Äntligen dax skrev 2012-11-01 23:47:49 följande:
Hur är det egentligen med fröer och dyl när man är allergisk mot soja och spannmål? Sesamfrön t.ex.? Eller linfrön, solroskärnor, pumpakärnor o.s.v.? Finns ju en hel del recept på sådant bröd på lchf-bloggar så det hade ju varit toppen. Mandel och kokos, vågar man ha det i bröd t.ex.? Tycker så synd om dottern när hon sitter med sina majskrokar dagarna i ända. Skulle vilja utöka hennes kost lite men samtidigt är det ju så jobbigt om det inte funkar.
Jag funderar på samma sak. Kokosnöt är ingen nöt så det bör inte vara någon fara. Oftast använder man kokosmjölk och riven kokos utan att blinka, men när det gäller kokosnötsmjölet blir man fundersam...lustigt det där.

Läkaren på allergicentrum som vi var till sa ät kokos. Men nötter och mandlar avrådde både hon och dietisten ifrån eftersom mina barn är så små (1,5 och 3 år). Jag skulle nästan tro att fiberhalten är ett troligare bekymmer med fröerna än en allergi mot dessa. Men det beror väl också på hur mycket man använder och hur stora barnen är...