Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

Tibell skrev 2011-02-28 19:58:13 följande:
    Mithrandil : Bella svarade inte heller på airomiret :( hon svarade iofs knappt på ventolinet på sjukhuset heller utan knastrade redan i bilen på väg hem.. Men efter några dagars intensivt puffande har det äntligen släppt och idag kunde hon gå tillbaka till dagis.
    Men se till att de ta ny syresättningsnivå imorgon så ni ser om medicinen gjort nytta där iallafall..
    Tog de en ny sänka på henne ? För att utesluta lunginflammation tänkte jag på?

Finns det något pollenallergiskt barn som börjat få känningar än??
    nej ingen sänka. de knackade på ryggen och lyssnade och sa att det inte var någon lunginflammation.
    men de såg en ev kommande dubbelsidig öroninflammation så de sa att vi skulle gå till vc imorn och kolla upp det och då kan de ju ta en sänka då med. Lillan har varit pigg och glad idag, visst gnällig till och från men jag tycker hon varit övervägande glad och det känns ju skönt. Kanske hon är påväg tillbaka nu. Men hon vill fortfarande inte äta ordentligt. Hon får verkligen börja äta snart för hon har ju redan gått ner 500g.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-02-28 20:32:25 följande:
    Usch då :( hoppas verkligen lillstumpan börjar äta!
    Här hemma är det också en evig kamp mot matvägran som kommer ibland. Att hon dessutom är väldigt liten för sin ålder och att vi kämpat med hennes vikt sen hon var liten gör ju inte saken bättre :(
    Så jag kan verkligen relatera till oron
    Hoppas det vänder.. Kram !

Kan någon förklara för mig hur man kan bli illröd och blåsig i rumpan när man inte ens bajsat?
    Låter som en reaktion på något. det kan ju inte vara pga värme eftersom det fortfarande är vinter?

Ja, det känns verkligen som en kamp här hemma just nu. Trodde vikten var grejen men sen har det bara lagts på en det ena en det andra. Sonen är rent förtvivlad för att lillasyster tar så mycket tid och pappa verkar skita i vilket. Han snarare motarbetar än hjälper till och det retar ihjäl mig.

Hade bella börjat bli lite bättre i sin astma nu?
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-02-28 20:46:45 följande:
    K kavat : kan man reagera på det?? Tja något knas är det i allafall. Men fråga mig inte vad det kan vara hon fått i sig :( hon verkar må bra iallafall
    ! Imorgon är det ägg på dagis, ska bli spännande att se hur det kommer att gå. Hennes fläck gick från gul till illröd efter att jag kokat äggpasta.. Hmm. Känns ju som att vi kommit fläckarna på spåren, eller vad tror du?

Mithrandil : fy så jobbigt ni har det :( håller tummarna att allt vänder. Kram

Jo tack hon är mycket bättre . Blir fortfarande anfådd av minsta lilla lek men verkar inte ha ont utav det. Hon knastrar inget utan rosslar lite istället, men det är vi vana vid :)
    skönt att den nya maskinen verkar göra nytta för henne. Inte roligt när de är dåliga hela tiden.
    Hoppas det håller sig borta ett tag nu då! Hur är hennes astma om somrarna? Är den enklare då?
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-02-28 21:03:19 följande:
    Lite svårt att säga faktiskt. Förra sommaren var hennes första och då hade hon inte fått sin astmasiagnos ( pga av korkad läkare ) men hade problem ändå. Tror mellan maj-augusti var hon kanske helt symtomfri 3-4 veckor. Hela maj, juni och halva juli hostade hon konstant och rosslade som en kaffeapparat.
    Läkaren hörde på lungorna att där fanns massa slem men hon fick ingen hjälp ändå :(
    Sen provocerade vi med vete i slutet på augusti och då triggades astman igång igen. DÅ bytte vi läkare och hon fick astmamedicin direkt.
    Så det ska bli spännande att se hur hon kommer reagera i sommar
    Dessvärre är hennes storssyster allergisk mot Björk och gräspollen så då%2
    Men fy!
    Jag hade fått för mig att många blev bättre i sina allergier om somrarna. Får verkligen hoppas att hon inte blir pollenallergisk. min sambo är det och han får lite svårt med andning under pollensäsongen. svårt då om de redan har astma i bakgrunden.
  • mithrandil

Jaha, då var det bekräftat. Lillan svarar inte på airomiren och hon har fått en dubbelsidig öroninflammation. Stackars barn! detta är 8e dagen och hon bara drabbas av fler och fler sjukdomstillstånd. Nu har hon iaf fått penicillin så nu hoppas jag verkligen hon är bra igen om ca 3 dagar. Fick även pulmicort utskrivet då airomiren inte gör vad den ska. Får ge dubbeldos varje gång och hon blir knastrig redan efter 1tim. Barnakuten i halmstad sa att jag inte skulle ge henne något av pulmicorten förrens hon undersökts av en barnläkare. Varför räcker det inte med läkaren på vc? Så nu är vi snart påväg till barnmott. Herregud, har varit till läkare med henne 5gånger redan, tror inte sonen varit hos läkare hälften av alla gånger hon varit där. älsklingen87: Hur går det med rumpan? Hoppas hon ser lite bättre ut idag!

