Inlägg från: Trottoarbonden |Visa alla inlägg
  • Trottoarbonden

Allergitråden

jennsans skrev 2012-06-13 19:56:56 följande:
    vad hade dina barn för symtom? min har ont i magen o får förstoppning hoppas patchtestet kan vara till hjälp även där
    Du skriver att dina barn har ont i magen och förstoppning. Hur yttrar sig detta? (förlåt har inte letat bakåt i tråden) Har ni provat någon medicin mot förstoppning?
    Jag undrar lite för att min yngste son hade väldiga besvär med magont i och gaser ("fisar på tvären") och så fick vi Movicol, trots att han inte hade hårt bajs. Men det gjorde susen alldeles, nu är besvären med magknipet borta och han sover gott om nätterna. Nackdelen är att han bajsar stup i kvarten men det verkar inte oroa honom alls.
    Jag kan inte låta bli att fundera på vad som orsakar besvären egentligen, känner att jag nog botar symptom och inte orsak. Tror du det kan vara allergi som orsakar förstoppning och magknip? Har dina barn haft magbesvär från födseln?
  • Trottoarbonden
    Sephyria skrev 2012-06-12 21:31:41 följande:
    Hej! Är det någon här som får blåsor i munnen pga allergi/överkänslighet? Min son har sedan han började äta mat i perioder betett sig "konstigt" med tungan och tuggat mycket på händerna. Jag har funderat kring om han kan ha klåda i munnen men har aldrig riktigt blivit klok på det då han kan fortsätta på samma sätt i flera dagar efter att han ätit födoämnet jag misstänkt. Idag fick jag dock se att han hade en blåsa på tungan så misstänker att det är det som har varit problemet hela tiden!

Men nu är frågan om han bara har blåsor ändå eller om det beror på något han ätit, vad tror ni? Han är vad vi vet överkänslig mot mjölk, något/några sädeslag (utesluter alla för tillfället), fruktkärnmjöl (och antagligen soja), och eventuellt ägg. Livsmedel som vi har trott ger klåda (men nu funderar på blåsor) är päron, citrus (även röda kinder), ev banan och äpple. De senaste två veckorna har han vid ett par tillfällen även varit röd och sårig på läppen, vet inte om det har nåt samband.
    Min äldste son får blåsor på läpparna och runt läpparna när han äter fisk och kiwi som han inte tål. Han reagerar annars med klåda på tungan.
    Jag skulle gissa att din sons klåda och blåsor är orsakade av allergi.
    Min sons klåda på tungan hänger i sig länge, eller också är det något mer som han inte tål som han får ofta som gör att klådan är där ofta. Läkaren är osäker, vet inte om det är fler allergier eller om det "gått i spinn" och liksom inte vill sluta klia...
    Om blåsorna är en allergisk reaktion bör de försvinna med antihistamin, men din son är kanske för liten för det.
  • Trottoarbonden
    Sephyria skrev 2012-06-13 21:52:09 följande:
    Trottoarbonden; tack för svar! Ska definitivt testa att ge antihistamin! Ungefär hur lång tid tar det då innan blåsorna är borta om det beror på allergi?

Han har de senaste veckorna även varit prickig/knottrig i ansiktet till och ifrån. Ser ungefär ut som oren hy. Värst är det under ena ögat men har även runt näsan, på kinder och runt munnen. Vid ett tillfälle var han även svullen under ena ögat. Kan även detta eventuellt hänga ihop med att han ätit nåt han inte tål?
    Enligt vår läkare ska de börja gå tillbaka märkbart inom en halvtimme.

Prickarna som du beskriver känner jag igen. Min yngste son får det ibland, blir då allmänt hängig och jag märker att han liksom inte mår bra. Jag har dock ännu inte hittat vad det är som orsakar detta men tror att det är något födoämne som han blir dålig av.
  • Trottoarbonden
    jennsans skrev 2012-06-13 20:36:42 följande:
    sonen min har haft förstoppning eg från start med mat.. blev värre o värre.. humör var hemskt o sov typ aldrig..medicinrat med laktulos som han fick jätteont i magen av, sen forlax junior fungerade hyffsat. tog bort mjölk på eget initiativ och har senare provocerat detta vilket visat allergi för mjölkprotein.. magen blev bättre och var stabilt med 1 påse movicol junior/dag.
    nu har kocken på dagis börjat med sojaprodukter ist för havreprodukter som ersättning för mjölk och sonen var mycket sjuk o när han kom tillbaka blev han dålig i magen typ... stannat i vikt och längdkurvan äter minimalt och är orolig, sover dåligt och magen strular... 
    prover togs igen för allergi men har aldrig visat positivt på något.. inte heller nu...
    får kämpa heela tiden för att få vården att förstå att han inte mår bra för proverna visar ju inget. det sitter i huvet att han inte kan bajsa enl doktorn..
    dietisten vi går till nu tror oss iallafall.. men vill se om jag kan bevisa o få rätt hjälp till min son.. vilket jag inte får nu..

