Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

Rasmus päron skrev 2011-03-03 12:13:16 följande:
    Att ligga ner och andas är tyngre då buken trycker på lungorna (minns jag det som iaf) Försök att ha henne halvsittande, det är mkt lättare att få luft då. När vår skrutt mår dåligt och ska sova så bäddar jag upp med rejält med kuddar i en hörna på sängen och sätter honom där när han har somnat. När det är riktigt väsigt har det hänt att jag har suttit med honom i soffan och sovit.

Hoppas verkligen att lillskruttan blir bättre snart och att ni får en god läkarkontakt, det är guld värt med våra små!
    Ja jag tänkte att det var något sånt. Är det samma kanske om man sitter? Hon avskyr verkligen att sitta ner så jag tänkte mig att det kanske "kläms ihop" på något vis.

Hon har varit bra här sen imorse nu, hör ingenting. varken pip rossel knaster eller andfåddhet.
    Förhoppningsvis börjar det ge med sig.

älsklingen87: Jag vet inte vad det var som hände imorse, har varit hur bra som helst sen dess.
    Vi har fått tid till vc sen för att lyssna på hur hon låter. Anser de att hon piper på lungorna så ska vi åka till halmstad och då får de kolla ordentligt så hon inte har nån lunginflammation eller liknande. Åker inte hem innan de har sett vad problemet är.

Alrro: Hoppas verkligen att dom hittar vad som är problemet snart!
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil

Så, nu har vi varit på vc och även pratat med barnakuten.
    VC läkaren sa att amanda lät helt ren i lungorna nu. Kan säkert vara så för sen imorse har hon knappt låtit eller haft besvär alls. Barnakuten sa att jag ger rätt mängd airomir, det var det vår läkare bedömde att amanda skulle ha och då behöver man inte gå efter fass. fick aldrig något ritkigt svar egentligen. hon sa bara att det är så mycket de brukar ge barn som kommer in med de besvär amanda hade.

Idag har jag bara gett airomir 2 gånger, enbart 4 puffar åt gången och hon har stått sig bra på det så förhoppningsvis är vi påväg åt rätt håll nu. Känner mig lättad efter att ha varit på vc och de sa att hon lät bra.

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-03-03 18:44:00 följande:
    ELI : Herregud sicken trist attityd..de har tydligen inte förstått hur känslig han är ? Sen att det "bara" är kinderna vid små mängder ska ju inte spela någon roll. Nästa gång kanske han får i sig mer och sitter uppe flera timmar varje natt =/ Jag hoppas att de snart ska förstå att det är strikt vetefritt för honom..

Stora dottern har fått eksem på händerna. Hela ovansidan av handen är täckt och det svider så på henne =/ Vilken salva är snällast tror ni ? hon får ont av bara vatten just nu men något måste hon ju få på..

Sen har jag ju glömt att berätta om mitt egna läkarbesök i Tisdags. Enligt personen som bokade tiden åt mig var det en allergiutredning jag skulle göra eftersom alla andra tänkbara tester är gjorda,
    Vad tror ni händer ? Jo jag får en läkare som inte tror på allergitester ?? Så det blev inga sådana tagna alls eftersom jag mitt nöt blev så snopen och fick inte fram något vettigt alls..
    Han menade på att man kan ha allergi ändå, trots vad proverna visar. Och där var vi eniga. Men jag tycker ju åtmindstånde att man kunde testa? För hade det visat sig där hade man inte behövt leta vidare ?
    Han trodde i allafall att jag hade IBS ( hur många har inte fått den diagnosen istället för allergi)
    Tjocktarmen vart lite svullen och öm sa han .. så helt klart IBS ;) Jag hade ju dessvärre fått i mig något knas bara 1 vecka tidigare och var inte helt återställd så jag tror ju ömheten i magen berodde på det..
    Aja, det togs nya glutenprover även om jag stått på glutenfri kost i 3 månader snart. Sen tyckte han inte jag hade någon glutenkropp. För de människorna hade smala ben och armar med uppblåst mage. Jag är bara ruggigt smal med mina knappa 40 kg..så någon glutenintollerans trodde han inte på...
    Så läkarbesöket gav mig ingenting och jag kommer helt sonika fortsätta min utredning på egen hand
    Jag har sökt hjälp sen 08 och väger på pricken lika mycket än idag..så nu tror jag att jag klarar mig bäst på egen hand..
    Du tror inte locobace kan funka?
    När jag hade min psoriasis så var det den salvan som gjorde minst ont om jag hade självsprickor

