-
3 dagars feber?saffe skrev 2011-03-02 12:14:37 följande:Lill-tjejen hat utslag över hela kroppen och även i ansiktet. Så mycket har hon aldrig haft förut. Kan det bero på att hon hade feber hela helgen (38-40 grader)? Har för mig att dom kan få utslag efter det, men hur långt efter? Annars är det enda nya hon har fått Minnalvit jordgubb- vitaminer i 7 dagar nu. Är det någon vars barn reagerat på den? -
Ja 4 puffar vid varje tillfälle, men som det är nu får jag ge dubbeldos, alltså sammanlagt 8 puffar per gång + att vi ska puffa henne var 3e tim elelr vid behov men hon är i behov efter 3tim.Tibell skrev 2011-03-02 12:23:21 följande:Saffe: tredagars febern ? Min dotter såg hemsk ut efter den..
Mithrandil : hur menar du med 4 puffar ? Ger du det på en och samma gång ?
Till oss har de sagt att vi får ge 8 airomir om dagen..
Sist när Bella var dålig fick hon sammanlagt 10 men hade ändå 92-94% i Syresättningen när vi kom in :(
Nu har Bella gått på dubbel underhållsdos och började igår att rossla och flåsa igen :(
Blir så trött på det här ...
Jag vet inte om jag överdoserar, men de sa att om hon knastrar eller flåsar 15min efter de första 4 puffarna, ska hon få 4 till. Men jag vet ju egentligen inte om hon verkligen behöver, för hon har ju inga indragningar eller så. bara knaster och andfåddhet.
stackars tjej. då behöver hon kanske höja dosen ett tag till eller? -
är det ovanligt? hon får 1 puff + 10 andetag och sen upprepas det gånger 4, sen väntar vi 15minuter och då hon fortfarnade är anfådd och knastrig får hon likamånga igen. Enligt läkarens ordination.Allrona skrev 2011-03-02 12:52:03 följande:Nu blir jag förvirrad, varför skulle det fastna mer i röret för att man ger två puffar än en puff. En stor del av puffen stannar ju i röret oavsett hur man än gör men varför skulle andra puffen fastna mer än första
Äh, lyssna på din läkare och gör som de säger (den du litar på). Alla läkare säger ändå olika 
Men hur menar du med 4 puffar? På rad?
jag väljer att lyssna på barnakutens råd. får se om vi ska åka in dit senare eller hur vi gör. vi skulle iaf pratas vid vid 14 igen för att se om hon fortfarande behöver dubbeldoser eller om hon klarar sig på 1, vilket hon inte gör. -
okej.. ja vi får se vad de säger här kl 14.Allrona skrev 2011-03-02 13:04:07 följande:Vet inte om det är ovanligt. Jag är bara intresserad för att lära mig mer
Det låter iof ganska mycket. Normal maxdos airomir är 8 puffar per dag, men det kan enligt min läkare överskridas ganska mycket vid behov (och kontakt med vården). Det är väl säkert det er läkare har bedömt att det behövs, så det är säkert rätt.
älsklingen87: Usch ja.. 8 puffar är ju bara en dos nästan, om jag klarar av att ge dubbeldos. var 3e tim på 4 puffar blir ju 5 tillfällen eftersom jag inte ger på natten. det är ju massa fler än 8 puffar. -
Till mig sa de att de inte är helt tillförlitliga men mer tillförlitliga än mjölkproverna.Allrona skrev 2011-03-02 14:09:13 följande:Hur säkra är glutenproverna? Det har ju tagits blodprov för gluten 2 ggr på min dotter och de har inte visat ngt. Men hur säkra är de? Sitter och stressar över att hon inte går upp i vikt
Finns ju för sjutton ingen info på nätet alls om att inte gå upp i vikt. Om barnfetma finns massor men inte för lite vikt. Allt jag hittar är olika sjukdomar som även har trötthet som symtom och min dotter är allt annat än trött, hon är väldigt pigg och aktiv!
De sa att om det inte visar något på blodprovet så kunde de göra ett annat prov (undra om det var att de skulle in i tarmen och ta det provet?) men att de inte gärna gjorde det. -
Nej vi skulle avvakta. de tyckte hon verkade lite bättre även om hon inte är bra.Allrona skrev 2011-03-02 15:12:58 följande:Ok, tack. Då kanske det är nästa steg då.
Hur gick samtalet med läkaren?
Kunde fortsätta ge 4-8 puffar, var 3e tim efter behov så skulle jag ringa imorgon igen om jag var orolig eller hade funderingar. Men hon borde vara bra igen inom de närmsta dagarna, vad nu det betyder. Det borde jag frågat, hur många de dagarna var men man glömmer så lätt bort vad man ska fråga.
