Allergitråden
Kan man göra pannkakor utan ägg, mjölkprotein och vete?
Kan man göra pannkakor utan ägg, mjölkprotein och vete?
Sen tänkte jag att ni kanske kan hjälpa mig med mina egna grejer också. Mina ögon kliar så att jag seriöst funderar på att slita ut dem. Jag har aldrig fått någon allergi konstaterad men tar rhinocort Aqua för min rinnande näsa (tar hela året, en dos morgon och kväll). Sen jag fick barnen har det blivit värre och ögonen ger mig nu mest bekymmer. Tar tillvist och det hjälper mig vanligtvis, men nu kliar det sååååå iaf. Så jag köpte loratadin actavis och första dagen var det en stor skillnad men så igår på dag två så kliade det lika illa ändå. Hjälp snälla.... Vad ska jag göra? Finns det tips på hur man lindrar besvären, såväl medbättre mediciner och hur man får vardagen att fungera? Jag har googlar runt och så som jag förstår det så är det troligtvis gräs jag reagerar på nu, kan man gå till vc och göra pricktest medan man har besvär och tar medicin? Värst är det på kvällen, under natten och tidig morgon.
När jag har bakat bröd till grabbarna, med finmix, så har det blivit en hård skorpa på, vilket inte alls uppskattats. Kan man göra så att skorpan blir mjuk? Har testat att baka med havredryck men det blev lika hårt det. Nu är det väldigt länge sen jag bakade bröd, men som jag kommer ihåg det så använde man mjölk för att få mjuk skorpa?
Hör ni kloka människor. När man tar bort saker ur kosten, hur snabbt bör man du kunna se resultat av det? Vi har tagit bort mjölkprotein och vete för yngsta (17 mån) och vete för 2,5-åringen, och vi är inne på fjärde veckan nu utan resultat. Lillkillen får fortfarande eksem, kräks ibland och är risig i magen. Store har fortfarande dålig mage.
Ibland är det bra med gnälliga barn. Mutade grabbarna med äpple medan jag stod och lagade mat. När maten var färdig hade minstingen utslag runt munnen, så äpple tål han visst inte. Vilket kanske kan förklara han nya utslag som jag inte har sett något mönster i, äpple används ju som utfyllnad i mycket. Fast trist att det nu är ännu mer grejer man inte kan använda hemma, hade som vanligt handlat dagen innan. Snart kan jag ge bort en halv mataffär till vänner och bekanta...
Nu har jagsurfat lite och insett att all frukt vi ger honom är potentiellt sån han inte tål. Hmm, tänk om alla problem kommer försvinna nu? Men vad finns det för frukt kvar att ge? Banan och vad då? Citrus har jagfått för mig är vanligt att reagera mot?
Åh vad jag är glad. Lagade raggmunk till grabbarna nu till lunchen och de blev riktigt goda! Rullade in en korv i varje raggmunk för att göra det lite matigare. Båda två åt med god aptit.