Jadu, läkarkåren har jag inte mycket för numera. alla säger olika och många bryr sig inte ens tillräckligt för att stanna upp och höra vad den vårdsökande säger. Hade de tagit sig lite mer tid hade det nog varit enklare. Tror man ska försöka söka sig till privat vård. Säkerligen är många läkare (liksom alla andra områden) inom landstinget stressade för de har för mycket att göra eller nåt.

ELI 79: Sicka puckon.. vet dom inte om att han är väldigt känslig eller bryr dom sig inte?
    Har ni samma problem med "era" förskolelärare eller är det bara när de är fröknar från andra avdelningar som ni får problem?
  • mithrandil
    ELI 79 skrev 2011-03-03 19:35:59 följande:
    Alltså, de försöker verkligen men jag tror inte de förstår. Jag har väl inte varit övertydlig med hur känslig han är. Jag harju sagt åt honom några ggr att han är väldigt känslig och reagerat när han lekt med lera osv. Att han inte ska leka med den. Fröknarna på hans avdelning är väldigt noga men visst kan det bli misstag men det känns som om det oftast är när han är på annan avdelning på em.

En gång när jag hämtade på annan avdelning var en fröken från hans kvar o en från en annan. Det var dagen efter han hade lekt med lera så jag sa att han är väldigt känslig osv. Då säger fröken från den andra avdelningen, "oj det hade jag ingen aning om. skulle jag vilja ha papper på!"
    Jag gav ett papper till VÅR avdelning i januari efter juluppehållet om hur känslig han var o vad man ska undvika men det verkar stannat på hans avdelning. ska skriva ett nytt o lämna på måndag som de får sätta upp på alla avdelningar.

jag har erbjudit dem att komma och berätta för alla...jag sa att de antingen får vidabefodra detta själva i personalgruppen eller kommer jag, de skulle fundera men jag har inte hört något så jag får nog skriva ett papper igen..
    helt sjukt att det ska behöva vara så. Men gör det. skriv lappar till alla avdelningarna så har du det i ryggen sen. Lite får man väl ändå som förskolelärare berätta om "sina" elever.

Kommer jag som uska till ett annat gruppboende än det jag är van vid hoppas ju jag iaf att de berättar för mig om det är någon som är allergisk mot något. ananrs kan det ju gå helt galet.
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-03-03 20:03:43 följande:
    Ska kanske tillägga att vi smörjt massa med locobase men hon bara gråter för det svider så...
    Och att hon haft dessa i 2-3 dagar
    ser ut som om hon har som småsår i eksemen? då kommer nog allt ni smörjer med svida litegrann tyvärr.
    vet det av egen erfarenhet.
  • mithrandil

När det gäller amanda har läkarna inte många ideer om hennes utplaning på kurvan och viktnedgång. Hon har även stått still på längden i närmare 3mån nu.

De har tagit de vanligaste proverna, nu utesluter vi mjölk och om det vid provocation skulle visa sig att hon tål mjölk skulle de även ta ett prov från tarmen för att helt utesluta glutenallergi.
    De tog också något urinprov för de sa att barn kan tappa vikt av uvi. Hittills har de inte hittat något men så har vi precis nyss kommit in i karusellen. Ska på nästa viktmätning om 2mån ca och fram tills dess skulle vi inte spekulera mer om vikten så jag tycker att det är lite väl slappt.

från en sak till en annan.. läste i en annan tråd om mangan i nutramigen. Tydligen skulle halten inte vara skadlig för bebisar som väger över 7kg, amanda ligger precis på håret där, Sist vägde hon 7100g och har stadigt gått neråt i vikt från 7800g för 3 veckor sen. kanske vi borde byta ersättning?

