Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

Allrona skrev 2011-03-07 19:50:06 följande:
    Här fick vi en ofrivillig mjölkprovocering idag. Jag lyckades ta fel burk till henne så hon fick i sig en del mjölkprodukt! Är så van att vi inte använder mjölkprodukter längre så jag tänkte inte alls på att det kunde vara det i Aja, jag har ju haft på känn att hennes allergi har börjat växa bort men det lär ju visa sig de närmsta dagarna och nätterna. :-/

Mithrandil - skönt med en viktökning! Men jobbigt med dagens gnäll!

Otroligt! Jag är så lättad. En sten som lyfts bort iaf, nu kan resten få följa efter!
    Hoppas så att det fortsätter gå på det här hållet bara, vi har blivit lurade en gång innan. Men nog ska det väl gå bra?!

Lillskruttet: Jag tror nog att din make fixar att ta ungen till dr en liten gång när du själv är sjuk.
    Men förstår ändå vad du menar. jag sköter också helst sånt där själv för annars får jag aldrig någonsin veta precis vad de sagt för det skulle mina barns pappa glömt direkt han gick utanför dörren.

Är det bara rossel eller även andra symtom?

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil

¨vad hände med mitt inlägg?
    Dels gick mina stycken ihop med varandra och så föll massa text bort.

Alrro: Kanske inte så roligt med ofrivillig provokation, men kanske var det meningen. Nu håller vi bara tummarna att reaktion uteblir så har ni ett problem mindre ni med!

• mithrandil
    Allrona skrev 2011-03-07 20:09:01 följande:
    Vi hade faktiskt också en liten viktöking idag, yippie! Vågen hemma har i alla fall ökat lite efter förra veckans vägning hos dietisten. Men då känns det väl ganska klart att det är mjölken för din dotter väl? Jag menar med tanke på viktökningen. Sen är det ju jobbigt att hon fortfarande har symptom. Har ni lyckats få tag på nån annan ersättning?

Lillskruttet - jobbigt med hela familjen magsjuk uppe på allt. Hoppas ni blir friska fort och att besöket hos läkaren går bra imorgon.
    Nej, fick rådet om neocate (hette den så?) men det blev blankt nej.
    BVCs läkare får inte skriva recept på annat än nutramigen och althera, vilka inte funkade för oss alls och barnmott säger att vi inte får något recept förrens hon har fått diagnosen. Om ens då, eftersom hon är såpass gammal att hon kan klara sig utan ersättning nu. Konstigt eftersom det finns rekomendationer om att fortsätta ge tills barnet är 1år.

BVC sköterskan sa att hon tyckte att det nästan var avgjort, dels för hur mycket symtom som försvunnit under uteslutandet + att hon inte kunde se annan orsak till att hon plötsligt börjar växa igen. dessutom så mycket.
    Båda blev helt förvirrade och sprang in till nästa våg för att se så det verklgien stämde. Har amanda ökat något sen hon var bara några mån så har det varit ungefär 100-200g på en mån och nu nästan 500g på inte ens en vecka.

Skönt med lite ökning! Hoppas det fortsätter för er med så att det inte vänder tillbaka igen.
  • mithrandil
    LillSkruttet skrev 2011-03-07 20:07:50 följande:
    Jo, får väl lita på att det går bra. Men det är just som du skriver, jag kommer inte att få reda på allt som sagts vid läkarbesöket. Och jag hoppas han minns att säga allt....men vi var ju där i fredags så de känner ju till lillkillen.
    Rossel och fortfarande indragningar. Tycker kanske att det blivit lite bättre, men han hostar så. Man märker heller ingen effekt direkt efter inhalationerna. Så äter han sämre och kissar dåligt.... 
    jag tyckte också det var segt med förbättringen med airomir. vet inte om du minns men jag tyckte knappt det gjorde någon skillnad alls. sen efter några dagar så försvann knaster, pip och indragningar och nu finns bara hosta och rossel kvar.

Men äter han sämre så är det ju i mina ögon ett tecken på att han snarare blir sämre än bättre.
    Om han inte drabbats av magsjuka han med.
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-03-07 20:26:57 följande:
    Hur länge "får" barnet stå still i vikt innan man bör oroa sig ?
    till oss sa de att det egentligen oftast är först när barnet står still på längden som de gör en undersökning pga dålig tillväxt, Iaf här i varberg, men du vet ju vid det här laget hur knepiga dom är.
  • mithrandil
    2små2stora skrev 2011-03-07 20:29:06 följande:
    Har du testat med profylac? den borde bvc kunna skriva ut då den är som nutramigen fast med en annan grund. Kommer aldrig ihåg vilken som är gjord på vad. 

Hur gammal är hon nu? 
    de kollade idag och den är vasslebaserad precis som altheran så bvc ansåg inte att det var lönt.

