Dag 3 på inskolningen och idag skulle vi äta lunch där, men när vi kom imorse så fick vi besked att det får bli imorgon istället. Varför? Jo, därför att kokerskan inte förstod vad O kunde äta!? Jag fick ju lämna in en lista igår på det han inte tål och svaret på det blev alltså för utbildad (får jag ju ändå anta) kökspersonal att de inte kunde lista ut något han kan äta. Behöver jag säga hur besviken jag är? Ringde från dagis och pratade med henne och hon verkade inte ha många hästar hemma och det är alltså hon som ska ha ansvaret för hans mat, känns betryggande.
Frågade om hon ville ha recept, tex på bröd, men de får inte baka. Och själv har jag iaf inte hittat något köpebröd som är utan sädesslag, majs, ägg eller mjölk. Hur som helst är planen att han ska få köttbullar och ris imorgon. Fast hon kunde inte säga vad det var i varesig köttbullarna, pannbiffarna eller oxjärparna för de hade hon inte där, dvs de värmer bara på halvfabrikat. Kom igen, det finns liksom inte halvfabrikat till allergibarn...iaf inte som de får köpa in. Hon ville iaf ha in en detaljerad lista på vad han kan äta, men jag har svårt att se hur hon skulle ha användning för den om de inte får laga mat från grunden. Själv tänker jag ta med mig en matlåda till dagis imorgon så att vi kan få äta där även om det strular. Och jag är bredd att ta med matlåda varje dag om det ska vara så.
Hon ville dessutom ha intyg från allergicentrum och jag frågade redan i somras när vi var där hur det skulle bli inför dagisstarten och de sa att de inte skriver intyg annat än till extremfallen och dit räknas vi inte på långa väger. De verkade mer se det som att det var jag som var pjoskig med mina barn, för eksem som inte kliar (men heller inte försvinner trots kordisonsalva dagligen) och dåliga i magen (men inte tillräckligt dåliga i deras ögon och aldrig med blod i) konstant...ja det är så det ska vara tydligen. Sen att han gråter av smärta i magen och sen har ont i en vecka framåt, nej det är nog bara jag som inbillar mig. Och lillebrors kräkningar, som efter avslutad provocering fortgår i ca 2 veckor....nej det är så små mängder varje gång så det räknas liksom inte riktigt. Till råga på allt har de inte telefontid förrän på fredag så jag får väl göra som jag alltid gör och ta med mig mat till dem, Får väl helt enkelt skita i reglerna som säger att man inte får ha med egen mat till förskolan. Kylväska utanför staketet kan väl inga klaga på?
Inskolningsfröken verkade iaf bra och tyckte att det var en bra idé, och samtidigt tryggt för dem, om jag bakar bröd hemma och tar med mig så att de har i frysen.
Vi har gjort pricktest för ett fåtal saker (som jag aldrig få vara inblandad i vad som ska testas) och ett lapptest där det testades för vete, soja och mjölk (återigen utan att jag fick lägga till tester som jag såg som relevanta). Men det är bara ägget som visar sig i tester, allt det andra som jag utesluter ur deras kost syns inte på tester.
Är det bara mig de bråkar med eller bemöts ni också med skepticism? Och framför allt, har någon tips på hur sjutton jag ska lösa dagisproblemet?