magen har ju varit bättre o stabilare utan mjölken o blivit hårdare när vi gett mjölk igen... 
    Låter ju inte som om kocken har så bra koll på läget, det är ju verkligen inte att rekommendera att använda soja till mjölkallergiker. Hoppas att de är lite lyhörda på dagis och ändrar om du ber dom.

Visst känns det jobbigt att inte få gehör, att veta att något är fel med barnet och inte få hjälp! Man känner sig så hjälplös...

Fler som har erfarenhet av att en allergi yttrat sig som hård mage med knip och där besvären blivit bättre av exempelvis movicol? Funderar på att experimentera lite under semestern och se om lillebror kan klara sig utan movicol om vi även utesluter något annat. (Känns dock inte som om det är avkopplande och skönt att göra sådant på semestern....)
  • Trottoarbonden

Intressant att läsa att flera av er har erfarehet av att förstoppning, som tycks bli bra av Movicol, är födoämnesallergi. Har dessa allergier visat utslag på någon form av prov eller enbart genom uteslutning/provokation?
    Min yngste son, som går på Movicol nu, har inte varit regelrätt hård i magen på det viset att hans bajs alltid varit hårt, det var ganska blandat, och ibland faktiskt riktigt löst. Hans besvär var snarare "fisar på tvären", att han hade magknip som väckte honom och gjorde ont tills det bubblade till i magen och fisen kom ut. Otaliga är de gånger som jag sutttit uppe med honom och masserat den lilla magen... Undrar om detta "bara" är ett motoriskt problem i tarmen eller egentligen är symptom på en allergi.

Frågar igen (en sista gång) angående kli på tungan som symptom. Kli som inte kommer i direkt anslutning till måltid utan som vi mer tolkar som en konstant irritation på tungan. Han (älsdsta sonen) reagerar annars tydligt och direkt med kli på tungan (ibland även med blåsor) på flera födoämnen. Är nu osäker på om det rör sig om ytterligare födoämnen. Otroligt svårt då jag inte ser något mönster.

Åh, känns som om det där med att hitta nålen i höstacken hade varit en synnerligen enkel uppgift jämfört med att hitta vad barnen tål och inte tål.... puh!

• Trottoarbonden
    Sephyria skrev 2012-06-18 21:40:54 följande:
    Trottoarbonden: vet inte om du skrivit det men vilka födoämnen är det som ger kli på tungan och vilka får han blåsor av? Bara nyfiken..
    Kli på tungan av färsk tomat, mandel, kryddnejlika, ägg i råare former, banan
    Kräkningar och kli av fågel
    Blåsor och kli av fisk, fiskrom och kiwi

Av detta är han testad positivt för (blodprov): fågel, fisk, mandel, banan samt alla nötter. Ej testad för färsk tomat, ägg och kiwi. Testat negativt för kryddnejlika.
  • Trottoarbonden
    Avena skrev 2012-06-20 11:44:12 följande:
    Hennes tester visade inget, utan det märktes bara när vi tog bort mjölk.
    Hon var också lös ofta, men samtidigt var hon egentligen förstoppad bara det att det lösa bajset rann förbi det hårda så hon upplevdes som lös... Det kom även lite (ibland mycket!) löst bajs i trosorna varje dag. Vi trodde ofta att hon var "vanligt" lös i magen när hon i själva verket var förstoppad. Inte lätt det där. Det tar tydligen lika lång tid för tarmen att bli helt bra som den har varit förstörd (blir uttänjd av ständiga förstoppningar) så hon har typ fyra år framöver innan hennes tarm är normal. Och då måste hon vara utan återfall såklart...