Sen om hon blir sämre skulle vi givetvis komma in direkt.
-
jag har ringt sköterskorna på barnakuten och fått prata med den läkaren som befinner sig där.Allrona skrev 2011-03-02 16:09:48 följande:Har du märkt om hon reagerar på den stora mängden airomir? Jag menar om hon blir speedad, hjärtklappning osv? Skönt att det känns som hon börjar bli bättre i alla fall och skönt att du kan ringa om du är orolig. Här hos oss är det i stort sett omöjligt att få prata med en läkare, telefontid med läkare dröjer alltid några dagar annars får man snällt åka dit akut om man vill prata med läkare snabbare
Har inte märkt någon hjärtklappning eller liknande men kan det vara därför hon vägrar sova?
Hon är liksom så trött men klarar inte komma till ro. Vaknar hela tiden under natten och 2 gånger natten som var vaknade hon och skrek i ca 2 tim åt gången. Tycker det är så märkligt. hon brukar inte bete sig så när hon sover.
3busfrön: ska jag ringa igen och ifrågasätta?
På mitt papper står det. 1-4puffar + eventuellt 1-4puffar efter ca 15 - 30min.
Kan upprepas flera gånger per dygn.
Om en god effekt på andningsbesvären av 8 puffar inom ca 30min eller om effekten kvarstår mindre än 3 timmar bör sjukvården kontaktas. Vilket jag gjort. men de säger avvakta. -
Alrro: okej. tack.
Jag kommer bara ge 4 puffar nu då och så sällan jag bara kan. ananrs får vi åka tillbaka imorn så får de ge henne något annat. Ungen måste ju ha ro till att kunna sova också. Hon verkar livrädd för att sova så på dagarna kan jag inte söva henne alls förrens hon bara slocknar i famnen, typ framför tvn och på natten vaknar hon hela tiden.
älsklingen87: står 0,1mg/dos på den. Har ingen aning om ifall det finns flera.
På barnakuten så sa de att det var mest troligtvis infektionsastma, men att de inte kallade det så förrens efter 3e gången man varit in akut med andningsbesvär. i dagsläget kallade dom det för luftrörskatarr. de i halmstad nämnde aldrig något om rs.
Inte kul att lillan fått diarre, men då antar jag att ni nästan kan bocka av vad "äggfläcken" är för något nu då, det måste ju också kännas lite skönt?
3busfrön: tack, ska gå in och läsa. har lämnat bipackssedeln framme för jag tänkte läsa den men har inte kommit mig för.
-
vad betyder : , då upprepade inhalationer ej bör fördröja insättandet eller justering av antiinflammatorisk terapi.
antiinflammatiorisk terapi, är det typ pulmicort det menas då?
Då förstår jag inte varför de avråder mig från att använda pulmicorten som jag fick ifrån vc läkaren.
-
ja jag förstår ingenting. Blir till att ringa imorn igen.Tibell skrev 2011-03-02 19:20:55 följande:Mithrandil : vid vilka symtom inhalerar du henne ? Är det "bara" knastret eller är det andningssvårigheter också ?
För Bella knastrade ju precis som Amanda gör men vi inhalerade henne bara var tredje timme ändå, trots att hon knastrade hela tiden.
Airomiret öppnar ju bara upp luftrören så barnet lättare kan andas och hosta upp slemmet. Så istället för att ge så många doser kanske ni kunde testa att få henne att hosta upp slemmet efter de två första ( vi gav alltid två direkt )
Alltså busa upp henne så hostan kommer och hon får loss slemmet? Eller kanske testa något slemlösande hostmedicin ?
Jag tycker inte hon ska få mer än 8-10 puffar på en hel dag. Den mängden läkaren sagt åt er är ju jätte stor :-0
Jag ger henne om hon är tung/snabbandad och knastrig. Men däremot inte om hon är rosslig för då antar jag att rosslet är mer att hon har löst slem i gångarna. Innan idag när jag skulle byta hennes blöja och göra henne i ordning för sängen så såg jag att hon hade indragningar igen, vid revbenen, det har jag aldrig sett förut. Tydligast syntes det bak vid sidan bakåt ryggen. Hon har även pipit på utandning och så lät hon som en perkulator. Jag förstår ingenting. trodde hon skulle bli bra nu när vi fick medicin och det enda jag får veta är att jag övermedicinerar henne så jag egentligen borde ringa nånstans och kolla så hon inte får men av det. stackars barn.
gav bara 4 puffar nu på kvällen, kommer aldrig mer ge dubbelt så kommer jag bara ge morgon middag kväll. det blir ju 12 så ändå för mycket. ska kanske åka tillbaka imorn iaf då.