längtan 80 skrev 2012-06-20 21:35:46 följande:
trotoarbonden
<jag skulle fundera på celiaki: celiaki ger trasig tarm som i sin tyr kan ge allergi mot allt möjligt pga imunförsvaret är ansatt. Man kan även få sekundär laktosintolerans pga det. Det du beskriver som fisar på tvären : ojojoj, min dotter har haft fisar på tvären så att hon vände sig ut och in *typ exorsistenstyle* och gallskrek när en prutt var på väg.
En annan sak jag skulle undersöka- allergener som är kopplade till de ämnen baret redan är allergisk mot, korsallergi.
soja?
Ger du någon form av magbakterier för att hjälpa imunförsvaret och tarmarna? typ semper magdroppar, det finns även tabletter på hälsokost.
Sedan hur du lagar maten. Det är absolut viktigt att inte utesluta någon produkter i onödan. De har så liten variation i kosten så de behöver all variation de kan få. Dels för näringsintaget. Så att mannen tex inte kan äta prinskorv måste du sätta åt sidan om barnen kan äta det. Försök att göra samma bas i bland och dela upp det, tillsätt saker som var och en tål, tex kryddor om någon tål det.
Jag skulle inte ge pojken det som han verkar reagera mot försän han är helt pigg och allert och kroppen inte är ansatt på något sätt och har varit så ett tag.är man lite halvkrasslig så kan det bli som en droppe som får bägaren att rinna över.
Hoppas att du kan känna något stöd i mina tankar
tack för att du bryr dig! Tror pojkarna är testade mot celiaki, får kolla upp det, har svårt att hålla allt i huvudet. Jag själv däremot har inte testat mig, blev laktosintollerant när jag var mjölkfri under amning med minstingen. Känns bara inte som om orken räcker för mig själv just nu...
Borde börja ge semper magdroppar.... står en flaska i köket... ska börja med det.
Ja, jag har försökt utöka variationen i matlagningen nu. Körde tidigare efter principen att laga det som alla kan äta, men det blev framför allt väldigt tråkigt. Så nu lagar jag flera rätter... ja, flera av er vet hur det är med många allergiker i familjen.