Trottoarbonden skrev 2012-09-09 20:12:04 följande:
Här är det blandade känslor (som så ofta). Tycks som om vi nått stor framgång genom att ha hittat några livsmedel som vi är helt säkra på. Lagade ikväll älg-gryta med ris (älgskav, solrosolja, morot, lök, salt, rismjöl) och den har aldrig kliat. Otroligt skönt att ha en rätt som jag är säker på. Sonen har ätit dåligt senaste dagarna, tycker nog det är jobbigt när vi provar en massa nya grejer hela tiden och det kliar osv... Efter att ha haft osäkra resultat då vi provat potatis gjorde vi idag ett nytt försök med potatismos, som sonen älskar. Han stoppade in lite i munnen och vipps så hade han blåsor på läpparna! Tidigare har det "bara" kliat lite, men inte konsekvent tycker vi. Han säger dock själv att potatis inte fungerar. Och så en så pass rejäl reaktion idag! Känns jobbigt, riktigt jobbigt... Vi känner oss även hyfsat säkra på att han inte tål fläskkött. Har dock vid ett tillfälle ätit köttbullar av blandfärs med god aptit utan att klaga. Men annars märkte vi stor skillnad när vi tog bort fläskköttet. Tomat, även tillagad, tycks inte heller fungera. Ägg är vi synnerligen osäkra på. Har blind-testat flera gånger utan att det kliat. Har aldrig någonsin klagat på plättar. Men fick kokt ägg i skolan, och sa att det kliade. Brukar påpeka att just kokt ägg kliar och har sedan länge inte velat äta det. Har gett honom hemlagad glass, med rått ägg i. Denna har inte kliat alls (jag frågade och frågade, meddelade att glassen går utmärkt att göra även utan ägg osv, men nej, den kliade inte). Vad ska vi tro? Kan det vara skillnad på ägg o ägg? Tips på vad vi kan äta mottages tacksamt (börjar bli väldigt trist med köttbullar/pannbiff och pasta samt köttgryta och ris...). Ska vara utan fisk, fågel, fläskkött, potatis, tomat, ägg, baljväxter, nötter (inkl mandel o kokos), banan o kiwi, majs.
Jag är novis så det kanske inte är bra förslag, mendubbelmarinerat kött? Jag tycker också att vi får dålig eller ingen variation och jag tänkte testa göra dubbelmarinera lite olika kött. För grabbarna verkar dock enkel variation vara minst lika bra. Lapskojs ratades totalt av minstingen men när detsamma serverades som biffar istället åt han två vuxenportioner utan att blinka. Hur är det med det indiska köket, borde inte det kunna funka? Mossaka, fast utan tomat? Kål-eller vindolmar? Funkar quorn? Vet att mamma och pappa brukar göra sås på portvin och kalvfond som får reducera ner, om det kan funka. Det ska inte tillsättas någon grädde till den nämligen och det blir trist att äta samma sås jämt.