• mithrandil
    2små2stora skrev 2011-03-04 10:15:14 följande:
    Det är ett mysterium, men  troligen är hon född med ett lindrigare hjärtfel som vad 10-12 förvärrades. Läkaren hörde ett blåsljud på 18 mån kontrollen i kombo med noll tillväxt skickades remiss till barn i november. Vi kom dit i januari och då gjorde de ett EKG som visade på en puls på 60 (normalt för 20 mån är 100-120) efter div utredningar och ett tjej som blev sämre och sämre kom vi till Gbg i juni och det som inte var akut som vi fick höra hela våren  ville de helst. Har en pacemaker nu.
    Men gud. Jag blir helt kall när jag läser vad du skriver.
    Är det faktiskt möjligt! Jag tappar mer och mer förtroende för läkare.
    Tur iaf att de hann upptäcka det i tid så att det inte gick helt galet för er lille tjej.
  • mithrandil
    Bokhylla skrev 2011-03-04 11:23:37 följande:
    Läkaren ville att vi skulle öka veteintaget innan glutenprovet för att det skulle bli mer tillförlitligt?
    Så sa de till oss också, eller inte att vi skulle öka, utan att vi skulle fortsätta ge för om man inte utsätter barnet för gluten så kan det heller inte spåras allergi på proverna.
  • mithrandil

ELI 79: Jag har egentligen inget bra svar till, men jag ville ändå skriva att jag hoppas att det håller i sig.
    Skulle ju vara oerhört skönt om han blir mindre känslig!

Jag tror det börjar runda av sig till att provocera mjölk på lillan.
    Hur går en provocation till? Hur ska jag göra?

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-03-05 21:52:44 följande:
    Alltså dessa "äggfläckar" är grymt sega. Jag tror hon haft dessa i över 1 månad nu. Spelar ingen roll hur mycket/lite vi smörjer för de verkar leva ett helt eget liv..
    Dessutom har hon fått mer eksem igen =/ Egentligen inga större mängder men det kliar hemskt på henne. Idag har hon rivit sig alldeles blodig på benet ..
    Kan det vara eksem från att de andra barnen ätit ägg på dagis i Tisdags eller har det gått för många dagar tro ?
    Eksemen kom ju visserligen igår..men ändå?

Mithrandil : Man brukar börja men 1 kryddmått första dagen, sen fortsätter man sakta sakta. Men tror Blå Myran har ett "schema" i sin blogg?
    Annars hoppar nog någon mer kunnit människa in och berättar =) Vi har aldrig kommit längre än 1 kryddmått.. Inte ens så mycket har hon klarat..

Hur mår lillan annars ?
    Jag vet i tusan faktiskt. hon äter bra igen och är lite piggare. klarar av att leka på golvet under längre och längre stunder för varje dag. Hon har inga problem med andningen (alltså indragingar och pip) längre mer än rossel som kommer och går, men visst beror det mer på löst slem snarare än att hon är tät? Ger nästan ingen airomir längre, lyssnar över lungorna på henne och hör jag inget pip så får hon inget. Gav henne sina 4 puffar igår kväll men då blev hon superspeedad. skakig och darrig och hon riktigt flög omkring och var helgalen. riktigt obehagligt!! så idag har hon fått 1 puff på morgonen bara. vet inte om jag under medicinerar henne nu men jag blev faktiskt lite "rädd" igår.

Idag har hon varit oerhört skrikig och vägrat sova sen kl 14, var oerhört svårsövd vid läggning (något hon aldrig annars är) och hon vaknar då och då och är helt förtvivlad. Vet inte om det beror på att hon varit sjuk eller för att jag gett henne althera idag. Hon avslutade dagen med världens spya och var lite gasig i magen. Så förvirrande det här när man inte riktigt förstår vad som är fel. Jag borde inte ha bytt ut nutramigenen förrens hon var helt frisk men jag tyckte hon började få lite småspyor nu och då när vi ökat nutran till hel flaska igen efter hon börjat äta normalt.

Vet du om det finns något man kan göra för att lindra klåda? Här försöker vi smörja lilleman men han bara river sönder sig precis som din tjeja.
Svar på tråden Allergitråden