Lycka till! Hoppas ni hittar vad det är. 
    Funderar så på vad jag ska börja att utesluta och hur jag ska gå tillväga. Först ta bort Movicol antar jag för att se att han då blir dålig igen. Och sen utesluta saker tills jag får honom att må lika bra som med Movicol. Men hur? En sak i taget kommer ju dröja väldigt länge... hur länge tills det bör ge effekt?
    Han har varit mjölkfri under en längre tid som liten, över ett halvår, först genom att jag ammade honom och själv åt fritt från det mesta, bla mjölk, och sedan själv mjölkfritt. Och under hela den perioden hade han stora besvär. Men det kan ju vara mjölk tillsammans med något annat... Shit vad svårt rent ut sagt....
  • Trottoarbonden
    Sephyria skrev 2012-06-20 22:32:07 följande:
    ... arg för precis allt!
    "Arg för precis allt", det är min äldste son det! Han har många allergier varav några fortfarande är okända. Någostans tänker jag att hans ilska (som fört oss ända till BUP som tyvärr inte var till någon hjälp direkt) bottnar i allergin, att det känns så obehagligt i kroppen att han inte orkar med. Tog upp detta med vår erfarne allergiläkare som tyvärr inte höll med mig. Skönt att hitta fler här med samma erfarenheter!
  • Trottoarbonden
    längtan 80 skrev 2012-06-20 21:35:46 följande:
    trotoarbonden

<jag skulle fundera på celiaki: celiaki ger trasig tarm som i sin tyr kan ge allergi mot allt möjligt pga imunförsvaret är ansatt. Man kan även få sekundär laktosintolerans pga det. Det du beskriver som fisar på tvären : ojojoj, min dotter har haft fisar på tvären så att hon vände sig ut och in *typ exorsistenstyle* och gallskrek när en prutt var på väg.

En annan sak jag skulle undersöka- allergener som är kopplade till de ämnen baret redan är allergisk mot, korsallergi.
    soja?

Ger du någon form av magbakterier för att hjälpa imunförsvaret och tarmarna? typ semper magdroppar, det finns även tabletter på hälsokost.

Sedan hur du lagar maten. Det är absolut viktigt att inte utesluta någon produkter i onödan. De har så liten variation i kosten så de behöver all variation de kan få. Dels för näringsintaget. Så att mannen tex inte kan äta prinskorv måste du sätta åt sidan om barnen kan äta det. Försök att göra samma bas i bland och dela upp det, tillsätt saker som var och en tål, tex kryddor om någon tål det.

Jag skulle inte ge pojken det som han verkar reagera mot försän han är helt pigg och allert och kroppen inte är ansatt på något sätt och har varit så ett tag.är man lite halvkrasslig så kan det bli som en droppe som får bägaren att rinna över.

Hoppas att du kan känna något stöd i mina tankar
    tack för att du bryr dig! Tror pojkarna är testade mot celiaki, får kolla upp det, har svårt att hålla allt i huvudet. Jag själv däremot har inte testat mig, blev laktosintollerant när jag var mjölkfri under amning med minstingen. Känns bara inte som om orken räcker för mig själv just nu...

Borde börja ge semper magdroppar.... står en flaska i köket... ska börja med det.

Ja, jag har försökt utöka variationen i matlagningen nu. Körde tidigare efter principen att laga det som alla kan äta, men det blev framför allt väldigt tråkigt. Så nu lagar jag flera rätter... ja, flera av er vet hur det är med många allergiker i familjen.
  • Trottoarbonden
    Sephyria skrev 2012-06-20 21:49:12 följande:
    Trottoarbonden: jag skulle inte börja med att ta bort movicolen! Inte bra för magen att bli förstoppad. Det kan ju dessutom ta ett bra tag innan tarmen fungerar normalt igen efter att man uteslutit det de inte tål. För sonen tror jag det tog ca 5-6 veckor efter att vi uteslutit sädesslagen innan vi kunde plocka bort movicolen.

Om jag var du skulle jag först börja med att utesluta något/ några av de vanligaste allergenerna å sen efter några veckor pröva att ta bort movicolen. Vad äter han nu? Tror mjölk, soja (och baljväxter?) ägg, fisk, vete (och eventuellt havre) hör till de vanligaste. Har säkert glömt nåt. Man ska inte plocka bort sädesslagen utan att först ha tagit glutentest.
    Tack för dina råd! Just nu äter han allt utom ris som ger tvärstopp i magen trots Movicol.
    Funderar så på hur vi ska tänka om vi ska försöka komma på vad som orsakar förstoppningen (o fisarna på tvären)... En idé är att gå på vanligaste sakerna, en annan är att gå på det som någon annan i familjen inte tål...
    Vet att jag måste försöka och testa, men det känns allt annat än lockande att ge sig ut på okänt vatten med ytterligare en i familjen (storebror har kli i munnen nästan för jämnan, så vi kämpar på med att klura ut vad mer det är som han inte tål).
Svar på tråden Allergitråden