Inlägg från: spökplumpen |Visa alla inlägg
  • spökplumpen

Allergitråden

Kan man göra pannkakor utan ägg, mjölkprotein och vete?

• spökplumpen
    2små2stora skrev 2012-07-29 08:51:38 följande:
    Det går utmärkt.  Mjölk ersätter vi med rismjölk ägg med äggersättning och eller bakpulver vetemjölk mot glutenfrimjölmix och bovete 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~

Du har inte ett recept du vill dela med dig av? Jag tycker det är så svårt att veta vilken effekt de olika livsmedlena har så det är svårt att veta mängderna man ska ersätta med. Har tex Finmixen samma egenskaper som vetemjöl så att man kan byta rakt av, blir smeten rinnigare av mjölkersättning så att man behöver någon typ av "stabilisator"...ja typ såna frågor.
  • spökplumpen

Sen tänkte jag att ni kanske kan hjälpa mig med mina egna grejer också. Mina ögon kliar så att jag seriöst funderar på att slita ut dem. Jag har aldrig fått någon allergi konstaterad men tar rhinocort Aqua för min rinnande näsa (tar hela året, en dos morgon och kväll). Sen jag fick barnen har det blivit värre och ögonen ger mig nu mest bekymmer. Tar tillvist och det hjälper mig vanligtvis, men nu kliar det sååååå iaf. Så jag köpte loratadin actavis och första dagen var det en stor skillnad men så igår på dag två så kliade det lika illa ändå. Hjälp snälla.... Vad ska jag göra? Finns det tips på hur man lindrar besvären, såväl medbättre mediciner och hur man får vardagen att fungera? Jag har googlar runt och så som jag förstår det så är det troligtvis gräs jag reagerar på nu, kan man gå till vc och göra pricktest medan man har besvär och tar medicin? Värst är det på kvällen, under natten och tidig morgon.

• spökplumpen

När jag har bakat bröd till grabbarna, med finmix, så har det blivit en hård skorpa på, vilket inte alls uppskattats. Kan man göra så att skorpan blir mjuk? Har testat att baka med havredryck men det blev lika hårt det. Nu är det väldigt länge sen jag bakade bröd, men som jag kommer ihåg det så använde man mjölk för att få mjuk skorpa?

• spökplumpen

Hör ni kloka människor. När man tar bort saker ur kosten, hur snabbt bör man du kunna se resultat av det? Vi har tagit bort mjölkprotein och vete för yngsta (17 mån) och vete för 2,5-åringen, och vi är inne på fjärde veckan nu utan resultat. Lillkillen får fortfarande eksem, kräks ibland och är risig i magen. Store har fortfarande dålig mage.

• spökplumpen
    Kavat skrev 2012-08-08 19:48:25 följande:
    Hur kommer det sig att ni misstänker vete? Enbart vete av sädesslagen?
    Äter de havre och de andra sädesslagen (råg, korn). I så fall ta bort dem också.

Sen bör du använda Carlshamns risdryck och inte Ricedream som har spår av korn. Och en massa andra fällor finns det. Många reagerar även på glukossirap, och även på druvsocker mm, så hur noggranna har ni varit?

4 veckor bör räcka om ni träffat rätt och tagit bort allt de inte tål. Egentligen borde ni sett skillnad efter 2-3 veckor.
    Okej, här kommer ett svar på ett gammalt inlägg men jag har inte haft tid att sitta vid datorn förrän nu. Jag undrade över hur snabbt man borde se resultat om man tagit bort rätt grejer, då vi var inne på fjärde veckan utan bättring. Anledningen till att vi bara tog bort vete är att det var de sa till mig på allergicentrum. Innan vi gick gjordes pricktest för havre på dem utan utslag. Råg behövde jag inte oroa mig för sa hon av oklar anledning.

Men eftersom det var flera som undrade varför vi bara hade tagit bort vete så började jag att utesluta alla sädesslagen. Och efter några dagar började bajset bli fastare för dem båda, men sen har det vänt igen och vi är tillbaka på ruta ett. Finns det e-nummer som man måste passa sig för också eller var det bara druvsocker och allt med glukos som man behöver passa sig för?

