• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Miralicia
    EL I skrev 2010-07-03 13:01:21 följande:
    Miralicia: det enda med havre han får är flingor på morgonen men ris, majs o havre bas... Ingen havremjölk eller yoghurt eller liknande. Ska testa ta bort det. Sömnen är klockren men humöret är fortfarande rätt illa men han är ju i den åldern oxå o enl mina föräldrar var jag rätt hetlevrad i den åldern med men min mamma säger att E verkar må dåligt för det kan inte vara normalt att ha så hemskt humör :-s han får ofta utbrotten i samband med mat... Han skriker nej o vill inte äta, springer in på sitt rum, smäller igen dörren, kommer ut efter en stund, går till bordet, skriker nej i springer o smäller igen dörren igen. Detta kan pågå 10-20 min sen sätter han sig o äter som om inget hänt. Detta kan visa sig andra ggr också men oftast vid maten, middagen. Kanske tyder på att han har ont i magen framåt kvällen trots allt?? Ska testa utan de där flingorna!
    Vad är det för flingor? Kelloggs Rice Crispies multigrain är de första jag kommer att tänka på med det innehållet, eller är det några andra liknande?

Såvitt jag kan komma ihåg så är det inga av Kelloghs produkter som är att rekommendera för glutenintoleranta eftersom de ligger över gränsvärdet för gluten på alla analyserade produkter, så jag har för mig att Celiakiförbundet mer eller mindre rakt av avråder från Kelloghs produkter - och då handlar det om glutenintolerans och inte vid veteallergi där man är betydligt känsligare och reagerar på mindre mängder. Kelloggs Corn flakes har visat sig innehålla runt 200 mg/kg och gränsen för att få kallas glutenfri går vid 20 mg/kg.

Jag vet inte om några flingor som är baserade på ren havre vad jag kan komma på.
    Bara för att det står havre i innehållsförteckningen som ingrediens så är den inte ren - det är bara Sempers rena som är det, utan det är konventionellt odlad havre som är kontaminerad av de andra spannmålen. Sen innehåller nästan alla Kelloggs andra produkter vete, glukossirap och/eller malt i olika former så att de kontamineras där också i liten skala känns väl inte helt omöjligt - mjöl dammar rätt bra.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • EL I
    Miralicia skrev 2010-07-03 10:32:52 följande:
    Är det havre i form av havredryck (eller liknande) han får, så är det väl egentligen vanlig, konventionellt odlad havre som används för framställningen av den. Jag tror knappast att produktionen av ren havre enligt motsvarande riktlinjer som för Sempers rena havre är så stor att den kan räcka för all tillverkning av all havredryck, havregrädde etc hos Oatly, Carlshamn, Ica, GoGreen etc. Det som ändå gör att den räknas som "ren" så att den funkar för glutenintoleranta är att gluteninnehållet i den färdiga produkten ligger under gränsvärdet för att få kallas glutenfritt och som är på 20 mg gluten per kg och det är glutenet som man ser till att få bort under tillverkningsprocessen - ingenting sägs eller analyseras för övriga veteproteiner och av dessa behövs det ju betydligt mindre mängd för att ge reaktion om man är veteallergiker.
    Det finns ju tex godis som innehåller glukossirap som är klassad som glutenfri - men inte fasen klarar jag av att äta det - även om den restmängd veteproteiner lär vara betydligt mindre i glutenfri (vetebaserad) glukossirap än i ett glas med havredryck.
    jo de är de flingorna...
    Får se vad som händer när man tar bort dem. Som sagt, han har inte alls stor mage på morgonen och fm utan det kommer under dagen. Den är inte lika stor som när han fick ren vete men den är större än när han var helt utan.
    Grejen är den att vi har haft såååå svårt att hitta något som han äter till frukost och nu hade vi hittat de där flingorna men nu går inte det heller... så vi får se vad vi får hitta på istället.
  • saffe
    EL I skrev 2010-07-04 13:10:24 följande:
    jo de är de flingorna...
    Får se vad som händer när man tar bort dem. Som sagt, han har inte alls stor mage på morgonen och fm utan det kommer under dagen. Den är inte lika stor som när han fick ren vete men den är större än när han var helt utan.
    Grejen är den att vi har haft såååå svårt att hitta något som han äter till frukost och nu hade vi hittat de där flingorna men nu går inte det heller... så vi får se vad vi får hitta på istället.
    Det finns ju glutenfria flingor! Jag har köpt såna och både jag och dottern tycker dom är goda! semper specialflingor heter dom.
  • Prince or Princess
    Kavat skrev 2010-06-22 19:57:58 följande:
    Grattis! Gravid Vad kul, när ska du ha?