• mithrandil
    Allrona skrev 2011-03-01 15:25:24 följande:
    Usch vad jobbigt! Hur gick det hos läkaren? Bra med pulmicort, det hjälper ju mer´långsiktigt är airomir.
    Nä, jag tror ärligt talat att jag knäcker mig. Allt gör mig så förvirrad att jag är helt i upplösningstillstånd.
    Denna läkare vi träffade på barnmott gjorde allt hon inte skulle göra och det enda hon egentligen skulle göra hoppade hon över.

Läkarna (vi träffade 2 för vår första läkare ville ha andrahandsutlåtande + att hon snart skulle gå hem) på barnakuten herromdagen sa att amanda hade typisk förkylningsastma symptom, fast de sa också att för att få en riktig diagnos på det så var vi tvugna att komma tillbaka ytterligare en gång med samma besvär. De sa att hon antagligen hade en dubbelsidig öroninflammation på väg men det kunde också vara en som var påväg att läka ut av sig själv. Men eftersom vi varit och kollat öronen några dagar tidigare och de då var fina så ville de att vi skulle vänta 2dagar och sen gå till vc. Denna läkare vi träffade på vc hade med sig en elev eller vad det var och hon gjorde sin första bedömning, dubbelsidig öroninflammation + tät och pipig i lungorna men vi behövde gå till barnakuten för att ta syremätning.

Läkaren på barnmott sa att amanda inte alls har öroninflammation och inte heller symptom på förkylningsastma utan det hon har är rs-virus. VA?! Någon syresättningsmätning blev det inte för hon tyckte att amanda lät helt bra 1 tim efter dubbeldos av airomir. Dessutom sa hon att knastret inte alls är symptom på astma utan om det är astma så ska det pipa, knastret var bara slem i gångarna som åker upp och ner. Läkarna i halmstad sa att knaster är ett typiskt symptom på förkylningsastma och om hon knastrade 15min efter första dos av airomir skulle hon få ytterligare en dos.

Jag förstår ingenting. vad gör jag nu? Använder jag penicillinet eller inte? Går jag till ytterligare en ny läkare?
    vad ska jag göra? vad ska jag tro?
  • mithrandil

glömde skriva att läkaren på vc som hade eleven med sig också gjorde sin bedömning. vilket var samma som första bedömningen.

• mithrandil
    Jaramla skrev 2011-03-01 20:04:51 följande:
    mithrandil: förstår att du är förvirrad! hade jag också varit. jag har tyvärr inga svar men skickar en varm tanke!
    Tack!
    Men vad hade du gjort? Gått till en läkare till, struntat i att medicinera och gå på sista läkarens ord eller hade du medicinerat efter vad vc läkaren ordinerat?
  • mithrandil
    lillasysteryster skrev 2011-03-01 20:14:36 följande:
    mithrandil: Men herre gud vad rörigt! Ja hur ska du göra? Vad ville läkaren som trodde det var RS göra då?
    Blir hon frisk och bra efteråt så var det väl det och om inte så lär hon ju astmatisk vid nästa förkylning och då vet du ju det...men med öroninflammationen?? Äsch jag skulle nog ge antibiiotikan iaf.
    Hon sa såhär "tjejen är ju lite snorig också så du måste ju ge henne näsdroppar. absolut inte spray och barnet måste ligga ner så inte dropparna åker ut igen. och då kommer hon säkert bli arg men det får hon bli och sen får du vänta an, det går över. det är bara för riktigt små bebisar rs är farligt.

Dessutom lyssnade hon inte ett dugg när jag försökte förklara att amanda redan har reagerat såhär vid hennes förra förkylning. Hon ville bara inte lyssna på något jag sa alls utan abra malde på. vi var där i ungefär 2 min sen hade hon tagit bort allt alla andra läkare sagt för hon hade minsann varit barnläkare i 30år.

pytt.. jävla kärring. klart som fan man redan ger henne näsdroppar när hon är så tät.
    Tror hon man är helt dum?
    usäkta jag svär men jag är så jäkla arg.
  • mithrandil
    lillasysteryster skrev 2011-03-01 20:24:10 följande:
    Då tycker jag du lyssnar på den läakren som du träffat på ett riktigt sjukhus i en större stad (om jag minns rätt)
    Men nässpray måste väl vara samma sak, konstigt sagt...
    ja, 3 läkare har ju sagt samma sak, förutom denna sista läkaren.
    Hon skulle ju inte ens lyssna och kolla öronen. hon skulle ta syresättning. det var allt.
    Men det behövdes inte för min tjej var så glad så. åååh.
Svar på tråden Allergitråden