Hon är 8,5mån ungefär.
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-03-07 20:34:57 följande:
    Hon har nämligen stått och trampat på 73 cm i 4 månader upptäckte jag nu :-0
    Då skulle iaf jag oroat mig om jag vore du. Ring och rådfråga med sjukvård, typ barnmott eller liknande.
    Amanda hade bara stått still i 2mån när de påbörjade utredningen för att hon inte växte på längden, när hon fortfarnade inte vuxit när vi gick in i 3e mån så ojjade sig vår bvc sköterska så jag höll på att bli hispig.
  • mithrandil
    2små2stora skrev 2011-03-07 20:39:43 följande:
    Men i althéran är det laktos som kan ställa till det vilket inte finns i profylac. 

Jag har massor med neocate som inte används men den är från 1 år.  

Då borde hon kunna få neocate.  

Pratade med W och J's doktor nu i kväll och W ska börja med pulmicort för han ska inte ha indragningar eller rossla, eftersom vi nu testat med endast airomir och det bara ge effekt för stunden på honom.
    sa dr att han inte skulle rossla heller?
    vad är egnetligen rossel, till oss har de sagt att rossel bara är löst slem som hon inte klarar av att hosta upp.

Jag vågar nog inte prova profylac ändå. nu har vi testat två ersättningssorter och jag vill inte ha reaktion på en till sort. hon får äta välling tills nästa vecka när det är tänkt att provocering ska ske, var och köpte sempers mjölkfria så då slipper man ju bekymra sig om för mycket gluten iaf. men tack för tipset!
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-03-07 20:42:29 följande:
    *Svär lite*

Jag tycker att du borde stå på dig om du vill ha en annan ersättning. Gå till en annan läkare. Du har liksom alla andra med allergiska barn rätt till ersättning som funkar. Vad krävs för att de ska sätta diagnosen? Helt plötsligt mår hon bra och går upp i vikt. I mina ögon är det tillräckligt för att du inte ska behöva provocera innan hon är 1 år... Ni har väl haft nog med problem redan...

Om de tycker att du ska ge enbart välling istället så är det ju sjukt, speciellt eftersom hon haft stora problem med tillväxten. Ökar man snabbt intaget av vete/gluten och även havre så ökar ju riskerna för glutenintolerans. Nu finns ju även Sempers också om de nu kommer fortsätta med den denna gång... Det har varit rätt mycket strul fram och tillbaks med alla mjölkfria produkter under senaste 3 åren...
    Så jag tycker nog att du ska trycka på det med glutenintolerans kanske (om du vill ha Neocate). Gluten ska introduceras sakta! Och jag tycker kanske att man bör vara väl försiktig om barnet redan haft dålig viktuppgång och dessutom är allergisk..
    Så nu har jag tjatat klart. Blir bara så arg när de är så obotligt korkade!.
    Haha.. ingen fara. Jag blir själv irriterad på att de hela tiden ska gå emot allt man säger och ber om.
    Jag kanske ska ta mig till nån privat vård iaf. är ju inte ett dugg nöjd med varberg ändå och privat kanske är enklare att få hjälp ifrån.

precis som du skriver så ser ju jag också den plötsliga tillväxten som ett klart tecken på att det är mjölkfri kost som gör det, men de säger att det är förtidigt att säga. först efter 2mån från mjölkfri start kan man se om det gjort någon skillnad. Vi har ju fått tid för ny mätning 2 mån efter, men om jag ska hålla på och provocera och så under den tiden så kanske det ger missvisande resultat ändå.

och ja, de tycker jag ska ge välling eller gröt.. precis som de sa från början. Men nu har hon ändå enbart ätit välling när hon varit sjuk så jag vill inte spä på med ännu mer välling. Kanske ska ringa samma dr igen och säga att jag SKA ha och trycka på extra om glutenintolerans.
  • mithrandil
    LillSkruttet skrev 2011-03-07 20:44:14 följande:
    Jo jag minns att det var lite si och så med förbättringen för er del med. Leo har inhalerat i drygt 3 dagar nu (började direkt vi kom hem från akuten i fredags em). Men det kan ju ta längre tid kanske. Men i o m att vi kom överens med läkaren att vi skulle höra av oss efter helgen om han inte lblivit bättre, så vill jag bolla lite med dem i alla fall. 

Han har ju haft en släng av magsjukan, tror jag, han kräktes en mastodontkräka igår. Men han har kissat lite dåligt längre tid än så, och äter lite halvtaskigt.  
    ja då tycker jag ju absolut ni ska in med honom. Hur eller hur.
    Det är alltid skönt att kolla upp så att inte medicinen är utan verkan eller om något annat tillstött på vägen.
    Dessutom är det ju viktigt att han kissar bra.

Hur dricker han? Amanda kissade också jättedåligt men när jag började tvinga i henne 5ml vatten (med medicinmått) var 30 min så kom det igång bättre igen.
Svar på tråden Allergitråden