Ja, det känns som att man mest är till besvär och sen känns det trist att det blir så mycket bök och jobb för alla för "bara" 15 timmar...
    H*n är beräknad till 2/12, så det är snart halvtid Ska ladda med pepti för säkerhets skull.... tänker inte ge vanlig mjölkbaserad ersättning om det skulle behövas som tillägg!!

Usch, här är det upp och ner, jag har råkat äta rosa kyckling, känns hemskt, hoppas verkligen inte jag blir sjuk :S För om jag inte blir det själv ska det tydligen inte vara nån fara för bebisen heller.

och dottern har fått världens diarré och massa nässelutslag av ????????? antingen morot som hon fick i förrgår till lunch och inte reagerade förrän dagen efter på kvällen, alt hamburgare på burger king som alltid funkat innan (var visserligen inne på liseberg, de kanske inte har samma ingredienser då?) eller piggelin (fruktkärn?/guar? eller vad det är i) som oxå funkat innan??

puh, jag som tyckte nästan allt var borta och nu har hon utslag var o varannan dag helt plötsligt? jätteskumt
  • EL I
    saffe skrev 2010-07-04 18:24:29 följande:
    Det finns ju glutenfria flingor! Jag har köpt såna och både jag och dottern tycker dom är goda! semper specialflingor heter dom.
    problemet är att han är väldigt kräsen. testat glutenfria också med tanke på att han bör äta sånt men inget har dugit åt herr'n och anledningen till att vi vill ha flingor är att han inte äter mackor och det blir så lite "mat" vid frukost. Han äter inte heller gröt Så det är svårt att hitta något som gör honom mätt Men vi får prova oss fram..
  • Tibell

Tänkte bara meddela att vi testat lite vete nu i dagarna..och än så länge verkar det funka...hurra!!!
    Så nu är vi helt hundra på att det är någon frukt hon inte tål..vi misstänker äpple!!

• Mamsie
    Tibell skrev 2010-07-04 18:57:21 följande:
    Tänkte bara meddela att vi testat lite vete nu i dagarna..och än så länge verkar det funka...hurra!!!
    Så nu är vi helt hundra på att det är någon frukt hon inte tål..vi misstänker äpple!!
    Grattis! Vilken lättnad när man tål basvaror
    ~ d/f♀ -85, ♂-87, ♀-88, ♂-06 | + Julklapp ♂ i magen! ~
  • Ellisizza
    Tibell skrev 2010-07-04 18:57:21 följande:
    Min son tål inte äpple. Han får inte eksem/utslag av det men magnip. Provade igen igår efter att inte ha gett det på någon månad men nej, det fungarar inte. Gav bara 1-1,5 tsk päron- och äppelpuré men det var tillräckligt för att han skulle få ont i magen.

Skönt att vete verkar fungera! Äpple, eller någon annan frukt, är ju mycket lättare att undvika
  • Tibell
    Mamsie skrev 2010-07-04 21:55:51 följande:
    Grattis! Vilken lättnad när man tål basvaror
    Fast nu är jag inte lika säker längre =( Hon fick lite vete igår..vaknade massa gånger i natt! Men eftersom jag såg att hon fått sin andra tand under natten trodde jag det kanske var på grund av den ( vaknade dock inget av första) men nu ikväll har hon redan vaknat flera gånger samt att hon var riktigt svår att natta. Men vi ger det ett par dagar till för att kolla!
    Jag hoppas verkligen av hela mitt hjärta att hon ska klara vete ( och de andra sädesslagen )
Svar på tråden Allergitråden