 2011-05-01 20:46:42 följande:
    Nu kommer jag med en fråga igen. Förra veckan (ons 20:e) fick Eleonora MPR-vaccinet.
     Exakt en vecka senare fick hon hög feber som varade i två dagar. I fredags fick hon prickar över hela kroppen, jag trodde det var vattkoppor eftersom brorsan hade det för tre veckor sen. Men det har inte blivit några koppor, utan ser mer ut som nässelutslag. 
    Googlade vaccinet idag och såg att det innehöll ägg. Hon är ju inte superallergisk men utslagen liknar ändå de hon får med ägg.

Är det vanligt med reaktion på äggallergiska barn?  
    det är en normal reaktion på MPR-vaccinet enligt en liten lapp vi fick från bvc när lillan fick sprutan för någa veckor sedan. det står "om barnet får feber brukar det komma efter 5-12 dagar och vara några få dygn" samt "ibland uppstår lätta utslag, för det mesta på magen"
    min dotter, ej allergisk, fick prickar/fläckar i ansiktet och på armarna som jag kopplade ihop med vaccinet.
  • Jaramla
    Maddisen80 skrev 2011-05-09 14:25:26 följande:
    Hej jag ska ju flyga den 15 juni upp till s-vall från malmö så nu har jag ordat med intyg  att jag är glutenallergiker och mjölkproteinallergisk så jag får ta med mig fika på flyget :=) annars får man inte det.
    men är det sant? till barn får man ju ha med sig barnmat oavsett men man måste alltså ha intyg? alla flygbolag eller bara något särskilt?
  • Jaramla
    mithrandil skrev 2011-05-12 19:05:08 följande:
    Nån som har något bra förslag på något gott att äta som inte innehåller mjölk eller gluten?
    Blir kalas på lördag men varken mamma eller amanda kan äta något av det som det kommer bjudas på.
    Lite trist eftersom mamma är en gottegris.
    mat som är gott eller efterrätt/godis som är gott? eller både och?
  • Jaramla
    Tibell skrev 2011-05-14 14:34:23 följande:
    Wow, 20! Kanon ju! Vi fick som sagt bara 6 och en påse är redan slut. Men kan de ger mer om det skulle behövas ? Hon sa att det var max men det kan det väl knappast vara då. Eller kanske olika från landsting till landsting ?
    det är förmodligen olika från landsting till landsting, det är ju olika på listorna. Här hos oss (västa götaland) så kryssade vi bara i produkter vi ville ha och dietisten bestämde mängd utifrån en tabell med "normal" förbrukning. Dock går det att justera, jag ringde tex och bad om mer knäckebröd för det är det min son äter. Då fick jag - lite motvilligt dock -  3 paketer istället för 2 paketer. fast jag tycker fortfarande att det är ganska snålt eftersom det ska räcka i två månader och det är det enda bröd som är med på listan. en annan dietist jag pratade med sade dock att det är bara att höra av sig, man skall få den mat man behöver. och alltefter sonen blir större antar jag att en normal förbrukning också blir en större mängd.
  • Jaramla

luftfuktare hjälper många, det är lättare att andas lite fuktigare luft (det är ju därför man går ut med krupp-barn), min mamma har sagt att hon skall betala en åt oss ifall vi bara köper en men det har ändå inte blivit av...Skäms min bror som varit väldigt allergisk sover mycket bättre med luftfuktare iaf!

• Jaramla
    ViFrånLandet skrev 2011-05-27 20:53:49 följande:

Törs man ge flingor innehållande detta tror ni? Ris (99%), socker, salt, maltextrakt (korn).

Han tål inte vete och havre, inte testat varken korn eller råg... Sprang på den av en slump på affären idag men köpte den aldrig, blev så osäker... Men det kan ju knappast vara särskilt mycket korn i om 99% är ris, eller tänker jag tokigt?

jag tipsade i celiakitråden om änglamarks corn flakes (finns på coop) som innehåller malt från majs!
Svar på tråden Allergitråden