Jag var så lycklig där, när det kändes som om vi hade fått grepp om vad det var de reagerade på. Nu funderar jag på om det kan vara frukt som de reagerar på också? Är det viss frukt som är vanligare än annat att vara allergisk mot? De äter mycket banan, russin och just nu nektariner. Storebror har efter 1,5 års fruktvägran börjat dricka färdig smoothie med banan, persika och äpple eller banan, ananas, mango och äpple. Lillebror får fruktburkar i gröten för att snabbt få lagom varm gröt. De innehåller banan, äpple/päron, mango, ananas, apelsin och säkert något annat med. (hmm, inte allt i samma burk alltså utan det är flera olika sorter som används.)

Det är inte allt som är nattsvart dock. Tack vare att jag började utesluta alla sädesslag så gick alla (utom en grej) halvfabrikat bort, vilket gjorde mig hopplöst förtvivlad i början. Jag hatar att laga mat och att då behöva stå och laga riktig mat två gånger om dagen kändes skitdrygt. Att inte kunna steka upp en färdig burgare, köttbullar, fiskpinnar, pyttipanna eller dylikt när man kom in från lekparken och var stressad och barnen hungriga. Nä allt var bara skit. Sen för några dagar sen så läste jag om E250 och det var intressant och nyttig information. Det är något jag har undrat över eftersom det stått på det mesta man har tittat på i affären. Efter att ha läst så blir det till att skippa allt sånt. Och så sakta började det smyga in lite hopp och glädje, mina barn kommer att bli friskare (även om de inte blir allergifria) av att slippa tillsatser i maten och allt tack vare allergierna. (Jo, jag väljer här att blunda lite för alla hiskeliga mängder tillsatser som finns i all allergimat.)

Igår när jag gick en runda i skogen gick jag och funderade på vad sjutton jag ska kunna ge dem för mat och från att ha gått från "det finns inget kvar de kan äta" så kom jag på riktigt bra förslag om jag får säga det själv. Iaf för att vara jag.    

Kokt fisk med pepparrot och skirat mjölkfritt margarin.
    Taco med egen kryddblandning. (Fast den blev STARK så nästan gång blir det mindre chili i)
    Bakad sötpotatis med kräftsmör. (Tänkte blanda kräftor, krondill, kanske äpple och ev lite chili med "smöret".)
    Kycklingwok med smoothie.(Sockerärter,babuskott, purjo,morot blandat med smoothie..stor chansning men jag hoppas det funkar)
    Frikadeller i tomatsås
    Fiskfärsbullar i buljong (det är bara en tanke än så länge, vet inte hur det ska gå till rent praktiskt)

Vad säger ni, kan det vara bra eller reagerar ni på något direkt av det jag skrivit? Hela min matlagningskonst (som inte är stor) baseras på mejerier. Alla såser jag gör har smör, grädde, creme fraiche eller ostar i sig. Den enda sås jag kan utan är köttfärssås.    Och eftersom grabbarna är så små (1,5 och 2,5 år) så vill jag inte behöva sanera tomatsås efter varje måltid.
  • spökplumpen

Ibland är det bra med gnälliga barn. Mutade grabbarna med äpple medan jag stod och lagade mat. När maten var färdig hade minstingen utslag runt munnen, så äpple tål han visst inte. Vilket kanske kan förklara han nya utslag som jag inte har sett något mönster i, äpple används ju som utfyllnad i mycket. Fast trist att det nu är ännu mer grejer man inte kan använda hemma, hade som vanligt handlat dagen innan. Snart kan jag ge bort en halv mataffär till vänner och bekanta...

• spökplumpen

Nu har jagsurfat lite och insett att all frukt vi ger honom är potentiellt sån han inte tål. Hmm, tänk om alla problem kommer försvinna nu? Men vad finns det för frukt kvar att ge? Banan och vad då? Citrus har jagfått för mig är vanligt att reagera mot?

• spökplumpen

Åh vad jag är glad. Lagade raggmunk till grabbarna nu till lunchen och de blev riktigt goda! Rullade in en korv i varje raggmunk för att göra det lite matigare. Båda två åt med god aptit.

Svar på tråden Allergitråden