Inlägg från: spökplumpen |Visa alla inlägg
  • spökplumpen

Allergitråden

Jag har funderat över vad det är vi saknAr mest och det är majsprodukter. När man ska återinföra det, är det bättre att börja med mjöl då eller hela majskorn? De äter varken välling eller gröt så det känns lite svårt att köra med mjöl. Kan det funka med mortlade nachochips?? Eller majs- och quinoaflingorna som jag har hemma?

• spökplumpen

Kan ni rätta mig om jag har fel? Minstingen har börjat kräkas igen, efter att vi återinfört ren havre. Han fortsätter att kräkas lite då och då trots att det var några dagar sen han fick sista omgången. Hur länge brukar det sitta i, dvs hur länge bör jag vänta innan jag testar igen? Och här kommer rättningen in, för visst ska jag väl börja om helt från början väl och inte fortsätta där vi avslutade?

• spökplumpen

Äsch, nu slant jag. Måste havren vara upphettad? För min stora grabb verkligen hatar havregrynsgröt och han grimaserar nåt hemskt när han får sin havredos. Det gör ont i mig att se honom lida och ändå vara så snäll och förståndig att han äter upp det iaf. Tror ni att jag kan byta ut havregrynen mot havredryck istället? Eller har ni något tips på vad man kan göra med havren om man inte gör gröt?

• spökplumpen

Och en annan snabb fråga. Finns det något märke som har rismjöl utan spår av soja? Jag har varit runt i hela stan känns det som och det finns bara riesentas och den har spår av soja.

• spökplumpen
    LokesMammi skrev 2012-10-25 13:00:01 följande:
    Sonen har blivit jätte prickig i stjärten när han bajsat (han säger inte till att han bajsat så det tas inte bort direkt tyvärr) och jag funderar direkt om det är ngn allergi som vi inte vet om, med tanke på att han går ner i vikt varje månad trots stor apetit på mat......
    11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3

Så är båda mina men när jag nämnde det på allergicentrum så sa läkaren att det inte hade med allergier att göra utan bara om känslighet i det området. Själv tror jag dock fortfarande att det visst har med allergierna att göra, med tanke på att det har blivit bättre när jag plockat bort grejer ur kosten. Helt borta är det inte men det är mindre nu än tidigare.
  • spökplumpen
    LokesMammi skrev 2012-10-31 08:41:15 följande:
    Han är prickig på överkroppen och i ansiktet nu. Blir galen. Märks inte på honom. Kliar när han har bar hud, men det gör han alltid. Parfymfritt tvättmedel sen han var 1månad. Inget luftburet som inte varit luftburet tidigare. Han har varit förkyld många gånger, men inte blivit prickig då!
    11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3

Kanske något han fått i sig på dagis då? När mina blir prickiga framträder det mer och mer ju längre dagen går, på morgonen syns det som minst för att sedan stegra igen.
  • spökplumpen
    Bobbosmamma skrev 2012-10-29 11:33:27 följande:
    Min tjej reagerar på Risentas rismjöl (spår av soja). Klarar inte heller rårismjöl (rent utan spår av något) som finns på hälsokosten.. Finns det något annat vanligt rismjöl än Risentas? Annars är det väl mjölkvarn here we come........

Jag har haft samma bekymmer och hittade bara riesentas. Men sen kom jag på något bra. Jag gick till en "exotisk"mataffär och köpte rismjöl där, gjort på vitt ris och den verkar funka bra.
  • spökplumpen
    Äntligen dax skrev 2012-11-01 23:47:49 följande:
    Hur är det egentligen med fröer och dyl när man är allergisk mot soja och spannmål? Sesamfrön t.ex.? Eller linfrön, solroskärnor, pumpakärnor o.s.v.? Finns ju en hel del recept på sådant bröd på lchf-bloggar så det hade ju varit toppen. Mandel och kokos, vågar man ha det i bröd t.ex.? Tycker så synd om dottern när hon sitter med sina majskrokar dagarna i ända. Skulle vilja utöka hennes kost lite men samtidigt är det ju så jobbigt om det inte funkar.

Jag funderar på samma sak. Kokosnöt är ingen nöt så det bör inte vara någon fara. Oftast använder man kokosmjölk och riven kokos utan att blinka, men när det gäller kokosnötsmjölet blir man fundersam...lustigt det där. Läkaren på allergicentrum som vi var till sa ät kokos. Men nötter och mandlar avrådde både hon och dietisten ifrån eftersom mina barn är så små (1,5 och 3 år). Jag skulle nästan tro att fiberhalten är ett troligare bekymmer med fröerna än en allergi mot dessa. Men det beror väl också på hur mycket man använder och hur stora barnen är...
  • spökplumpen

Igår hade jag tänkt göra köttfärsfyllda paprikor men vi kom hem sent så istället stekte jag köttfärssås, mixade champinjoner, en röd och en gul paprika och hade i. Minstingen vägrade äta och storebror åt en halv portion. Efter maten åkte jag och handlade och barnen var hemma med pappa. Tydligen så hade äldsta sonen ca en kvart efter maten börjat gråta och haft ont i magen så uppenbarligen tålde de inte maten. Men är det troligast att det var paprikan i sig eller att det var den röda alt den gula som orsakade smärtan?

• spökplumpen
    Kavat skrev 2012-11-07 15:52:28 följande:
    Champinjoner? Kryddor?

Svamp har de fått förut utan att reagera. Är det ovanligt att reagera på paprika eller varför misstänkte du svampen? Annars var det bara salt och peppar i maten. Eller nej, Kaj ps kalvfond, det var länge sen jag använde men tog faktiskt i lite igår för att få lite mer smak på en annars lam köttfärs.
Svar på tråden Allergitråden